سلامت

جراحی لیزیک چشم: برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی لیزیک چشم: برای چه کسانی مناسب است؟

عمل جراحی لیزیک چشم رایج است روش جراحی لیزر برای اصلاح مشکلات بینایی، حذف یا کاهش نیاز به استفاده از عینک یا لنزهای تماسی. کاندیدهای مناسب برای این روش شامل افرادی هستند که دارای عیب انکساری چشم هستند، سن آنها 21 سال یا بیشتر است، و نسخه ای دارند که در 12 ماه گذشته تغییر قابل توجهی نداشته است.

این مقاله به بررسی آن می پردازد. این روش شامل چه مواردی است، خطرات و عوارض جانبی آن، و چگونه افراد می توانند پزشک مناسب را برای انجام این نوع جراحی چشم انتخاب کنند.

طبق آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO)، جراحی لیزیک مشکلات بینایی ناشی از عیوب انکساری را درمان می کند.

عیب‌های انکساری زمانی رخ می‌دهد که پرتوهای نور نمی‌توانند به خوبی از قرنیه و عدسی عبور کنند تا سیگنال‌هایی را از شبکیه به مغز ارسال کنند. این باعث می شود که تصویر تشکیل شده روی شبکیه خارج از فوکوس باشد و باعث تاری دید شود. جراحی لیزیک می‌تواند شکل قرنیه را به‌طور دائم تغییر دهد تا پرتوهای نور بتوانند بر روی شبکیه متمرکز شوند.

روش لیزیک این موارد را درمان می‌کند:

لازم به ذکر است که لیزیک ممکن است امکان‌پذیر نباشد. برای درمان پیرچشمی، یک عیب انکساری ناشی از سن بالاتر که باعث می‌شود بسیاری از عینک‌های مطالعه برای اصلاح استفاده کنند.

قبل از انجام عمل لیزیک، پزشک سلامت چشم فرد را ارزیابی کرده و قرنیه، مردمک‌ها، و عیوب انکساری افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند ممکن است تا چند هفته قبل از انجام این اندازه گیری ها نیاز به استفاده از عینک داشته باشند. این به قرنیه اجازه می‌دهد به شکل طبیعی خود بازگردد و عدم دقت اندازه‌گیری را کاهش می‌دهد.

در طول این عمل، جراح یک فلپ را در قرنیه برش می‌دهد و استروما، بخش میانی قرنیه را آشکار می‌کند. سپس از لیزر پالسی برای تبخیر قسمت‌هایی از استروما قبل از تعویض فلپ استفاده می‌کنند.

جراحان یکی از دو تکنیک را برای ایجاد فلپ در قرنیه اتخاذ می‌کنند. لیزیک سنتی از یک تیغه مکانیکی استفاده می کند، در حالی که در روش های لیزیک تمام لیزری از دستگاهی به نام کراتوم لیزری استفاده می شود. یک مطالعه 2015 هیچ تفاوت آماری معنی داری در نتیجه هر یک از تکنیک ها پیدا نکرد ، و هر دو ایمن و موثر هستند.

این روش بیش از 30 دقیقه طول نمی کشد و افراد در طول جراحی بیدار هستند. قبل از عمل، یک متخصص مراقبت های بهداشتی چشم های فرد را بی حس می کند و پلک های او را با اسپکولوم باز نگه می دارد.

در پایان عمل، پزشک محافظی را روی چشم قرار می دهد تا از تحریک و سوزش چشم محافظت کند. فشار. افراد ممکن است سوزش یا خارش و مقداری ناراحتی یا درد خفیف را تجربه کنند. در حالی که برخی روز بعد بسیار خوب می‌بینند، بینایی ممکن است در چند روز اول تار باشد و ممکن است در چند ماه آینده نوسان داشته باشد.

سازمان غذا و دارو (FDA) بیان می‌کند که می‌تواند طول بکشد 3 تا 6 ماه برای تثبیت بینایی پس از جراحی لیزیک.

طبق AAO، نامزدهای خوب برای جراحی لیزیک باید:

  • سن 18 سال یا بیشتر باشد (در حالت ایده آل بیش از 21 سال) – به این دلیل است که قرنیه تا زمان جراحی رشد نکرده است
  • نسخه چشمی که در 12 ماه گذشته تغییر قابل توجهی نکرده است
  • عیب انکساری دارد که جراحی لیزیک می تواند آن را درمان کند
  • انتظارات واقع بینانه ای در مورد این روش و دستاوردهای آن دارد
  • دارای قرنیه ضخیم و سالم و سلامت کلی چشم

AAO همچنین افرادی را که برای جراحی لیزیک چشم مناسب نیستند مشخص می کند. این افراد عبارتند از:

  • عیوب انکساری ناپایدار که تغییر می کند
  • نزدیک بینی شدید، دوربینی، یا آستیگماتیسم
  • بعضی از شرایط سلامت چشم، از جمله خشکی چشم، آب مروارید، قرنیه نازک، گلوکوم، و سابقه عفونت‌های چشم
  • موارد بهداشتی زمینه‌ای که فرد ممکن است در مدیریت آن‌ها مشکل داشته باشد، مانند دیابت

علاوه بر این، افرادی که باردار یا شیرده هستند نمی توانند عمل لیزیک انجام دهند.

همانند هر روش جراحی، خطرات عوارض جانبی یا عوارض وجود دارد.

عوارض جانبی معمولاً موقتی هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درد یا ناراحتی چشم
  • تاری، مه آلود یا مه دید
  • احساس خراشیدگی در چشم
  • اختلالات چشم، مانند خیرگی , هاله یا انفجار ستاره
  • حساسیت به نور
  • لکه های خون در کره چشم

AAO گزارش می دهد که خطرات طولانی تر یا دائمی بودن پهلو اثرات کم است، با 95% بیمارانی که نتیجه خوبی را پس از جراحی گزارش می‌کنند. یک 2017 همچنین بیان کرد که استفاده از لیزرهای مدرن به طور قابل توجهی عوارض جانبی ناخواسته را کاهش داده است.

AAO می گوید که عوارض جراحی لیزیک نادر است. با این حال، FDA-trusted-source> می گوید که این درمان نسبتاً جدید است و برای اولین بار در سال 1998 تأیید شد. بنابراین، ایمنی و اثربخشی طولانی مدت جراحی لیزیک هنوز شناخته نشده است.

ممکن است عوارض بالقوه جراحی لیزیک چشم شامل:

  • عفونت های چشمی
  • دررفتگی فلپ قرنیه
  • از دست دادن بینایی که عینک، لنز تماسی یا جراحی بیشتر نمی تواند آن را درمان کند
  • مشکلات بینایی دائمی مانند دوبینی یا هاله
  • سندرم خشکی شدید چشم که می تواند بینایی را کاهش دهد

یک تحصیل 3 ساله در 2016 به رضایت بصری افرادی که پس از استفاده از لنزهای تماسی تحت عمل لیزیک قرار گرفته بودند، پرداخت. آنها بهبود بینایی در شب هنگام رانندگی، عدم افزایش سندرم خشکی چشم و رضایت بیشتر در طول پیگیری های سالانه را گزارش کردند.

همین تحقیق همچنین نشان داد که جراحی لیزیک چشم به طور قابل توجهی میزان عوارض جانبی رایج را کاهش می دهد. افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، مانند عفونت چشم، زخم، و ساییدگی.

در مقایسه با جراحی و لنزهای تماسی، احتمال تحریک چشم یا عوارض جانبی در عینک های مطالعه یا تجویزی بسیار کمتر است. آنها همچنین یک راه ارزان و موثر برای اصلاح بینایی هستند. با این حال، یک فرد می تواند به راحتی به عینک خود آسیب برساند یا از بین برود و ممکن است برای برخی فعالیت ها نامناسب باشد. در طول عمر، هزینه تعویض و به روز رسانی عینک نیز بیشتر از یک عمل لیزیک موفق است.

درباره هزینه عینک بدانید.

FDA فراهم می کند توصیه هایی در مورد انتخاب پزشک مناسب برای عمل لیزیک، که شامل در نظر گرفتن موارد زیر است:

  • هزینه: از انتخاب ارزان ترین گزینه بدون انجام تحقیقات کامل خودداری کنید. چند پزشک و روش را با هم مقایسه کنید و در مورد سطح تجربه جراح بپرسید.
  • تبلیغات: به معاملاتی که به نظر می رسد بیش از حد خوب به نظر می رسند که درست نباشند اعتماد نکنید. خواندن تا آنجا که ممکن است در مورد این روش به افراد کمک می کند تا معاملاتی را شناسایی کنند که ادعاهای اغراق آمیز دارند یا آنقدر ارزان هستند که قابل اعتماد یا ایمن نیستند.
  • انتظارات: طبق FDA، نه همه بعد از جراحی دید کاملی خواهند داشت. برخی ممکن است هنگام انجام برخی کارها، مانند رانندگی در شب یا خواندن حروف کوچک، هنوز نیاز به استفاده از عینک یا لنز داشته باشند. افراد باید قبل از موافقت با انجام این عمل از این موضوع آگاه باشند.

جراحی چشم لیزیک می تواند یک راه موثر و سریع برای اصلاح برخی از مشکلات بینایی باشد، اما همه نمی توانند این روش را انجام دهند. افرادی که به دنبال جراحی لیزیک هستند باید از معیارهایی که فرد را برای این نوع جراحی مناسب می کند آگاه باشند. آنها همچنین باید به جای هزینه، پزشک خود را با دقت انتخاب کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا