نحوه نوشتن یک پیشنهاد سرمایه گذاری [قالب + نمونه ها]
![نحوه نوشتن یک پیشنهاد سرمایه گذاری قالب + نمونه ها_66955c775e047webp - مجله آموزشی تفریحی خالق نحوه نوشتن یک پیشنهاد سرمایه گذاری [قالب + نمونه ها]](https://khalg.ir/wp-content/uploads/2024/07/d986d8add988d987-d986d988d8b4d8aad986-db8cdaa9-d9bedb8cd8b4d986d987d8a7d8af-d8b3d8b1d985d8a7db8cd987-daafd8b0d8a7d8b1db8c-d982d8a7d984_66955c7669590.webp)
نحوه نوشتن یک پیشنهاد سرمایه گذاری [قالب + نمونه ها]
من به عنوان نویسنده، با مفهوم پروپوزال بسیار آشنا هستم. ما این نوع پیشنهادها را برای تبدیل مشتریان، متقاعد کردن خریداران و رشد کسب و کار خود در کوتاه مدت می نویسیم. با این حال، پیشنهادات سرمایه گذاری کمی متفاوت است – این پیشنهادات با هدفی منحصر به فرد برای یک مخاطب خاص و با برخی ریسک های بالا نوشته شده اند.
![نحوه نوشتن یک پیشنهاد سرمایه گذاری [قالب + نمونه ها] 1 Men agreeing on investment proposal](http://khalg.ir/wp-content/uploads/2024/07/d986d8add988d987-d986d988d8b4d8aad986-db8cdaa9-d9bedb8cd8b4d986d987d8a7d8af-d8b3d8b1d985d8a7db8cd987-daafd8b0d8a7d8b1db8c-d982d8a7d984_66955c777122f.jpeg)
پیشنهاد سرمایه گذاری کلید رشد بلندمدت کسب و کار برای بسیاری از مشاغل است، بنابراین مهم است که آن را به درستی انجام دهید.
در این مقاله، پیشنهادهای سرمایهگذاری را تعریف میکنم، آنها را با پیشنهاد تجاری مقایسه میکنم و سپس اجزاء را تجزیه میکنم. من یک الگو ارائه میدهم، به نمونههای پیشنهاد سرمایهگذاری نگاه میکنم، و حتی نکاتی را برای نوشتن از یک حرفهای میشنوم.
فهرست محتوا
پیشنهاد سرمایه گذاری چیست؟
پیشنهاد سرمایه گذاری سندی است که طرح یک کسب و کار را مشخص می کند. شما از آن برای جذب یا تبدیل سرمایه گذاران برای تامین مالی سازمان خود استفاده می کنید. این استراتژی کسب و کار، بازار و پیشبینیهای مالی شما را پوشش میدهد و آن را به سندی ضروری برای تبدیل تبدیل میکند – به آنها قدرت سرمایهگذاری میدهد.
پیشنهاد سرمایه گذاری در مقابل پیشنهاد تجاری
پیشنهادهای تجاری کمی رایجتر از پیشنهادهای سرمایهگذاری هستند – و این دو نوع از جنبههای مهم متفاوت هستند. در اینجا خلاصه ای از شباهت ها و تفاوت های بین این قالب های پیشنهادی آمده است.
شباهت
شباهت کلیدی بین پیشنهاد سرمایه گذاری و پیشنهاد تجاری انگیزه تبدیل است. هر پیشنهادی به دنبال جلب نظر مخاطبان خود برای اقدام مورد نظر خود است، که در نهایت به بستن یک معامله است.
تفاوت ها
- مخاطب. مخاطبان یک پیشنهاد سرمایه گذاری یک سرمایه گذار بالقوه است، در حالی که پیشنهاد تجاری برای جذب مشتری یا مشتری است.
- تمرکز. یک پیشنهاد تجاری بر روی محصول و مزایای آن برای مشتری متمرکز است، در حالی که یک پیشنهاد سرمایه گذاری بر کسب و کار و بازده بالقوه برای سرمایه گذار متمرکز است.
- محتوا. یک پیشنهاد تجاری شامل ویژگیها و مزایای بسیار خاصی در مورد محصول است، در حالی که یک پیشنهاد سرمایهگذاری شامل چند عنصر است که اغلب در یک پیشنهاد تجاری وجود ندارد، مانند:
- جزئیات مالی شرکت.
- ارزیابی بازار.
- اسناد حقوقی.
نویسنده فنی Anthony Muhye بینش خود را در مورد ایجاد یک پیشنهاد سرمایه گذاری موثر، و بیان می کند، «شما نه تنها باید بتوانید تأمین مالی کنید، بلکه باید مأموریت و چشم انداز استارت آپ را ساده و انتقال دهید.»
پس، در یک پیشنهاد سرمایه گذاری، هم یک ماموریت تاکتیکی و هم در سطح بالا وجود دارد: متقاعد کردن و همچنین افزودن زمینه.
10 جزء یک پیشنهاد سرمایه گذاری
- خلاصه اجرایی
- شرح کسب و کار
- تجزیه و تحلیل بازار
- محصولات/خدمات
- استراتژی بازاریابی و فروش
- مدیریت/سازمان
- برنامه عملیاتی
- برنامه مالی
- تجزیه و تحلیل ریسک
- ضمیمه
ده بخش کلیدی وجود دارد که یک پیشنهاد سرمایه گذاری را تعریف می کند. در حالی که میتوانید ارائه و سازمان خود را سفارشی کنید، توصیه میکنم اجزای هر یک از این حوزهها را اضافه کنید.
-
خلاصه اجرایی
-
شرح کسب و کار
-
تجزیه و تحلیل بازار
-
محصولات/خدمات
-
استراتژی بازاریابی و فروش
-
مدیریت/سازمان
-
برنامه عملیاتی
-
برنامه مالی
-
تحلیل ریسک
-
پیوست
خلاصه اجرایی یک نمای کلی از آنچه در پروپوزال کسبوکار در پیش است ارائه میدهد، و خلاصه اینکه کسبوکار چیست و چرا سرمایهگذار ممکن است بخواهد بودجهای برای توانمندسازی کسبوکار فراهم کند، ارائه میکند. برای سرمایهگذاریهایی که سرمایهگذاریهای تجاری بالقوه را سرگرم میکنند، مختصر و مکانی عالی برای شروع است.
توضیحات کسبوکار چیستی کسبوکار شما را توصیف میکند، عملکرد آن، مروری سریع بر محصولات یا خدمات، و برخی اطلاعات پسزمینه را شرح میدهد. همچنین می توانید بیانیه ماموریت یا اهداف کلی کسب و کار را در اینجا شرح دهید.
در اینجا، سرمایهگذار خود را در مورد بازاری که محصول شما در آن قرار دارد، مطلع میکنید. شما بازار هدف و نمایه مشتری ایدهآل خود را شناسایی میکنید و سپس تجزیه و تحلیل رقابتی انجام میدهید، رقبای اصلی و رویکرد خود را برای موقعیتیابی و تمایز شناسایی میکنید.
در این بخش از پیشنهاد سرمایهگذاری، محصول یا خدماتی را که ارائه میدهید به تفصیل تجزیه و تحلیل میکنید. شما در مورد قیمتگذاری، موقعیتیابی و اینکه چگونه محصول یا خدمات شما برای بازار ضروری است بحث خواهید کرد. آماری را در مورد تقاضای محصول درج میکنید و مرحله توسعه و رشد محصول خود را توضیح میدهید.
در اینجا، رویکرد خود در بازاریابی و فروش را مورد بحث قرار خواهید داد. بسته به مرحله کسب و کارتان، ممکن است در حال حاضر برخی از استراتژی های بازاریابی و فروش را در اختیار داشته باشید. اگر یک سازمان در مراحل اولیه هستید، در مورد برنامه های خود برای رشد در این زمینه ها بحث خواهید کرد. درباره استراتژی فروش برای ایجاد درآمد، و همچنین کانال های توزیع، تبلیغات و کانال های محتوا بحث کنید.
در این بخش از برنامه خود، در مورد سازماندهی کسب و کار خود و تمامی افرادی که تاکنون در تیم اجرایی یا مدیریتی بوده اند صحبت خواهید کرد. اگر مشاوران خارجی استخدام کرده اید یا اگر هیئت مشاوره دارید، می توانید آنها را در اینجا برجسته کنید.
در بخش برنامه عملیاتی، در مورد فرآیندهای تولید و تدارکات صحبت خواهید کرد. این میتواند شامل طرحهای تولید، مکانهای تأسیسات، و هر چیز دیگری باشد که به اجرای محصول یا خدمات شما مربوط میشود.
بخش طرح مالی پیشنهاد سرمایهگذاری شما به جزئیات مربوط به پیشبینیهای مالی و عملکرد تاریخی کسبوکارتان اشاره میکند: صورت سود، صورتهای جریان نقدی، و ترازنامه. شما همچنین یک تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر انجام خواهید داد و پیش بینی بازگشت سرمایه را ارائه خواهید کرد.
این بخش همچنین نیازمندیهای تأمین مالی، استفاده از وجوه، و استراتژی خروج سرمایهگذاران را تشریح میکند. این مهم ترین بخش پیشنهاد سرمایه گذاری است. شما باید منابع قابل توجهی را برای تقویت این بخش بریزید.
در اینجا، ارزیابی ریسکها و موانع بالقوهای را که سازمانتان در حال رشد با آن مواجه خواهد شد، ارائه میدهید. شما راه حل هایی برای این خطرات ارائه خواهید داد تا نشان دهید در صورت بروز آن موانع، برنامه ای دارید. همچنین میتوانید برنامههای اضطراری را در اینجا بگنجانید و چند سناریو بالقوه مختلف را اجرا کنید.
در ضمیمه، میتوانید قراردادهای قانونی، گزارشهای تحقیقاتی، پتنتها، رزومهها و هر اطلاعات دیگری را که برای سرمایهگذارتان مرتبط و قانعکننده میدانید، قرار دهید.
چگونه یک پیشنهاد سرمایه گذاری بنویسیم [+قالب]
از آنجایی که عناصر مختلف یک پروپوزال عالی وجود دارد، ما یک الگوی پیشنهاد سرمایه گذاری ایجاد کرده ایم تا به روند نوشتن شما کمک کند.
هدف یک پیشنهاد سرمایه گذاری این است که به سؤالات سرمایه گذاران بالقوه شما قبل از اینکه بپرسند پاسخ دهید – و این الگو به شما کمک می کند تا به آن دست یابید.
الگوی پیشنهاد سرمایه گذاری
[نام شرکت]
[تاریخ]
1. خلاصه اجرایی
- نام کسب و کار: [نام شرکت شما]
- مکان: [مکان شرکت]
- شرح کسب و کار: شرح مختصری از کسب و کار یا پروژه.
- تامین مالی مورد نیاز: [مقدار بودجه مورد نیاز]
- هدف وجوه: به طور مختصر توضیح دهید که وجوه برای چه چیزی استفاده خواهد شد.
- خلاصه پیش بینی های مالی: معیارهای کلیدی مالی را برجسته کنید.
نکته حرفه ای: این بخش را کوتاه نگه دارید. سرمایهگذاران معمولاً در مدت زمان کوتاهی پیشنهادهای زیادی را انجام میدهند، بنابراین شما میخواهید یک خلاصه اجرایی قانعکننده و اطلاعاتی بنویسید که بتوانند به سرعت آن را بررسی کنند.
2. شرح کسب و کار
- نمای کلی کسب و کار: شرح مفصلی از کسب و کار یا پروژه.
- بیانیه ماموریت: [بیانیه ماموریت شما]
- تاریخچه کسب و کار: تاریخچه مختصر، از جمله نقاط عطف کلیدی.
- اهداف: اهداف تجاری کوتاه مدت و بلند مدت.
نکته حرفه ای: اگر کسب و کار شما نقاط عطفی را تجربه کرده است که ممکن است برای سرمایه گذار شما قانع کننده باشد، بر تاریخچه کسب و کار تاکید کنید. در غیر این صورت، توجه را به شرح پروژه و اهداف کسب و کار خود جلب کنید.
3. تحلیل بازار
- نمای کلی صنعت: شرح صنعت و روندهای آن.
- بازار هدف: تجزیه و تحلیل دقیق از بازار هدف و جمعیت شناسی مشتری.
- نیازهای بازار: آدرس های کسب و کار خود را در مورد نیاز بازار توضیح دهید.
- تحلیل رقابتی: تجزیه و تحلیل رقبا، نقاط قوت و ضعف آنها و مزیت رقابتی شما.
Pro tip: در صورت امکان، از کمک های بصری برای توضیح ماهیت بازار و تحلیل رقابتی استفاده کنید. بصری به درک مطلب کمک می کند و می تواند به ایجاد یک مورد قوی برای سازمان شما کمک کند.
4. محصولات یا خدمات
- شرح محصول/خدمت: شرح مفصلی از محصولات یا خدمات ارائه شده.
- پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP): چه چیزی محصول/خدمت شما را منحصر به فرد می کند؟
- مرحله توسعه: مرحله کنونی توسعه و هر برنامهای در آینده.
نکته حرفه ای: هنگام بحث در مورد برنامه های آینده، حتماً از جزئیات دقیق استفاده کنید. به جای صحبت انتزاعی، جدول زمانی و جزئیات مربوط به قیمت، ساخت و نوع محصول را درج کنید.
5. استراتژی بازاریابی و فروش
- برنامه بازاریابی: استراتژی هایی برای تبلیغ محصول یا خدمات شما.
- استراتژی فروش: تاکتیکها و کانالهای فروش.
- استراتژی قیمتگذاری: مدل قیمتگذاری و منطق.
- طرح توزیع: نحوه ارائه محصولات/خدمات به مشتریان.
نکته حرفهای: شواهدی ارائه دهید که نشان دهد استراتژیهای بازاریابی، تاکتیکهای فروش و مدلهای قیمتگذاری شما واقعاً مبتنی هستند. هر زمان ممکن است داده هایی ارائه دهید که رویکرد شما را به عنوان قوی ترین استراتژی نشان دهد.
6. مدیریت و سازمان
- تیم مدیریت: اطلاعاتی در مورد اعضای کلیدی تیم و نقش آنها.
- ساختار سازمانی: نمودار سازمانی شرکت.
- مشاوران و مشاوران: اطلاعات مربوط به هر مشاور یا مشاور خارجی.
نکته حرفهای: برای سرمایهگذاران، جزئیات تیم بازاریابی مهم است – بهویژه برای سرمایهگذاران در مراحل اولیه که سابقه قابل توجهی برای استفاده ندارند. مطمئن شوید که دستاوردهای تیم مدیریت را عمداً برای تقویت اعتماد چارچوب بندی کنید.
7. برنامه عملیاتی
- جریان کاری عملیاتی: مروری بر عملیات روزانه.
- امکانات و تجهیزات: شرح مکانها و تجهیزات فیزیکی.
- تکنولوژی: هر فناوری یا نرم افزاری که در عملیات استفاده می شود.
- برنامه تولید: در صورت وجود، جزئیات مربوط به فرآیندهای تولید.
نکته حرفه ای: هنگامی که گردش کار عملیاتی خود را می نویسید، با کارشناسان موضوع در سازمان خود کار کنید تا بینش دقیقی در مورد نحوه ظاهر فرآیندهای روزمره به دست آورید. برای استارتآپهای اولیه با تیمهای کوچک، مدیر عامل و موسس ممکن است از فرآیندهای روزمره آگاه باشند، اما برای شرکتهای بزرگ، ممکن است لازم باشد با روسای خاص بخشهای مختلف سازمان خود مشورت کنید.
8. برنامه مالی
- پیش بینی های مالی: پیش بینی های مالی دقیق برای 3-5 سال آینده، از جمله
- صورت درآمد
- صورت جریان نقدی
- ترازنامه
- تجزیه و تحلیل نقطه سربه سر: زمانی که انتظار میرود کسبوکار به نقطه صفر برسد.
- نیازهای تامین مالی: میزان بودجه مورد نیاز و تخصیص بودجه.
- استفاده از وجوه: تفکیک تفصیلی نحوه استفاده از وجوه.
- بازده سرمایه گذاری (ROI): بازگشت سرمایه مورد انتظار برای سرمایه گذاران.
نکته حرفهای: از ابزارهای SaaS برای ارائه دقیقترین و دقیقترین پیشبینیها از دستاوردهای مالی آینده استفاده کنید. HubSpot نرم افزار پیش بینی که گزارش های روشنگری را به صورت ماهانه یا فصلی ارائه می دهد.
9. تجزیه و تحلیل ریسک
- عوامل خطر: شناسایی خطرات و چالشهای بالقوه.
- استراتژی های کاهش: استراتژی هایی برای کاهش خطرات شناسایی شده.
- برنامههای احتمالی: برنامههایی برای رویدادهای غیرمنتظره.
نکته حرفه ای: تجزیه و تحلیل دقیق ریسک یکی از قانع کننده ترین بخش های پیشنهاد سرمایه گذاری است. با تیم خود وقت بگذارید و همه فرصتهای بالقوه برای پس زدن را در نظر بگیرید و اگر مربی دارید، به او تکیه کنید تا به ارائه دیدگاههای خارجی کمک کند.
10. ضمیمه ها
- رزومه اعضای اصلی تیم
- گزارشهای تحقیقات بازار
- اسناد حقوقی
- عکسها یا نمونههای اولیه محصول
- اسناد مالی اضافی
نکته حرفهای: ارائه گزارشهای قابل توجه راهی عالی برای ارائه شواهدی برای قانعکننده بودن است — اما مطمئن شوید که قالبی با قابلیت ورق زدن آسان دارد. اگر در حال توزیع یک نسخه فیزیکی هستید، فهرستی از محتویات را با برگهها اضافه کنید. برای پیشنهادهای دیجیتال، از فهرست مطالب با پیوندهای پرش برای پیمایش آسان استفاده کنید.
نمونههای پیشنهاد سرمایهگذاری [+ نکات]
بیایید نگاهی به نمونههای الگوی پیشنهاد سرمایهگذاری از چند منبع مختلف بیندازیم تا ببینیم برخی از پیشنهادهای کاملاً تولید شده در عمل چگونه میتوانند باشند. من همچنین نکاتی را به اشتراک خواهم گذاشت.
نکته شماره 1: اینفوگرافیک ها و نمودارها را وارد کنید.
منبع تصویر
چیزی که من دوست دارم: این بصری چیز بسیار خوبی برای گنجاندن در پروپوزال شماست، زیرا تجزیه و تحلیل بازار را به روشی جامع و سریع به تفصیل تجزیه می کند. این تجزیه و تحلیل کشور به کشور را انجام می دهد، که برای شرکت های جهانی حیاتی است، و برخی از تجزیه سریع نمودار دایره ای کاربران را انجام می دهد. سرمایه گذاران بالقوه می توانند به سرعت اطلاعات کلیدی را از تصاویر ساده ای مانند این جمع آوری کنند.
نکته شماره 2: اطلاعات لازم برای دانستن را سریع و واضح ارائه دهید.
منبع تصویر
آنچه من دوست دارم: این الگوی نمای کلی پروژه نمونه ای عالی از ارائه زمینه برای سرمایه گذار بالقوه است. این بخش (که مانند ترکیبی از خلاصه اجرایی و شرح کسب و کار است) راهی قوی برای شروع پیشنهاد شما است و پایه ای از دانش در مورد کسب و کار شما و فرصت های سرمایه گذاری آنها ارائه می دهد.
نکته 3: همه چیز را ساده نگه دارید.
< /p>
منبع تصویر
آنچه دوست دارم: این اسلاید آن را کوتاه و ساده نگه می دارد. در حالی که برخی از بخش های پیشنهاد سرمایه گذاری باید طولانی و متراکم باشد، برخی دیگر را می توان به طور خلاصه خلاصه کرد. مهم است که اطمینان حاصل کنید که پیشنهاد خود را بیش از زمان مورد نیاز ارائه نمی کنید – این اسلاید یک یادآوری عالی است!
غذای آماده
نوشتن پیشنهاد سرمایه گذاری یک کار بزرگ است. من فکر می کنم مقایسه آن با نوشتن یک پروپوزال تجاری مفید است، به خصوص اگر با این نوع پروپوزال آشنا نیستید. یک پیشنهاد تجاری برای آموزش و متقاعد کردن در نظر گرفته شده است – و یک پیشنهاد سرمایه گذاری نیز یکسان است.
بزرگترین شگفتی برای من در مورد پیشنهاد سرمایه گذاری غنای محتوای آن بود. در حالی که یک پیشنهاد تجاری ممکن است شامل بخش های انگشت شماری باشد، یک پیشنهاد سرمایه گذاری برای قانع کننده بودن به بیانیه ها، نمودارها و اسناد قانونی زیادی نیاز دارد.
کلید یک پیشنهاد سرمایهگذاری عالی، جمعآوری هرچه بیشتر مواد برای ارائه یک استدلال قانعکننده است. در حین نوشتن پیشنهادهای سرمایه گذاری خود به این الگو به عنوان راهنما مراجعه کنید تا مطمئن شوید که تمام کادرهای لازم را علامت زده و یک سند برنده ایجاد می کنید.
منبع:hubspot