کسب و کار

نحوه استفاده از بودجه متحرک

نحوه استفاده از بودجه متحرک

داشتن بودجه یک گام اساسی برای راه اندازی کسب و کار شماست.

Rolling budget

بودجه‌های کسب‌وکار درآمد، هزینه‌ها و سود پروژه‌ها را برای دوره‌ای آینده – معمولاً یک ساله، تعیین می‌کند. پیش بینی درآمد راهی برای تعیین اهداف درآمدی کسب و کار شما است، در حالی که پیش بینی هزینه به شما کمک می کند تا برای هزینه ها برنامه ریزی کنید.

در نهایت، بودجه شما به عنوان یک نقشه راه مالی عمل می کند که به شما کمک می کند روی اهداف خود تمرکز کنید و تصمیمات استراتژیک بگیرید.

ایجاد یک بودجه برای کل سال برای برخی کسب‌وکارها کافی است.

اما اگر کسب و کار شما در معرض تغییرات مکرر است، ممکن است بودجه سنتی انعطاف پذیری و چابکی مورد نیاز را به شما ندهد.

در عوض، ممکن است بخواهید بودجه‌ای را انتخاب کنید که بیشتر بر اساس اطلاعات جدید و عملکرد کسب‌وکارتان به‌روزرسانی می‌کنید.

بودجه متحرک چیست؟

بودجه‌های چرخشی (همچنین به عنوان پیش‌بینی‌های چرخشی یا بودجه‌های مستمر شناخته می‌شوند) مدل‌های بودجه پویا هستند که پس از سپری شدن دوره فعلی به دوره زمانی بعدی اضافه می‌شوند. به عبارت دیگر، با تکمیل یک دوره بودجه بندی، دوره بعدی را در یک فرآیند مستمر اضافه می کنید.

در بیشتر موارد، شما یک بودجه جاری را به صورت ماهانه یا سه ماهه به روز می کنید.

بودجه در حال تغییر در مقابل بودجه ثابت

مدل سنتی یک بودجه ثابت است که شامل ایجاد یک بودجه سالانه ثابت است. فرآیند به روز رسانی و برنامه ریزی فقط یک بار در سال، معمولاً در سه ماهه چهارم انجام می شود.

در مقابل، شما دائماً بودجه‌های متحرک را در طول سال به‌روزرسانی می‌کنید تا عملکرد واقعی کسب‌وکار را منعکس کند. از آنجایی که بودجه‌های متوالی تعیین نشده‌اند، می‌توانند با ارائه فرصت‌های منظم برای تنظیم بر اساس عملکرد واقعی، انعطاف‌پذیری بیشتری به شرکت بدهند.

نمونه‌های بودجه در حال تغییر

مثلاً یک بودجه مستمر ایجاد می کنید که به صورت ماهانه به روز می کنید. شما از ژانویه 2023 شروع می کنید و از سال تا دسامبر ادامه می دهید.

پس از پایان ژانویه 2023، ژانویه 2024 را به عنوان یک دوره بودجه جدید به پایان اضافه می کنید. اکنون، بودجه شما هنوز یک سال کامل را پوشش می‌دهد، اما از فوریه 2023 تا ژانویه 2024 ادامه دارد. 

وقتی بودجه خود را به روز می کنید، کارهای زیر را انجام می دهید:

  • دوره ای را که به تازگی سپری شده (در این مثال، ژانویه 2023) حذف کنید
  • دوره بعدی را در پایان بودجه (در این مثال، ژانویه 2024) اضافه کنید

وقتی دوره بعدی را به پایان بودجه اضافه می کنید، می توانید از داده های عملکرد واقعی برای اطلاع رسانی به پیش بینی های خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر هزینه‌های ژانویه 2023 شما بیشتر از چیزی بود که پیش‌بینی می‌کردید، می‌توانید به جای اینکه تا سال آینده منتظر بمانید تا بودجه ثابت دیگری ایجاد کنید، بودجه جدید را بر اساس آن اطلاعات تنظیم کنید.

دوره متداول دیگری که برای بودجه های متحرک استفاده می شود، سه ماهه است. شما سال را با بودجه ای شروع می کنید که از سه ماهه اول 2023 تا سه ماهه چهارم 2023 ادامه دارد. پس از پایان سه ماهه اول 2023، آن را از بودجه حذف کرده و سه ماهه اول 2024 را به پایان اضافه می کنید. اکنون، بودجه شما از سه ماهه دوم 2023 به سه ماهه اول 2024 و غیره می رسد.

انواع بودجه های متحرک

می‌توانید بودجه‌های متحرک را برای حوزه‌های مختلف کسب‌وکارتان اعمال کنید، از جمله: 

  • بودجه فروش، که از حجم فروش و قیمت گذاری برای پیش بینی درآمد برای یک دوره خاص استفاده می کند.
  • بودجه سربار، که تمام هزینه های خارج از مواد خام و نیروی کار را پیش بینی می کند.
  • بودجه سرمایه< /strong>، که آینده را پیش بینی می کند جریان نقدی سرمایه گذاری ها و پروژه های قابل توجه، مانند خرید ماشین آلات جدید یا فضای اداری.
  • بودجه اصلی،< قوی> که معمولاً یک سال طول می‌کشد و اطلاعات موجود در سایر بودجه‌ها را خلاصه می‌کند تا به پیش‌بینی‌های سودآوری برسد. .

مزایا و معایب بودجه چرخشی

مزایای بودجه متحرک

مزایای بودجه متحرک عمدتاً حول انعطاف‌پذیری آن و استفاده از داده‌های بی‌درنگ برای اطلاع‌رسانی تصمیمات مربوط به بودجه است.

جرید اسمیت، مدیر تجارت الکترونیک در خرده‌فروش محصولات سلامتی CBD، Joy Organics، توضیح می‌دهد که بودجه‌های متحرک به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد «سریع‌تر با شرایط جدید تطبیق پیدا کنند [و] از امکاناتی استفاده کنند که در زمان اولین پیش‌نویس بودجه وجود نداشتند». /p>

در اینجا نگاه دقیق‌تری به جوانب مثبت بودجه مستمر داریم:

  • زمان پاسخگویی سریع‌تر. شما می توانید به تغییرات غیرمنتظره در شرایط بازار به سرعت پاسخ دهید زیرا بودجه را بیشتر به روز می کنید.
  • مدیریت عملکرد قابل تطبیق. بودجه های متحرک به شما این امکان را می دهد که برنامه ریزی مالی خود را با عملکرد واقعی به جای پیش بینی های مدل سازی مالی تطبیق دهید. اگر درآمدهای یک دوره بیشتر از حد پیش بینی شده باشد، لازم نیست برای تنظیم بودجه خود تا سال آینده منتظر بمانید.
  • تصمیم گیری بهبود یافته. می‌توانید از پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت (که تنوع کمتری نسبت به پیش‌بینی‌های بلندمدت دارند) برای اطلاع‌رسانی در تصمیم‌گیری خود استفاده کنید.
  • اطلاعات مالی دقیق تر. بودجه های متحرک با دقت بیشتری وضعیت مالی کسب و کار شما را منعکس می کنند زیرا بر اساس عملکرد واقعی شما هستند.
  • افزایش پاسخگویی مالی. زمانی که از بودجه متحرک استفاده می کنید، باید عملکرد مالی خود را بیشتر مرور کنید. انجام این کار می‌تواند آشنایی شما را با شاخص‌های عملکرد کلیدی مالی (KPI) افزایش دهد و گزارش‌دهی به ذینفعان را آسان‌تر کند.

معایب بودجه در حال تغییر

بودجه‌های متحرک می‌توانند به کسب و کار شما اجازه دهند به شیوه‌ای چابک‌تر پاسخ دهند. اما استفاده از آنها چند اشکال دارد:

  • وقت گیر. بودجه‌های متحرک نیاز به به‌روزرسانی‌های مستمر دارند، که زمان بیشتری را از اعضای تیم شما می‌گیرد.
  • منابع سنگین. بسیاری از کسب و کارها هنگام ایجاد بودجه از ورودی های چندین بخش استفاده می کنند. اگر اینطور باشد، اعضای مختلف تیم باید مقداری از زمان و انرژی خود را به به‌روزرسانی‌های مکرر بودجه اختصاص دهند.
  • عدم محبوبیت. اگر در حال حرکت از یک بودجه ثابت به یک بودجه متحرک هستید، ممکن است با واکنش‌های منفی یا واکنش‌های منفی از سوی کارکنانی که روی به‌روزرسانی‌های بودجه کار می‌کنند، مواجه شوید.
  • می‌تواند گران‌تر باشد. پیچیدگی بیشتر بودجه های متحرک مدیریت آنها را با ابزارهایی مانند Excel یا Google Sheets چالش برانگیزتر می کند. ممکن است لازم باشد در نرم‌افزار بودجه‌بندی و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری کنید تا فرآیند را ساده کنید و حجم کار اضافی را کاهش دهید.< /li>

زمان استفاده از بودجه متحرک

بودجه‌های متحرک برای کسب‌وکارهایی در بازارهای پویا که با تغییرات مکرر، از جمله تغییر در اولویت‌ها و مقررات مصرف‌کننده سروکار دارند، بهترین کار را دارد.

شرکت‌های ناپایدارتر یا بالا صنایع رشد مانند تولید CBD، مهمان‌نوازی و سفر ممکن است از به‌روزرسانی‌های مکرر بودجه سود ببرند.

ملیسا تری، CFA در شرکت تولید پلاستیک VEM Tooling، گفت: “من بودجه‌ای را انتخاب می‌کنم زیرا انعطاف‌پذیر است، به تغییرات پاسخ می‌دهد، پیش‌بینی بهتری را امکان‌پذیر می‌کند، و پیشرفت را در زمان واقعی ردیابی می‌کند و امکان تنظیمات را فراهم می‌کند.”

بودجه‌های متحرک می‌تواند به‌خصوص برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های جوانی که هنوز جریان‌های درآمدی ثابت و قابل پیش‌بینی ندارند مفید باشد. . این به آنها اجازه می دهد تا صندوق های سرمایه گذاری و رشد غیرمنتظره درآمد را بهتر حساب کنند.

به این ترتیب، کسب‌وکارها در صنایع بالغ‌تر و پایدارتر ممکن است نیازی به به‌روزرسانی بودجه خود نداشته باشند. در واقع، نوع بودجه ای که به طور منظم نیاز به به روز رسانی دارد، ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

همانطور که آدام گارسیا، صاحب نشریه مالی The Stock Dork، توضیح می دهد، “تهیه بودجه های چرخشی در محیط های ثابت می تواند اتلاف وقت و پول باشد.”

روش هایی که می توانید با بودجه متحرک استفاده کنید

اگر تصمیم گرفته‌اید که بودجه در حال تغییر برای شما مناسب است، قدم بعدی این است که بفهمید کدام روش برای کسب و کار شما مناسب‌تر است.

در اینجا چهار روش بودجه بندی وجود دارد که می توانید استفاده کنید.

بودجه ریزی افزایشی

هنگام تهیه یک بودجه افزایشی، هدف این است که هر بار که آن را به روز می کنید حداقل تغییرات را ایجاد کنید. به عبارت دیگر، شما از بودجه سال جاری به عنوان پایه استفاده می کنید. سپس بر اساس اطلاعات و مفروضات جدید، تغییرات کوچک تری را در بودجه های دپارتمان موجود ایجاد می کنید.

از بین همه گزینه ها، این سنتی ترین و محافظه کارانه ترین گزینه است. کار کردن با آن ساده است، که منجر به تأمین مالی بیشتر و ثبات عملیاتی می شود. با این حال، برای نوآوری یا تغییرات بزرگ مساعدترین نیست.

بودجه‌گذاری مبتنی بر فعالیت

تجار اغلب از بودجه‌گذاری مبتنی بر فعالیت برای کاهش استفاده می‌کنند. هزینه ها در این تکنیک، شما شروع به شناسایی محرک های هزینه (مانند مواد اولیه، ساعات کار ماشین و نیروی کار) و برآورد هزینه در هر واحد می کنید. سپس هزینه هر واحد خود را در پیش بینی های فروش ضرب می کنید تا بودجه پیش بینی شده خود را بدست آورید.

بودجه‌سازی مبتنی بر فعالیت بر ارزش محرک تمرکز دارد، بنابراین هدف آن حذف یا به حداقل رساندن هرگونه هزینه‌ای است که با تولید درآمد مرتبط نیست.

این روش علاوه بر کاهش هزینه‌ها، می‌تواند برای کسب‌وکارهای جدید بدون سابقه بودجه طولانی یا کسانی که تغییرات عمده‌ای مانند خرید را تجربه می‌کنند، مفید باشد. این روش می تواند به شما کمک کند تا بزرگترین فعالیت های ارزش افزوده خود را شناسایی کنید و بفهمید که منابع شرکت خود را کجا متمرکز کنید.

گفته شد، می‌تواند زمان‌برتر باشد زیرا نیاز به ردیابی، تحقیق و تجزیه و تحلیل هر محرک هزینه دارد. در مقایسه با بودجه بندی افزایشی، که فقط به بودجه های بخش سال قبل نگاه می کند، بودجه ریزی بر اساس فعالیت فرآیندی طولانی تر و با منابع سنگین تر است.

بودجه‌گذاری مبتنی بر صفر

در بودجه‌گذاری مبتنی بر صفر (ZBB)، ایده این است که هر بودجه جدید را از صفر شروع کنیم که به عنوان “پایه صفر” شناخته می شود. در طول فرآیند برنامه ریزی، نیازهای هر واحد تجاری را تجزیه و تحلیل می کنید و بودجه خود را بر اساس نیازهای تجاری خود برای دوره حسابداری بعدی بهینه می کنید.

برخلاف بودجه‌بندی مبتنی بر فعالیت، که بر هزینه‌های مرتبط با درآمدزایی تمرکز دارد، روش مبتنی بر صفر به هزینه‌ها و نیازهای هر واحد تجاری می‌پردازد. در بودجه ریزی مبتنی بر صفر، هر بخش باید هزینه های خود را توجیه کند. اگر نمی توانند هزینه ای را توجیه کنند، باید از بودجه حذف شود.

این روش بودجه انعطاف‌پذیرتر به عملیات متمرکزتر و اجرای استراتژیک کمک می‌کند. اما، مانند روش مبتنی بر فعالیت، برای محاسبه به کار بیشتری نیاز دارد.

بودجه بندی ارزش پیشنهادی

هدف

بودجه‌گذاری ارزش پیشنهادی تخصیص مؤثرتر پول توسط توجیه هزینه های کسب و کار وقتی بودجه خود را بررسی می کنید، از خود سؤالاتی می پرسید: “چرا این مبلغ در بودجه است؟” و “آیا مزایای این مورد بیشتر از هزینه است؟”

بودجه ارزش پیشنهادی به شما کمک می‌کند هزینه‌های غیرضروری را حذف کنید و در فعالیت‌های با ارزش بیشتر سرمایه‌گذاری کنید. چیزی که باید در نظر داشت این است که ارزش برخی از سرمایه‌گذاری‌ها به سختی قابل اندازه‌گیری است، بنابراین این می‌تواند ذهنی‌تر باشد.

HubSpot for Startups
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

rel=”_blaopednkener”> /p>

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا