هر آنچه که باید در مورد قیمت گذاری بر اساس ارزش بدانید
هر آنچه که باید در مورد قیمت گذاری بر اساس ارزش بدانید
قیمتگذاری مبتنی بر ارزش یک مدل قیمتگذاری است که با یک واقعیت ساده از زندگی سرمایهداری تعریف میشود: یک محصول به اندازهای هزینه دارد که مردم مایل به پرداخت آن هستند. استفاده از استراتژی به درک این موضوع بستگی دارد که آن پدیده از کجا پیشنهاد شما را ترک می کند و به نحوه درک مصرف کنندگان از آن متمایل شوید.
در اینجا مفهوم مدل قیمتگذاری مبتنی بر ارزش را با جزئیات بیشتری بررسی میکنیم، برخی از عناصر کلیدی را که باید هنگام ساختاردهی استراتژی قیمتگذاری مبتنی بر ارزش در نظر گرفته شوند، پوشش میدهیم، و راههایی را برای کمک به تعیین قیمتهای مبتنی بر ارزش بررسی میکنیم.
قیمت گذاری مبتنی بر ارزش چیست؟
قیمتگذاری مبتنی بر ارزش یک استراتژی قیمتگذاری است که توسط کسبوکارها برای شارژ محصولات و خدمات با نرخی استفاده میشود که فکر میکنند مصرفکنندگان مایل به پرداخت هستند. برخلاف محاسبه هزینههای تولید و اعمال نشانهگذاری استاندارد، کسبوکارها ارزش درک شده را برای مشتری اندازهگیری میکنند و بر اساس آن هزینه میگیرند
آثار هنری، اتومبیلها، پارکهای تفریحی و حتی تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی از قیمتگذاری مبتنی بر ارزش برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. هر سه این صنایع چند حقیقت استاندارد را در مورد قیمت گذاری مبتنی بر ارزش در نظر می گیرند:
- بازار بر میزان تمایل مصرفکننده برای یک محصول تأثیر میگذارد.
- مزایایی که محصول برای مشتری فراهم می کند بر ارزش آن محصول تأثیر می گذارد.
- قیمتگذاری رقبا میتواند بر ارزشی بودن یک محصول توسط مشتریان تأثیر بگذارد.
بعد از در نظر گرفتن این حقایق جهانی، شرکتها بسته به اهداف یا وضعیت صنعت خود، قیمتگذاری مبتنی بر ارزش را اعمال میکنند. در چند سناریو مختلف استفاده می شود:
- تشخیص تقاضای غیرکشش، جایی که نیاز به محصول آنقدر زیاد است که قیمت پایینتر تاثیر کمی بر فروش واحد خواهد داشت.
- بسیار رقابتی و حساس به قیمت بازارها، از آنجایی که سطح رقابت معمولاً در قیمتی است که مصرف کنندگان مایل به پرداخت هستند، و هزینه بیشتر می تواند خریداران علاقه مندی را که به دنبال یک معامله خوب هستند، منصرف کند.
- ترویج پرستیژ، جایی که نشانهگذاریها برای نشان دادن انحصار و عظمت محصول بالاتر از حد معمول خواهد بود.
- فروش همراهها و افزونهها به محصولات دیگر که عملکرد آنها را بهبود میبخشد، مانند شارژر جدید برای تلفن همراه یا لپتاپ شما در صورت خراب شدن شارژر قدیمی شما.
برای محصولات با قیمت پایینتر، قیمتگذاری مبتنی بر ارزش مشابه قیمتگذاری مبتنی بر رقابت است، در حالی که برای آن محصولات با قیمت بالاتر، این مدل با قیمت پرستیژ
اشتراکات زیادی دارد.
از آنجایی که قیمت گذاری مبتنی بر ارزش در منطقه خاکستری فروش رشد می کند، یکی از عوامل اصلی که مصرف کنندگان باید در نظر بگیرند مذاکره. مصرف کنندگان و نمایندگان فروش باید برای تعیین مزایا و ارزشی که یک محصول دارد گفتگو کنند تا مصرف کننده قیمتی را بپردازد که نشان دهنده ارزشی است که برای محصول قائل شده اند و فروشنده سود معقولی از معامله به دست آورد. .
منبع ویژه: ماشین حساب قیمت گذاری مبتنی بر ارزش< /a>
این الگو را به صورت رایگان بارگیری کنید
استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر ارزش
قیمتگذاری مبتنی بر ارزش در منطقه خاکستری فروش رشد میکند. به نوبه خود، برخی از عوامل اصلی وجود دارد که هر فروشنده باید هنگام استفاده از مدل قیمت گذاری مبتنی بر ارزش در نظر بگیرد. بیایید به سه مورد از مهمترین آنها نگاهی بیندازیم.
کمبود
مدل قیمتگذاری مبتنی بر ارزش زمانی بهترین کار را دارد که برای محصولات منحصر به فرد و با ارزش بالاتر اعمال شود. محصولات کالایی در «دریای یکسان» وجود دارند – که در آن جایگزینها اغلب اساساً به قدری شبیه هستند که نمیتوانند خود را به ادراکات ارزشی متفاوت نشان دهند.
تمایز
این نکته اساساً بسط مورد بالا است – اگر میخواهید از یک استراتژی قیمتگذاری مبتنی بر ارزش استفاده کنید، باید بتوانید آن را توجیه کنید. این معمولاً با نشان دادن اینکه تفاوت قابل توجهی بین شما و رقیبتان وجود دارد شروع می شود.
ارزش درک شده باید نوعی مبنای داشته باشد. اگر باتری میفروشید، نمیتوانید انتظار داشته باشید که محصولی با پنجمین عمر طولانیتر ارائه دهید و آن را بهطور قابلاعتماد با قیمتی پیشرو در صنعت بفروشید.
مشتریان تمایل دارند فقط قیمتهای ارزش را برای محصولات ارزشمند ویژه بپردازند — اگر میخواهید از این نوع استراتژی استفاده کنید، باید بتوانید تولید کنید، شناسایی کنید، وقتی نوبت به پیشنهاد شما می رسد، ارزش قانونی را بیان کنید.
بخش بندی
بخشبندی بازار عنصر مهمی است که باید هنگام ترکیب یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر ارزش موثر در نظر گرفت. این مدل به طور کلی به طور بی رویه اعمال نمی شود. همه مایل به پرداخت قیمتهای مبتنی بر ارزش نیستند – بنابراین باید مشخص کنید چه کسانی از استراتژی شما استقبال میکنند و تعیین کنید که چگونه میتوانید به بهترین وجه برای آنها جذابیت داشته باشید.
نمونههای قیمتگذاری مبتنی بر ارزش
قیمتگذاری مبتنی بر ارزش معمولاً در چند سناریو مختلف استفاده میشود. در زیر برخی از محصولات متداول مبتنی بر ارزش و اصول اقتصادی که قیمتگذاری آنها را هدایت میکنند، آمده است.
1. مسکن
تقاضای غیرکشسان زمانی اتفاق میافتد که نیاز به محصول به قدری زیاد باشد که قیمت پایینتر آن را کاهش دهد. -بدون تاثیر بر فروش واحد – روندی که در بازار مسکن قابل مشاهده است.
در سال 2022، بازار املاک و مستغلات در ایالات متحده به عنوان “بازار فروشنده” در نظر گرفته می شود – که در آن خریداران به طور معمول هزاران دلار بالاتر از قیمت خانه های خود می پردازند.
در این نوع بازار، ارائه قیمت پایینتر بر فروش بیشتر خانهها تأثیری کم یا بدون تأثیر دارد. در بحبوحه افزایش تقاضا، خریداران بر اساس ارزش درک شده خانههایی که قصد خرید دارند، خرید میکنند.
آیا یک خانه چند هزار دلار اضافی ارزش دارد؟ پاسخ ممکن است منفی باشد، اما خریدار دیگری وجود دارد که مشتاق است به آدرس بله بگوید – بنابراین فروشندگان این اهرم را دارند که قیمتهای بالاتر و مبتنی بر ارزش را اعمال کنند.
2. شیر
بازارهای بسیار رقابتی و بازارهای حساس به قیمت معمولاً بر اساس قیمتی که مصرف کنندگان مایل به پرداخت هستند مستقر می شوند. شارژ بیشتر میتواند خریداران علاقهمندی را که به دنبال یک معامله خوب هستند، منصرف کند.
اگر وارد هر خواربار فروشی شوید، خواهید دید که شیر کاملاً در این دسته قرار می گیرد. در حالی که ممکن است برندهای مختلف شیر را در کولر ببینید، قیمت همه آنها در چند سنت از یکدیگر است.
در این مورد، ارزش شیر بر اساس حقیقت سومی است که قبلاً به آن پرداختیم – قیمتگذاری رقبا میتواند بر ارزش درک مصرفکنندگان از یک محصول تأثیر بگذارد.
3. کیف بیرکین هرمس
برندها با نشانهگذاریهای بالاتر از حد معمول که نشاندهنده انحصار و عظمت محصول است، اعتبار را ارتقا میدهند. هرمس، تولیدکننده محبوب کیف های دستی لوکس، به ما نشان می دهد که محصولاتش چقدر منحصر به فرد هستند.
کیفها به قیمت دهها هزار دلار بهصورت آنلاین به فروش میرسند، اما خرید مستقیم یکی از آنها از سازنده، تقریبا غیرممکن. با توجه به آموزش دقیق و مهارتی که در ساخت کیف Birkin انجام می شود، تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است که باعث می شود خریداران ارزش بسیار بالایی برای کیسه هایی قائل شوند که در فروشگاه هایی مانند BagHunter را با قیمت گذاری آنها در نظر بگیرید.
>< منبع تصویر: Google
4. Swiffer
فروش همراهها و افزونهها به محصولات دیگر میتواند عملکرد محصولات را افزایش دهد. در برخی موارد، آنها به سادگی برای قابل استفاده بودن محصول اصلی ضروری هستند. تکههای جاروکش Swiffer نمونه بارز قیمتگذاری مبتنی بر ارزش است که صرفاً بر اساس مزایایی است که محصولات برای مصرفکننده ارائه میکنند.
اولین باری که Swiffer Sweeper را خریداری میکنید، دارای یک دسته و چند پد جارو است. اما به محض تمام شدن پدهای جارو، باید بیشتر بخرید. زمانی که به فروشگاه میرسید و متوجه میشوید که سایر مارکهای پدهای جارو با Swiffer Sweeper شما مناسب نیستند، قیمتگذاری مبتنی بر ارزش به کار میرود.
از آنجایی که نمیتوانید جایگزینهای عمومی را با پدهای Swiffer خود تعویض کنید، نمیتوانید جایگزینها را مستقیماً از خردهفروش اصلی خریداری کنید. به نوبه خود، ارزش بالاتری را روی پدهای افزودنی Swiffer قرار می دهید که رفتگر شما را به کار می اندازد – هرچه باشد، در هنگام خرید دستگیره قبلاً به برند متعهد بوده اید.
5. الماس
ارزش در صنعت الماس تقریباً منحصراً بر ادراک استوار است. آنها از جمله گران ترین سنگ های قیمتی موجود در بازار هستند – قیمتی که بسیار کمیاب هستند. در واقع، در سال 2021، The Knot دریافت که حلقه نامزدی الماس متوسط هزینه حدود 6000 دلار.
اما در حالی که ارزش درک شده آنها ممکن است نشان دهد که آنها یک منبع گرانبها هستند، الماسها در واقع در میان رایج ترین جواهرات روی زمین – بسیار فراوان تر از سنگ های دیگر مانند یاقوت، یاقوت کبود، و زمرد.
پس چرا الماس اینقدر ارزشمند است؟ خوب، به بیان ساده، آنها به این دلیل هستند که ما فکر می کنیم آنها هستند. الماس یک عنصر اصلی فرهنگی است و با ثروت، تجمل، و مجلل مرتبط است.
صنعت الماس بر این تصور تکیه دارد تا توهم گرانبها بودن سنگها را ایجاد کند و از قیمتگذاری مبتنی بر ارزش بهرهبرداری کند – به خردهفروشان اجازه میدهد برای جواهراتی که در واقع چندان خاص نیستند، حق بیمه سنگینی دریافت کنند.
3 روش برای تعیین قیمت بر اساس ارزش
قیمتگذاری مبتنی بر ارزش به چند مرحله اضافی برای تعیین قیمت فروش نهایی نیاز دارد. در حالی که برخی از استراتژیهای قیمتگذاری، مانند ، نسبتاً ساده هستند، ملاحظاتی وجود دارد که باید هنگام رسیدن به قیمت نهایی خود در نظر بگیرید.
1. مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنید
از آنجایی که قیمت شما منحصراً بر اساس آنچه مشتریان شما مایل به پرداخت هستند، خواهد بود، باید با اطمینان بدانید که این قیمت چقدر است.
یک قدم برای رسیدن به این تعداد این است که با مشتریان فعلی که با محصولات و خدمات شما آشنا هستند تماس بگیرید تا بدانید اکنون که ارزش محصول شما را می بینند چه خرج می کنند. به یاد داشته باشید – این رویکرد قیمتگذاری باید تقریباً کاملاً بر اساس ارزش درک شده مشتریان شما باشد.
منبع ویژه: الگوهای نظرسنجی از مشتریان
از اینها برای ارتباط با مشتریان برای ارزیابی قیمتی که برای محصول شما ارزش قائل هستند استفاده کنید.
2. کل بازار آدرس پذیر
خود را تجزیه و تحلیل کنید
در حالی که دادههای مشتری برای تعیین یک نقطه قیمت بسیار مهم است، این یک نمونه مغرضانه است، زیرا مشتریان فعلی ثابت کردهاند که از قبل مایل به خرید محصول شما هستند.
برای رسیدن به قیمت دقیق برای جذب مشتریان جدید، تحقیق بازار را در کل بازار آدرس پذیر خود انجام دهید تا بفهمید که چگونه برای همه شما ارزش ارزش محصولرا دارید ، و آنچه که آنها حاضرند برای آن بپردازند.
منبع ویژه: کیت و الگوهای تحقیقات بازار
از این کیت برای درک بهتر رقابت و موقعیت بازار خود برای کشف قیمت فروش ایده آل خود استفاده کنید.
3. تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید
اگر محصول شما در بازار جدید است و منابع لازم برای تحقیقات بازار حرفه ای را ندارید، به رقبای خود نگاه کنید تا ببینید آنها چه چیزی را دریافت می کنند و چقدر محصول شما به آنچه می فروشند شبیه است.
تعیین یک نقطه قیمتی مشابه برای محصول شما با رقابت، معیار خوبی برای سنجش میزان ارزش بازار هدف شما برای محصول است. اگر فروش کمتر از میزان پیشبینیشده باشد، شاید رقبای شما وفاداری قویتری به برند در ارتباط با محصولات خود داشته باشند، که ممکن است شما را مجبور به اتخاذ یک مدل قیمتگذاری مبتنی بر رقابت کند.
منبع ویژه: الگوهای تحلیل رقابتی
از این راهنما برای کشف آموختههای مهم از رقبای خود بدون شکستن بودجه استفاده کنید.
مزایای قیمت گذاری مبتنی بر ارزش
1. نفوذ به بازار می تواند آسان باشد.
اگر بازار هدف شما به برند وفادار نباشد، یا اگر در بازار خود نسبتاً بدون چالش هستید، در مقایسه با بازار رقیق یا وفادار به برند، زمان آسانتری برای به دست آوردن سهم بازار خواهید داشت.
این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که محصول یا خدمات شما به نحو قابل توجهی متمایز باشد. به عنوان مثال، اقلام لوکس وقتی به عنوان “جدید” یا “محدود” شناخته می شوند و بر اساس ارزش قیمت گذاری می شوند، تمایل به فروش بالایی دارند.
2. نشانه گذاری های بالاتر امکان پذیر است.
مدل قیمتگذاری مبتنی بر ارزش زمانی به نفع فروشنده عمل میکند که کالایی معتبر یا از نظر فرهنگی مهم تلقی شود. برای این مواقع، خریداران اهمیتی نمیدهند که تولید یک محصول چقدر هزینه دارد – فقط ارزشی که در آن میبینند.
هنر، مد بالا، یا خودروهای لوکس را در نظر بگیرید. نشانهگذاریها در این موارد فوقالعاده بالا هستند، زیرا ارزش افزودهای برای داشتن چیزی در این دسته وجود دارد. به دلیل مزایای نامشهودی که خود محصول به همراه دارد، مصرف کنندگان برای امتیاز اثر یک نقاش معروف یا یک خودروی اسپورت کمیاب هزینه بیشتری می پردازند.
به عبارت دیگر، با توجه به ارزش درک شده کافی، نشانهگذاریهای شما میتواند عظیم باشد.
3. ارزش درک شده شما می تواند افزایش یابد.
در حالی که ارزش در نهایت مفهومی است که در چشم مشتریان شما نهفته است، شما می توانید برای تغییر ارزش درک شده خود در جهت سودآورتر تلاش کنید. اجرای کمپین های تبلیغاتی و نام تجاری که محصول شما را به عنوان معتبر یا نخبه معرفی می کند، می تواند قیمت بالاتر را در چشم مشتریان شما توجیه کند.
اگر افزودن مزایای نامشهود کارساز نبود، میتوانید مقدار بیشتری از ارزش واقعی ایجاد شده توسط محصول را برجسته کنید. به عنوان مثال، یک چکش فقط فلز و چوب است، با این حال، بدون آن، نجاران و دستکاران در انجام کارهای خود با مشکل مواجه میشوند و ارزش ایجاد شده توسط این ابزار ساده را غیرقابل اندازهگیری میکند.
معایب قیمت گذاری مبتنی بر ارزش
1. نشانهگذاریهای شما ممکن است زیاد نباشد.
کسب و کارهایی که کالاها را می فروشند، برای اجرای یک نشانه گذاری بالا با یک مدل قیمت گذاری مبتنی بر ارزش، با مشکل مواجه خواهند شد. این به این دلیل است که صنایعی مانند این تمایل به گزینه های فراوانی برای خریدار دارند. مگر اینکه چیز خاصی در مورد محصول شما در مقایسه با سایرین وجود داشته باشد، توجیه ارزش افزوده از نظر مشتری دشوار است.
این بدان معناست که نشانهگذاریها میتوانند کمتر از حد مورد نیاز برای مقیاسسازی و رشد کسبوکار شما به سطح مورد نظر باشند – بنابراین بهتر است در این شرایط به قیمتگذاری مبتنی بر ارزش تکیه نکنید.
2. همیشه پایدار نیست.
خوب یا بد، ارزش درک شده به دلیل عوامل فرهنگی، اقتصادی و فناوری که اغلب خارج از کنترل شما هستند، تغییر می کند.
اگر بازار به محصول شما عادت کند و ارزش کمتری در آن مشاهده کند، یا اگر رقیبی با پیشنهاد بالاتر، پیشنهاد بهتری ارائه دهد، اتکا به قیمتگذاری مبتنی بر ارزش برای افزایش حاشیه مشارکت ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. ارزش درک شده از محصول شما. در آن مرحله، قیمتگذاری مبتنی بر ارزش به شما حکم میکند که باید قیمتهای خود را کاهش کنید، که میتواند به شدت مانع درآمد شود.
3. تعیین قیمت شما سخت تر است.
همانطور که به آن اشاره کردیم، در مورد رسیدن به نقطه قیمت مبتنی بر ارزش، علم دقیق کمتری وجود دارد. برخلاف نشانهگذاری مجموعهای که ممکن است در قیمتگذاری به اضافه هزینه پیدا کنید، مشخص نیست که کدام نقطه قیمت برای هر مشتری کار میکند و ارزش محصول در کل بازار چگونه درک میشود.
در حالی که تحقیقات بازار، بازخورد مشتری و تجزیه و تحلیل رقبا می تواند به شما کمک کند تا به قیمت خود اطمینان داشته باشید، تا زمانی که محصول خود را در قفسه ها قرار ندهید و پیش بینی های فروش خود را با درآمد واقعی خود مقایسه نکنید، از ارزش درک شده خود مطلع نخواهید شد. .
آیا قیمت گذاری بر اساس ارزش برای کسب و کار شما مناسب است؟
قیمتگذاری مبتنی بر ارزش به عوامل مختلفی بستگی دارد، که سه مورد از آنها برای درست کردن استراتژی بسیار مهم هستند: تجزیه و تحلیل اینکه چگونه بازار بر ارزش درک شده تأثیر میگذارد، تعیین میزان ارزشی که مصرفکنندگان برای محصولاتی که میفروشید قائل هستند و درک اینکه چگونه رقبای شما چگونه ارزش قائل هستند. در استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر ارزش خود نقش داشته باشید. این نوع قیمتگذاری برای هر کسبوکاری جواب نمیدهد، اما میتواند راهی هوشمندانه برای نفوذ به یک بازار جدید، افزایش سود و ایجاد درک بهتر از برند باشد.
یک راه دیگر برای تصمیمگیری اینکه آیا قیمتگذاری مبتنی بر ارزش برای کسبوکار شما مناسب است یا خیر این است که پیشبینیهای فروش خود را بر اساس نقاط قیمت مختلف برای مجموع درآمد پیشبینیشده اجرا کنید. میتوانید از ماشینحساب قیمتگذاری رایگان HubSpot استفاده کنید تا ببینید در هنگام استفاده از این و سایر استراتژیهای قیمتگذاری چقدر میتوانید درآمد کسب کنید.
یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در نوامبر 2019 منتشر شد و برای جامعیت بهروزرسانی شده است.
منبع:hubspot