سلامت

آرتریت واکنشی پس از استرپتوکوک (PSRA) چیست؟

آرتریت واکنشی پس از استرپتوکوک (PSRA) چیست؟

PSRA است یک عارضه نادر عفونت های استرپتوکوکی. علائم شامل درد مفاصل، تورم و سفتی است که به طور ناگهانی 7 تا 10 روز پس از عفونت ظاهر می شود. اکثر افراد ظرف چند هفته تا چند ماه بهبود می یابند.

آرتریت واکنشی پس از استرپتوکوک (PSRA) یک عارضه غیر معمول عفونت استرپتوکوک گروه A (GAS) است. در PSRA، آنتی بادی های ساخته شده در طی یک عفونت اخیر باعث التهاب مفاصل می شوند.

عفونت های GAS مانند گلودرد استرپتوکوکی بسیار شایع هستند. اما PSRA در ایالات متحده نادر است و فقط 1–2 نفر در هر 100000-source> سالانه.

برای اینکه پزشک بتواند PSRA را تشخیص دهد، شما باید معیارهای تب روماتیسمی حاد (ARF) را که یک عارضه جداگانه و بسیار نادر عفونت GAS است، نباید داشته باشید.

به خواندن ادامه دهید تا در مورد علائم PSRA، نحوه تشخیص و درمان آن توسط پزشکان، و زمانی که می توانید انتظار بهبودی داشته باشید، بدانید.

علائم مشخصه PSRA به شرح زیر است:

آرتریت

علامت اصلی PSRA آرتریت (درد مفاصل، تورم و سفتی) حداقل در یکی از مفاصل شما است. آرتریت به طور ناگهانی حدود 7 تا 10 روز پس از عفونت GAS ظاهر می شود و به طور متوسط ​​طول می کشد ://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6836562/” target=”_blank” rel=”noopener noreferrer” class=”content-link css-5r4717″>2 ماه hl-trusted-source> قبل از حل کردن.

ممکن است فوراً به داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن.

یک مرور تحقیقاتی قدیمی‌تر به انگلیسی‌زبان و کامل نگاه کرد. مقاله‌های متنی در PubMed و Medline بر اساس عبارات جستجوی “استرپتوکوک” و “آرتریت” شناسایی شده‌اند. محققان گزارش کردند که در مورد یک چهارم افراد مبتلا به PSRA تنها در یک مفصل دچار آرتریت شدند. در 37 درصد دیگر، دو تا چهار مفصل تحت تأثیر قرار گرفتند و بقیه در پنج یا چند مفصل دچار آرتروز شدند.

طبق یک بررسی موضعی 2021، مطالعات کوچکتر و جدیدتر نتایج مشابهی یافته اند، اگرچه مطالعات کنترل شده وجود ندارد.

در PSRA، آرتریت اغلب زانو، مچ پا، مچ دست یا لگن شما را درگیر می کند.

تنوسینوویت

التهاب غلاف تاندون (تنوسینوویت)، غشاهایی که به دور تاندون های شما می پیچند، در حدود 35% از افراد مبتلا به PSRA. همچنین ممکن است گره هایی در امتداد تاندون های خود ایجاد کنید.

کاردیت

کودکان مبتلا به PSRA ممکن است خطر کمی داشته باشند (تا 5.8٪) در حال توسعه التهاب قلب (کاردیت). این می تواند از 1 تا 18 ماه پس از ظاهر شدن آرتریت شروع شود.

بسیاری از موارد بدون علامت هستند. با این حال، برخی از کودکان مبتلا به کاردیت ممکن است این موارد را تجربه کنند:

اگر کودک شما تشخیص PSRA را دریافت کند، برای کاردیت غربالگری خواهد شد. در موارد نادری که کاردیت ایجاد شود، پزشک تشخیص را به ARF تغییر می‌دهد.

تحقیقات موجود نشان می‌دهد که بزرگسالان مبتلا به PSRAنبه کاردیت مبتلا نمی‌شوند.

PSRA بر کودکان و بزرگسالان جوان مبتلا به عفونت های گازی. شروع در سن به اوج خود می رسد 8 تا 14 سال و دوباره در حدود سن 21- 37 سال.

PSRA همه جنسیت ها را به طور یکسان تحت تاثیر قرار می دهد.

به احتمال زیاد ژنتیک نقشی در تعیین خطر دارد. افراد مبتلا به PSRA بیشتر احتمال دارد ژنی به نام HLA DRB1*01.

پزشکان می توانند PSRA را بر اساس علائم و نشانه های شما تشخیص دهند. نتایج آزمایشات آزمایشگاهی آنها همچنین ممکن است تست های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، MRI، سونوگرافی، یا CT.

افراد مبتلا به PSRA:

  • آرتریت شروع ناگهانی در حداقل یک مفصل دارند که:
  • شواهد عفونت اخیر استرپتوکوک (معمولاً با سواب گلو یا آزمایش خون)
  • هیچ مدرکی از ARF وجود ندارد

اگر پزشک تشخیص PSRA را برای شما یا فرزندتان ارائه کند، آنتی‌بیوتیک‌ها را برای درمان محرک تجویز می‌کند. عفونت و تجویز داروهای ضدالتهابی برای مدیریت علائم آرتریت.

اگرچه کاردیت بسیار نادر است، کارشناسان نظارت دقیق و آنتی بیوتیک های پیشگیرانه را برای 1 سال پس از دریافت تشخیص.

با پزشک خود پیگیری کنید. همچنین حداقل به مدت 1 سال ادامه خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که علائم شما به طور کامل و بدون عارضه برطرف می شوند.

به طور کلی می توانید انتظار داشته باشید که پس از PSRA بهبودی کامل داشته باشید.

در PSRA، آرتریت به طور متوسط ​​طول می کشد 2 ماه قبل از خود رفع شدنی، اگرچه گزارش هایی از تداوم علائم تا 8 ماه گزارش شده است. خطر عود آرتریت پس از قطع داروهای ضد التهابی وجود دارد. پزشک شما می‌تواند به مدیریت علائم آرتریت شما تا بهبودی کامل کمک کند.

در موارد نادری که کاردیت ایجاد می‌شود، پزشک تشخیص را به ARF تغییر می‌دهد و بر اساس آن آن را درمان می‌کند.

آرتریت واکنشی پس از استرپتوکوک چقدر طول می کشد؟

هنگامی که PSRA مفصل خاصی را تحت تاثیر قرار می دهد، علائم آرتریت به طور متوسط ​​طول می کشد 2 ماه-منبع>. گاهی اوقات، علائم آرتریت ممکن است تا چندین ماه ادامه داشته باشد.

آیا می توانم از آرتریت واکنشی پس از استرپتوکوک جلوگیری کنم؟

PSRA یک عارضه نادر است. از یک عفونت رایج راه‌های کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های استرپتوکوک عبارتند از:

  • شستن مرتب دستها
  • پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه
  • اجتناب از ظروف مشترک خوردن و آشامیدن

اگر شما یا فرزندتان علائم گلودرد استرپتوکوکی یا عفونت GAS دیگری را داشتید، با پزشک در مورد آزمایش و درمان مناسب صحبت کنید.

این مشخص نیست که آنتی بیوتیک ها می توانند از همه عوارض پس از استرپتوکوک ناشی از سیستم ایمنی جلوگیری کنند. اما پزشکان به طور معمول آنتی‌بیوتیک‌ها را برای برخی از عفونت‌های GAS توصیه می‌کنند زیرا می‌توانند خطر ARF را کاهش دهند.

آیا آرتریت واکنشی همان آرتریت روماتوئید است؟

خیر عفونت قبلی باعث آرتریت واکنشی می‌شود. PSRA یک مثال است، اگرچه آرتریت واکنشی معمولی به دلیل عفونت های دستگاه گوارش یا ادراری تناسلی است. آنتی بادی هایی که در طول عفونت ایجاد می شوند به اشتباه با مفاصل شما واکنش نشان می دهند و باعث التهاب می شوند.

آرتریت واکنشی شایع تر در مردان بالغ جوان است. اکثر افراد مبتلا به آرتریت واکنشی به طور کامل بهبود می یابند.

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی مزمن با علت ناشناخته است. RA ممکن است بزرگسالان مسن، عمدتاً زن را تحت تأثیر قرار دهد. هیچ درمانی وجود ندارد، اما می‌توانید علائم را مدیریت کنید تا از آسیب طولانی‌مدت مفاصل جلوگیری کنید.

چه چیز دیگری می‌تواند باعث آرتریت واکنشی شود؟

بسیاری از افراد سایر میکروب ها می توانند آرتریت واکنشی را تحریک کنند، از جمله:

PSRA یک عارضه نادر عفونت GAS است که در کودکان بزرگتر و بزرگسالان جوان مشاهده می شود.

آرتریت که یک یا چند مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد حدود یک هفته پس از عفونت GAS شروع می شود. و ممکن است به سرعت به NSAID ها پاسخ ندهد. همچنین ممکن است ندول های دردناک تاندون و در موارد نادر کاردیت ایجاد شود. علائم ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد.

یک پزشک می‌تواند به تشخیص PSRA از سایر اشکال آرتریت، مانند ARF، که درمان‌ها و نتایج متفاوتی دارد کمک کند.

درمان PSRA شامل آنتی‌بیوتیک‌ها است. و داروهای ضد التهاب ممکن است پزشک شما نیز به مدت یک سال شما را تحت نظر داشته باشد، اما می‌توانید انتظار بهبودی کامل را داشته باشید.

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد

آرتروز, سلامتآرتروز آرتروز, سلامتسلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا