سریال و انمیشن

معرفی ویژگی جدید Recall ویندوز؛ آیا حریم شخصی به خطر افتاده است؟

معرفی ویژگی جدید Recall ویندوز؛ آیا حریم شخصی به خطر افتاده است؟

قابلیت Recall ویندوز یکی از ویژگی‌های جدیدی است که مایکروسافت به تازگی آن را عرضه کرده و حرف و حدیث‌های زیادی در مورد آن به راه افتاده است. در این مقاله، می‌خواهیم با هم تمامی این موارد در مورد ویژگی Recall ویندوز را بررسی کنیم.

مدت زیادی است که پدیده ای به نام هوش مصنوعی در علوم کامپیوتر معرفی شده است و دانشمندان در حال کار کردن روی آن هستند. اما در چند سال گذشته این حوزه، شاهد رشد خیلی خوبی بوده است و بسیاری از شرکت‌ها و فعالان حوزه نرم افزار فعالیت‌های خود را بر اساس آن تنظیم کرده اند. یکی از شرکت‌هایی که هوش مصنوعی‌های عملیاتی و خوبی را در این زمینه ارائه داده است، مایکروسافت است. در حال حاضر هوش مصنوعی کوپایلت مایکروسافت یکی از بهترین‌ها در رده خود به شمار می‌رود و قابلیت Recall ویندوز نیز که تازه به آن اضافه شده است، هوش مصنوعی دیگری برای تعامل با کاربران و بررسی شرایط کاری آن در سیستم است. در ادامه این مطلب از پلازا، با هم این موضوع که Recall ویندوز چیست را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب:

قابلیت Recall ویندوز چیست؟

قابلیت Recall ویندوز، یک هوش مصنوعی تازه از راه رسیده با ویژگی‌های خاصی برای بهبود تجربه کاربری با ویندوز است. در واقع این هوش مصنوعی این ویژگی را دارد که با مشاهده رفتار کاربر و کنترل تمامی فعالیت‌هایی که روی سیستم دارد، آنها را درک کرده و پیشنهاداتی را برای بهبود کار کردن با سیستم داشته باشد. البته باید گفت که مکانیزم کاری این هوش مصنوعی در ابتدای کار، صدای خیلی از منتقدان را در آورده است و خیلی از کاربران، آن را نقض آشکار حریم خصوصی و از بین بردن آن می‌دانند.

قابلیت Recall ویندوز چیست؟

این هوش مصنوعی روی ویندوز ۱۱ و برای سرفیس‌های جدید عرضه شده است و روی این سیستم‌ها به راحتی کار می‌کند. ریکال در حال حاضر به همراه بسته سرویس هوش مصنوعی کوپایلت پلاس، ارائه می‌شود. کوپایلت پلاس در واقع هوش مصنوعی مایکروسافت برای دستگاه‌های جدیدی است که قرار است از ژوئن ۲۰۲۴ به بازار عرضه شوند.

هوش مصنوعی کوپایلت، یک دستیار هوش مصنوعی است که توسط مایکروسافت ارائه شده و به همراه بسته نرم افزاری آفیس ۳۶۰ در اختیار شما قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد هدف اصلی مایکروسافت از ارائه قابلیت Recall ویندوز، این است که بتواند سرویس قبلی خود را تکمیل کرده و تعامل با کاربران را به حد اعلای خود برساند.

همچنین بخوانید :

هوش مصنوعی Recall ویندوز ۱۱، در ماه می سال ۲۰۲۴ برای اولین بار معرفی شده و قرار است یک ماه بعد (در ماه ژوئن) به صورت رسمی برای زبان‌های انگلیسی، چینی، فرانسوی، ژاپنی و اسپانیایی عرضه شود. در ادامه مکانیزم کاری این هوش مصنوعی را بررسی خواهیم کرد.

مکانیزم کاری قابلیت ریکال چطور است؟

همانطور که گفتیم، هدف اصلی Recall این است که تعامل با کاربران را بالا برده و بتواند الگوهای رفتاری کاربر را درک کند. بهترین روش برای این کار، بررسی چگونگی مورد استفاده قرار گرفتن سیستم است که در اینجا مایکروسافت، استفاده از اسکرین شات‌ها را برای این منظور در دستور کار خود قرار داده است. در قابلیت Recall ویندوز، وقتی کاربر در حال کار کردن با سیستم است، هر ۵ ثانیه یک بار یک اسکرین شات از سیستم گرفته شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. مدل زبانی Recall این اسکرین شات‌ها را بررسی کرده تا رفتار کاربر پای سیستم را درک کند.

دقت داشته باشید در اینجا فیلم و ویدئو گرفته نمی‌شود و همینطور هیچ صدایی رکورد نمی‌شود. تنها اتفاقی که در اینجا می‌افتد، گرفتن اسکرین شات‌های متوالی از دسکتاپ و تمامی کارهایی است که شما در حال انجام آن هستید. با بررسی این اطلاعات، Recall می‌تواند روش کار کردن با سیستم را درک کرده و در مواردی، به شما راهنمایی‌هایی برای بهتر استفاده کردن از منابع سیستمی ارائه کند و یا برخی از کارها را به صورت سیستمی انجام دهد.

همچنین بخوانید :

البته باید گفت تمامی این حرف و حدیث‌ها و اهداف خوبی که مایکروسافت برای این هوش مصنوعی جدید دنبال می‌کرد، در چشم برهم زدنی تبدیل به خاکستر شده اند و به نظر نمی‌رسد قابلیت Recall ویندوز بتواند از نظر تجاری موفقیتی را کسب کند.

مکانیزم کاری قابلیت Recall ویندوز

حریم خصوص در ویژگی Recall ویندوز

خیلی از کارشناسان عقیده دارند ویژگی Recall ویندوز نه تنها حریم خصوصی را نقض می‌کند، بلکه به صورت کامل آن را نادیده گرفته و مهمترین اصول آن را کاملا زیر پا می‌گذارد. اما چطور؟ در بخش قبلی در مورد روش کار این هوش مصنوعی گفتیم که ویژگی Recall ویندوز با استفاده از کنترل دسکتاپ و درک رفتار کاربر می‌تواند با آن تعامل داشته باشد. البته این تعریفی است که خود مایکروسافت برای این منظور ارائه داده است. اما وقتی کمی روی آن ریز شویم خواهیم دید اتفاقی که در اینجا در حال وقوع است، فیلمبرداری از دسکتاپ و ذخیره آن برای مدت‌های طولانی توسط این مدل زبانی و بررسی و تحلیل آن است.

همچنین بخوانید :

به زبان ساده تر، هر کاری که شما با سیستم خود بکنید، توسط ویژگی Recall عینا اسکرین شات گرفته شده و برای مدت‌ها ذخیره می‌شود تا در صورت نیاز به آن مراجعه شده و بررسی شود. با توجه به اینکه ویژگی Recall ویندوز روی پکیج کوپایلت پلاس است و مایکروسافت به صورت مستقیم آن را کنترل می‌کند، می‌توان گفت که فیلم تمامی کارهایی که شما در حال انجام آن هستید، در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت و مایکروسافت حتی به کوچکترین جزئیات هم دسترسی دارد. البته مایکروسافت گفته این اطلاعات به هیچ عنوان از سیستم شما خارج نخواهند شد، اما از نظر عملی این کار کاملا شدنی نبوده و تنها سندی که برای اثبات این مدعا وجود دارد، حرف مایکروسافت است!

حریم خصوص در ریکال

می توان گفت این شرایط نه تنها آسیب به حریم خصوصی کاربران است، بلکه می‌تواند نقض کامل آن باشد. بحث‌ها در مورد این اتفاق آنقدر بالا گرفت که خود مایکروسافت مجبور به شفاف سازی در این زمینه شد. جالب اینجاست که در این شفاف سازی هم مایکروسافت اعلام کرد که از تمامی کارها اسکرین شات گرفته شده و حتی پسورد‌ها و رمز‌های عبور نیز از این مورد مستثنی نیستند. همینطور گفته شد که کاربر می‌توان این اسکرین شات‌ها، که به صورت پیش فرض فعال هستند، را قطع کرده و یا موقتا آنها را غیر فعال کند. مورد بعدی، که به نوعی راه نجات مایکروسافت از این مخمصه بود، این است که این ویژگی این امکان را دارد که از بخش Privacy and Policy به صورت کامل غیر فعال شود.

یکی از جالب ترین بحث‌ها در مورد اینکه آیا این حفظ حریم شخصی واقعا اتفاق می‌افتد یا نه، کوت جالب ایلان ماسک روی توییت مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، در مورد حفظ حریم خصوصی در ویژگی Recall ویندوز، بود. در این توییت، ایلان ماسک اعلام کرد که حتما این ویژگی را غیر فعال خواهد کرد و آن را کاملا نا امن دانست:

توییت ایلان ماسک در مورد Recall

البته از اینجای کار به بعد به عهده خود کاربران است که دم خروس را ببینند یا قسم‌های مایکروسافت را باور کنند. ولی تجربه نشان داده است تا زمانی که خود شرکت‌هایی مانند مایکروسافت فکری به حال حریم خصوصی در مورد سرویس‌های خود نکنند، از نظر تجاری موفقیتی به دست نخواهد آورد و نمی‌تواند کاربران را مجاب به استفاده از سرویس‌هایی با این سطح پایین از امنیت و خطر افشای اطلاعات کنند.

ویژگی ریکال روی چه سیستم‌هایی کار می‌کند؟

اگر این حرف و حدیث‌ها هنوز هم شما را از استفاده از این سیستم منصرف نکرده است و یا در صورتی که به دنبال تست آن هستید و می‌خواهید بدانید که آیا می‌توانید آن را روی سیستم خود نصب کنید یا نه، باید گفت که به احتمال زیاد این ویژگی برای شما در دسترس باشد. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، قابلیت Recall ویندوز برای ویندوز ۱۱ و سرفیس‌های نسل جدید ارائه شده است، اما در عمل می‌تواند روی هر سیستمی که دارای تراشه NPU باشد آن را راه اندازی کرد. این سخت افزار تراشه ای روی CPU است که می‌تواند پردازش‌های مربوط به شبکه‌های عصبی را هندل کند.

همچنین بخوانید :

البته در مواردی که این هوش مصنوعی روی سیستم‌های عادی آزمایش شده است هم نتایج خوبی را به کاربران ارائه داده است. همینطور قابلیت پیاده سازی آن روی SDK ویندوز ۱۰ با ورژن ۱۰.۰.۱۷۱۳۴.۰ هم ارائه شده است. در واقع ویندوز ۱۰‌های ورژن ۱۸۰۳ و بیلد ۱۷۱۳۴ به بعد، می‌توانند از قابلیت Recall هم پشتیبانی و از آن استفاده نمایند.

ویژگی Recall ویندوز روی چه سیستم‌هایی کار می‌کند!؟

نتیجه گیری

در این مقاله، با هم به بررسی قابلیت Recall ویندوز ۱۱ پرداختیم. این قابلیت، یک هوش مصنوعی جدید است که روی دستگاه‌های جدید مایکروسافت ارائه شده و می‌تواند با بررسی رفتار کاربران با آنها تعامل داشته و پیشنهاداتی را برای استفاده بهتر از سیستم به صورت متنی ارائه کند. البته باید گفت از آنجا که این هوش مصنوعی از سیستم اسکرین شات می‌گیرد و آنها را برای تحلیل‌های خود ذخیره می‌کند، سوالات بسیار زیادی را در مورد نقض حریم خصوصی ایجاد کرده است که خیلی از آنها بی جواب مانده اند. در صورتی که در مورد این هوش مصنوعی جدید نظری داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا