فیلبند مازندران کجاست؟

فیلبند مازندران کجاست؟

پویا ریاحی : معمولا در فضای مجازی عکس‌ های بسیار زیبا و خیره کننده از طبیعت فیلبند وجود دارد. علاوه بر این ممکن است که شما عکس‌ هایی را دیده باشید که یک نفر بالای یک کوه بلند ایستاده و درست در روبروی او ابرها قرار داشته باشند. به این صورت که اگر فرد به جلو قدم بگذارد ابرها در زیر پایش هستند.

شاید شما با خود فکر کرده باشید که این عکس‌ ها واقعی نیستند یا اینکه کار فتوشاپ و ادیت هستند. اما این طبیعت کاملاً واقعی است  و در ایران قرار دارد. در استان مازندران منطقه‌ ای به نام فیلبند قرار دارد که بسیار زیبا جذاب و خوش آب و هوا می‌ باشد. برای آشنایی بیشتر با روستای فیلبند مازندران این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا یاد بگیرید که چگونه به این منطقه سفر کنید.  به علاوه مناطق دیدنی آن را چگونه بیابید.

فیلبند مازندران کجاست؟

روستای فیلبند در کجا قرار دارد؟

 مهم ترین نکته در مورد روستای فیلبند این است که شما یاد بگیرید دقیقاً در کجای مازندران قرار دارد. چگونه می‌ توانید آن را بیابید. روستای فیلبند که در فضای مجازی آن را به عنوان جنگل ابر می‌ شناسند. این روستا  در ۲۴۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد.

اگر از تهران بیرون می‌ آیید  به سمت شهر آمل بروید. این روستای بسیار زیبا و جذاب در استان مازندران و جاده هزار قرار دارد. این طبیعت بسیار دوست داشتنی و زیبا در شمال ایران از جمله توابع دهستان خوشرود است. که در شهرستان بابل می باشد. به همین دلیل است که اغلب افراد آن را با نام‌ هایی مانند فیلبند آمل، فیلبند شمال و فیلبند بابل آن را می‌ شناسند.

برای آنکه به فیلبند بروید ابتدا باید از تهران وارد جاده هراز شوید. سپس نرسیده به جنوب آمل یک جاده فرعی قرار دارد. که باید آن را به سمت شرق بپیچید. این تابلو سبز رنگ و بزرگ است که بر روی آن با رنگ سبز نوشته شده است. فیلبند زمانی که در این فرعی پیچیدید مستقیم برانید تا به روستا برسید. این روستا آخرین روستای جنگل چلاو می‌ باشد. هر سال این جنگل با پدیده اقیانوس ابرش مواجه می‌ شود. که گردشگران بسیاری برای دیدن آن به این منطقه می‌ آیند.

آدرس دقیق فیلبند مازندران

آدرس دقیق فیلبند مازندران به این صورت است که استان مازندران، کیلومتر ۲۵ جاده هراز، از آمل به پلور فرعی، روستای فیلبند. شما به راحتی می‌ توانید روستای فیلبند را بر روی مپ یا نقشه نیز پیدا کنید.

سفر به روستای فیلبند با ماشین شخصی

اگر شما نیز از آن دسته کسانی هستید که دوست دارید با ماشین شخصی به سفر بروید. برای سفر به روستای فیلبند نیز می‌ توانید ماشین شخصی خود را ببرید. برای این سفر ابتدا باید از طریق بزرگراه تهران پردیس از شهر رودهن به سمت خروجی جاده هراز بروید.

زمانی که به خروجی جاده هراز رسیدید به سمت جنگل‌ های علیمستان و روستای پرن برانید. در این مسیر یک جاده فرعی وجود دارد که به جاده فرعی فیلبند مشهور است. در ابتدای این جاده یک تابلو بزرگ سبز رنگ نصب شده که بر روی آن نوشته شده فیلبند. زمانی که وارد این جاده شدید باید از روستاهای پاشاکلا و سنگچال بگذرید. روستای فیلبند بعد از این دو روستا قرار دارد.

فیلبند تا تهران فاصله زیادی ندارد و به طور کلی فاصله آن ۱۷۰ کیلومتر می‌ باشد. اما جاده منتهی به فیلبند جاده ای همواری است. اما  به دلیل پیچ و خم‌ هایی که دارد مسیر را طولانی‌ تر از آن چه که هست می‌ کند. تقریباً از تهران تا ۵ ساعت طول می‌ کشد.

در صورتی که افراد بخواهند از سمت شمال شرقی ایران و یا مشهد به فیلبند بروند می‌ توانند از شهرهای ساری بابل آمل عبور کنند. در نهایت به فیلبند برسند. افرادی هم که از سمت شمال غرب ایران می خواهند به روستای فیلبند سفر کنند ابتدا باید شهرهای رشت و آمل را طی کنند. در نهایت به فیلبند مازندران برسند.

فاصله شهرهای مهم با روستای فیلبند مازندران

در ادامه شما می‌ توانید ببینید که روستای فیلبند با هر یک از شهرهای مهم و کلان شهرهای ایران چقدر فاصله دارد. روستای فیلبند در ۱۷۰ کیلومتری تهران قرار دارد. فاصله فیلبند تا آمل ۵۷ کیلومتر می‌ باشد. همچنین فاصله روستای فیلبند تا ساری حدود ۲۶ کیلومتر است و ساری نزدیک‌ ترین شهر به این روستای  می‌ باشد.

فاصله نور تا فیلبند حدود ۱۰۴ کیلومتر می‌ باشد. از شیرگاه تا فیلبند نیز ۱۲۴ کیلومتر فاصله قرار دارد. فاصله چمستان تا روستای فیلبند ۷۵ کیلومتر است و فاصله نمک آبرود تا فیلبند حدود ۱۷۷ کیلومتر می‌ باشد. ساحل محمودآباد یکی از نزدیک‌ ترین سواحل به این روستا می‌ باشد. از این ساحل تا روستای فیلبند حدوداً ۸۰ کیلومتر فاصله قرار دارد.

آب و هوای روستای فیلبند به چه صورت است؟

همانطور که از توضیحات قبلی قابل تصور است روستای فیلبند یک روستا است که  ارتفاع زیادی دارد. به همین دلیل است که به مه و ابرها بسیار نزدیک می‌ باشد و اغلب موقع با این موارد پوشیده شده است.  وجود دریای ابر در این روستا به این دلیل است که رطوبت هوا بسیار بالا می‌ باشد و هوای آن سرد و خنک است. این هوا و رطوبت در مجاورت هوای سرد به شکل ابر در می آیند.  ابرهایی را در سطح روستا به سبب سرما و رطوبت  ایجاد شده اند. آب و هوای فیلبند در فصل‌ های مختلف بسیار متنوع می‌ باشد. در فصل‌ های بهار و پاییز آب و هوا بسیار خنک و بارانی است.

معمولاً بسیاری از گردشگران پاییز را برای سفر به این منطقه انتخاب می‌ کنند. اگر شما نیز قصد دارید به روستای فیلبند بروید به شما پیشنهاد می‌ شود از آب و هوای جذاب پاییز و بهار آن استفاده کنید. در نیمه‌ های تابستان هوایی در فیلبند بسیار سرد است. به این صورت که مردم بخاری‌ های خود را در طول شب روشن می‌ کنند. در اوایل پاییز آب و هوای این روستا حالتی سرد و بارانی به خود می‌ گیرد. در سردترین فصل‌ های سال مردم محلی به سمت قشلاق کوچ می‌ کند.

اطلاع از وضعیت آب و هوا قبل از سفر به فیلبند

بسیار مهم است که شما قبل از اینکه به روستای فیلبند سفر کنید وضعیت آب و هوایی آن را در نظر بگیرید. شما حتماً باید بدانید وضعیت آب و هوایی آن منطقه به چه صورت است. سپس به روستا سفر کنید. اما می‌ توان گفت که یک ویژگی بسیار خاص این روستا قابل پیش بینی نبودن وضعیت آب و هوای آن است.

علاوه بر اینکه نمی‌ توان وضعیت آب و هوایی آن را پیش بینی کرد، گاهی اوقات حتی در فصل تابستان نیز سرمای هوا به حدی می‌ رسد که برای انسان قابل تحمل نیست. با این حال اگر قصد داشتید به روستای فیلبند سفر کنید حتماً وضعیت هواشناسی آن را چک کنید. حتی اگر در یک روز آفتابی تابستان قصد داشتید به این روستا بروید از قبل وضعیت آب و هوای آن را چک کنید. در این صورت احتمال اینکه مشکلی برایتان به وجود آید کمتر می‌ باشد.

اقامت در فیلبند مازندران

شاید با خواندن مطالب آورده شده از ابتدای مقاله به این سوال رسیده باشید که در زمان سفر به فیلبند در کجا بمانیم و در کجا اقامت کنیم. روستای فیلبند برای اقامت مسافران هتل و اقامتگاه خاصی ندارد.

افرادی که به این روستا سفر می‌ کنند می‌ توانند خانه‌ های محلی مردم روستا را اجاره کرده و شب را در آن جا بمانند. بهتر است در زمان‌ هایی که تعداد گردشگران و مسافران بسیار بالا است به فکر سرپناه برای خود باشید. زیرا پیدا کردن اقامتگاه در این مواقع بسیار سخت می‌ باشد.

اگر می‌ خواهید که در طول شب کمپ کنید و در طبیعت بخوابید حتماً باید لباس‌ های گرم و بخاری‌ های شارژی را با خود به همراه داشته باشید. زیرا حتی در فصل تابستان نیز هوای شب‌ های روستا کاملاً سرد می‌ باشد. علاوه بر این در فیلبند یک تکه معروف با نام تکه غرب وجود دارد که مسافران می‌ توانند از متصدی آن اتاق اجاره کرده و شب را در آن جا بمانند.

معمولا امکاناتی که در اتاق‌ های تکیه قرار دارند کاملاً محدود و ابتدایی می‌ باشد. این اتاق‌ ها توسط چراغ‌ های علاءالدین گرم می‌ شود و یک سرویس بهداشتی مشترک برای تمام اتاق‌ ها در حیاط دارد. به طور کلی اسکان در خانه‌ های مردم محلی روستا بهتر از سایر موارد می‌ باشد. اگر شب را در روستا ماندید به شما توصیه می‌ کنیم که در مصرف آب و برق حتماً صرفه‌جویی کنید. زیرا زیرساخت‌های روستا ضعیف هستند و مصرف بی‌ رویه این موارد باعث قطع آن ها خواهد شد.

امکانات روستای فیلبند

روستای فیلبند که یک منطقه گردشگری در استان مازندران می‌ باشد. امکانات رفاهی مانند رستوران، سوپرمارکت و آب لوله کشی دارد. برای استفاده از سرویس‌ های بهداشتی مسافران باید اتاق اجاره کرده یا تکیه موجود در روستا بروند.

یکی از مشکلات روستای فیلبند در فصل تابستان کمبود آب می‌ باشد. بنابراین اگر در تابستان به این روستا سفر می‌ کنید حتماً حواستان باشد که در طول شبانه روز چند ساعتی را قرار است بدون آب بگذرانید. اگر به روستای فیلبند سفر کردید حتماً به شما پیشنهاد می‌ کنم که ترشیجات و لبنیات محصولات خانگی اهالی روستا را تهیه و میل کنید. این موارد یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ ترین طعم‌ هایی است که در هیچ کجای شمال نمی‌ توانید نمونه آن را بیابید.

کلام پایانی

روستای فیلبند در استان مازندران قرار دارد. به دلیل واقعه ابرش سالانه گردشگران بسیاری به این روستا می روند. در هر زمان و شرایطی که به این روستا سفر می کنید لباس گرم به همراه داشته باشید. علی الخصوص اگر قرار است شب را در روستا بمانید.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل