کاربردی ترین مینی لپ تاپ های جهان با سایز کوچک

کاربردی ترین مینی لپ تاپ های جهان با سایز کوچک

مینی لپ‌تاپ‌ها به دلیل اندازه کوچک، وزن سبک و قابلیت حمل بالا، گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی هستند که نیاز به یک دستگاه قابل حمل نسبتا قدرتمند دارند. در این مطلب با چند نمونه از بهترین مینی لپ تاپ های بازار آشنا خواهیم شد.

در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان بسیاری مینی لپ‌تاپ‌های با کیفیتی را به بازار عرضه کرده‌اند که نه تنها از نظر طراحی جذاب هستند، بلکه از لحاظ سخت‌افزار و عملکرد نیز توان رقابتی با لپ‌تاپ‌های بزرگتر دارند. از پردازنده‌های قدرتمند و حافظه‌های SSD سریع گرفته تا صفحه‌نمایش‌های با کیفیت و عمر باتری بالا، این دستگاه‌ها می‌توانند نیازهای کاربران مختلف از دانشجویان و کارمندان گرفته تا مسافران و علاقه‌مندان به تکنولوژی را به خوبی برآورده کنند. در ادامه با پلازا همراه باشید تا با بهترین مینی لپ تاپ هایی که می‌توانید خریداری کنید، آشنا شویم.

فهرست مطالب

بهترین لپ تاپ های کوچک

در ادامه این مطلب، می‌توانید لیست بهترین مینی لبتاب های بازار ایران را مشاهده کنید و از قیمت و ویژگی‌های جدیدترین مینی لپ تاپ های بازار آگاه شوید. البته باید بگوییم در بازار ایران، به‌سختی می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگر کوچک‌تر از ۱۳ اینچ پیدا کنید و به همین دلیل ما در این مطلب، بیشتر روی لپ‌تاپ‌های ۱۳ تا ۱۴ اینچ متمرکز خواهیم شد.

۱. مک‌بوک ایر M3

لپ تاپ کوچک

MacBook Air M3
پردازنده اپل M3
ابعاد ۳۴۰.۴x۲۳۷.۶x۱۱.۵ میلی‌متر
وزن ۱.۵ کیلوگرم
نمایشگر ۱۳.۶ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰x۱۶۶۴
قیمت حدود ۶۰ میلیون تومان
  • نقاط قوت: پردازنده قدرتمند M3، نمایشگر با روشنایی و دقت رنگ بالا، وزن و ابعاد کم، شارژدهی عالی
  • نقاط ضعف: عملکرد تنها کمی از مدل قبلی بهتر شده است

برای خرید لپ تاپ جمع و جور، یکی از اولین گزینه‌هایی که باید مدنظر داشته باشید، مک‌بوک‌های مدل ایر اپل هستند. لپ‌تاپ‌هایی که جزو نازک‌ترین لپ‌تاپ‌های دنیا به‌حساب می‌آیند و از هر لپ‌تاپ کوچک دیگری، قدرت پردازشی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند. مک‌بوک ایر M3، جدیدترین عضو این خانواده است و بسیاری از نقاط قوت مدل قبلی از جمله نمایشگر با کیفیت، شارژدهی عالی و کیفیت ساخت مثال‌زدنی را حفظ کرده است.

مهمترین تغییری که این لپ‌تاپ نسبت به قبل داشته، پردازنده قدرتمندتر M3 است که کمی عملکرد بهتری دارد و با چند قابلیت جدید مبتنی بر هوش مصنوعی نیز همراه شده است؛ با این حال، مک‌بوک ایر M2 نیز با قیمت کمتر می‌تواند بسیاری از ویژگی‌های این مدل را در اختیارتان قرار دهد.

۲. لپ‌تاپ ایسوس Zenbook 14 OLED UM3406

Zenbook 14 OLED UM3406
پردازنده AMD Ryzen 7 8840HS
ابعاد ۳۱۲.۴x۲۲۰.۱x۱۴.۹ میلی‌متر
وزن ۱.۲۹ کیلوگرم
نمایشگر ۱۴ اینچی اولد با رزولوشن +FHD
قیمت حدود ۵۹ میلیون تومان
  • نقاط قوت: عملکرد سریع و روان، ارزش خرید بالا، شارژدهی خوب، درگاه‌های زیاد نسبت به ابعاد
  • نقاط ضعف: رزولوشن نمایشگر بالا نیست، فاقد اسلات کارت حافظه است، حسگر اثر انگشت ندارد

بهترین مینی لپ تاپ که بتواند عملکرد بسیار خوبی داشته و از نظر ابعاد هم دست و پا گیر نباشد، لپ‌تاپ ایسوس Zenbook 14 OLED مدل UM3406 است. این لپ‌تاپ از یکی از پردازنده‌های جدید AMD مجهز به هوش مصنوعی برخوردار است که علاوه بر قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، عملکرد بسیار عالی هم برای کارهای روزمره دارد. همچنین نمایشگر دستگاه نیز یک پنل اولد با روشنایی ۴۰۰ نیت است که تجربه فوق‌العاده‌ای در اختیار شما قرار خواهد داد. به این موارد باید شارژدهی طولانی و درگاه‌های نسبتا زیاد را هم اضافه کنیم تا این لپ‌تاپ، بهترین گزینه در بازه قیمتی حدود ۶۰ میلیون تومان باشد.

همچنین بخوانید :

۳. لپ تاپ ایسوس ROG Flow X13 GV302XA

ROG Flow X13 GV302XA
پردازنده AMD Ryzen 9 7940HS
ابعاد ۲۹۹x۲۱۲x۱۸.۷ میلی‌متر
وزن ۱.۳ کیلوگرم
نمایشگر ۱۳.۴ اینچی IPS با رزولوشن WUXGA و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
قیمت حدود ۵۳ میلیون تومان
  • نقاط قوت: ابعاد کوچک، نمایشگر ۳۶۰ درجه، نمایشگر با کیفیت، عملکرد خوب
  • نقاط ضعف: رم قابل ارتقا نیست، ممکن است دما تحت بار زیاد بالا برود، بلندگوهای ضعیف

گزینه بعدی که می‌تواند برای گیمرها نیز قابل توجه باشد، لپ‌تاپ ROG Flow X13 GV302XA است که از یک پردازنده Ryzen 9 7940HS و گرافیک مجمع رادئون 780M بهره می‌برد. با وجود این که این لپ‌تاپ فاقد گرافیک مجزا است، اما گرافیک مجمع آن عملکردی در حد گرافیک GTX 1650 Max-Q دارد و می‌تواند برای اجرای بسیاری از عناوین قدرت کافی داشته باشد؛ البته نه در تنظیمات گرافیکی بالا.

از سمت دیگر، این لپ‌تاپ با توجه به بهره‌مندی از نمایشگر ۱۳.۴ اینچی، یکی از کوچک‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار ایران است و می‌تواند برای کسانی که به‌دنبال یک گزینه سبک و جمع‌وجور هستند، گزینه مناسبی باشد. به‌خصوص با توجه به این که نمایشگر آن از لولای ۳۶۰ درجه بهره می‌برد و می‌تواند در زاویه‌های مختلفی قرار بگیرد. البته در زمینه پورت‌ها نباید انتظار زیادی از این دستگاه داشته باشید؛ چرا که تنها از ۲ درگاه USB-C به همراه یک درگاه USB 3.2 و یک درگاه HDMI برخوردار است.

۴. سرفیس لپ‌تاپ ۵

Microsoft Surface Laptop 5
پردازنده اینتل Core i5-1235U
ابعاد ۳۰۸x۲۲۳x۱۴.۵ میلی‌متر
وزن ۱.۲ کیلوگرم
نمایشگر ۱۳.۵ اینچی IPS با رزولوشن 2K
قیمت حدود ۵۰ میلیون تومان
  • نقاط قوت: ضخامت و وزن کم، کیفیت ساخت فوق‌العاده، نمایشگر باکیفیت، کیبورد بسیار خوب
  • نقاط ضعف: حاشیه‌های زیاد دور نمایشگر، شارژدهی ضعیف

مایکروسافت به‌تازگی سری سرفیس لپ‌تاپ ۷ را رونمایی کرده است اما تا زمانی که این سری وارد بازار ایران شود، سرفیس لپ‌تاپ ۵ در مدل ۱۳.۵ اینچی خود، یکی از گزینه‌های شاخصی است که می‌توانید در نظر داشته باشید. مهمترین نقطه قوت این لپ‌تاپ، کیفیت ساخت بسیار بالای آن است؛ در این بازه قیمتی به سختی می‌توانید یک لپ‌تاپ دیگر با بدنه تمام فلزی پیدا کنید. همچنین نمایشگر لمسی این دستگاه، کیفیت بسیار بالایی دارد و مهمتر از همه وزن کل لپ‌تاپ است که فقط ۱.۲ کیلوگرم است. البته از آنجایی که پیکربندی پایه تنها ۸ گیگابایت رم دارد، بهتر است تا جای ممکن مدل ۱۶ گیگابایتی را خریداری کنید. همچنین حاشیه‌های دور نمایشگر نیز کمی بیش از اندازه ضخیم هستند و شارژدهی هم تعریفی ندارد.

همچنین بخوانید :

۵. لپ‌تاپ ایسوس VivoBook 14X K3405VF

VivoBook 14X K3405VF
پردازنده اینتل Core i5-13500H
ابعاد ۳۱۷.۱x۲۲۲.۵x۱۸.۹ میلی‌متر
وزن ۱.۴ کیلوگرم
نمایشگر ۱۴ اینچی IPS با رزولوشن WUXGA
قیمت حدود ۴۵ میلیون تومان
  • نقاط قوت: پردازنده قدرتمند، وزن کم، قیمت مناسب
  • نقاط ضعف: دقت رنگ پایین نمایشگر

اگر مناسب بودن قیمت مینی لپ تاپ برایتان در اولویت است، یکی از گزینه‌های خوبی که می‌توانید مدنظر داشته باشید، لپ‌تاپ ۱۴ اینچی K3405VF از ایسوس است. این دستگاه تعادل بسیار خوبی بین مشخصات و قیمت دارد و می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای کارهای روزمره و حتی کارهای گرافیکی به‌حساب بیاید. ایسوس آن را با پردازنده ۱۲ هسته‌ای Core i5-13500H و گرافیک RTX 2050 همراه کرده است. همچنین رم دستگاه تا ۱۶ گیگابایت قابل ارتقا است و حافظه نیز به ۱ ترابایت می‌رسد.

از لحاظ ابعاد، طول این لپ‌تاپ کمی بیشتر از سایر گزینه‌های این فهرست است اما عرض و ضخامت آن آنقدر کم هستند که بتوانیم این محصول را در این فهرست قرار دهیم.

۶. ایسر سویفت گو SFG14-71-52TV

Acer Swift Go SFG14-71-52TV
پردازنده اینتل Core i5-1335U
ابعاد ۳۱۲.۴x۲۱۸.۴x۱۴.۹ میلی‌متر
وزن ۱.۳ کیلوگرم
نمایشگر ۱۴ اینچی اولد با رزولوشن 2.8K
قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان
  • نقاط قوت: قیمت مناسب نسبت به عملکرد، نمایشگر اولد، درگاه‌های زیاد نسبت به ابعاد
  • نقاط ضعف: کیبورد نه‌چندان خوب

ایسر سویفت گو یک لپ‌تاپ ۱.۳ کیلوگرمی است که یک نمایشگر اولد با نسبت تصویر ۱۶:۱۰ و وب‌کم 1440p را در اختیارتان قرار می‌دهد. ایسر این محصول خود را با پردازنده نسل ۱۳ اینتل Core i5 همراه کرده است تا این لپ‌تاپ توان کافی برای اکثر کاربران را داشته باشد. البته کیبورد این لپ‌تاپ کیفیت چندان بالایی ندارد ولی با توجه به قیمت، وزن و ابعاد، می‌توان آن را نادیده گرفت. لپ تاپ ایسر سویفت گو با توجه به وزن و ابعاد، بهترین مینی لپ تاپ برای دانشجویان به‌حساب می‌آید.

همچنین بخوانید :

۷. سرفیس لپ تاپ گو ۲

Microsoft Surface Laptop Go 2
پردازنده اینتل Core i5-1135G7
ابعاد ۲۷۸.۱x۲۰۵.۶x۱۵.۷ میلی‌متر
وزن ۱.۳ کیلوگرم
نمایشگر ۱۲.۴ اینچی اولد با رزولوشن ۱۵۳۶x۱۰۲۴
قیمت حدود ۳۲ میلیون تومان
  • نقاط قوت: پردازنده قابل قبول، رنگ‌بندی جذاب، کیفیت ساخت بالا، قیمت مناسب
  • نقاط ضعف: وب‌کم ضعیف، رم قابل ارتقا نیست

در حال حاضر، سرفیس لپ‌تاپ گو ۲ کوچکترین سایز لپ تاپ در بازار ایران را دارد. این لپ‌تاپ از یک نمایشگر ۱۲.۴ اینچی بهره می‌برد و ابعاد آن از اکثر محصولات موجود در بازار کوچک‌تر است. البته مایکروسافت، سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ را نیز عرضه کرده است ولی آن مدل به‌سختی در بازار پیدا می‌شود و اگر به‌دنبال یک لپ‌تاپ با نمایشگر کوچک‌تر از ۱۳ اینچ باشید، تنها گزینه سرفیس لپ‌تاپ گو ۲ خواهد بود.

این مدل از پردازنده Core i5-1135G7 بهره می‌برد و در پیکربندی پایه خود دارای ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی است؛ با توجه به این مشخصات، این لپ‌تاپ برای استفاده سنگین انتخاب مناسبی نیست و بیشتر می‌توانید برای کارهای سبک و ساده مثل آفیس روی آن حساب باز کنید.

سوالات متداول

۱. فرق مینی لپ تاپ و نوت بوک چیست؟

مینی لپ‌تاپ و نوت‌بوک تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و هردو لپ‌تاپ‌های کوچک، کم وزن و قابل حملی هستند که توسط کمپانی‌های مختلف به فروش می‌رسند.

۲. تفاوت مینی لپ تاب با تبلت؟

تبلت‌ها معمولا محصولاتی بسیار ظریف‌تر و با نمایشگر کوچکتر هستند. همچنین یک تبلت برای کسانی که می‌خواهند یک دستگاه کوچک برای استفاده روزمره مثل اجرای بازی و شبکه‌های اجتماعی مناسب است در حالی که مینی لپ‌تاپ قدرت پردازشی بیشتری داشته و امکان اتصال کیبورد را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. البته تبلت‌ها نیز از لحاظ سخت افزاری به اندازه قابل توجهی پیشرفت کرده و دیگر اختلاف چندانی بین آن‌ها و مینی لپ‌تاپ‌ها وجود ندارد. علاوه بر این برخی از مینی لپ‌تاپ‌ها از نمایشگر لمسی نیز پشتیبانی کرده و به شما این اجازه را می‌دهند تا به عنوان تبلت نیز از آن‌ها استفاده کنید.

۳. تفاوت لپ تاپ با مینی لپ تاپ چیست؟

مینی لپ تاپ به طور کلی یک نسخه قابل حمل از لپ‌تاپ است. از همین رو؛ یک مینی لپ تاپ وزن و ضخامت کمتر و نمایشگر کوچکتری دارد. همچنین قدرت پردازشی آن نیز نسبت به یک لپ تاپ کمتر بوده و بیشتر برای اتصال بی‌سیم و استفاده سبک مثل ورد و انجام کارهای روزانه در حین سفر کاربرد دارد.

۴. مینی لپ تاپ بهتر است یا تبلت؟

پاسخ این سوال بر عهده شما است. لپ تاپ قدرت پردازشی و امکانات بسیار بیشتری به شما ارائه می‌دهد ولی در عوض وزن بیشتر و اندازه بزرگتری دارد. در حالی که مینی لپ‌تاپ در نقطه مقابل آن قرار دارد و از لحاظ سخت افزاری ضعیف‌تر است اما اندازه کوچک و وزن کمی دارد و به راحتی می‌توان آن را با خود حمل کرد.

سخن پایانی

لپ تاپ های کوچک تنوع بالایی در بازار ایران ندارند و اکثر لپ‌تاپ‌های موجود، بزرگ‌تر از ۱۳ اینچ هستند. به‌نظر می‌رسد با عرضه تبلت‌ها و استفاده از تراشه‌های قدرتمندتر در آن‌ها، لپ‌تاپ‌های سایز کوچک کم کم با بازار خداحافظی کنند. البته در بازار جهانی همچنان می‌توانید مدل‌های جدیدی با ابعاد کوچک از لنوو، ایسوس و یا مایکروسافت پیدا کنید. از دید شما بهترین گزینه برای خرید کوچکترین لپ تاپ کدام است؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما به‌اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل