کسب و کار

نحوه مدیریت اثر شلاق گاو نر

نحوه مدیریت اثر شلاق گاو نر

در یک زنجیره تامین ایده‌آل، عملیات به آرامی و قابل پیش‌بینی از یک پیوند به پیوند دیگر جریان دارد. اما همیشه در دنیای واقعی اینطور نیست. 

How to manage the bullwhip effect

شاید با اصطلاح اثر پروانه ای آشنا باشید، جایی که یک جابجایی کوچک در یک مکان می تواند باعث تغییر عمده در مکان دیگر شود. 

این پدیده در مدیریت زنجیره تامین نیز اتفاق می‌افتد و به آن اثر شلاق نر می‌گویند.

اثر شلاقی در زنجیره تامین چیست؟

اثر شلاقی زمانی اتفاق می‌افتد که یک تغییر کوچک در سطح خرده‌فروشی زنجیره تامین، در حالی که به سمت بالا حرکت می‌کند، تقویت می‌شود و باعث اختلالات عمده در پایان تولید و عرضه می‌شود. 

این اختلالات زمانی رخ می دهد که هر یک از اعضای زنجیره تامین به تشدید پاسخ خود به تغییرات تقاضا ادامه می دهند.

در نتیجه، کسب‌وکارها می‌توانند این موارد را تجربه کنند:

  • موجودی اضافی یا کمبود محصول
  • تعاملات منفی با مشتری
  • طرح های حمل و نقل مختل شده
  • مهلت های تولید از دست رفته
  • از دست دادن درآمد

نمونه‌های جلوه شلاق بول

برای درک بهتر اثر شلاق گاو، دو مثال در اینجا آورده شده است.

مثال 1: کاهش تقاضای مصرف کننده

بگویید که یک خرده‌فروش پوشاک با کاهش 20 درصدی تقاضای مصرف‌کننده برای بادشکن مواجه شده است. 

در نتیجه، خرده‌فروش دو فرض می‌کند: 

  • فروش بادگیر در آینده کمتر خواهد بود. این به این دلیل است که آنها از اطلاعات تقاضای گذشته برای پیش‌بینی فروش آینده استفاده می‌کنند.
  • موجودی زیادی خواهند داشت. بر اساس این فرض که فروش کاهش می‌یابد، خرده‌فروش فرض می‌کند که در نهایت با محصولات اضافی مواجه می‌شود. 

با توجه به این اطلاعات، خرده‌فروش سفارش‌های عمده‌فروش را تا 40 درصد کاهش می‌دهد – آنها قبلاً سهام بافر سفارش داده‌اند و می‌خواهند از داشتن موجودی بیش از حد جلوگیری کنند.

عمده‌فروش به نوبه خود کاهش 40 درصدی در سفارشات بادشکن را مشاهده می‌کند و همین مفروضات را مطرح می‌کند. آنها فروش کمتری را پیش بینی می کنند و تصور می کنند موجودی زیادی دارند. 

با این حال، عمده فروش به چندین خرده فروش می فروشد و فرض می کند که آن فروشگاه ها نیز شروع به کاهش سفارشات خود خواهند کرد. بنابراین عمده فروش سفارشات بادگیر با تولید کننده را تا 60 درصد کاهش می دهد. 

آنچه با کاهش 20 درصدی سفارش‌های مصرف‌کننده برای یک خرده‌فروش آغاز شد، به کاهش 60 درصدی سفارش برای سازنده افزایش یافت. 

و این الگو تا زمانی که به تامین کنندگان مواد خام برسد در زنجیره تامین ادامه خواهد داشت.

مثال 2: افزایش تقاضای مصرف کننده

اثر شلاقی نیز می تواند در جهت مخالف عمل کند.

بگویید یک کافی‌شاپ وجود دارد که معمولاً 200 فنجان قهوه در روز می‌فروشد. بنا به دلایلی، آنها به طور متوسط ​​روزانه 250 فنجان (افزایش 25 درصدی) به مدت یک ماه می فروشند. 

صاحب کافی شاپ مفروضات زیر را مطرح می کند: 

  • تقاضای مصرف کننده در حال افزایش است. این فرض به این دلیل رخ می دهد که فروشنده از داده های گذشته برای اطلاع رسانی به برنامه ریزی تقاضا و پیش بینی فروش.
  • آنها به موجودی بیشتری نیاز دارند. اگر تقاضا در حال افزایش باشد، فروشنده باید آن را تطبیق دهد.

بنابراین، صاحب مغازه سفارش خرید را برای 50٪ دانه‌های قهوه بیشتر از توزیع‌کننده ارسال می‌کند. 

وقتی توزیع کننده این افزایش را می بیند، همان فرضیات را انجام می دهد. بگویید این توزیع کننده یک فروشنده ملی است که دانه های قهوه را به فروشگاه ها و کافه ها در سراسر کشور ارائه می دهد. آنها تصور می کنند که تقاضای مشتری در حال افزایش است و به موجودی بیشتری نیاز دارند.

بر اساس این مفروضات، توزیع کننده 75 درصد موجودی بیشتر را به تامین کننده سفارش می دهد. افزایش 25 درصدی سفارشات قهوه در یک مغازه به افزایش 75 درصدی سفارش در سطح تامین کننده تبدیل شده است. 

در حالی که پاسخ به تغییرات در تقاضای مصرف کننده باعث اثر شلاق گاو نر می شود، پاسخ ممکن است تفسیر نادرستی باشد.

به عنوان مثال، اگر افزایش 25 درصدی موقتی بود چه؟

تصور کنید که سفر تعطیلات مشتریان بیشتری را برای مدت کوتاهی به کافی شاپ های این منطقه آورد. به جای ادامه افزایش، تقاضا پس از تعطیلات به سطح عادی باز می گردد و صاحب کافی شاپ را با موجودی اضافی مواجه می کند. 

پیامدهای اثر شلاق نر

عنصر واکنش زنجیره‌ای اثر شلاق گاو به این معنی است که تغییرات کوچک در تقاضای مصرف‌کننده می‌تواند تأثیرات زیادی بر عمده‌فروشان، تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان داشته باشد. به این ترتیب، با بالا رفتن زنجیره تامین، نوسانات بازار بیشتر می شود.

علل اثر شلاق گاو نر

درک اینکه چرا اثر شلاق نر رخ می دهد مفید است. در اینجا به چهار مورد از مهمترین دلایل این پدیده اشاره می کنیم. 

حساسیت بالا به تقاضای مصرف کننده

همان‌طور که از مثال‌ها می‌بینید، واکنش‌های بیش از حد به نوسانات تقاضای مشتری می‌تواند نوسانات بیشتری را با بالا رفتن زنجیره تامین ایجاد کند. 

خرده‌فروشانی که یک نقطه داده را انتخاب می‌کنند و سفارشات خود را تغییر می‌دهند، ممکن است یک اثر موجی ایجاد کنند که به‌طور چشمگیری بر تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان تأثیر می‌گذارد.

فقدان ارتباط در زنجیره تامین

اگر هر یک از اعضای زنجیره تامین پیش‌بینی تقاضای خود را انجام دهند، اثر شلاق نر می‌تواند بیشتر (و قوی‌تر) باشد. مشکلات زمانی به وجود می آیند که تغییری در تقاضا در سطح مصرف کننده وجود داشته باشد، اما یک یا چند عضو متوجه نمی شوند که چه چیزی باعث آن شده است. 

بگویید خرده‌فروشی سفارش خود را دو برابر می‌کند و هیچ ارتباطی در زنجیره تامین وجود ندارد. عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان باید حدس بزنند چه اتفاقی افتاده است و سپس سعی کنند تقاضای آینده را پیش‌بینی کنند.

فرض‌های نادرست

فرض‌های معیوب در حول و حوش پیش‌بینی تقاضا اتفاق می‌افتند. کسی تغییری را در تقاضا می بیند و فرض می کند که دوام خواهد داشت، بنابراین سفارشات خود را مطابق با آن تنظیم می کند. 

ممکن است یک افزایش موقت یا کاهش تقاضا برای تغییر دائمی تر اشتباه شود. اعضای زنجیره تامین که به درستی آنچه را که در بازار می‌گذرد تجزیه و تحلیل نمی‌کنند، می‌توانند تصمیماتی بگیرند که باعث ایجاد اثر شلاقی شود.

داده های نادرست

گاهی اوقات خطاهای جمع‌آوری داده‌ها یا سفارش تصادفی تعداد نامناسب اقلام توسط خرده‌فروش می‌تواند باعث ایجاد اختلال در مسیر خود در زنجیره تامین شود. 

حتی انجام یک مقدار سفارش نادرست می‌تواند باعث شود که شخص دیگری معنی آن را برای تقاضای آینده فرض کند و متعاقباً سفارشات خود را تغییر دهد.

چگونه اثر شلاق گاو را کاهش دهیم

در حالی که حذف کامل اثر شلاق نر غیرممکن است، می‌توانید اقداماتی را برای کاهش وقوع و تأثیر کلی آن انجام دهید.

تحلیل داده ها و روش های پیش بینی را بهبود بخشید

پیش بینی تقاضا بخش چالش برانگیز اما مهمی از مدیریت زنجیره تامین است. فن‌آوری‌های جدید می‌توانند به شما کمک کنند تا تصمیمات مبتنی بر داده هوشمندانه‌تر بگیرید و دقت کلی پیش‌بینی‌هایتان را بهبود بخشد.

ابزارهای تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده که شامل ویژگی‌های هوش مصنوعی (AI) هستند، راهی مؤثر برای بهبود دقت برنامه‌ریزی تقاضا هستند. هوش مصنوعی می تواند از چندین عامل (مانند تاریخچه سفارشات، پیش بینی های آب و هوای آینده و حتی داده های رسانه های اجتماعی) برای اطلاع رسانی پیش بینی تقاضا استفاده کند. 

براساس McKinsey، شرکت‌هایی که از این فناوری‌های جدید استفاده می‌کنند، اغلب خطاهای پیش‌بینی تقاضا را تا 30%-50% کاهش می‌دهند.

علاوه بر استفاده از فناوری، در نظر گرفتن زمینه هرگونه تغییر در تقاضا نیز مهم است. چندین رویداد ممکن است باعث تغییرات موقت تقاضا شوند، مانند شرایط آب و هوایی، رویدادهای محلی، و حتی فروش و تخفیف. 

اعضای زنجیره تامین وقتی بهتر درک کنند که چرا خریدهای مصرف کننده تغییر می کند و زمانی که این تغییرات نشان دهنده یک تغییر واقعی است، نسبت به نوسانات موقت تقاضا واکنش کمتری نشان خواهند داد. 

ارتباط زنجیره تامین و اشتراک داده را فعال کنید

ارتباطات ساده و به اشتراک گذاری داده ها در زمان واقعی در سراسر زنجیره تامین می تواند تصمیم گیری را بهبود بخشد. 

گزارش زنجیره تامین جهانی اینتروس 2022 نشان داد که 82% از شرکت ها به مسئولیت جمعی معتقدند. برای محافظت در برابر اختلالات ضروری است.

Zach Klempf، موسس شرکت نرم‌افزاری فروشنده خودروهای دست دوم Selly Automotive، می‌گوید شرکت‌ها “باید به همکاری با فروشندگان در تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت ماهانه فکر کنند.” پاسخگو ماندن آسان‌تر است وقتی که بخشی منظم از روابط تأمین‌کننده باشد.

هنگامی که یکی از اعضای زنجیره تامین سفارشات خود را به دلیلی موقت تغییر می‌دهد، می‌تواند استدلال خود را با سایر اعضا به اشتراک بگذارد و از واکنش‌های بیش از حد در زنجیره جلوگیری کند. 

از مقادیر سفارش کمتر استفاده کنید

ثبت سفارش‌های کوچک مکرر به جای سفارش‌های بزرگ گاه به گاه می‌تواند به کاهش تأثیر شلاق گاو کمک کند. 

این تمرین به همه انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد و شما می‌توانید بدون حذف کل زنجیره به درخواست تغییرات بهتر پاسخ دهید. 

همچنین، می‌توانید روش‌های تولید مبتنی بر تقاضا را با زمان‌های کوتاه‌تر مانند در زمان (JIT) و موجودی مدیریت شده توسط فروشنده (VMI).

JIT نوعی مدیریت موجودی است که در آن شما از نزدیک با تامین کنندگان کار می کنید تا اطمینان حاصل کنید که مواد خام با شروع تولید می رسد، اما نه زودتر. 

در مقابل، VMI زمانی است که خریدار (خرده‌فروش) داده‌های موجودی را با فروشنده (تولیدکننده) به اشتراک می‌گذارد. سپس، سازنده سفارشات را به خریدار توصیه می کند.

تکنولوژی و اتوماسیون اهرمی

فناوری و اتوماسیون می تواند دقت داده ها را افزایش داده و ارتباطات را سرعت بخشد.

به عنوان مثال، کاهش استفاده از سفارشات کاغذی و برگه‌های فاکتور، که باید فکس یا پست شوند.

Enoch Musaasizi، بنیانگذار شرکت بازاریابی E.S Group Digital، به شرکت‌ها توصیه می‌کند «از تبادل الکترونیکی داده (EDI) استفاده کنند، که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد اسناد تجاری را به صورت الکترونیکی با استفاده از رمزگذاری برای بهبود محرمانگی و یکپارچگی داده‌ها مبادله کنند. 

EDI زمان پردازش سفارشات را کاهش می دهد و جریان اطلاعات را در زنجیره تامین بهبود می بخشد. 

سایر فناوری‌های مفید زنجیره تامین عبارتند از: 

    • رایانش ابری: ارائه خدمات محاسباتی از طریق اینترنت، که به تیم‌ها اجازه می‌دهد به اطلاعات از مکان‌های مختلف و عملیات مقیاس مانند کنترل موجودی، حمل و نقل، انبارداری و تکمیل دسترسی داشته باشند. .
    • اینترنت اشیا < /strong>(IoT): تعبیه اشیاء فیزیکی با حسگرها برای ردیابی آنها در سراسر زنجیره تامین، که می تواند به شناسایی تنگناهای لجستیک و حمل و نقل کمک کند.
  • یادگیری ماشین: نوعی از هوش مصنوعی (AI) که می تواند برای پشتیبانی از دید در زمان واقعی، پیش بینی های دقیق تر و مبتنی بر داده ها استفاده شود. تصمیم گیری در زنجیره تامین ارائه دهندگان شامل شرکت هایی مانند Havi و Echo Global Logistics.
Subscribe to The Hustle Newsletter
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ 

> /p>

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا