درهم برهم

خشونت عاطفی: حسادت و غفلت، نوع دیگری از خشونت است!

خشونت عاطفی: حسادت و غفلت، نوع دیگری از خشونت است!

روانپزشک پروفسور بیان می کند که خشونت فقط به صورت فیزیکی تجربه نمی شود. دکتر. نوذت طرهان گفت: در کنار خشونت کلامی که از طریق بلند کردن لحن صدا، سرزنش و داد و فریاد اتفاق می‌افتد، عدم ابراز محبت زن یا مرد به یکدیگر از نظر روحی به طرف مقابل آسیب می‌زند. او هشدار می دهد: «کسی که در معرض خشونت عاطفی قرار می گیرد، احساس بی ارزشی و ناکافی بودن می کند.

Duygusal şiddet: Kıskançlık ve ihmal de şiddetin bir başka türü!
خشونت عاطفی حسادت و بی توجهی نوع دیگری از خشونت است

پروفسور دکتر. نوذت طرهان اشاره می کند که حسادت و غفلت نیز از انواع خشونت عاطفی هستند.

در سال 1999، 25 نوامبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان “روز بین المللی رفع خشونت علیه زنان” اعلام شد. در این روز خاص، هدف مطرح کردن موضوع خشونت علیه زنان، بحث در مورد آن و افزایش آگاهی است.

خشونت عاطفی باعث می شود احساس بی ارزشی و بی کفایتی کنید

رئیس دانشگاه Üsküdar، روانپزشک پروفسور. دکتر. نوذت طرهان گفت که یکی از انواع خشونت، خشونت عاطفی است.

پروفسور می‌گوید: «وقتی صحبت از خشونت به میان می‌آید، لزوماً به این معنا نیست که بشقاب‌ها در اطراف پرواز می‌کنند یا دست‌هایی که علیه زنان بلند می‌شوند. دکتر. طرهان خاطرنشان کرد که خشونت عاطفی به فرد آسیب عاطفی وارد می کند. پروفسور دکتر. طرهان گفت:

«علاوه بر خشونت کلامی که از طریق بالا بردن لحن صدا، سرزنش و فریاد رخ می دهد، عدم ابراز محبت مرد یا زن به یکدیگر از نظر عاطفی نیز به طرف مقابل آسیب می رساند. فردی که در معرض خشونت عاطفی قرار می گیرد، احساس بی ارزشی و ناکافی بودن می کند. این نوع خشونت در ازدواج هایی که انتقادات زیادی وجود دارد رخ می دهد و در طرف مقابل احساس گناه ایجاد می کند. چنین افرادی همیشه احساس می کنند که در حال ارتکاب جرم هستند. آنها حال و هوای خود را با این جمله بیان می کنند: “هر کاری انجام می دهم، چگونه عمل می کنم جرم است، اگر به سمت راست نگاه کنم جرم است، اگر به سمت چپ نگاه کنم جرم است.”

ایجاد احساس بی ارزشی خشونت روانی

پروفسور اظهار داشت که ایجاد احساس بی ارزشی در فرد مقابل نیز خشونت روانی است. دکتر. نوذت طرهان گفت: «یکی از ویژگی های افرادی که خشونت می کنند این است که اغلب از طرف مقابل انتقاد می کنند. این نیز نوعی خشونت عاطفی است. فردی که انتقاد می کند به طرف مقابل این احساس را می دهد که “من فردی برتر و مهم هستم که می توانم انتقاد کنم!”

برخی از افرادی که انتظار دارند “چه کار کنم و چیزی برای انتقاد پیدا کنم؟” و از انتقاد لذت خاصی می برند، با این احساس رفتار می کنند که “فقط افراد برتر می توانند انتقاد کنند!” این یک احساس توسعه یافته نیست. چنین افرادی فکر می کنند که وقتی انتقادات آنها به چالش کشیده می شود، برتری آنها به چالش کشیده می شود. او گفت: «در این مرحله، تضاد شخصیتی شروع می‌شود.

kıskançlık duygusal psikolojik şiddet

حسادت نیز نوعی خشونت عاطفی است

طرهان با بیان اینکه حسادت نیز نوعی خشونت عاطفی است، گفت: «شخصی با حسادت نسبت به شخصی که دارد و نمی‌خواهد با او در میان بگذارد باعث درد می‌شود. او شخصی را که به او حسادت می کند با کنترل بیش از حد و دلدادگی ناراحت می کند. این رفتار در افراد دارای ویژگی های اخلاقی پیوریتن بیشتر مشهود است. چنین افرادی در همه چیز دخالت می کنند، آنها می خواهند تقریباً حتی روح شخص مقابل را کنترل کنند.

در واقع، ویژگی «مداخله‌گرایی» فرد به قدری زیاد می‌شود که دیگر چیزی باقی نمی‌ماند که بتوان آن را «ویژه» نامید. مثلاً اگر همسرش غایب فکر می کند، می خواهد فوراً در مورد او بداند و می پرسد: “الان به چه چیزی فکر می کنی؟” با این حال، طبیعی است که هر دو طرف کمی زندگی خصوصی داشته باشند. او هشدار داد: “فکر “من باید از همه چیز آگاه باشم!” مردم را به سمت خشونت عاطفی سوق می دهد.

غفلت نیز نوعی خشونت عاطفی است

پروفسور اظهار داشت که یکی دیگر از ویژگی هایی که به عنوان خشونت عاطفی تعریف می شود، غفلت است. دکتر. نوزت طرهان به شرح زیر صحبت کرد:

بی توجهی عاطفی به عنوان ارزش ندادن احساسات رخ می دهد. غفلت های اجتماعی و مادی نیز وجود دارد. مثلاً تامین نکردن نیازهای مالی خانه و فکر نکردن به معیشت نیز سهل انگاری است.

aşk evlilik kıskançlık ihmal duygusal şiddet psikolojik şiddet boşanma

در نظرسنجی‌های انجام شده در بین زنان، زنان زیادی هستند که می‌گویند “اگر پول داشتم، وارد این ازدواج نمی‌شدم!”. در اینجا پول باعث می شود زن احساس قدرت کند. این برای کسانی که ازدواج را به جنگ قدرت تبدیل می کنند بسیار مهم است.

حتی اگر ازدواج با عشق شروع شود، پس از مدتی به جنگ قدرت تبدیل می شود. در طول این مبارزه، هر دو طرف در تلاش برای حفظ هویت خود هستند. این یکی از مراحل عادی است که هر ازدواجی طی می کند. با این حال، این درگیری می تواند طرفین را نیز به سمت خشونت بکشاند. اگر همسران عاقلانه رفتار کنند، پس از مدتی می توانند در وسط یکدیگر قرار بگیرند. پس از این مرحله، روابط زناشویی شروع به توسعه خواهند کرد.

25 نوامبر روز جهانی محو و همبستگی خشونت علیه زنان

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا