سریال و انمیشن

استیبل کوین چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال پایدار

استیبل کوین چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال پایدار

تقریباً تمام جنبه‌های زندگی روزمره ما تحت‌تأثیر پیشرفت‌های فناوری قرار گرفته است. افراد دیگر به پول نقد وابسته نیستند و در عوض روش‌های پرداخت دیجیتالی را انتخاب می‌کنند. در نتیجه، بسیاری از روش‌های پرداخت آنلاین ظاهر شده‌اند. ارزهای دیجیتال یکی از این روش‌های پرداخت هستند. ارزهای رمزنگاری شده یک سیستم پرداخت مستقل از بانک هستند و برای ذخیره داده‌های تراکنش تنها به پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی متکی هستند.

در این میان نوسانات بالا و ماهیت غیرقابل‌ پیش‌بینی برخی از رمزارزها ممکن است باعث شود برخی سرمایه‌گذاران جهت خرید و فروش ارز دیجیتال احتیاط کنند. در مقابل ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین و اتریوم که نوسانات زیادی دارند، ارزهای دیجیتال باثباتی وجود دارند که نوسانات بسیار کمی دارند. استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار یکی از انواع رمزارزها هستند که در چند سال اخیر به بازار عرضه شده‌اند. هدف اصلی ساخت این رمزارزها این است که با قیمت ثابت مانند قیمت تتر به مقابله با نوسانات ذاتی موجود در قیمت ارزهای دیجیتال بروند. در این مقاله تصمیم داریم به معرفی استیبل کوین، مزایا، محدودیت‌ها و کاربردهای این کوین‌ها بپردازیم.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که دارای پشتوانه قوی و به دارایی دیگری مانند ارز فیات یا طلا وابسته است. هدف از ایجاد ارزهای دیجیتال با پشتوانه، حفظ ثبات قیمت آنها در برابر نوسانات شدید بازار کریپتو است. رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین و اتریوم مزایای زیادی دارند و مهم‌ترین آن عدم نیاز به اعتماد به یک واسطه برای انجام تراکنش‌ها است. اما در مقابل، نوسانات شدید و پیش‌بینی نشده قیمت می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات رمز ارزها باشد.

ارزهای دیجیتال دارای نوسانات بسیار زیادی هستند و ممکن است در عرض چند ثانیه ارزش خود را از دست بدهند. در مقابل استیبل کوین ها به دارایی‌های با ثباتی مانند دلار آمریکا وابسته هستند و برای مدیریت نوسانات قیمت که اغلب در بیت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال دیده می‌شود، ایجاد شده‌اند. به‌طورکلی رمز ارزها به رویدادها و اتفاقات بازار حساس هستند اما این کوین‌ها کمتر تحت‌تأثیر بازار قرار می‌گیرند.

استیبل کوین ها چگونه کار می کنند؟

اکثر استیبل کوین ها از ارزهای فیات به‌عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند و معمولاً این کوین‌ها با ضریب 1:1 نسبت به دلار در بازار عرضه می‌شوند. نوسان شدید قیمت در دیگر ارزهای دیجیتال استفاده از آنها را برای خرید روزانه سخت می‌کند. در مقابل قیمت استیبل کوین ها باثبات است و حدود یک یا دو درصد نسبت به قیمت ارز فیات وابسته به آن اختلاف دارد.

بیشتر استیبل کوین‌ ها به دلار آمریکا وابسته هستند اما برخی از آنها از روش دیگری استفاده می‌کنند. ارزهای دیجیتال می‌توانند به قیمت کالا یا هر شخص مالی دیگری وابسته باشند. اما در میان تمامی این ارزهای دیجیتال پایدار، هدف یکسانی وجود دارد. آنها در تلاش‌اند تا یک ارز دیجیتالی را در بازار مدیریت کنند که مزایای ارزهای مانند بیت‌کوین را داشته باشد اما تحت‌تأثیر نوسانات شدید قیمت در بازار قرار نمی‌گیرد.

انواع استیبل کوین ها

انواع استیبل کوین ها

ارزهای دیجیتال پایدار در هر شبکه‌ای استفاده و محبوبیت خاص خود را دارند و تقاضا برای آنها بسیار زیاد است. به همین جهت انواع مختلفی استیبل کوین از نظر پشتوانه و یا مبلغ وجود دارد که نیاز هر شخصی در دنیای کریپتو را رفع می‌کند.

استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات

این نوع استیبل کوین ها از ذخیره ارزهای فیات مانند دلار یا یورو به‌عنوان وثیقه برای تضمین ارزش خود استفاده می‌کنند. این ذخایر توسط گروه‌های مستقل نگهداری و اداره می‌شوند و معمولاً با نسبت 1:1 به پشتوانه خود وابسته هستند. در این نوع استیبل کوین‌ ها ذخیره ارز فیات باید دقیقاً با ارزش کوین‌‌های منتشر شده برابر باشد. برای مثال، تتر (USDT) یک رمزارز با پشتوانه دلار آمریکا است و به‌عنوان اولین استیبل کوین در دنیا شناخته می‌شود.

استیبل کوین با پشتوانه کالا

ارزش این استیبل کوین ها توسط انواع دارایی قابل تعویض مانند ملک تأمین می‌شود. در واقع این دسته از کوین‌ها از دارایی‌های ملموس و باارزش واقعی به‌عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند. دارایی با ارزشی مانند طلا، متداول‌ترین کالا است که از آن به‌عنوان وثیقه استفاده می‌شود.

استیبل کوین با پشتوانه رمز ارز

دسته‌ای از استیبل ‌کوین ها وجود دارند که از ارزهای دیجیتال دیگر به‌عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند. این کوین‌ها ممکن است به یورو وابسته باشند اما یک ارز دیجیتال به‌عنوان وثیقه در ذخایر آنها نگهداری می‌شود. برای مثال، فرض کنید یک کوین باارزش یک یورو وجود دارد و توسط ارز بیت‌کوین پشتیبانی می‌شود. در این حالت ما می‌توانیم در قبال این کوین، بیت‌کوین باارزش یک یورو دریافت کنیم. اصلی‌ترین چالشی که این نوع استیبل کوین ها با آن مواجه می‌شوند، نوسان زیاد قیمتی ارز دیجیتال وابسته به آن است. استیبل کوین دای (Dai) از این روش پیچیده برای حفظ ارزش خود استفاده می‌کند.

استیبل کوین بدون پشتوانه

یک دانشمند علوم رایانه به نام روبرت سامس در سال 2014 مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن امکان استفاده از محاسبات لگاریتمی به‌عنوان پشتوانه استیبل کوین ها را فراهم کرد. در این مقاله او نشان داد که می‌تواند یک استیبل کوین به یک ارز فیات وابسته باشد و ارزش آن توسط خریدوفروش با استفاده از یک نرم‌افزار حفظ شود. به بیان دیگر استیبل کوین های بدون پشتوانه یا الگوریتمی نوع جدیدی از ارزهای دیجیتال هستند که برای دستیابی به ثبات قیمت و متعادل کردن عرضه در گردش با اتصال به دارایی‌هایی مانند دلار آمریکا، طلا و یا هر ارز خارجی دیگر طراحی شده‌اند.

مزایا و معایب استیبل کوین ها

مانند هر تکنولوژی و محصول دیجیتال دیگر، استیبل کوین ها نیز بدون عیب نیستند و البته در نهایت متوجه می‌شویم معایب آنها در مقایسه با مزایا، ناچیز و کاملاً قابل‌چشم‌پوشی است.

مزایا

  • با ثبات بودن و دارای پشتوانه معتبر
  • کارمزد پایین، امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی
  • استفاده از فناوری بلاک‌چین با ویژگی‌های شفافیت و امنیت دفتر کل توزیع شده
  • درک آسان استیبل کوین‌ها برای کاربران ارز فیات
  • امکان پرداخت خودکار بدون نیاز به دخالت شخص سوم
  • منعطف بودن و امکان استفاده از هر ارز فیات به‌عنوان پشتوانه استیبل کوین

معایب

  • برخلاف ارزهای دیجیتال دیگر، استیبل کوین ها متمرکز هستند.
  • برای ایجاد اعتماد به یک نهاد نیاز دارند.
  • برای اطمینان از درستی ساختار به حسابرسی جداگانه نیاز دارند.
  • استیبل کوین‌ها برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال کسب سود هستند، گزینه مناسبی نیست.

چرا باید از استیبل کوین ها استفاده کنیم؟

استیبل کوین ها در ماه مه سال 2020 بیش از 10 میلیارد دلار ارزش داشتند. در کشورهایی مانند برزیل برخی از مردم به‌عنوان جایگزین ارز ملی خود در شرایط اقتصادی نامشخص به استیبل کوین ها روی آورده‌اند. در هنگ‌کنگ نیز برخی از مردم از ارز دیجیتال پایدار برای اجتناب از سانسور اینترنت جدید در فضای سیاسی آشفته استفاده می‌کنند. این نوع ارزهای دیجیتال سعی می‌کنند با گره‌زدن ارزش رمزارز به دارایی‌های با ثبات، با نوسانات قیمتی مقابله کنند.

آشنایی با محبوب ترین استیبل کوین های کریپتو

آشنایی با محبوب ترین استیبل کوین های کریپتو

معروف‌ترین استیبل کوین های بازار که دارای بالاترین مارکت کپ و حجم معاملات روزانه هستند با اختلاف زیاد ارزهای تتر، یواس‌دی کوین و بایننس یواس‌دی محسوب می‌شوند. به دلیل داشتن پشتوانه‌ای از جنس پول واقعی، آنها موردتوجه بسیاری از فعالان بازار کریپتو قرار گرفته‌اند. بعد از این ارزهای دیجیتال، استیبل کوین دایی قرار دارد که به‌خاطر استفاده از رمزارز قدرتمند و محبوب اتریوم به‌عنوان پشتوانه، به محبوبیت زیادی رسیده است. یکی دیگر از دلایل جذابیت دایی، غیرمتمرکز بودن آن است. این ویژگی برای سرمایه‌گذاران ایرانی و سایر کشورهای تحت تحریم آمریکا که نگران مسدود شدن دارایی‌های خود هستند، اهمیت زیادی دارد.

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا