سریال و انمیشن

ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ امکان پذیر است؟

ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ امکان پذیر است؟

آیا کارت گرافیک لپ تاپ قابل ارتقا است؟ ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ به یک مدل جدیدتر و پیشرفته تر چیزی است که گیمرهای حرفه ای و حتی کاربران معمولی نیز دوست دارند آن را انجام دهند اما آیا این کار شدنی است؟ در واقع بیشتر تولید کنندگان لپ تاپ، کارت گرافیک را روی مادربرد لحیم می کنند که در این صورت تعویض و یا ارتقای آن سخت است و این یعنی ارتقا کارت گرافیک برای همه لپ تاپ ها وجود ندارد و تعدا کمی این قابلیت را دارند.

به طور کلی می توان گفت که ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ به طراحی و معماری داخلی دستگاه بستگی دارد. در اکثر لپ تاپ ها قابلیت ارتقا رم و حافظه داخلی وجود دارد اما ارتقا کارت گرافیک آسان نیست و در بیشتر مدل ها این امکان اصلا وجود ندارد که در ادامه این دلایل را بررسی می کنیم.

لحیم کاری، ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ را سخت می کند

برخلاف کامپیوترهای رومیزی که شما با خرید کارت گرافیک جدید می توانید آن را ارتقاء دهید، در لپ تاپ ها این کار بسیار سخت است. به این دلیل که تعداد کمی از لپ تاپ ها با گرافیک مجزا تولید می شوند بنابراین ارتقا و افزایش کارت گرافیک لپ تاپ به مدل های کمی محدود می شود. از طرفی نیز فقط لپ تاپ های رده بالا و گیمینگ از کارت گرافیک های مجزا استفاده می کنند که این مدل ها نیز با در نظر گرفتن ارتقا کارت گرافیک طراحی نمی شوند و GPU روی مادربرد لحیم شده است.

عدم سازگاری مادربرد با کارت گرافیک های جدید

یکی دیگر از دلایل دشوار بودن ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ عدم تطابق سخت افزار لپ تاپ با GPU های جدید است. حتی اگر قابلیت تعویض کارت گرافیک نیز داشته باشد امکان اینکه یک مدل جدید که با مادربرد و سایر قطعات دیگر لپ تاپ شما سازگاری داشته باشد دشوار است.

سازگاری مادربرد با کارت گرافیک های جدید

محدودیت های انرژی

کارت گرافیک های جدیدتر برق بیشتری مصرف می کنند و از این جهت در صورت ارتقا کارت گرافیک مصرف انرژی نیز بیشتر می شود. مخصوصا در هنگام استفاده از باتری برای تامین انرژی لپ تاپ، فشار زیادی به باتری وارد می شود و ممکن است به سایر قطعات آسیب وارد شود. از طرفی نیز با افزایش دما روبه رو خواهید شد و اگر لپ تاپ شما سیستم خنک کننده مناسبی نداشته باشد قطعات داخلی لپ تاپ داغ می شود و ممکن است آسیب ببینند.

ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ در کدام مدل ها امکان پذیر است؟

افزایش کارت گرافیک لپ تاپ برخلاف کامپیوترهای رومیزی به دلیل طراحی داخلی و محدودیت فضایی که دارد دشوار است. اما به هر حال در برخی لپ تاپ ها قابلیت ارتقا کارت گرافیک وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

افزایش کارت گرافیک لپ تاپ با استاندارده از MXM

Mobile PCI Express Module (MXM) یک استاندارد اتصال برای GPU در لپ تاپ از طریق PCI Express است که توسط MXM-SIG ارائه شده است. MXM امکان افزایش کارت گرافیک لپ تاپ به یک مدل جدیدتر را فراهم می کرد اما MXM امروزه مورد استفاده قرار نمی گیرد و فقط لپ تاپ هایی با پشتیبانی از MXM این قابلیت را دارند.

در جواب این سوال که آیا میشود کارت گرافیک لپ تاپ را عوض کرد باید گفت که لپ تاپ هایی با پشتیبانی از MXM این قابلیت را به شما می دهند. اما با توجه به اینکه MXM تا سال 2019 در برخی لپ تاپ مورد استفاده قرار می گرفت فقط تعداد محدودی قابل ارتقا هستند و شما می توانید مثلا با خرید کارت گرافیک ایسوس جدید، لپ تاپ خود را ارتقا دهید.

استفاده از کارت گرافیک اکسترنال

آیا کارت گرافیک لپ تاپ قابل ارتقا است؟ بله یکی دیگر از راه ها برای ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ استفاده از کارت گرافیک اکسترنال یا eGPU است که می توانید GPU را از طریق پورت Thunderbolt 3 یا USB-C به لپ تاپ وصل کنید.

کارت گرافیک اکسترنال

قابلیت ارتقا گرافیک در لپ تاپ های Framework

Framework به تازگی از لپ تاپ های ماژولار خود رونمایی کرده است که قابلیت ارتقای قطعات سخت افزاری را دارند. برای مثال لپ تاپ Framework 16 که مبتنی بر پردازنده AMD Ryzen است از پردازنده گرافیکی AMD Radeon RX 7700S پشتیبانی می کند که در یک ماژول جداگانه استفاده می کند و قابل ارتقا است. بنابراین شما با خرید کارت گرافیک amd جدیدتر می توانید آن را ارتقا دهید و عملکرد گرافیکی لپ تاپ خود را بالا ببرید.

نکات مهم قبل از ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ

با توجه به توضیحات مذکور به این نتیجه رسیدیم که امکان ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ فقط در تعداد محدودی ممکن بوده و اینکه بسیار دشوار است. اما به هر حال راه هایی برای افزایش کارت گرافیک لپ تاپ وجود دارد که می توانید یک GPU جدید را تهیه و آن را جایگزین کنید که در این مقاله آنها را نیز بررسی کردیم. با در نظر گرفتن تمامی موارد مذکور اگر همچنان تصمیم به ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ دارید توصیه می کنیم نکات مهمی که در ادامه آورده شده اند را در نظر بگیرید.

  • برای اطمینان از اینکه آیا لپ تاپ شما قابل ارتقا است یا خیر، باید مدل دقیق لپ تاپ خود را بدانید.
  • اطلاعات مربوط به کارت های گرافیک سازگار با لپ تاپ خود و همچنین الزامات سیستم را جمع آوری کنید.
  • ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ می تواند پرهزینه باشد. قبل از شروع مطمئن شوید که بودجه لازم برای این کار را دارید.
  • اگر تجربه لحیم کاری یا کار با اجزای داخلی لپ تاپ را ندارید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

راه‌حل های جایگزین برای ارتقا گرافیک لپ تاپ

با توجه به اینکه برای تعداد محدودی از لپ تاپ ها امکان ارتقا کارت گرافیک وجود دارد و همچنین این کار هزینه بر است می توانید از راه‌حل های جایگزین استفاده کنید. برای مثال اگر به دنبال افزایش جزئی عملکرد هستید، می توانید کارت گرافیک فعلی خود را اورکلاک کنید و یا از کارت گرافیک اکسترنال استفاده کنید. همچنین در صورت داشتن بودجه کافی بهتر است یک لپ تاپ جدید با قدرت پردازشی بالاتر را تهیه کنید که بتوانید برای مدت زیادی از آن استفاده کنید.

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا