کسب و کار

قیمت گذاری زوج و فرد: چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

قیمت گذاری زوج و فرد: چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

به سمت راست بروید استراتژی قیمت‌گذاری برای کسب‌وکار شما می‌تواند چالش‌برانگیز باشد — راهبردی با عوامل زیادی که باید در نظر بگیرید و گزینه های زیادی در اختیار شماست.

d982db8cd985d8aa daafd8b0d8a7d8b1db8c d8b2d988d8ac d988 d981d8b1d8af da86db8cd8b3d8aa d988 da86daafd988d986d987 d8a7d8b2 d8a2d986 d8a7 667d03e617378

در بیشتر موارد، نحوه قیمت گذاری محصولات یا خدمات خود ترکیبی از چندین مفهوم خواهد بود – که به طور ایده آل توسط درجاتی از تجزیه و تحلیل رقابتی و تحقیقات بازار پشتیبانی می شود. اما این ملاحظات آشکارتر تنها مواردی نیستند که باید رعایت کنید. برخی از جنبه‌های قیمت‌گذاری به اندازه کافی ظریف هستند که به راحتی به آن نگاه کنیم یا آن را بدیهی تلقی کنیم.

Download Now: Free Sales Pricing Strategy Calculator

یکی از این عوامل، آخرین عددی است که روی قیمت‌های خود می‌زنید، و هر چند ساده به نظر می‌رسد، هنوز هم قابل توجه است. پیامدهای قیمت گذاری محصول شما با قیمت 99.99 دلار به جای 100.00 دلار بسیار فراتر از تفاوت یک سنت بین این دو است.

این تمایز کوچک – معروف به قیمت‌گذاری زوج و فرد – می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر تصویری که محصول، خدمات یا نام تجاری شما پروژه می‌دهد داشته باشد.

در اینجا، مفهوم را کمی بیشتر بررسی می‌کنیم، تفاوت‌های بین قیمت‌های فرد و زوج را بررسی می‌کنیم، به زمان و مکان مناسب برای هر استراتژی نگاه می‌کنیم و نمونه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که هر دو روش را نشان می‌دهند.

اگرچه استراتژی‌های قیمت‌گذاری زوج و فرد را می‌توان تقریباً در هر صنعتی به کار برد، اما معمولاً با خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک مرتبط هستند. استراتژی‌های قیمت‌گذاری غیرعادی رایج‌تر از راهبردهای زوج هستند، اما این بدان معنا نیست که شرکت شما باید چنین قیمت‌گذاری را به‌طور پیش‌فرض در نظر بگیرد.

مشخص کردن استراتژی برای شما به ماهیت کسب و کار شما و مشتریانی بستگی دارد که امیدوارید به آنها علاقه داشته باشید. بیایید نگاهی عمیق به هر دو گزینه بیندازیم تا به شما کمک کند تعیین کنید کدام گزینه برای شما مناسب تر است.

قیمت‌گذاری فرد

قیمت‌های عجیب و غریب به گونه‌ای طراحی شده است که به خریداران این تصور را ناخودآگاه بدهد که محصول شما با تخفیف فروخته می‌شود. روانشناسی پشت این عمل وابسته به توجه خاصی است که مصرف کنندگان به اولین عدد از قیمت می کنند. این عدد اولیه تمایل دارد که تصور مصرف کننده از ارزش یک محصول را بیشتر از قیمت کل آن چارچوب بندی کند.

به عنوان مثال، هنگامی که یک محصول 9.99 دلار قیمت دارد در مقابل 10.00 دلار، اکثر مصرف کنندگان به طور ناخودآگاه تمایل دارند که “9” اولیه را مهمتر از “0.99” پس از آن بدانند – ایجاد تصور ارزش.< /p>

بهره‌گیری از قیمت‌های عجیب و غریب روشی نسبتاً ساده و همچنان مؤثر است تا مشتریان را به این باور برسانند که شما در حال ارائه یک معامله هستید. بنابراین اگر شرکت شما علاقه مند به جذب مشتریان آگاه از ارزش و نشان دادن حساسیت قیمتی است، از قیمت گذاری عجیب و غریب استفاده کنید.

قیمت یکسان

حتی قیمت‌گذاری نیز در طرف دیگر آن نشانه روان‌شناختی بازی می‌کند. اگر قیمت 99.99 دلار به عنوان یک معامله در نظر گرفته شود، پس قیمت 100.00 دلار باید به طور پیش فرض به عنوان یک حق بیمه در نظر گرفته شود.

به همین دلیل است که این استراتژی عمدتاً توسط مارک‌های سطح بالاتر استفاده می‌شود و به دنبال ارائه کیفیت برتر هستند. بنابراین اگر در تلاش برای ایجاد آن نوع هویت برند هستید، به نفع شماست که از یک استراتژی قیمت گذاری یکنواخت استفاده کنید.

استفاده از هر دو

اگرچه هر دو استراتژی اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند و اغلب توسط انواع مختلف کسب‌وکار استفاده می‌شوند، برنامه‌های آنها متقابلاً منحصر به فرد نیستند. این دو را می توان به طور موثر در پشت سر هم به کار گرفت.

برخی شرکت ها از هر دو استراتژی به طور همزمان استفاده می کنند تا به تشخیص گزینه های برتر خود از اقلام سطح پایین تر، فروش یا ترخیص کمک کنند. این یک گزینه خوب برای مارک های همه کاره با طیف گسترده ای از پیشنهادات است که به دنبال جذابیت برای مصرف کنندگان با علایق و بودجه های متفاوت است.

نمونه هایی از قیمت گذاری زوج و فرد

فرد: لباس مردانه

در اینجا، ما یک مثال از بخش ترخیص کالا از لباس مردانه داریم. در این مورد، خروجی به شدت در حال انجام معاملات برای این کت‌های اسپرت خاص است. توجه کمتری به ریخته گری این کت ها به عنوان اقلام ممتاز و بیشتر به جابجایی موجودی اضافی در یک معامله می باشد. بنابراین، شرکت تصمیم گرفت برای تاکید بر این نکته، از قیمت‌های عجیب و غریب استفاده کند.

odd even pricing MW

منبع تصویر: Men’s Wearhouse

Even: Brooks Brothers

بروکس برادرز، یک برند پوشاک ممتاز، در تلاش است تا این شهرت را از طریق استراتژی قیمت گذاری خود به نمایش بگذارد. این کت ها با قیمت تمام شده به مشتریانی فروخته می شوند که مایل به نادیده گرفتن معامله ها به نفع آنچه که معتقدند کیفیت بالاتری دارند، هستند. بنابراین این شرکت حتی از قیمت گذاری استفاده می کند.

Odd even pricing BB

منبع تصویر: Brooks Brothers

فرد: شرکت تشک

این یک گزینه سطح پایین‌تر است که از شرکت تشک عمده‌فروش تشک در دسترس است. این کسب‌وکار سعی می‌کند عمدتاً برای خریداران مقرون‌به‌صرفه با این محصول خاص جذابیت داشته باشد، بنابراین تصمیم گرفت هنگام تبلیغ آن، از قیمت‌های عجیب و غریب استفاده کند.

Odd even pricing MF 1

منبع تصویر: شرکت تشک

حتی: همچنین شرکت تشک

شرکت تشک نمونه ای از یک فروشگاه با وسعت گسترده محصولات و پایگاه مشتریان متنوع است. از آنجایی که از نظر بودجه پیشنهادی و خریدار دارای چنین محدوده‌ای است، می‌تواند از قیمت‌های زوج و فرد در پشت سر هم استفاده کند تا قیمت گزینه‌های سطح پایین‌تر و کیفیت برتر گزینه‌های سطح بالاتر خود را نشان دهد.

Odd even pricing MF 2

منبع تصویر: شرکت تشک

در نظر گرفتن قیمت‌گذاری زوج و فرد جنبه‌ای از استراتژی کلی قیمت‌گذاری شما است که به راحتی می‌توان آن را نادیده گرفت. تصمیم گیری در مورد اینکه آیا بهتر است به جای 10 دلار، 9.99 دلار دریافت کنید یا خیر، ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما همچنان می تواند تأثیر قابل توجهی بر نحوه درک نام تجاری شما و نوع مشتری که به آن علاقه دارید داشته باشد.

مهم نیست ماهیت کسب‌وکار شما چیست، ارزش وقت گذاشتن را دارد تا به آخرین رقم قیمت‌هایتان فکر کنید.

sales pricing strategy calculator

 

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا