کسب و کار

نحوه انجام ارزشیابی کسب و کارهای کوچک

نحوه انجام ارزشیابی کسب و کارهای کوچک

کسب و کار کوچک شما با موفقیت در حال اجرا است و شما در بالاترین سطح عملکرد خود هستید. سوال منطقی بعدی این است: ارزش کسب و کار شما چیست؟ 

Small business valuation

در حالی که قرار دادن یک برچسب قیمت واحد برای شرکت شما ممکن است پیچیده به نظر برسد، روش‌های ارزش‌گذاری کسب‌وکارهای کوچک راه‌های قطعی برای تعیین ارزش کسب‌وکار شما هستند. به عنوان یک کارآفرین، درک اصول اولیه نحوه ارزش گذاری یک کسب و کار کوچک مفید خواهد بود. زمانی که می خواهید سرمایه گذاران جدیدی جذب کنید یا شرکت را بفروشید. 

دلایل انجام یک ارزیابی برای کسب و کارهای کوچک

سناریوهای زیادی وجود دارد که باید ارزش کل کسب و کار خود را تخمین بزنید.

  • جمع آوری سرمایه: اگر می خواهید وام تجاری بگیرید یا سرمایه گذار را جذب کنید تأمین مالی برای استارتاپ خود، باید ارزش شرکت خود را ثابت کنید. 
  • فروش کسب‌وکار: دانستن ارزش دقیق کسب‌وکارتان به شما کمک می‌کند بهترین معامله را با خریداران بالقوه مذاکره کنید. 
  • عمومی شدن: ارزش‌گذاری کسب‌وکار به شما کمک می‌کند در صورتی که شرکت شما سهامی عام شود، قیمت منصفانه‌ای برای سهام تعیین کنید.
  • ایجاد یک برنامه رشد یا استراتژی خروج: ارزش بخشیدن به کسب و کار به شما کمک می کند پتانسیل رشد آن یا استراتژی خروج.

به‌علاوه، همانطور که دایانا ملیون، متخصص روابط عمومی در BoardroomPR، یک آژانس روابط عمومی، خاطرنشان می‌کند، «فرایند ارزش‌گذاری، کسب‌وکار را در برابر سایرین در صنعت معیار قرار می‌دهد، و به شما بینش بیشتری در مورد نحوه انجام عملیات کسب‌وکارتان می‌دهد.»

کسب و کارهای کوچک چگونه ارزش گذاری می شوند؟

می‌توانید یک کسب‌وکار کوچک را قبل یا بعد از شروع درآمدزایی ارزش‌گذاری کنید. سرمایه گذاران اغلب ارزیابی های قبل از درآمد را بر اساس عواملی مانند شایستگی ایده تجاری، ارزش کسب و کارهای قابل مقایسه و صنعت. 

برای کسب‌وکارهای درآمدزا، ارزیابی می‌تواند بر اساس داده‌های مالی واقعی باشد، مانند: 

  • دارایی خالص
  • کل درآمد
  • درآمد اختیاری فروشنده (SDE ) 
  • درآمد قبل از بهره، مالیات، استهلاک و استهلاک (EBITDA) 

نحوه ارزیابی برای کسب و کارهای کوچک

دارایی های شرکت را اضافه کنید

دارایی ها چیزهای ارزشمندی هستند که کسب و کار شما در اختیار دارد، مانند تجهیزات و املاک و مستغلات. انجام یک ارزیابی مبتنی بر دارایی شامل کم کردن بدهی های کسب و کار شما، مانند وام ها و حساب های پرداختنی، از دارایی های آن است. 

اگر قصد دارید کسب و کار را بفروشید، این روش مفید است، زیرا یک خریدار بالقوه اگر قصد انحلال کسب و کار را داشته باشد، به ارزیابی کسب و کار مبتنی بر دارایی علاقه مند خواهد شد.

مقدار نامشهود را در نظر بگیرید

علاوه بر دارایی های مشهود مانند املاک و مستغلات، کسب و کار شما دارایی هایی بدون شکل فیزیکی نیز دارد. این دارایی های نامشهود عبارتند از: 

یک تیم قوی یا ایده تجاری نیز دارایی نامشهودی است. یک تجارت مکمل را تصور کنید که شیمیدانان معروفی را در تیم تحقیقاتی خود دارد. سرمایه‌گذاران احتمالاً ارزش بیشتری در آن شرکت خواهند یافت تا سرمایه‌گذاران در همان صنعتی که دانشمندان آموزش دیده را استخدام نمی‌کنند.

صورتهای مالی را تجزیه و تحلیل کنید

کسب و کار شما چقدر درآمد دارد؟ برای تعیین آن، به صورت‌های مالی دقیق نیاز دارید.

ترازنامه شما فهرستی از دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام را در اختیار شما قرار می‌دهد. صورت‌حساب درآمد نشان می‌دهد که کسب و کار شما چقدر سودآور است. 

به اظهارنامه مالیات بر درآمد کسب و کار خود نیز نگاه کنید. آنها به شما کمک می کنند معیارهای مالی مانند سود اختیاری فروشنده (SDE) و درآمد قبل از بهره، مالیات، استهلاک و استهلاک را محاسبه کنید (EBITDA)، که برای ارزیابی کسب و کار مبتنی بر درآمد ضروری هستند. 

تحقیق در مورد مشاغل مشابه

ارزش یک کسب و کار کوچک بر اساس صنعت متفاوت است. اگر کسب و کاری را در یک بخش با تقاضای بالا اداره می کنید، ارزش بیشتری خواهد داشت. 

تحقیق کسب و کارهای مشابه ، که به عنوان “comps” شناخته می شود، برای برخی از روش های ارزش گذاری کسب و کار ضروری است. این مهم است که فقط شرکت های مشابه از نظر اندازه، مدل کسب و کار و درآمد را با شما مقایسه کنید. 

اما، داده‌های مالی کسب‌وکارهای مشابه همیشه در دسترس نیست. از ابزارهایی مانند Crunchbase یا AngeList برای درک وضعیت تامین مالی راه اندازی در صنعت خود. علاوه بر آن، گزارش های مالی شرکت های دولتی را جستجو کنید.

روش های ارزش گذاری کسب و کارهای کوچک

سه نوع اصلی از روش های ارزش گذاری برای کسب و کارهای کوچک وجود دارد:

  • ارزیابی بر اساس درآمد
  • ارزیابی مبتنی بر بازار
  • ارزیابی مبتنی بر دارایی

اگر کسب و کار شما هنوز شروع به کسب درآمد نکرده است، می‌توانید از روش‌های ارزیابی راه‌اندازی مانند کارت امتیازی یا برکوس. 

در اینجا چند روش ارزیابی پرکاربرد برای کسب و کارهای کوچک درآمدزا آورده شده است. 

روش چندگانه بازاریابی

این روش ارزش‌گذاری فرض می‌کند که کسب‌وکارهای مشابه دارای ارزش شرکتی مشابهی هستند. الف>. برای شروع، ارزش سازمانی یک تجارت قابل مقایسه با شما را تعیین کنید. 

ارزش شرکت = ارزش بازار + بدهی معوق – وجه نقد و معادل‌های نقدی

ارزش سرمایه بازار (بازار سرمایه) ارزش کل یک سهام شرکت شما آن را با ضرب قیمت سهام در تعداد سهام موجود شرکت محاسبه می کنید.

اکنون، چند بازار را تعیین کنید.

چندگانه بازار = ارزش سازمانی / معیار درآمد

معیار درآمد می تواند کل فروش شرکت، SDE یا EBITDA باشد. با استفاده از فرمول بالا، مضرب چندین کسب و کار عمومی قابل مقایسه را محاسبه کنید تا یک میانگین بدست آورید. 

اکنون، این مقدار را در کل فروش، SDE یا EBITDA کسب و کار خود ضرب کنید تا ارزش کسب و کار خود را بدست آورید.

ارزش‌گذاری = معیار درآمد * بازار چندگانه

برای مثال، فرض کنید ارزش بازار یک شرکت 62.5 میلیارد دلار است. این شرکت 400 میلیون دلار پول نقد و معادل آن دارد. کل بدهی آن 10.4 میلیارد دلار و EBITDA آن 4.36 میلیارد دلار است.

ارزش شرکت = 62.5 میلیارد دلار + 10.4 میلیارد دلار – 400 میلیون دلار

= 72.5 میلیارد دلار

چند بازار = 72.5 میلیارد دلار / 4.36 میلیارد دلار

= 16.6B

اکنون، اگر EBITDA شرکت شما 5.76 میلیارد دلار است:

ارزش = EBITDA * بازار چندگانه

= 5.76 میلیارد دلار * 16.6 میلیارد

= 95.62 میلیارد دلار

روش دارایی خالص تعدیل شده

این روش ارزیابی برای کسب و کارهای کوچک از دارایی ها و بدهی ها برای تعیین ارزش خالص استفاده می کند. 

ابتدا، ارزش دارایی های خود را تعیین کنید. می توانید با قیمت اصلی دارایی شروع کنید. 

به عنوان مثال، برای تعیین ارزش یک وانت، از قیمت خرید آن شروع کنید. ارزش یک وسیله نقلیه احتمالاً در طول سال ها کاهش می یابد. بنابراین، این مقدار استهلاک را محاسبه کرده و از قیمت اصلی کم کنید.  

همه دارایی ها مستهلک نمی شوند. به عنوان مثال، یک قطعه زمین در یک مکان ایده آل می تواند در طول سال ها ارزش آن افزایش یابد.

در مرحله بعد، بدهی های کسب و کار، مانند وام، حساب های پرداختنی، و وام مسکن را فهرست کنید. هر کدام را با ارزش بازار منصفانه فعلی خود تنظیم کنید. 

روش خالص دارایی تعدیل شده برای شرکت های سرمایه بر بسیار مناسب است. همچنین اگر قصد فروش کسب و کار خود را دارید کمک خواهد کرد. اشکال این است که این روش درآمد کسب و کار یا رشد آینده را در نظر نمی گیرد — برای آن، استراتژی بعدی را در نظر بگیرید. .

روش جریان نقدی با تخفیف

این یک روش ارزشیابی مبتنی بر درآمد است که جریان نقدی آتی کسب و کار را در نظر می گیرد. 

ابتدا، جریان نقدی کسب و کار خود را برای سه تا پنج سال آینده پیش بینی کنید. می‌توانید با گرفتن جریان نقدی فعلی و پیش‌بینی جریان نقدی ایجاد کنید. نرخ رشد. سپس، یک نرخ تخفیف را برای جبران عدم قطعیت در پیش بینی جریان نقدی آتی.

از نرخ‌های بهره شرکت‌های کوچک به عنوان معیاری سریع برای نرخ تنزیل استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از میانگین موزون هزینه سرمایه نیز استفاده کنید (WACC ) که میانگین درصد بازدهی است که سهامدار در یک سال دریافت می کند.

از نرخ تنزیل برای محاسبه جریان نقدی تنزیل شده استفاده کنید. در اینجا نمونه ای از فرمول با پیش بینی سه ساله آمده است.

جریان نقدی با تخفیف = جریان نقدی سال 1 / (1 + نرخ تنزیل) + جریان نقدی سال 2 / (1 + نرخ تنزیل)2  + جریان نقدی سال 3 / (1 + نرخ تخفیف)3

اگر این جریان نقدی با تخفیف را در نظر بگیرید و سرمایه اولیه خود را در کسب و کار کم کنید، به ارزش خالص نقدی خود خواهید رسید. 

ارزش نقدی خالص = جریان نقدی با تخفیف – سرمایه گذاری اولیه

برای مثال، بگویید که در طول سه سال آینده کسب‌وکارتان، جریان نقدی 20 هزار دلاری، سپس 40 هزار دلاری و سپس 60 هزار دلاری را پیش‌بینی می‌کنید. همچنین، شما از نرخ تخفیف 6٪ استفاده می کنید. 

DCF = 20k $ / (1 + 0.06) + $40k / (1 + 0.06)2 + 60 هزار دلار / (1 +.06)

= 20 هزار دلار / 1.06 + 40 هزار دلار / 1.12 + 60 هزار دلار / 1.19

= $18,867.92 + $35,714.29 + $50,420.17

= 105,002.38 دلار

سرمایه گذاری اولیه 30 هزار دلار را فرض کنید.

ارزش نقدی خالص = 105,002.38 تا 30 هزار دلار

= 75,002.38 دلار

روش چندگانه درآمد

در این روش، درآمد کسب و کار را محاسبه می‌کنید، سپس چند برای بدست آوردن ارزش کسب و کار. ضرب بر اساس عواملی مانند:

است

  • دامنه کسب و کار
  • سن و شهرت شرکت
  • محل کسب و کار
  • دارایی های شرکت
  • خطرات بازار

از منابع آنلاین برای یافتن چندین مورد برای صنایع مختلف استفاده کنید .

همانند روش چندگانه بازار، همچنین باید معیارهای درآمد مانند درآمد خالص، درآمد، EBITDA یا SDE را پیدا کنید. 

مقدار کل = معیار درآمد * چندگانه

در اینجا مثالی از نحوه ارزش گذاری یک کسب و کار کوچک با استفاده از روش چند برابری درآمد آورده شده است. پس از کسر تمام هزینه ها، بگویید کسب و کار شما 30 هزار دلار درآمد خالص دارد. 

اگر بر اساس صنعت خود و سایر عوامل مضربی از 12 دارید، پس: 

ارزش تجاری = 30 هزار دلار * 12

= 360 هزار دلار

در حالی که می‌توان به تنهایی برای کسب و کار خود ارزش قائل شد، گرفتن یک ارزیاب ایده خوبی است. 

الکس لرچ، مدیر بازاریابی در Oak & Stone Capital Advisors، یک جامعه عضویت از مشاوران مالی، پیشنهاد می‌کند: «هنگام انتخاب یک ارزیاب، صلاحیت و تجربه او را در ارزش‌گذاری کسب‌وکارهای کوچک بررسی کنید. هدف ارزش گذاری و اطلاعات خاصی را که از ارزیاب می خواهید به وضوح بیان کنید.”

Subscribe to The Hustle Newsletter
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ 

> /p>

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا