سرگرمی

امامزاده ابراهیم دشتستان

امامزاده ابراهیم دشتستان

امامزاده ابراهیم دشتستان ، مربوط به سدهٔ ۴ ه.ق است و در شهرستان دشتستان، بخش مرکزی، دهستان حومه، روستای نی نیزک واقع شده است. این مکان در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۱۴ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با توجه به مناظر طبيعي بسيار زيباي منطقه، استقبال گسترده زائرين از اين بقعه به ويژه در فصول خوش آب و هوا (زمستان) چشمگیر است.

امامزاده ابراهیم دشتستان امامزاده ابراهیم دشتستان
امامزاده شاهزاده ابراهیم (علیه السلام) در شهرستان دشتستان، دوازده كیلومتری شهر برازجان، در طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۱۹ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۹ درجه و ۱۰ دقیقه، در دامنه ارتفاعات گیسکان و کنار كوه بسیار با صفا به نام الله پرچین در كنار قریه ننیزك (نی نیزك) واقع شده و زیارتگاه مردم دور و نزدیك می باشد. این امامزاده به وسیله یک جاده فرعی آسفالت به جاده اصلی برازجان-ابهر می پیوندد و با برازجان مرکز دشتستان در ارتباط است.

 ابراهیم دشتستان3 e1693373395614 800x573 امامزاده ابراهیم دشتستان

معماری بنا

مساحت بقعه ۶۰۰ متر و دارای دو گلدسته کوچک و گنبدی کلاخودی شکل است که بر جرز حدود یک متری استوار است که از آن به عنوان نورگیر استفاده می شود. زیر گنبد و دیوارها مزین به کاشی های زیبا است و مرقد امامزاده با ضریحی جالب پوشانده شده است. بر بالای مقبره‌ امامزاده، گنبدى شلجمى به قطر چهار و ارتفاع بیش از هفت متر بر روى هشت ستون آهنى قطور قرار دارد که از داخل به صورت مخروطى و گچ مانند، و از خارج با ورق گالوانیزه‌ زرد، پوشیده شده است.

همچنین در شبستان متصل به حرم، چهارده ستون براى برقرارى سقف طراحى شده و چند پنجره، کار تهویه‌ هوا را انجام می‌ دهد. زیر گنبد، مقدارى آینه کارى شده است. در جنوب غرب بقعه‌ امامزاده ابراهیم (ع) نیز کتابخانه‌ بزرگى در حال ساخت است. مرقد شاهزاده ابراهیم (علیه السلام) از نظر موقعیت جغرافیایی در دامنه كوهستان، دارای چشمه آب و منظره طبیعی بسیار زیباست و از چشم انداز دل انگیزی برخوردار است که زمینه را برای جذب زائران بیش از پیش فراهم می نماید. افراد مطلع محلی و منطقه معتقدند که این امامزاده از نوادگان حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می باشد.

 ابراهیم دشتستان6 e1693373437248 امامزاده ابراهیم دشتستان

نحوه دسترسی به امامزاده ابراهیم دشتستان

آدرس: بوشهر، شهرستان دشتستان، شهر برازجان، روستای نینزک.

 ابراهیم دشتستان1 e1693373361650 598x800 امامزاده ابراهیم دشتستان

امامزاده ابراهیم دشتستان2 امامزاده ابراهیم دشتستان

امامزاده ابراهیم دشتستان4 امامزاده ابراهیم دشتستان

%name امامزاده ابراهیم دشتستان

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

[امتیاز: 0 میانگین: 0]

           

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا