سریال و انمیشن

آموزش روشن کردن نور کیبورد لپ تاپ های لنوو، ایسوس و…

آموزش روشن کردن نور کیبورد لپ تاپ های لنوو، ایسوس و…

از کجا بفهمیم کیبورد لپ تاپ چراغ دارد؟ اگر لپ تاپ ما مجهز به نور پس زمینه باشد، برای روشن کردن نور کیبورد چه باید کرد؟ در این مطلب چندین راه برای روشن کردن چراغ کیبورد را ذکر کرده ایم و علت روشن نشدن چراغ کیبورد را توضیح داده ایم.

فهرست مطالب:

از کجا بفهمیم کیبورد لپ تاپ چراغ دارد؟

روشن کردن چراغ کیبورد

برای اینکه بفهمید آیا کیبورد لپ‌تاپ شما دارای چراغ پس‌زمینه (بک‌لایت) است یا خیر، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • چک کردن دفترچه راهنما و مشخصات لپ‌تاپ: دفترچه راهنما یا مشخصات فنی لپ‌تاپ خود را بررسی کنید. در این قسمت معمولاً اطلاعات دقیقی درباره ویژگی‌های کیبورد، از جمله داشتن یا نداشتن چراغ پس‌زمینه، ذکر شده است.
  • مشاهده کلیدهای کیبورد: به کلیدهای کیبورد دقت کنید. برخی از لپ‌تاپ‌ها دارای یک کلید خاص یا ترکیبی از کلیدها (معمولاً کلید Fn به همراه یکی از کلیدهای ردیف بالای کیبورد مانند F5 یا F6) برای روشن و خاموش کردن چراغ پس‌زمینه کیبورد هستند. معمولاً بر روی این کلیدها نمادی شبیه به چراغ یا خورشید وجود دارد.
  • بررسی تنظیمات سیستم‌عامل: وارد تنظیمات سیستم‌عامل لپ‌تاپ خود شوید. در ویندوز، می‌توانید به تنظیمات مربوط به کیبورد یا روشنایی مراجعه کنید. در مک‌بوک‌ها نیز می‌توانید از منوی System Preferences به قسمت Keyboard مراجعه کنید و تنظیمات مربوط به چراغ پس‌زمینه را مشاهده کنید.

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید بفهمید که آیا کیبورد لپ‌تاپ شما چراغ پس‌زمینه دارد و یا علت روشن نشدن چراغ کیبورد چه می‌تواند باشد.

همچنین بخوانید :

آموزش روش‌های روشن کردن نور کیبورد

در ادامه مطلب چند روش برای روشن کردن چراغ کیبورد را برای انواع مدل‌ها ذکر کرده ایم.

دکمه اختصاصی

برخی از صفحه‌کلیدها، مانند صفحه‌کلید دسکتاپ Logitech G Pro، در واقع یک دکمه اختصاصی دارند که می‌توانید برای روشن یا خاموش کردن چراغ صفحه‌کلید فشار دهید. در مورد لاجیتک جی پرو، باید به دنبال دکمه ای بگردید که به شکل نماد خورشید در گوشه سمت راست بالای صفحه کلید است.

دکمه افزایش روشنایی

از کجا بفهمیم کیبورد لپ تاپ چراغ دارد

اگر مک بوک دارید، مدل‌های خاصی به شما اجازه می‌دهند با فشار دادن کلید افزایش روشنایی، نور پس‌زمینه را روشن کنید. آن کلید را فشار دهید تا به سطح دلخواه روشنایی نور صفحه کلید برسید. برای خاموش کردن آن، کلید کاهش روشنایی را فشار دهید، تا زمانی که نور خاموش شود.

استفاده از دکمه‌های افزایش/کاهش روشنایی باید برای مدل‌های خاصی از مک‌ها که macOS Sonoma، Ventura، High Sierra، Mojave، Catalina، Big Sur یا Monterey را اجرا می‌کنند، کارساز باشد.

همچنین بخوانید :

کلید Function اختصاصی

برای بسیاری از لپ‌تاپ‌های ویندوزی، ممکن است لازم باشد یک کلید عملکرد (F1 تا F12) را فشار دهید تا نور پس‌زمینه صفحه‌کلید خود را روشن کنید. اگر اینطور باشد، کلید تابع احتمالاً به برند و مدل لپ تاپ شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، لپ تاپ‌های Dell حداقل دارای سه گزینه کلیدی ممکن هستند: F6، F10، یا کلید پیکان سمت راست. در برخی موارد، F5 نیز برای روشن کردن چراغ کیبورد به کار می‌رود. از این گزینه‌ها، باید بتوانید تشخیص دهید که کدام یک نور پس‌زمینه را کنترل می‌کند. با دیدن نماد Illumination (که شبیه یک نیمه خورشید با پرتوها است) که روی آن حک شده است، می‌توانید کلید مورد نظر را پیدا کنید. اگر اصلاً این نماد را نمی‌بینید، لپ تاپ Dell شما دارای نور پس زمینه صفحه کلید نیست. اما اگر آیکون را مشاهده کردید، آن کلید Function را فشار دهید. ممکن است لازم باشد آن را همراه با کلید Fn فشار دهید. فشار دادن آن را تا زمانی که به صفحه کلید دلخواه خود برسید ادامه دهید.

رایانه‌های HP نیز مانند لپ‌تاپ‌های Dell کار می‌کنند؛ باید یک کلید Function اختصاص داده شده (که می‌تواند F5، F4 یا F11 باشد) را با یا بدون فشار دادن کلید Fn نیز فشار دهید. ممکن است لازم باشد چندین بار آن را فشار دهید تا روشنایی را تنظیم کنید یا آن را خاموش کنید.

با این حال، نکته اصلی این است که اگر میانبر صفحه کلید یا کلید عملکرد اختصاص داده شده به ویژگی نور پس زمینه صفحه کلید خود را نمی‌دانید، باید آن را در سایت پشتیبانی سازنده رایانه شخصی یا دفترچه راهنمای خود جستجو کنید تا متوجه شوید.

استفاده از Touch bar

از کجا بفهمیم کیبورد لپ تاپ چراغ دارد

برخی از مدل‌های مک بوک ممکن است از شما بخواهند که نور صفحه کلید خود را از طریق Touch bar تنظیم کنید. برای انجام این کار، روی نماد فلش در Touch bar ضربه بزنید تا نوار کنترل آن گسترش یابد. برای روشن کردن نور پس زمینه، روی دکمه Increase brightness ضربه بزنید. برای خاموش کردن آن، روی دکمه Decrease brightness ضربه بزنید و نگه دارید.

این دستورالعمل‌ها باید برای مک‌بوک‌های دارای Touch bar که MacOS Sonoma، Ventura، Monterey و Big Sur را اجرا می‌کنند، کار کند.

Control Center یا Windows Mobility Center

بسته به سازنده و مدل دستگاهتان، ممکن است بتوانید نور صفحه کلید را از طریق منوی کنترل پنل رایانه شخصی خود روشن و تنظیم کنید.

برای برخی از مک بوک ها، باید به قسمت Control Center بروید، Keyboard brightness را انتخاب کنید و سپس نوار لغزنده مربوطه را بکشید. این باید برای برخی از مدل‌های مک بوک که MacOS Monterey یا Big Sur را نیز اجرا می‌کنند، کار کند.

همچنین بخوانید :

برای برخی از رایانه های شخصی ویندوز 10، شما باید به Windows Mobility Center که در کنترل پنل قرار دارد، دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به آن، Control Panel > Hardware and sound > Windows Mobility Center را انتخاب کنید. در Windows Mobility Center، به دنبال تنظیم روشنایی Keyboard brightness (یا Keyboard backlighting) بگردید، نوار لغزنده مربوطه را انتخاب کنید و آن نوار لغزنده را به سمت راست بکشید.

نرم افزار پیشنهادی کیبورد برای روشن کردن نور کیبورد

علت روشن نشدن چراغ کیبورد

برخی از صفحه کلیدها نرم افزار یا برنامه خاص خود را دارند که می‌توان از آن‌ها برای کنترل و سفارشی کردن تنظیمات لپ تاپ یا صفحه کلید دسکتاپ استفاده کرد. یک مثال عالی از این برنامه استفاده شده برای لپ‌تاپ‌ها و لوازم جانبی Razer است: Synapse. از برنامه Synapse می‌توان برای سفارشی کردن جلوه‌های نوری صفحه کلید لپ تاپ گیمینگ Razer یا صفحه کلید Razer استفاده کرد. این می‌تواند شامل افزایش یا کاهش روشنایی نور صفحه کلید شما یا تنظیم به گونه ای باشد که نور در حالت روشن یا خاموش بماند.

اکثر کیبوردهای گیمینگ نوعی نرم‌افزار پشتیبان دارند که می‌تواند به شما اجازه دهد نور RGB کلیدهای جداگانه را تنظیم کنید یا هر یک یا همه آن‌ها را به دلخواه روشن یا خاموش کنید.

همچنین بخوانید :

تنظیم بایوس برای روشن کردن نور کیبورد

در برخی موارد، اگر لپ‌تاپ شما دکمه‌های نور صفحه‌کلید را دارد ولی کار نمی‌کنند، ممکن است لازم باشد تنظیمات بایوس دستگاه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که پیکربندی صحیحی دارند. یا ممکن است لازم باشد بایوس شما به آخرین نسخه به روز شود. هنگام انجام هر یک از این کارها، حتماً دستورالعمل های سازنده دستگاه خود را در مورد نحوه انجام آن به دقت دنبال کنید. ابتدا آن دستورالعمل‌های خاص را جستجو کنید. برخی از تولیدکنندگان مانند HP یا Dell دستورالعمل های دقیقی را در مورد چگونگی بررسی این مشکلات و یا اصلاح آن‌ها به صورت آنلاین ارسال کرده اند.

آیا روشن کردن نور کیبورد باتری را خالی می‌کند؟

روشن کردن نور کیبورد

بله، نور پس زمینه صفحه کلید می‌تواند باتری لپ تاپ را تخلیه کند، زیرا برای عملکرد به برق نیاز دارد. اگر نگران صرفه‌جویی در مصرف باتری هستید، می‌توانید نور پس‌زمینه را خاموش کنید یا تنظیمات نور صفحه‌کلید خود را طوری تنظیم کنید که وقتی لپ تاپ در حالت Sleep است یا نمایشگر خاموش است، نور به‌طور خودکار خاموش شود.

جمع بندی

از کجا بفهمیم کیبورد لپ تاپ چراغ دارد؟ اگر نور پس زمینه صفحه کلید شما روشن نمی‌شود، ممکن است دستگاه شما واقعاً صفحه کلید دارای نور پس زمینه ارائه نکند. همه لپ‌تاپ‌ها یا صفحه‌کلیدها دارای چراغ‌ نیستند. برخی از لپ تاپ‌ها مانند مک بوک از حسگرهای نور برای نور پس زمینه در شرایط کم نور استفاده می کنند. مهم است که بدانید این حسگرها در کجای دستگاه شما هستند و مطمئن شوید که آن‌ها را مسدود نکرده اید. علت روشن نشدن چراغ کیبورد می‌توانند این موارد باشند.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا