کسب و کار

توضیح دهنده اثبات مفهوم

توضیح دهنده اثبات مفهوم

اگر کسی 15 سال پیش به شما می‌گفت که وب‌سایتی که به مردم کمک می‌کند مکان‌هایی برای خوابیدن در خانه‌های غریبه پیدا کنند، ایده‌ای میلیون دلاری است، ممکن است خندیده باشید و راه بروید. همانطور که مشخص شد، این ایده ارزش بسیار بیشتری داشت، و این همان چیزی بود که Airbnb را راه‌اندازی کرد، که در بیش از 100 میلیارد دلار در عرضه اولیه خود (IPO).

Proof of concept: a table filled with sticky notes and a calendar.

بنابراین، بنیانگذاران Airbnb چگونه توانستند به ایده خود که قبلاً هرگز انجام نشده بود اعتماد داشته باشند و سرمایه گذاران را متقاعد کنند که آنها می توانند آن را کار کنند؟ بخشی از موفقیت آنها در ابزاری به نام اثبات مفهوم نهفته است.

کارآفرینان و صاحبان مشاغل در همه سطوح می‌توانند از درک نحوه استفاده از اثبات مفهوم برای آزمایش ایده‌ها، اصلاح استراتژی‌ها و ارزش بالقوه را نشان دهد ارائه می دهند.

اثبات مفهوم در استارتاپ ها چیست؟

اثبات مفهوم (POC) مطالعه‌ای است که از آن برای آزمایش دوام یک پروژه، ایده یا استراتژی قبل از اختصاص منابع به آن استفاده می‌کنید. به طور خلاصه، این آزمایشی است برای اینکه ببینید ایده شما چقدر می تواند در دنیای واقعی کار کند و آیا ارزش دنبال کردن آن را دارد یا خیر. برای استارت آپ ها، POC ها برای جذب سرمایه گذاران و اعضای تیم مفید هستند و همچنین به بنیانگذاران کمک می کنند تا از منابع محدود بهتر استفاده کنند.

زمان استفاده از اثبات مفهوم

فرآیند اثبات مفهوم زمانی بسیار مفید است که ایده‌ای دارید که قبلاً توسط شرکت دیگری انجام نشده است. به عبارت دیگر، این ابزاری است که برای آزمایش امکان‌سنجی استفاده می‌کنید، زمانی که هیچ مورد استفاده قبلی برای ارائه اطلاعات ندارید.

وقتی ایده محصول نوآورانه، ویژگی محصول جدید یا مدل تجاری دارید، می‌توانید از POC استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از POC برای آزمایش امکان‌سنجی پروژه‌هایی که به مشتریان داخلی خدمات می‌دهند، مانند نرم‌افزار پیش‌بینی فروش استفاده کنید. یا یک سکوی اتوماسیون بازاریابی.

برای دریافت ایده بهتر در مورد اینکه چه زمانی می توانید از استفاده از POC بهره مند شوید، در اینجا نگاهی به نحوه عملکرد آن برای Airbnb داریم.

مثال اثبات مفهوم: Airbnb

قبل از اینکه بنیانگذاران Airbnb سرمایه گذاران را جذب کنند، باید نشان می دادند که مشتریان بالقوه مایلند در خانه غریبه بخوابند.

POC آنها زمانی به وجود آمد که آنها می خواستند پول بیشتری برای پرداخت اجاره بهای شدید در سانفرانسیسکو به دست آورند. بنیانگذاران Airbnb اجاره وقتی یک کنفرانس بزرگ به شهر آمد، تشک های بادی را در آپارتمان هایشان بیرون بیاورند. آن‌ها یک وب‌سایت اولیه راه‌اندازی کردند و سه نفر داشتند که قبلاً هرگز آنها را ندیده بودند، به جای اقامت در اتاق‌های گران هتل، نرخ کمتری برای اقامت با آنها پرداخت کردند.

این آزمایش نشان داد که نیاز واقعی در بازار وجود دارد و ایده آنها عملی است. در حالی که برای جذب اولین سرمایه‌گذار خود چند تکرار بیشتر طول می‌کشد، POC لازم بود نشان دهد که این مدل کسب‌وکار بدون موارد استفاده قبلی در دنیای واقعی قابل اجرا است.

مزایای استفاده از اثبات مفهوم

POC ابزار ارزشمندی است زیرا راهی برای تعیین امکان‌پذیری یک ایده جدید بر اساس داده‌های واقعی در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از یک پروژه آزمایشی به بنیان‌گذاران کمک می‌کند تا ریسک را کاهش دهند، ایده‌ها را اصلاح کنند و به ذینفعان ارزش نشان دهند.

در اینجا نگاهی دقیق به هر یک از این مزایا وجود دارد.

کاهش خطر

وقتی هیچ مورد استفاده قبلی برای ارجاع وجود نداشته باشد، POC یک تست مقرون به صرفه برای اعتبارسنجی قبل از سرمایه گذاری منابع بیشتر است. به این ترتیب، اگر این ایده در دنیای واقعی کارساز نباشد، زمان و هزینه زیادی برای یادگیری آن صرف نمی‌کنید.

ایده ها را اصلاح و بهبود بخشید

گودل دیوید، بنیانگذار نشریه Woodworking Clarity، توضیح می دهد: “با جمع آوری بازخورد و بینش از آزمایش ها و آزمایش های خود، بنیانگذاران می توانند هر گونه مشکل یا شکاف در ایده های خود را شناسایی و برطرف کنند، مانند فنی. خطاها، نقاط درد کاربر، تقاضای بازار یا مزیت رقابتی.”

ارزش را به ذینفعان نشان دهید

چه می‌خواهید شریک تجاری خود را به دست آورید یا برای شرکت خود سرمایه جمع آوری کنید، یک POC شواهدی به شما می دهد که می توانید از آنها برای اثبات ایده خود استفاده کنید. نمایش نتایج یک آزمون امکان‌سنجی به شما کمک می‌کند تا با سهامداران کلیدی که در مورد امتحان کردن چیزی جدید تردید یا نگرانی دارند، اعتماد ایجاد کنید.

چگونه یک اثبات مفهوم بنویسیم

اگر ایده یا پروژه ای دارید که می خواهید با استفاده از POC آن را آزمایش کنید، در اینجا نحوه انجام آن در پنج مرحله آورده شده است.

1. یک نیاز را شناسایی کنید

اولین بخش اعتبارسنجی یک محصول، ویژگی یا کسب و کار نشان دادن نیاز یا تمایل به ایده شما است. برای شناسایی مشکلی که ایده شما حل می کند، به نقاط درد مشتری یا شکاف های موجود در بازار

در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌توانید از آنها برای توضیح واضح نیازی که می‌خواهید به آن بپردازید استفاده کنید.

  • بازار هدف را تعریف کنید: افرادی که مشکل را تجربه می کنند چه کسانی هستند؟ اندازه مخاطبین هدف خود را در نظر بگیرید زیرا نشان دهنده کل بازار آدرس پذیر شما است. یا اندازه فرصت پروژه.
  • تأثیر را شرح دهید: این مشکل برای مشتریان بالقوه چیست؟ پاسخ ها می تواند از زمان و پول گرفته تا امنیت و آرامش خاطر باشد.
  • راه حل های فعلی را شناسایی کنید: مردم در حال حاضر برای مقابله با این موضوع چه کار می کنند یا از چه چیزی استفاده می کنند؟ نقایص موجود را در نظر بگیرید و چگونه می توانید مشکل را بهتر حل کنید.
  • شواهد بیابید: از تحقیقات بازار و داده های داخلی برای حمایت از ادعاهای خود استفاده کنید. این می تواند از طریق مطالعات، نتایج نظرسنجی، یا شواهد حکایتی، مانند بررسی محصول باشد.

2. راه حل خود را مشخص کنید

وقتی مشکل یا نیاز بازار را به وضوح تعریف کردید، زمان آن رسیده است که نشان دهید راه حل پیشنهادی شما چگونه مشکل مشتری را حل می کند. توضیحات شما از راه حل بسته به مفهومی که آزمایش می کنید متفاوت خواهد بود.

در اینجا چند نمونه متداول از پروژه‌ها و مواردی که باید به آنها اضافه شود آورده شده است: 

  • محصول جدید: ویژگی‌ها، مشخصات و عملکردهای محصول را لحاظ کنید.
  • ویژگی جدید برای یک محصول موجود: عملکرد و طراحی پیشنهادی ویژگی جدید را شرح دهید.
  • ایده کسب‌وکار: مدل کسب‌وکار را شامل مخاطبان هدف، جریان‌های درآمد و محرک‌های هزینه بیان کنید.

علاوه بر شرح ایده پیشنهادی خود، می‌خواهید یک نقشه راه توسعه محصول را در سطح بالا نیز لحاظ کنید. یا جدول زمانی کسب و کار. این به شما و ذینفعانتان تخمینی از منابعی می دهد که در صورت تایید POC در پروژه دخیل خواهند بود.

3. معیارهای موفقیت را تعریف کنید

اکنون که مشکل و راه حل را دارید، زمان آن است که موفقیت را برای پروژه آزمایشی خود تعریف کنید. به عبارت دیگر، معیارهای کلیدی را که می خواهید اندازه گیری کنید، شناسایی کنید. اگر می‌خواهید یک ویژگی برنامه جدید را ارزیابی کنید، احتمالاً میزان پذیرش کاربر، نرخ حفظ و نرخ پذیرش کاربر را آزمایش خواهید کرد.

برای هر معیاری که انتخاب می‌کنید، POC شما باید اهدافی را نیز تعیین کند که می‌خواهید به آنها برسید تا امکان‌سنجی را ثابت کنید. اگر از مثال نرخ پذیرش کاربر استفاده می‌کنید، ممکن است هدفی را 50 درصد تعیین کنید، که به این معنی است که اگر حداقل نیمی از کاربران بالقوه در طول آزمایش از ویژگی جدید شما استفاده کنند، قابل اجرا است.

جورجی-آن گتون، بنیانگذار و مدیر عامل آژانس توسعه کسب و کار GSD Solutions Inc.، می گوید: “شما می خواهید بدانید که آیا مردم مایل به پرداخت برای آن هستند و نیازهای آنها را برآورده می کند.” به این ترتیب، جمع آوری بازخورد کیفی کاربران نیز مهم است. در طی این مرحله می توانید سوالاتی را که می خواهید از کاربران آزمون خود بپرسید تعریف کنید.

4. پروژه خود را آزمایش کنید و معیارها را دنبال کنید

مرحله بعدی این است که یک مدل کاری از قابل تحویل خود ایجاد کنید و آن را با یک گروه نمونه از افراد در مخاطبان هدف خود آزمایش کنید. نیازی نیست که مدل کار کامل باشد یا تمام زنگ‌ها و سوت‌های نسخه نهایی را داشته باشد. به یاد داشته باشید که POC Airbnb با چند تشک بادی و یک وب‌سایت اولیه انجام شد.

مطمئن شوید که شاخص‌های عملکرد کمی خود را جمع‌آوری کرده‌اید و از نظرسنجی یا گروه تمرکز برای جمع‌آوری بازخورد.

5. اثبات مفهوم خود را ارائه دهید

مرحله آخر این است که کاری را که در چهار مرحله اول انجام دادید انجام دهید و آن را به ذینفعان خود ارائه دهید تا خرید برای پروژه خود دریافت کنید الف>. ارائه شما باید شامل مشکل، راه حل و نتایج آزمایش شما باشد. همچنین می‌توانید هر گونه بینش از این فرآیند، مانند فرصت‌های اضافی یا موانع احتمالی و نحوه برنامه‌ریزی برای رفع آنها را به اشتراک بگذارید.

اثبات مفهوم در مقابل نمونه اولیه در مقابل MVP

وقتی نوبت به فرآیند توسعه محصول می‌رسد، POC مشابه دو ابزار دیگر است: نمونه اولیه و حداقل محصول قابل دوام (MVP). هر سه ابزار شامل آزمایش نسخه‌های اولیه محصول نهایی و جمع‌آوری بازخوردهایی است که از آنها برای بهبود و تصمیم‌گیری برای ادامه پروژه استفاده می‌کنید.

گفته شد، تفاوت های کلیدی بین آنها در اهداف اصلی آنها نهفته است:

  • POC: امکان‌پذیری و ارزش بالقوه ایده‌ای را نشان می‌دهد که قبلاً انجام نشده است.
  • نمونه اولیه: برای آزمایش طراحی محصول و تجربه کاربری (UX) و نشان دادن محصول به سرمایه گذاران بالقوه استفاده می شود.
  • MVP: برای بررسی اینکه آیا محصول-بازار مناسب در دنیای واقعی.

علاوه بر تفاوت در هدف، این سه در مخاطبان، بازه زمانی و سطح عملکرد متفاوت هستند.

 

مخاطب

بازه زمانی معمول برای ایجاد

عملکرد

POC

ذینفعان و سرمایه گذاران

روزها یا هفته ها

کارکرد بسیار محدود یا بدون عملکرد

نمونه اولیه

تیم های داخلی و ذینفعان

هفته

کارکرد محدود. برای آزمایش UX کافی است.

MVP

مشتریان بالقوه و پذیرندگان اولیه

ماه

کارکرد کامل ویژگی‌های اصلی.

POC ابزاری است که هر بنیانگذار و صاحب کسب و کاری باید در جیب خود داشته باشد. چه برنامه‌ای برای Airbnb بعدی داشته باشید و چه بخواهید ویژگی‌هایی را که قبلاً دیده نشده‌اند به محصولات خود اضافه کنید، یک POC می‌تواند به شما کمک کند ارزش ایده‌تان را نشان دهید و پشتیبانی لازم برای تبدیل آن به واقعیت را دریافت کنید.

Subscribe to The Hustle Newsletter
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

rel=”_blaopednkener”> /p>

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

مدیر مجله

یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا