کسب و کار

نحوه ایجاد روابط تجاری: 7 نکته کلیدی و زمینه مفید

نحوه ایجاد روابط تجاری: 7 نکته کلیدی و زمینه مفید

ایجاد روابط تجاری می تواند به همان اندازه که ضروری است گیج کننده و خسته کننده باشد. انواع مختلفی از سهامداران بالقوه وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید، و هر ارتباط مستلزم درجاتی از توجه و تلاش فردی است.

d986d8add988d987 d8a7db8cd8acd8a7d8af d8b1d988d8a7d8a8d8b7 d8aad8acd8a7d8b1db8c 7 d986daa9d8aad987 daa9d984db8cd8afdb8c d988 d8b2d985 6672501b3a521

با این وجود، برخی از اصول اساسی را می توان در زمینه تقریباً هر نوع رابطه تجاری به کار برد تا روند ایجاد یک رابطه کمی ساده تر شود.

در اینجا، به چیستی رابطه تجاری می پردازیم، به اشکال مختلفی که می تواند داشته باشد نگاهی می اندازیم، و اصول اولیه نحوه ایجاد روابط تجاری را مرور می کنیم.

Free Download: Sales Plan Template

مفهوم “روابط تجاری” بسیار روان است – زیرا هیچ نهاد واحد و قطعی وجود ندارد که یک تجارت بتواند با آن رابطه برقرار کند. تقریباً هر ذینفعی که نوعی تأثیر بر موفقیت یا عملیات یک کسب و کار دارد، می تواند با آن شرکت یکی داشته باشد.

مشتریان انفرادی، کارمندان، شرکای حقوقی، سایر شرکت‌ها، و طیف وسیعی از طرف‌های دیگر، همگی بر نحوه برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی کلی کسب‌وکار سازمان تأثیر دارند. به نوبه خود، یک کسب و کار می تواند در یک سری روابط تجاری با همه آنها شرکت کند.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به انواع مختلفی از روابط تجاری بیندازیم که معمولاً شرکت‌ها باید در نظر بگیرند.

انواع روابط تجاری

1. ارتباط با مشتری

روابط سالم با مشتری پایه و اساس هر کسب و کار بادوام و مولد است — داشتن تأثیر مستقیم بر نحوه عملکرد و رشد کسب و کار شما. بدون مشتریان راضی، نمی توانید درآمد پایدار ایجاد کنید و با از دست دادن ارجاعات، خود را کوتاه می فروشید. همه روابط تجاری شما مهم هستند، اما روابطی که با مشتریان خود دارید کاملاً ضروری هستند.

2. روابط تجاری با تجارت

توانایی حفظ و برقراری روابط با سایر شرکت‌ها می‌تواند یک مزیت بزرگ برای هر کسب‌وکاری باشد. تبلیغات متقابل، بازاریابی مشترک، کنفرانس‌های حمایت مالی، یا سایر تلاش‌های مشترک می‌تواند به کسب‌وکار شما و شریکتان کمک کند تا به چشم‌اندازهای جدید، اعتبار پروژه و تقویت قدرت در فضای شما دست یابند.

3. روابط حقوقی

همانطور که احتمالاً می توانید فرض کنید، روابط قانونی روابطی هستند که شما با افرادی که جنبه های قانونی کسب و کار شما را مدیریت می کنند – وکلا و سایر متخصصان حقوقی که با آنها کار می کنید، حفظ می کنید.

شما باید یک عنصر اعتماد متقابل را با این مخاطبین ایجاد کنید. آنها جنبه کلیدی کسب و کار شما را مدیریت می کنند که احتمالاً نمی توانید به تنهایی با آن کنار بیایید. آنها تخصص حیاتی دارند که به احتمال زیاد شما ندارید، بنابراین آنها را نزدیک نگه دارید – روابط سازنده در این زمینه اغلب مفید است.

4. روابط کارکنان

روابطی که با کارمندان خود ایجاد می‌کنید، از مهم‌ترین روابطی هستند که می‌توانید برقرار کنید. از بسیاری جهات، آنها بیشترین تأثیر را بر موفقیت فوری شما دارند. اگر کارمندان شما ناراضی یا خشمگین باشند، عملیات شما مطمئناً ضربه قابل توجهی خواهد خورد – به همین دلیل است که کسب و حفظ اعتماد و وفاداری کارمندان شما برای حفظ کارآمدی کسب و کار شما بسیار مهم است.

5. روابط مالی

اگر کسب و کار شما امور مالی خود را در داخل اداره نمی کند، باید با هر کسی که این کار را انجام می دهد، روابط محکم و سازنده برقرار کنید. ارتباطاتی که با حسابداران، بانکداران، سرمایه‌گذاران خارجی، مشاوران مالی و سایر متخصصان مالی برقرار می‌کنید، همگی این پتانسیل را دارند که باعث افزایش روانی کسب‌وکار شما شوند یا مانع از آن شوند.

1. با یک محصول یا خدمات استثنایی رهبری کنید.

روابط تجاری مولد ریشه در حسن نیت و دوستی ندارند. آنها به یک پایه اساسی و مؤثر نیاز دارند – و این به طور معمول به شکل یک محصول یا خدمات مناسب است.

سایر کسب‌وکارها نمی‌خواهند با شرکتی که نمی‌تواند خود را حفظ کند وارد شراکت شرکتی شوند. کارمندان نمی خواهند برای شرکتی کار کنند که هیچ کس نمی خواهد از آن خرید کند. و بدیهی است که شما نمی توانید بدون مشتری روابط با مشتری را توسعه دهید.

تمام هوش و ذکاوت ایجاد روابط تجاری در جهان شما را به جایی نمی رساند، اگر در وهله اول هیچکس نخواهد با شما تجارت کند. شما باید روی پیشنهاد خود تمرکز کنید – قبل از هر چیز – سپس می توانید روی روابط خود کار کنید.

2. محصول یا خدمات خود را با تجربیات استثنایی مشتری و شریک تکمیل کنید.

وقتی محصول یا خدمات خود را به پایان رساندید و شروع به توسعه روابط تجاری خود کردید، مطمئن شوید که تمام تلاش خود را برای خدمات رسانی به مخاطبینی که با آنها کار می کنید انجام می دهید.

تجارب استثنایی مشتری و شریک در ایجاد و حفظ روابط تجاری سازنده نقش اساسی دارد. زمانی که مخاطبین شما احساس ارزشمندی کنند، تمایل دارند که لطف کنند. اگر آنها مسائل یا نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند، مطمئن شوید که به سرعت و به طور کامل به آنها رسیدگی کرده‌اید.

در زیرساخت های پشتیبانی و موفقیت مشتری خود سرمایه گذاری کنید. سعی کنید نمایندگان آگاه و با شخصیتی در اختیار داشته باشید که بتوانند مشکلاتی را که ممکن است مشتریان شما ممکن است داشته باشند به طور قابل اعتماد حل کنند. ارزش این نوع خدمات در زمینه ایجاد روابط تجاری دوچندان است. نه تنها به شما کمک می کند تا روابط موجود خود را حفظ کنید، بلکه به شما امکان می دهد روابط جدیدی را از طریق ارجاع ایجاد کنید.

3. با مخاطبین کلیدی همراه باشید.

به احتمال زیاد، پهنای باند لازم برای برقراری ارتباط مداوم با هر مخاطبی را که با آنها رابطه تجاری دارید، ندارید — بنابراین باید با افرادی که به طور معمول با آنها در تماس هستید انتخابی باشید.

بعضی از مخاطبین ارزش بیشتری نسبت به دیگران دارند. شما قرار است با فروشندگان، مشتریان، مشتریان و شرکای خاصی ارتباط برقرار کنید که بیش از سایرین به شما پیشنهاد می دهند. به همین دلیل است که باید مولدترین روابط تجاری خود را شناسایی و اولویت بندی کنید – و در صدر این ارتباطات بمانید.

لازم نیست آنها را با ایمیل یا تماس‌های تلفنی غرق کنید – که می‌تواند به‌عنوان طاقت‌فرسا یا ناامیدکننده به نظر برسد – اما هنوز هم نمی‌توانید خیلی وقت‌ها را بدون اعلام حضور سپری کنید. این می‌تواند به سادگی تعریف کردن یک قطعه از محتوا باشد. آنها نقاط عطف شغلی را که در LinkedIn ارسال می کنند منتشر کرده اند یا در مورد آنها نظر داده اند.

به هر طریقی، به آنها اجازه دهید بدانند که آنها را در ذهن خود نگه می دارید. مخاطبین شما می خواهند احساس ارزشمندی کنند، بنابراین به آنها نشان دهید که آنها را بدیهی نمی گیرید.

4. به دنبال راه هایی برای افزودن ارزش باشید.

یک رابطه تجاری سازنده صرفاً معاملاتی نیست. نباید محدود به “من به شما X می‌دهم، و شما به من Y می‌دهم – پایان داستان.” شما همیشه باید به دنبال راه‌هایی برای افزودن ارزش اضافی به ترتیب باشید.

اگر محصول یا خدماتی را به مشتری بفروشید، تجربه او با کسب و کار شما نمی تواند به فروش ختم شود. شما باید از طریق خدمات مثال زدنی به مشتری، تماس با تیم موفقیت مشتری خود، یا هر روش دیگری که می توانید برای اطمینان از اینکه تجربه آنها با کسب و کار شما بهترین است، ارزش افزوده کنید.

یا فرض کنید یک شراکت شرکتی با رهبر دیگری در فضای خود ایجاد کرده اید تا از یک کنفرانس صنعتی حمایت مالی کنید – اگر به این سمت بروید، این رابطه نباید پس از پایان رویداد به پایان برسد. می‌خواهید با انجام اقداماتی مانند ارائه فرصت‌های بازاریابی مشترک، راه‌هایی برای بهره‌مندی بیشتر از ترتیبات خود بیابید.

مهم نیست ماهیت یک رابطه تجاری چگونه باشد، همیشه راه‌هایی برای هر دو طرف وجود دارد که بتوانند مسافت پیموده‌تری از آن به دست آورند. این را در نظر داشته باشید و فرصت های بیشتری برای ارائه ارزش اضافی به هر کسی که با آن کار می کنید پیدا کنید.

5. بازخورد بخواهید و در آن بگنجانید.

موثرترین روابط تجاری ریشه در اعتماد متقابل، گوش دادن صمیمانه، و رفت و برگشت سازنده دارند. صرف نظر از اینکه با چه کسی درگیر هستید، باید مایل باشید ایده های آنها را بشنوید و نگرانی های آنها را برطرف کنید.

به همین دلیل است که هنگام تلاش برای حفظ این نوع روابط، درخواست و ترکیب بازخورد ضروری است. مشتریان می‌خواهند بدانند که شما به طور قانونی برای بهبود تجربه آنها با شرکت خود سرمایه‌گذاری کرده‌اید — این امر در مورد شرکای شرکتی و کارمندان نیز صدق می‌کند.

نمی‌خواهید سرد، سنگدل، لجباز یا متکبر باشید. شما باید نشان دهید که کسب و کار شما متعهد به رشد و بهبود مداوم است – و اجازه دادن به افرادی که با آنها در این فرآیند کار می کنید می تواند راه درازی داشته باشد.

اقداماتی مانند توزیع نظرسنجی‌های مشتریان، ارائه یک انجمن به مشتریان که در آن بتوانند مسائل خود را در مورد کسب‌وکار شما مطرح کنند، و ارتباط مداوم با شرکا در مورد کارهایی که می‌توانید بهتر انجام دهید، همگی نشان می‌دهند که برای آنها و نظرات آنها ارزش قائل هستید. و هنگامی که این بازخورد را دریافت کردید، سعی کنید روندها را در آن شناسایی کنید – و از این بینش برای بهبود نحوه انجام تجارت خود استفاده کنید.

6. یک منبع مشاوره و آموزشی باشید.

همانطور که قبلاً در این لیست ذکر کردم، روابط تجاری هرگز نباید صرفاً معاملاتی باشد. ارزش رابطه‌ای با ارزش پولی شروع و پایان نمی‌یابد — بنابراین رفتار کردن با هر رابطه مانند فروش به نفع شما نیست.

شما می‌خواهید منبع مفیدی برای طرف‌هایی باشید که با آن‌ها درگیر هستید – به همین دلیل است که اولویت دادن به آموزش به همان اندازه که می‌فروشید، برای ایجاد روابط تجاری طولانی‌مدت و سازنده مهم است.

محتوای رهبری فکری مفید را منتشر و توزیع کنید. به سوالاتی که شرکای شما مطرح می کنند سریع و جامع پاسخ دهید. با مخاطبین در رسانه های اجتماعی ارتباط برقرار کنید – و هر گونه اقدام دیگری را برای خدمت به طرف هایی که با آنها در ارتباط هستید در مقام مشاوره انجام دهید.

همه این فعالیت‌ها می‌توانند به ایجاد روابط تجاری مؤثر کمک کنند.

7. به وعده های اعتمادسازی عمل کنید.

مردم تمایل بیشتری به احترام گذاشتن و ارتباط با افرادی دارند که در هر زمینه ای به قول خود عمل می کنند – و ایجاد روابط تجاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما هرگز نمی خواهید در مورد مشتریان، کارمندان، شرکا یا هر طرف دیگری که با آن درگیر هستید، بیش از حد وعده دهید و کمتر از آن تعهد دهید.

مطمئن شوید که در روابط کاری خود انتظارات منطقی دارید – اهداف خیلی بلند تعیین نکنید و اصرار نکنید که به آنها دست یابید بدون اینکه مطمئن باشید که به آن خواهید رسید. این دستوری برای ناامیدی، سرخوردگی و بی اعتمادی است.

اگر به مشتریان قول می‌دهید که در تاریخ معینی ویژگی جدیدی را برای محصول خود ارائه خواهید کرد، مطمئن شوید که جدول زمانی قابل اجرا است. اگر به کارمندان خود بگویید که می توانند انتظار افزایش دستمزد را در طول سال داشته باشند، مطمئن باشید که می توانید افزایش هزینه های عملیاتی را تحمل کنید. اگر به یک شریک بگویید که می‌توانید از یک کنفرانس حمایت مالی کنید، مطمئن شوید که با بودجه و برنامه شما مطابقت دارد.

شما مجبور نیستید خود را در اینجا خیلی کوتاه بفروشید. شما هنوز هم می خواهید سهم قابل توجهی در روابط تجاری خود داشته باشید، اما نمی خواهید قدرت خود را از دست بدهید و اعتمادی را که با طرف مقابل ایجاد کرده اید تضعیف کنید. قول های مناسب و قابل اجرا بدهید و به طور مداوم به آنها عمل کنید.

روابط تجاری مایه حیات بسیاری از – اگر نه بیشتر – شرکت‌ها هستند. اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان رونق بگیرد، باید در مورد نحوه ارتباط با مشتریان، کارمندان، شرکای شرکتی و سایر سهامدارانی که بر عملکرد بی‌نظیر کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارند، فکر کنید.

sales plan

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا