بیوگرافی ابوالفضل پورعرب؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی

بیوگرافی ابوالفضل پورعرب؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی

در هر دهه از سینما، بازیگرانی جدید پا به این عرصه می‌گذارند که خیلی زود به ستاره تبدیل می‌شوند. بدون شک در دهه هفتاده سینمای ایران ابوالفضل پورعرب یکی از نامدارترین و جوانترین ستارگان محسوب می‌شد. او با بازی در فیلم عروس به شهرت بسیار بالایی دست یافت. در این مقاله از وب‌سایت پلازا قصد داریم تا به بیوگرافی ابوالفضل پورعرب؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی بپردازیم.

ابوالفضل پورعرب ستاره دهه هفتاد و اویل هشتاد سینمای ایران است. او با بازی در فیلم عروس به کارگردانی بهروز افخمی توانست نظر مخاطبان و فیلمسازان را به خود معطوف نماید. بازی درخشان پورعرب در این اثر، کنار بازیگرانی چون نیکی کریمی و هنرمند فقید عباس امیری فیلم عروس به یکی از کارهای ماندگار در کارنامه بازیگریش مبدل نمود. ابوالفضل پور عرب در فیلم‌های دیگری چون نرگس، آواز تهران، دو روی سکه، نیش و در کمال خونسردی بسیار خوش درخشید. او در اویل دهه هفتاد تنها ستاره مرد جوان در سینمای ایران بود که در آثار پرمخاطبی نقش آفرینی نمود. در آن دوران پورعرب مشهورترین و پولسازترین ستاره جوان در سینمای ایران به‌شمار می‌رفت. ما در این مقاله به بیوگرافی ابوالفضل پورعرب می‌پردازیم، پس همچنان در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

بیوگرافی ابوالفضل پورعرب

اطلاعات شخصی ابوالفضل پورعرب

  • تاریخ تولد: 1 تیر 1340
  • محل متولد: تهران
  • سن ابوالفضل پورعرب: 63 سال
  • میزان تحصیلات: فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشسرای هنر
  • قد ابوالفضل پورعرب: 175 سانتی‌متر
  • وضعیت تاهل: سه ازدوج که به طلاق ختم شد. آخرین همسر وی آناهیتا نعمتی بازیگر سینما و تولیزیون بود.
  • تعداد فرزندان ابوالفضل پورعرب: 3 فرزند (دو دختر و یک پسر)

زندگی نامه ابوالفضل پورعرب

در این بخش بیوگرافی ابوالفضل پورعرب با بررسی زندگی او از تولد تا ازدواج و فرزندان همراه شما هستیم.

از تولد تا جوانی

ابوالفضل پورعرب، 1 تیر ماه 1340در محله شاه عبدالعظیم متولد شد. او سومین فرزند یک خانواده‌ فرهنگی است که یک خواهر و برادر بزرگتر از خودش دارد. پورعرب با تماشای فیلم سلطان قلبها به کارگردانی محمدعلی فردین به بازیگری علاقه‌مند شد، امّا با واکنش مخالف از سوی پدرش روبرو شد. در دوران دبیرستان فعالیت‌هایی در تئاتر مدرسه داشت و به واسطهٔ این کار با هنرمند فقید محمود استادمحمد آشنایی پیدا کرد. او با کمک استادمحمد برای گروه کارگردانی یک نمایش معرفی گردید.

زندگی خصوصی ابوالفضل پورعرب

پورعرب تاحال حاضر سه مرتبه ازدواج نمود که هرسه ازدواجش به جدایی ختم شد. فرزندان ابوالفضل پورعرب به نام‌های رعنا، پوریا و رائیکا ثمره این ازدواج‌ها هستند. آخرین همسر ابوالفضل پورعرب، آناهیتا نعتی بازیگر سینماست در سال 1370 با او ازدواج کرد که سال 1379 از یکدیگر جدا شدند. او از آناهیتا یک فرزند دختر به نام رائیکا پورعرب دارد. علاوه بر این او اخیراً صاحب یک نوه پسری (دماوند فراهانی‌پور) از دخترش رعنا شده‌ است.

زندگی شغلی ابوالفضل پورعرب

در این بخش بیوگرافی ابوالفضل پورعرب با مرور زندگینامه او همراه شما هستیم.

شروع بازیگری

پورعرب در سال 1359 نخستین فعالیت حرفه‌ای خودش در نمایش را تحت عنوان مأموریت حساس در سالن چهارسوی تئاترشهر تجربه نمود. کمی بعد در سال 1360 در تلویزیون کارمند شد و تا سال 1364 برای صداوسیما در سمت دستیار کارگردان فعالیت داشت. اولین فعالیت بازیگری ابوالفضل پورعرب در سینما با فیلم به کارگردانی خسرو ملکان در سال 1360 با ایفای نقشی کوتاه استارت خورد. در سال 1364 در فیلم دزد و نویسنده به کارگردانی به کارگردانی کاظم معصومی به عنوان دستیار کارگردان فعالیت داشت. در این فیلم هنرمندانی چون علی نصیریان و هنرمند فقید خسرو شکیبایی به ایفای نقش پرداختند. ابوالفضل بعدها در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشسرای هنر فارغ‌التحصیل شد.

 کسب شهرت و ستاره شدن

در بیوگرافی ابوالفضل پورعرب می‌خوانیم که او در سال 1369 برای نقش اصلی فیلم عروس به کارگردانی بهروز افخمی انتخاب شد، که در این اثر بازی درخشانی از خودش ارائه داد. بازی در این فیلم برای پورعرب در سال 1373 جایزهٔ بهترین بازیگر مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ‌یانگ را به ارمغان آورد. جایزه‌ای که او بعدها در مصاحبه‌اش با یک رسانه اذعان کرد که حتّی رنگش را هم از نزدیک ندیده است.

از دیگر آثار ابوافضل پورعرب در دهه هفتاد می‌توان به فیلم غریبانه به کارگردانی احمد امینی اشاره کرد، که فروش بالایی در نخستین اکران داشت. در این فیلم او با هدیه تهرانی همبازی شد، که نقش آفرینی درخشانی از خود به یادگار گذاشت.

او در سال 1386 در فیلم مجنون لیلی به کارگردانی قاسم جعفری به ایفای نقش پرداخت. پورعرب با حضور افتخاری در نقش کوتاه کنار بازیگرانی چون حامد بهداد و رامین راستاد بازی خود از خود ارائه داد که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

همچنین بخوانید :

فعالیت های اخیر

در طی سال‌های اخیر این بازیگر  در فیلم‌ چند میگیری گریه کنی ۲ حضور پیدا کرد و همچنین کارگردانی فیلم مستند سگ را برعهده دارد. او همچنین در سریال‌های شرم و آقا مرتضی حضور پیدا کرد و یک تئاتر اتللو نیز قرار است بر روی پرده برد.

فیلم های ابوالفضل پورعرب

سال نام فیلم کارگردان
1362 زخمه خسرو ملکان
1364 دزد و نویسنده کاظم معصومی
1369 عروس بهروز افخمی
1369 مهاجران مهدی صباغ زاده
1370 نرگس اصغر هاشمی
1370 آواز تهران کامران قدکچیان
1370 قربانی رسول صدرعاملی
1371 سوء ظن کاظم معصومی
1371 رابطه پنهانی جهانگیر جهانگیری
1371 دو روی سکه محمد متوسلانی
1372 نیش همایون اسعدیان
1373 مرضیه اسفندیار شهیدی
1373 در کمال خونسردی سیامک شایقی
1373 بیقرار مجید قاری زاده
1373 بهشت پنهان کامران قدکچیان
1374 چهره سیروس الوند
1375 مردی شبیه باران سعید سهیلی
1375 قاصدک قاسم جعفری
1376 حماسه قهرمان جمشید حیدری
1376 غریبانه احمد امینی
1376 باد و شقایق سیدضیاءالدین دری
1377 جوانی مجید قاری زاده
1377 مردی از جنس بلور سعید سهیلی
1377 عشق کافی نیست مهدی صباغ زاده
1377 معصوم داوود توحیدپرست
1378 دست‌های آلوده سیروس الوند
1378 تورا دوست دارم عبدالله باکیده
1379 رقص شیطان اسماعیل براری
1379 همسر دلخواه من افشین شرکت
1380 زندانی 707 حبیب‌الله بهمنی
1380 تیک اسماعیل فلاح پور
1384 به خاطر سوگند سیدرحیم حسینی
1384 چند میگری گریه کنی شاهد احمدلو
1385 پسران آجری مجید قاری زاده
1385 سربلند سعید تهرانی
1386 مجنون لیلی قاسم جعفری
1387 دلواپسی بهمن گودرزی
1388 زمهریر علی روئین‌تن
1393 سایه‌های موازی اصغر نعیمی
1395 کاناپه کیانوش عیاری
1396 به وقت خماری محمدحسین لطفی
1398 چند ميگيري گريه كني 2 علی توکل نیا
1399 غیبت موجه عباس رافعی
1401 مستند سگ

سریال های ابوالفضل پورعرب

سال نام سریال کارگردان
1375 تنهاترین سردار مهدی فخیم زاده
1378-1379 مسافر سیروس مقدم
1381 همراز سامان مقدم
1382 عروس پویان طایفه
1383 تاغروب محمد بنایی
1385 زیرزمین علیرضا افخمی
1386 یک وجب خاک علی عبدالعلی‌زاده
1386 انتهای جاده فرزاد مؤتمن
1387 جاده در دست تعمیر حسین تبریزی
1387 تله فیلم آخرین سرقت محمدحسین حقیقی
1390 وضعیت سفید حمید نعمت الله
1394 روزهای بی‌قراری کاظم معصومی
1399 شرم احمد کاوری
1399 آقا مرتضی سید ابوالفضل سنگ سفیدی

علاوه بر آثار مذکور در حوزه سینما و تلویزیون ابوالفضل پورعرب، سال 1394 در مجوعه نمایش خانگی شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی در نقش حشمت پاشایی بازی کرد. او در این نقش بسیار خوش درخشید و بار دیگر نظر مخاطبان را به خود معطوف نمود. در این سریال او با بازیگرانی مانند علی نصیریان، شهاب حسینی، مهدی سلطانی، مصطفی زمانی، محمود پاک‌نیت، پریناز ایزدیار و ترانه علیدوستی به ایفای نقش پرداخت.

همچنین بخوانید :

جوایز و افتخارات ابوالفضل پورعرب

سال جشنواره
1369 کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای بازی در فیلم عروس
1370 کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای بازی در فیلم نرگس
1373 برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ‌یانگ برای بازی در فیلم عروس
1375 برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای بازی در فیلم مردی شبیه باران
1377 کاندید تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از دوره دوم جشن خانه سینما برای بازی در فیلم غریبانه
1378 کاندید تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از دوره چهارم جشن خانه سینما برای بازی در فیلم دست‌های آلوده
همچنین بخوانید :

شایعات و حواشی ابوالفضل پورعرب

به‌طور کلی امروزه چه در سینمای ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های معروف در معرض حواشی‌های مختلفی خواه کذب یا درست روبه‌رو بوده‌اند، که هنرمند باسابقه‌ای مانند ابوالفضل پورعرب هم از این قاعده مستثنی نیست.

از اولین حواشی درباره ابوالفضل پورعرب می‌توان به عیادت محمود احمدی‌نژاد از این هنرمند در سال 1392 به‌دلیل بیماریش اشاره کرد که حواشی زیادی را به همراه داشت. متاسفانه تغییر چهره این هنرمندان به‌دلیل بیماری که داشت، شایعات زیادی را در فضای مجازی برای او ایجاد نمود.

در بیوگرافی ابوالفضل پورعرب می‌خوانیم که در فصل اول سریال شهرزاد به ایفای نقش پرداخت که به دلیل اتفاقاتی که در پشت صحنه افتاد، باعث اختلاف او با کارگردان کار حسن فتحی شد. به موجب این امر نقش او (حشمت پاشایی) به یکباره با مرگ شخصیتش در داستان این سریال حذف شد.

از دیگر حواشی مهم ابوالفضل پورعرب باید حضور او در شب یلدای سال 1401 درباره نامه‌ای همراه با سامان گوران و علیرضا افتخاری اشاره کرد. سامان در این برنامه با شوخی زننده‌ای که با پورعرب، باعث دلخوری این هنرمند شد. علاوه بر این در همین برنامه صحبت‌هایی پورعرب که درباره برخی از مسائل، مورد انتقاد کاربران و طرفدارانش در فضای مجازی قرار گرفت.

همچنین بخوانید :

این بازیگر در سال 1403 در حالی که خود را برای رفتن روی صحنه تئاتر آماده می‌کرد، به دلیل مشکلاتی در پا ‌که از سال 1401 برایش به وجود آمد، در بیمارستان بستری شده است.

حقایق پنهان ابوالفضل پورعرب

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد ابوالفضل پورعرب تا کنون 3 بار ازدواج کرده است. وی از همسران اول و دومش دو فرزند به نام‌های پوریا و رعنا دارد. ازدواج سوم ابوالفضل پورعرب با بازیگری به نام به نام آناهیتا نعمتی بود که پس از مدتی با داشتن یک دختری به نام رائیکا از یکدیگر جدا شدند. در حال حاضر رائیکا پورعرب همراه مادرش آناهیتا نعمتی زندگی می‌کند.

می‌دانید بیماری ابوالفضل پورعرب چیست؟ متاسفانه او به‌خاطر تومور خوش‌خیم به تاریخ 30 دی 1389 در بیمارستان بهمن تهران بستری و مراحل درمانش شروع شد. تغیر چهره باور نکردنی این بازیگر برایش حاشیه‌های زیادی را ایجاد نمود که پس مدت‌ها خانه‌نشینی در مراسم تجمع هنرمندان جهت اعتراض به هتک حرمت پیامبر اسلام در مقابل دوربین رسانه‌ها حضور یافت. او به عنوان میهمان در برنامه دورهمی ساخته مهران مدیری درباره بیماری خود اذعان کرد که تومورش پس از 3 تا عمل جراحی بهبود یافته‌ است. هم‌چنین درگذشت عباس برادر بزرگتر ابوالفضل پورعرب در تاریخ 16 آذر 1396 بر اثر یک حادثه رانندگی، تاثیری زیادی بر روحیه او گذاشت.

در بیوگرافی ابوالفضل پورعرب می‌خوانیم که او مدتی پیش مشغول ساخت یک مستند داستانی به نام سگ بود که بر حادثه‌ای در حین کار، پایش زخمی و دچار عفونت شدید شد. به‌خاطر این اتفاق سبب او یک ماهی در بیمارستان بستری شد. پورعرب در آذرماه 1401 با بهبود شدن حالش، دوباره تدارکات ادامه فیلمبرداری این مستند را شروع کرد.

همچنین بخوانید :

آلبوم عکس های ابوالفضل پورعرب

در این بخش چند عکس از این هنرمند مشاهده نمایید.

کلام آخر

در این مقاله به زندگی شخصی ابوالفضل پورعرب ستاره دهه هفتاد سینمای ایران پرداختیم. همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، او تنها سرتاره جوان در آن دوران بود که در آثار زیادی به ایفای نقش پرداخت. بدون شک ابوالفضل پورعرب از چهره های مطرح و تاثیرگذاری در سیتما و تلویزیون ایران است، که هنوز هم در بین مخاطبان سینما طرفدارن زیادی دارد.

امید است مقاله بیوگرافی ابوالفضل پورعرب برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات شخصی خود را در مورد ابوالفضل پورعرب این هنرمند توانا در سینما و تلویزیون با ما در وب‌سایت پلازا به اشترک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل