کسب و کار

راهنمای فرآیند زنجیره تامین

راهنمای فرآیند زنجیره تامین

وقتی وارد یک فروشگاه می‌شوید و محصولی مانند یک ژاکت جدید را تحویل می‌گیرید، به راحتی می‌توانید سفری را که طی کرده‌اید فراموش کنید.

Supply chain process

این ژاکت ممکن است قبل از تبدیل شدن به پارچه، دوختن و ارسال به فروشگاه به عنوان یک بسته پشمی در نیوزیلند شروع شده باشد.

برای صاحبان مشاغل، درک فرآیند تبدیل مواد خام به محصولات نهایی ضروری است.

فرآیند زنجیره تامین دارای قطعات متحرک بسیاری است که برای اطمینان از رضایت مشتری باید به طور یکپارچه با هم کار کنند. به‌عنوان ستون فقرات هر کسب‌وکاری، باید بیشتر شبیه یک ماشین روغن‌کاری شده به جای مجموعه‌ای از مراحل کار کند.

زنجیره تامین چیست؟

یک زنجیره تامین کل شبکه ای از افراد، منابع و سازمان هایی است که در تبدیل مواد خام به محصول نهایی که به دست مشتری می رسد، درگیر هستند.

فرایند زنجیره تامین چیست؟

فرآیند زنجیره تامین معمولی شامل پیوندها (یا گره های) زیر است: تامین کننده مواد خام، سازنده/پردازنده، توزیع کننده، خرده فروش و مشتری.

این فرآیند در یک جهت حرکت می کند (که به عنوان پایین دست شناخته می شود). مواد خام از طریق زنجیره تامین جریان می یابد و به محصول نهایی تبدیل می شود که مصرف کننده خریداری می کند.

این پیوندها توسط لجستیکی به هم متصل می شوند که مواد و محصولات نهایی را از یک گره به گره دیگر منتقل می کند.

مثال فرآیند زنجیره تامین

در اینجا مثالی از اینکه چه کسی نقش هر یک از حلقه‌های زنجیره تامین یک کیسه قهوه را که از فروشگاه مواد غذایی خریداری می‌کنید، بازی می‌کند:

    • تامین کنندگان مواد خام: مزارعی که در آن دانه های قهوه رشد و برداشت می شود.
    • پردازنده: کارخانه فرآوری که در آن تفاله اضافی از لوبیا جدا می شود.
    • توزیع کننده: برشته‌کننده‌های عمده‌فروشی که دانه‌های قهوه سبز را خریداری می‌کنند، آن‌ها را برشته می‌کنند و در برند خود بسته‌بندی می‌کنند.
  • خرده‌فروش: خواربارفروشی که قهوه را از برشته‌های عمده فروشی برای فروش می‌خرد.
  • مصرف کنندگان: مشتریان نهایی که کیسه قهوه را از فروشگاه مواد غذایی خریداری می کنند.

مدیریت فرآیند زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین (SCM) به مراحلی اشاره دارد که برای مدیریت جریان کالاها و فرآیندهایی که منجر به محصول نهایی شما می شود انجام می دهید.

فعالیت‌ها در مدیریت زنجیره تامین عبارتند از: 

  • پیگیری مواد و کالاها در زنجیره تامین.
  • همکاری با تامین کنندگان برای بهینه سازی جریان کالا.
  • تجزیه و تحلیل و بهینه سازی فرآیندهای منبع یابی.
  • نظارت بر عملکرد زنجیره تامین.
  • ردیابی و نگهداری موجودی.
  • جلوگیری از اختلالات.

اهداف مدیریت زنجیره تامین معمولاً شامل اجتناب از کمبود محصول و پایین نگه داشتن هزینه‌ها در حین جابجایی اقلام از یک گره به گره دیگر است.

انجام این کار به شما کمک می کند تا با ارائه حداکثر ارزش به مشتریان خود، اطمینان از در دسترس بودن محصول و تحویل سریع، مزیت رقابتی ایجاد کنید.

بسیاری از شرکت‌ها عملیات زنجیره تامین را با برنامه‌ریزی منابع سازمانی مدیریت می‌کنند. نرم افزار (ERP). این نرم افزار مدیریت به بهبود ارتباطات کمک می کند، فرآیندهای عملیاتی را ساده می کند و بینش های تجاری را بر اساس تجزیه و تحلیل ارائه می دهد. اگر ناوگان وسایل نقلیه دارید، ممکن است از نرم افزار مدیریت حمل و نقل مانند Roserocket در کنار آن .

مراحل فرآیند مدیریت زنجیره تامین

در اینجا نگاهی به پنج مرحله اصلی در فرآیند مدیریت زنجیره تامین می‌اندازیم.

1. برنامه ریزی و مدیریت تقاضا

پیش‌بینی تقاضای مشتری اولین گام در ایجاد یک زنجیره تامین کارآمد است که در دسترس بودن محصول را تضمین می‌کند.

به طور معمول، پیش بینی تقاضا با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های فروش قبلی برای پیش بینی فروش آینده شروع می شود. به عنوان مثال، اگر فروش شما 10 درصد ماه به ماه افزایش یافته است، ممکن است پیش بینی کنید که این رشد برای سه ماهه یا سال آینده ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی‌های تقاضا همچنین می‌توانند از اطلاعات خارجی مانند تغییرات در رفتار مشتری و روندهای کلان اقتصادی استفاده کنند. یک مثال از یک روند مفید اقتصاد کلان شامل نرخ بهره است. وقتی نرخ‌های بهره پایین باشد، این امر می‌تواند منجر به افزایش خریدهایی شود که نیاز به تامین مالی دارند، مانند وسایل نقلیه و خانه‌ها.

بنابراین کسب‌وکارها از این پیش‌بینی‌ها برای اطلاع از فرآیند برنامه‌ریزی تقاضا خود استفاده می‌کنند. . اینجاست که شما سفارشات و فعالیت‌های زنجیره تامین را با هدف دستیابی به موازنه موجودی تنظیم می‌کنید.

شما می‌خواهید کالاهای کافی در دسترس باشد تا نیازهای مشتری را برآورده کند، اما نه آنقدر که در نهایت با موجودی اضافی مواجه شوید.

2. تدارکات

تدارکات (همچنین به عنوان منبع یابی یا مدیریت عرضه نیز شناخته می شود) به یافتن و خرید مواد مورد نیاز برای برآورده کردن پیش بینی های تقاضای خود اشاره دارد.

فعالیت‌های منبع‌یابی عبارتند از: 

  • در حال یافتن فروشندگان.
  • اطمینان از مطابقت مواد با مشخصات محصول شما.
  • در حال مذاکره بر سر قیمت.
  • دستیابی به مقدار مناسب مواد.

هنگامی که ارائه دهندگان خود را پیدا کردید، بخش عمده ای از تدارکات به نظارت بر عرضه و تنظیم سفارشات بر اساس تقاضا تبدیل می شود. اما مهمتر از همه، تدارکات شامل ایجاد مشارکت با فروشندگان کلیدی است.

اقداماتی مانند پرداخت همیشه به موقع، حفظ ارتباطات باز و دادن زمان کافی به آنها به ایجاد روابط قوی‌تر با تامین کنندگان کمک می‌کند. با انجام این کار، فرصت های بیشتری برای همکاری و شناسایی فرصت های سودمند دوجانبه ایجاد می کنید.

در نتیجه، تامین کنندگان شما به احتمال زیاد کسب و کار شما را اولویت بندی می کنند و مطمئن می شوند که سفارشات شما همیشه به موقع هستند و استانداردهای کیفیت را رعایت می کنند.

3. برنامه ریزی تولید

استراتژی تولید شما همه چیزهایی را که باید انجام دهید تا مواد را به کالای نهایی تبدیل کنید، پوشش می‌دهد. این شامل وظایف فرعی مانند ساخت، کنترل کیفیت و بسته بندی است.

در این مرحله، کاهش ناکارآمدی و ضایعاتی که می‌توانند کیفیت محصول را تحت تأثیر قرار دهند، بسیار مهم است، به حاشیه سود< /a>، و سرعت عملیات را کاهش دهید.

برای مثال، فرض کنید کارکنانی دارید که بدون آموزش با ماشین‌ها کار می‌کنند. در نتیجه، ممکن است محصولات بیشتری داشته باشید که در بازرسی ناموفق هستند و باید آنها را دور بریزید. با گذشت زمان، این ناکارآمدی های فرآیند تولید می تواند منجر به هزینه های بیهوده و زمان طولانی شود. این یکی از دلایلی است که بسیاری از شرکت‌های تولیدی در حال رشد شروع به اتخاذ راه‌حل‌های دیجیتالی مانند نرم‌افزار تولید ابر کرده‌اند. . با خودکار کردن فرآیند برنامه ریزی تولید به افزایش کارایی عملیات تولید کمک می کند.

4. مدیریت موجودی

کالاهای تمام شده پس از آماده شدن برای فروش به موجودی شما تبدیل می شوند. در این مرحله، همچنان باید محصولات خود را از زمان تولید به انبار و در نهایت به محل فروش خود (اگر یک مکان فیزیکی خرده فروشی دارید) پیگیری کنید.

به طور خلاصه، مدیریت موجودی شامل دانستن دقیقاً چه مقدار از هر محصولی است و محصولات شما کجا هستند. این یک تعادل سالم بین داشتن محصول کافی در دسترس بدون قرار گرفتن در موجودی اضافی را تضمین می کند.

تکنیک‌های رایج مدیریت موجودی عبارتند از: 

  • فروش روزانه موجودی (DSI): شامل بهینه سازی موجودی برای کاهش مدت زمان فروش محصولات جدید است.
  • تجزیه و تحلیل ABC: شامل اولویت بندی اقلامی است که هزینه کمتری برای ساخت و تولید درآمد بیشتر دارند.

می توانید موجودی خود را به صورت دستی نظارت کنید. اما فناوری‌هایی مانند سیستم‌های مدیریت موجودی جایگزین صفحات گسترده سنتی در بسیاری از مشاغل شده است. .

این راه‌حل‌های نرم‌افزاری امکان بهبود کارایی و اثربخشی را فراهم می‌کنند. به طور خاص، شما می توانید داده ها را در زمان واقعی مشاهده کنید، به این معنی که همیشه می دانید چقدر سهام دارید و می توانید جریان کالا را از طریق زنجیره تامین خود پیگیری کنید.

همچنین می‌توانید از اتوماسیون فرآیند برای کارهایی مانند سفارش مجدد سهام، انجام سفارش، و ایجاد فاکتور استفاده کنید.

5. تحویل و انجام سفارش

در نهایت، شما تحویل و انجام سفارش دارید، که فرآیند دریافت اقلام خریداری شده به دست مشتریان شما است. برای مشتریان حضوری، این مرحله ساده تر است. شامل پردازش سفارش و پرداخت و بسته بندی محصول می باشد.

با این حال، انجام سفارش آنلاین به اولویت فزاینده ای برای خرده فروشان تبدیل شده است — یک Statista ارزش بازار تجارت الکترونیک ایالات متحده را بیش از 900 میلیارد دلار ارزیابی کرد.

از آنجایی که شرکت‌هایی مانند آمازون ارسال رایگان دو روزه را برای مشترکین خود ارائه می‌دهند، این امر مارک‌های دیگر را برای یافتن راه‌هایی برای همسویی با انتظارات مصرف‌کننده به چالش می‌کشد.

خرده‌فروشان می‌توانند از چندین روش تکمیل، از جمله: 

انتخاب کنند

  • تدارکات شخص ثالث (3PL): انبارداری و انجام امور خود را به یک مرکز توزیع شخص ثالث برون سپاری می کنید.
  • Dropshipping: شما متکی هستید بر تولید کنندگان برای ارسال محصولات فروشگاه های تجارت الکترونیکی که موجودی را مدیریت نمی کنند معمولاً از این روش تکمیل استفاده می کنند.

از مدیریت زنجیره تامین تا بهینه سازی

بهینه سازی زنجیره تامین یک رویکرد مدیریتی است که از فناوری های جدید و سایر منابع برای اطمینان از عملکرد بهینه و حداکثر کارایی در زنجیره تامین استفاده می کند.

در این استراتژی، صاحبان کسب و کار یا مدیران زنجیره تامین به طور مداوم فرآیندهای مربوطه را تنظیم می کنند تا هزینه های بیهوده، اختلالات و ناکارآمدی ها را حذف کنند.

در اینجا برخی از مزایایی است که می‌توانید از بهینه‌سازی استراتژی زنجیره تأمین خود دریافت کنید: 

  • کاهش موجودی و هزینه های سربار
  • تجربه بدون درز تجربه مشتری
  • فرآیندهای کارآمدتر
  • کاهش خطر
  • بهبود یافته

  • کنترل کیفیت بهتر
  • ارسال بهینه
  • جریان نقدی بهتر

دیجیتالی شدن فزاینده برنامه ریزی و مدیریت زنجیره تامین برای بهینه سازی رایج تر شده است. یک IBM نظرسنجی نشان داد که 53 درصد از مدیران ارشد زنجیره تامین (CSCOs) پیش‌بینی می‌کنند که تحول دیجیتال منشأ مزیت رقابتی آنها در سه سال آینده خواهد بود.

در اینجا چند روش وجود دارد که می‌توانید از فناوری‌های دیجیتال برای بهینه‌سازی زنجیره تأمین خود استفاده کنید:

  • استفاده از اینترنت اشیا (IoT)، مانند RFID و داده‌های حسگر برای نظارت بر دارایی‌های شما و ردیابی موجودی در حین انتقال از فروشندگان به مشتریان .
  • اهرم نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) برای مدیریت تدارکات، تولید و وظایف زنجیره تامین . یک ERP داده‌ها را از چندین منبع ترکیب می‌کند تا دید بهتری در زنجیره تامین ایجاد کند، که به شما کمک می‌کند سطوح موجودی را بهینه کنید، پیش‌بینی تقاضای بهتری ایجاد کنید، و اختلالات زنجیره تامین را نظارت کنید.
  • افزودن اتوماسیون انبار که با کاهش ازدحام و بهینه سازی مصرف منابع، کارایی را افزایش می دهد. اجرای یک سیستم مدیریت انبار  می‌تواند به طور مؤثری عملیات انبار را ساده‌سازی کند و به بهبود عملکرد کلی زنجیره تأمین کمک کند.

بهره‌گیری از قدرت فناوری‌ها و ادغام‌های جدید در نهایت می‌تواند تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را بهبود بخشد، ریسک زنجیره تامین را به حداقل برساند و همکاری موثرتر با تامین‌کنندگان را تقویت کند.

Subscribe to The Hustle Newsletter
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

rel=”_blaopednkener”> /p>

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا