سریال و انمیشن

بررسی تفاوت‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

بررسی تفاوت‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

تفاوت آیفون ۱۵ پرو و پرومکس در چیست؟ اگر شما هم درباره تفاوت این دو گوشی کنجکاو هستید، با مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و آیفون ۱۵ پرو همراه ما باشید.

در سال ۲۰۲۳ نیز اپل، با وجود شایعات زیادی که در مورد عرضه نسخه اولترا مطرح شده بود، همچنان گوشی‌های خود را در ۳ مدل روانه بازار کرد. امسال اما تفاوت آیفون ۱۵ پرو و پرومکس، بسیار بیشتر از سال‌های قبل است و اپل تلاش کرده تا جای ممکن، این دو گوشی پرچم‌دار سری آیفون ۱۵ را از یکدیگر متمایز کند. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به دوربین‌های تله‌فوتو و البته اندازه و وزن، اشاره داشت. ما در این مطلب پلازا، قصد داریم این دو گوشی را با هم مقایسه کرده تا ببینیم فرق ایفون ۱۵ پرو با پرومکس در چه مواردی است و کدام یک از آن‌ها ارزش خرید بیشتری دارد.

فهرست مطالب:

فرق ایفون ۱۵ پرو با پرومکس از نظر طراحی، ابعاد و وزن

آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرو مکس
ابعاد ۱۴۶.۶ در ۷۰.۶ در ۸.۳ میلی‌متر ۱۵۹.۹ در ۷۶.۷ در ۸.۳ میلی‌متر
وزن ۱۸۷ گرم ۲۲۱ گرم

تفاوت اصلی که بین iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max وجود دارد، در ابعاد آن‌ها است. اپل این بار هم در این دو گوشی، اندازه نمایشگر را یکسان نگه داشته و با وجود اینکه کمی از حاشیه‌های اطراف نمایشگر هردو کاسته است، ابعاد فیزیکی آن‌ها مانند مدل‌های سال ۲۰۲۲ است.

اما یک تفاوت بسیار مهم، تغییر قاب دو گوشی از فلز به تیتانیوم، سبب شده وزن هردو گوشی نسبت به مدل‌های قبلی تا ۱۹ گرم کاهش پیدا کند. در نتیجه کار کردن با هردوی آن‌ها به‌مراتب راحت‌تر از قبل شده است. البته آیفون ۱۵ پرو مکس با توجه به وزن ۲۲۱ گرمی خود، همچنان یک گوشی سنگین به‌حساب می‌آید ولی مدل پرو با وزن ۱۸۷ گرمی خود، تبدیل به یکی از گوشی‌های سبک و جمع‌جور بازار شده است. پرو مکس تقریباً ۱۸ درصد سنگین‌تر است، اما باید بگوییم که هر دو مدل وزن کمتری نسبت به مدل‌های قبلی خود دارند که این یک ویژگی عالی است.

مقایسه آیفون 15 پرو مکس و آیفون 15 پرو

یکی دیگر از تغییرات ظریف این است که آن‌ها به جای لبه‌های تیز، مانند مدل‌های قبلی، لبه‌های کمی منحنی دارند، که باعث می‌شود در دست گرفتن آن‌ها کمی راحت‌تر باشد. البته قاب جدید تیتانیومی، به‌اندازه قاب آلومینیومی مدل‌های قبلی، حس و حال پریمیوم بودن را ندارد اما همین که سبب شده وزن گوشی کمتر شود و از حالت کاملا تخت هم خارج شود، یک مزیت بسیار بزرگ است.

همچنین بخوانید :

با توجه به این تغییرات، می‌توان گفت استفاده از آیفون ۱۵ پرو مکس حالا کمی راحت‌تر شده و از طرف دیگر، آیفون ۱۵ پرو نیز به یک پرچم‌دار کوچک تمام عیار تبدیل شده است.

از نظر طراحی ظاهری، اپل دست به تغییرات زیادی نزده است و این دو گوشی از همان آرایش شکل و شمایل مدل‌های قبلی بهره می‌برند. البته به‌استثنا چند تغییر جزئی.

هر دو گوشی یک دکمه کاملا جدید دارند: دکمه Action. این دکمه در جایی قرار دارد که سوئیچ قطع صدا قبلاً قرار داشت، درست بالای کلیدهای صدا. به‌طور پیش‌فرض، اپل آن را طوری تنظیم کرده که با فشار دادنش می‌توانید همان عملکرد سوییچ Mute را داشته و گوشی را بی‌صدا کنید. اما می‌توانید به تنظیمات بروید و دکمه را برای انجام کارهای دیگری مثل راه‌اندازی دوربین و فعال کردن میکروفون شخصی‌سازی کنید.

تفاوت آیفون ۱۵ پرو و پرومکس

همچنین باید به پورت جدید USB-C اشاره کنیم. اپل بالاخره پس از سال‌ها، درگاه لایتنینگ را در این گوشی‌ها با درگاه USB-C جایگزین کرده است تا بتوانید با هر کابل استاندارد USB-C، گوشی را شارژ کنید. تنها بخش مشکل، زمانی است که می‌خواهید فایل‌ها را انتقال دهید. هر دو گوشی پرو و پرو مکس از سرعت انتقال سریع USB 3 تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند، اما برای استفاده از این نرخ‌های انتقال سریع باید یک کابل سازگار با USB 3 خریداری کنید. این هزینه هنگفتی ندارد و احتمالاً اکثر مردم به هر حال به آن نیاز نخواهند داشت، اما باید بدانید که کابلی که در جعبه موجود است فقط دارای استاندارد USB 2 است، بنابراین سرعت انتقال کمتری دارد.

همچنین بخوانید :

رنگ‌های این دو گوشی نیز به صورت زیر هستند:

  • مشکی
  • سفید
  • آبی
  • خاکستری

آنچه در اینجا قابل توجه است این است که اپل رنگ‌های روشن و رنگ طلایی را به کلی کنار گذاشته و رنگ‌های خنثی را جایگزین آن‌ها کرده است.

تفاوت آیفون ۱۵ پرو و پرومکس از نظر نمایشگر

آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرو مکس
اندازه ۶.۱ اینچ ۶.۷ اینچ
رزولوشن ۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ ۱۲۹۰ در ۲۷۹۶
نوع LTPO سوپر رتینا XDR اولد
رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت

اندازه نمایشگر، یکی دیگر از تفاوت‌های کلیدی بین این دو گوشی است. همانطور که حتما می‌دانید، مدل پرو مکس دارای یک پنل ۶.۷ اینچی است و نمایشگر تقریبا ۲۰ درصد بزرگ‌تری نسبت به پنل ۶.۱ اینچی مدل پرو در اختیارتان قرار می‌دهد؛ به همین خاطر، اگر از گوشی برای انجام کارهایی که نیاز به یک نمایشگر بزرگ دارند (مثل تماشای فیلم و گیمینگ)، استفاده می‌کنید پرو مکس انتخاب بهتری خواهد بود.

فرق ایفون ۱۵ پرو با پرومکس از نظر نمایشگر

گذشته از اندازه و همچنین رزولوشن، نمایشگرهای هردو گوشی در سایر بخش‌ها مشخصات یکسانی دارند. هردو از یک پنل اولد ۱۲۰ هرتزی استفاده می‌کنند و تراکم پیکسلی یکسانی هم دارند. از لحاظ روشنایی نیز جزو برترین پنل‌های بازار به‌حساب می‌آیند و می‌توانند تا ۲۰۰۰ نیت، روشنایی داشته باشند. از نظر دقت رنگ و همچنین کالیبره بودن نیز، همانطور که انتظار می‌رفت، اپل فوق‌العاده عمل کرده است.

فرق ایفون ۱۵ پرو با پرومکس از نظر عملکرد

آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرو مکس
تراشه اپل A17 پرو
رم و حافظه مدل پایه ۸/۱۲۸ گیگابایت ۸/۲۵۶ گیگابایت

هر دو آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس، از تراشه اپل A17 پرو بهره می‌برند. این تراشه، اولین تراشه ۳ نانومتری در گوشی‌های هوشمند است و یک جهش بزرگ نسبت به تراشه‌های ۴ نانومتری است که قبلا استفاده می‌شد. این تراشه جدید، ۱۹ میلیارد ترانزیستور دارد که ۳ میلیارد بیشتر از نسل قبلی یعنی اپل A16 است.

تراشه اپل A17 پرو، دارای یک پردازنده ۶ هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی ۶ هسته‌ای است و کمی نسبت به تراشه مدل‌های قبلی، قدرت پردازشی بیشتری ارائه می‌کند.

همچنین بخوانید :

گوشی ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس هر دو ۸ گیگابایت رم دارند که نسبت به رم ۶ گیگابایتی سری ۱۴ پرو بهبود یافته است. با این حال، نوع و سرعت حافظه رم تغییر نکرده است و همان نوع LPDDR5 قبلی است. اما تفاوت اصلی در نسخه‌های پایه است. آیفون ۱۵ پرو در پیکربندی پایه با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود، در حالی که آیفون ۱۵ پرو مکس، از حافظه ۲۵۶ گیگابایتی بهره می‌برد. همچنین در بهترین پیکربندی، هردو گوشی با ۱ ترابایت حافظه عرضه می‌شوند.

آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرو مکس
امتیاز AnTuTu 10 ۱,۵۶۶,۳۲۹ ۱,۴۸۷,۲۰۳
امتیاز گیک‌بنچ ۶ (تک‌ هسته‌ای) ۲,۹۲۲ ۲,۹۲۶
امتیاز گیک‌بنچ ۶ (چند هسته‌ای) ۷,۱۷۲ ۷,۲۳۷
پایداری عملکرد CPU در استرس تست APSI Bench ۸۵ درصد ۷۸ درصد
پایداری عملکرد GPU در استرس تست 3D Mark Wildlife ۷۶ درصد ۷۰ درصد

با توجه به مشخصات سخت‌افزاری تقریبا یکسانی که این دو گوشی دارند، تفاوت زیادی بین آن‌ها از لحاظ عملکرد وجود نداد. هردو جزو بهترین گوشی‌های دنیا از نظر عملکرد هستند و قدرتمندترین تراشه موبایلی جهان را در اختیار دارند. شاید بزرگترین نقطه ضعف آن‌ها، افت عملکرد نسبتا شدید تراشه، به‌خصوص در پردازش‌های گرافیکی، نسبت به قبل باشد. اما حتی در این حالت نیز، تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد.

فرق ایفون ۱۵ پرو با پرومکس از نظر سیستم‌عامل

اکنون بیایید مقایسه آیفون ۱۵ پرومکس با آیفون ۱۵ پرو از نظر نرم افزار را انجام دهیم. از نظر نرم افزاری، هر دو آیفون ۱۵ پرو مکس و آیفون ۱۵ پرو با سیستم‌عامل iOS 17 عرضه شده‌اند. iOS 17 ممکن است تغییرات اساسی نداشته باشد، اما چند ویژگی جدید را به همراه دارد. برنامه‌های Phone، Messages و FaceTime تعداد زیادی ویژگی جدید دریافت کرده اند و تصحیح خودکار نیز در نهایت بسیار بهتر شده است.

ios 17 برای چه گوشی هایی میاد

سایر ویژگی‌های موجود در لیست ویژگی‌های جدید iOS 17، شامل حالت استند بای است که آیفون شما را در حین شارژ شدن به یک هاب خانگی کوچک تبدیل می‌کند. به‌علاوه تعدادی پیشرفت‌های کوچک‌تر مانند ویجت‌های تعاملی، ردیابی وضعیت در برنامه Health، یک برنامه کاملاً جدید برای ژورنال‌نویسی و غیره.

مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و پرو از نظر شارژدهی

آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرو مکس
ظرفیت باتری ۳۲۷۴ میلی‌آمپر ۴۴۴۱ میلی‌آمپر
امتیاز شارژدهی در تست GSMArena ۸۶ ساعت ۱۱۸ ساعت

آیفون ۱۵ پرو مکس دارای باتری ۴۴۲۲ میلی آمپر ساعتی است، در حالی که آیفون ۱۵ پرو دارای باتری ۳۲۷۴ میلی آمپر ساعتی است. این یک تفاوت بزرگ است: Pro Max دارای باتری ۳۵٪ بزرگتر است. البته این گوشی یک نمایشگر با ابعاد ۲۰ درصد بزرگ‌تر هم دارد؛ با این وجود، آیفون ۱۵ پرو یک روز دوام می‌آورد، در حالی که ۱۵ پرو مکس به طور متوسط حدود دو روز با یک بار شارژ دوام می‌آورد.

فرق ایفون ۱۵ پرو با پرومکس از نظر سرعت شارژ

آیفون ۱۵ پرو مکس شارژدهی بهتری دارد ولی از طرف دیگر شارژ کردن آن هم زمان بیشتری طول می‌کشد. به‌خصوص با توجه به این موضوع که اپل، همچنان علاقه‌ای به افزایش سرعت شارژ گوشی‌های خود، نشان نمی‌دهد.

با یک شارژر ۲۰ واتی، شما می‌توانید باتری را ظرف مدت ۳۰ دقیقه به ۴۶ درصد شارژ برسانید. این در حالی است که آیفون ۱۵ پرو در همین مدت زمان، می‌تواند باتری را تا ۵۷ درصد شارژ کند. همچنین شارژ کامل آیفون ۱۵ پرو مکس نیز ۱۶ دقیقه بیشتر از مدل پرو طول خواهد کشید.

آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرو مکس
بعد از ۱۵ دقیقه ٪۳۲ ٪۲۳
بعد از ۳۰ دقیقه ٪۵۷ ٪۴۶
شارژ کامل ۹۳ دقیقه ۱۰۹ دقیقه

با وجود اضافه شدن پورت USB-C، سرعت شارژ نیز تغییر نکرده است. آیفون‌ها به طور کلی یکی از کندترین گوشی‌های دنیا در زمینه سرعت شارژ هستند. اپل رسما می‌گوید که هر دو از شارژ ۲۰ واتی پشتیبانی می‌کنند و هر دو دارای فناوری شارژ بی‌سیم MagSafe هستند که تا ۱۵ وات کار می‌کند.

همچنین بخوانید :

تفاوت آیفون ۱۵ پرو و پرومکس از نظر دوربین

هر دو آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس دارای سه دوربین در پشت هستند: دوربین اصلی، دوربین فوق عریض و زوم تله فوتو، اما زوم در آیفون ۱۵ پرو ۳ برابر و در پرو مکس ۵ برابر است.

دوربین جدید زوم 5X یکی از بزرگترین نقاط قوت مدل پرو مکس است. این دوربین دارای یک لنز معادل ۱۲۰ میلی‌متر است و از طراحی منشوری شگفت‌انگیز استفاده می‌کند که چهار بار قبل از برخورد با سنسور نور را بازتاب می‌دهد. این سنسور اولین حسگر در جهان است که از حسگر تثبیت سه بعدی استفاده می‌کند و به ثابت و واضح نگه داشتن چیزها در بزرگنمایی عکس‌ها و فیلم‌ها کمک می‌کند.

نکته قابل توجه این است که در زوم ۵ برابر، در صورتی که نور کافی داشته باشید، تصاویر آیفون ۱۵ پرو مکس با وجود بهره‌مندی از زوم اپتیکال ۵ برابر، تفاوت چندانی با تصاویر آیفون ۱۵ پرو در حالت زوم ۵ برابر دیجیتالی ندارند.

 

نکته قابل توجه این است که در زوم ۳ برابر نیز، تصاویر آیفون ۱۵ پرو، به‌مراتب بهتر از آیفون ۱۵ پرو مکس هستند.

از آنجایی که دوربین‌های فوق‌عریض و اصلی هردو گوشی یکی هستند، تصاویرشان هم دقیقا مثل یکدیگر است و هردو قادر هستند تصاویر فوق‌العاده‌ای در اختیار شما قرار دهند. البته پردازش تصویر شادابی خیلی زیادی به عکس‌ها نمی‌دهد و شاید اپل برای نزدیک کردن عکس‌ها به واقعیت، کمی زیاده‌روی کرده باشد؛ با این حال، نکته مهم این است که عکس‌های هردو گوشی هیچ تفاوت قابل توجهی با هم ندارند.

در نور کم نیز هردو گوشی مثل یکدیگر عمل می‌کنند. تصاویر دوربین‌های اصلی و فوق‌عریض مثل هم هستند اما در اینجا است که دوربین اپتیکال ۵ برابر آیفون ۱۵ پرو مکس، شروع به خودنمایی می‌کند. در صورتی که نور کمتری وجود داشته باشد، آیفون ۱۵ پرو مکس در زوم، عملکرد به‌مراتب بهتری دارد. در حقیقت عکس‌های آیفون ۱۵ پرو در زوم ۳ برابر، به خوبی عکس‌های مدل پرو مکس در زوم ۵ برابر نیست.

 

یکی دیگر از پیشرفت‌های بزرگ، تصویر جدید Super High Res است. اساساً، عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی جزئیات بسیار بهتر از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی که قبلاً داشتیم، به شما می‌دهد. اکنون می‌توانید عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی را نه تنها در فرمت ProRAW، بلکه در HEIF نیز بگیرید.

همچنین بخوانید :

اپل همچنین به لطف الگوریتم بهبود یافته Smart HDR قول بهبودهایی در دوربین فوق عریض و دوربین جلو داده است. بنابراین انتظار عملکرد کلی بهتر در شب و جزئیات تمیزتر را داشته باشید. از نظر کیفیت فیلم، ویژگی جدید Spatial video آمده است که از دوربین‌های فوق عریض و اصلی برای ثبت اطلاعات عمق استفاده می‌کند.

تفاوت آیفون ۱۵ پرو و پرومکس از نظر کیفیت صدا

مقایسه گوشی آیفون 15 پرو مکس و گوشی آیفون 14 پرو از نظر کیفیت صدا

هر دو مدل آیفون ۱۵ پرو دارای یک بلندگوی اصلی در پایین و یک بلندگوی ثانویه قرار گرفته در گوشی هستند. با خانواده آیفون ۱۳، اپل جهش بزرگی در کیفیت بلندگو انجام داد، اما از آن زمان ما انتظار نداریم که در سال جاری شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در کیفیت صدا باشیم. مدل بزرگتر ۱۵ پرو مکس به دلیل اندازه بزرگ آن معمولاً صدای بهتری نسبت به ۱۵ پرو جمع و جورتر دارد.

از نظر بازخورد لمسی، اپل سال‌هاست که از یکی از بهترین موتورهای ویبره دنیای موبایل استفاده می‌کند و این موتور در این گوشی‌ها نیز، عملکرد بسیار عالی دارد.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب خواندیم، تفاوت آیفون ۱۵ پرو و پرومکس آنقدرها زیاد نیست و به همین خاطر و با توجه به قیمت کمتر، پیشنهاد ما آیفون ۱۵ پرو است. حتی دوربین تله‌فوتو ۵ برابری جدید آیفون ۱۵ پرو مکس نیز در عمل، آنقدرها نسبت به دوربین تله‌فوتو ۳ برابری مدل پرو، عملکرد بهتری ندارد. از نظر عملکرد و نمایشگر نیز هردو برابر هستند. شاید تنها بتوان مدل پرو مکس را برای کاربرانی که به گوشی‌های بزرگ و البته شارژدهی بهتر علاقه دارند، پیشنهاد داد. نظر شما چیست؟ شما از بین این دو گوشی کدام را انتخاب خواهید کرد؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا