شب خوابم نمیبره چیکار کنم؟

شب خوابم نمیبره چیکار کنم؟

یکی از اختلالات رایج در بین افراد بزرگسال بی خوابی می باشد. این اختلال می تواند تمامی ابعاد زندگی شخصی فرد را تحت الشعاع خود قرار دهد. در پاسخ به سوال شب خوابم نمیبره چیکار کنم؟ باید اشاره کرد، که روش های مختلف و متعددی برای درمان بی خوابی وجود دارد. به کمک شیوه های مختلف می توان برای همیشه این مشکل رایج را درمان نمود.

مجله تالاب : همچنین برای درمان این معضل باید سبک زندگی روزمره را تغییر داد. در غیر این صورت علائم بی خوابی می تواند فرد را از مدار زندگی عادی خارج کند. با ایجاد تغییرات ساده و بسیار آسان می توان از شر بی خوابی برای همیشه خلاص شد. بسیاری از عادات بسیار غلط و نادرست می تواند باعث تشدید بی خوابی در طول شب شود.

همچنین در صورت عدم درمان چنین عارضه ای مشکلات جدی تری در انتظار فرد خواهد بود. به طوری که اغلب افراد که از این عارضه رنج می برند، با مشکلات مختلف جسمی نیز دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری از عوامل بیرونی می توانند باعث تحریک مغز در جهت بی خوابی شوند.

شب خوابم نمیبره چیکار کنم؟

بهترین شیوه های درمان بی خوابی در شب

بر اساس جدیدترین بررسی های صورت گرفته؛ حدود ۲۲ درصد از افراد جامعه از معضل بی خوابی رنج می برند. برای درمان اصولی و به موقع این مشکل باید ریشه بروز این عارضه را شناسایی کرد. عوامل مختلفی نظیر: افزایش سن، یائسگی، مصرف داروهای خاص، پرفشاری خون، بارداری و… می توانند باعث بی خوابی شوند. حتما باید اقدامات لازم جهت درمان بی خوابی را انجام داد. در غیر این صورت عارضه بی خوابی وارد فازهای جدیدی خواهد شد.

تحت چنین شرایطی درمان این مشکل بسیار سخت و حتی دشوارتر خواهد بود. شیوه های درمان بی خوابی بسیار راحت و آسان هستند. همچنین با اجرای چند تکنیک ساده درمانی می توان برای همیشه با معضل بی خوابی خداحافظی کرد. برخی از افراد بیش از سال ها از این مشکل رنج می برند.

روش های درمان بی خوابی در شب

بر اساس جدیدترین بررسی های صورت گرفته روش های درمان بی خوابی شامل موارد ذیل هستند. از طریق شیوه های درمانی زیر می توان از شر بی خوابی برای همیشه خلاص شد. برای درمان بی خوابی باید به پارامترهای مختلف توجه نمود. تحت چنین شرایطی می توان در مسیر درمان بهترین نتایج ممکن را دریافت کرد.

درمان شناختی رفتاری

بر اساس بررسی های صورت گرفته؛ یکی از دلایل اصلی بی خوابی مشکلات رفتاری و برخی از بیماری های روحی می باشد. برخی از بیماری های روحی و روانی باعث ایجاد حالات خاصی در فرد می شوند. به طوری که این حالات خاص می تواند معیارهای ذهنی فرد را تغییر دهد. درمان شناختی و رفتاری بی خوابی بسیار راحت و به دور از هرگونه پیچیدگی می باشد.

برای درمان این نوع از بی خوابی باید به روانشناس مراجعه کرد. برخی از بیماری های روحی مزمن نیز می توانند باعث بروز چنین عارضه ای شوند. همچنین در درمان این نوع از بی خوابی باید در جلسات روانشناسی شرکت کرد. با شرکت در چنین جلساتی می توان به راحتی با معضل بی خوابی برای همیشه خداحافظی کرد‌.

از دیدگاه روانشناسی برخی از خاطره های بد می توانند باعث بی خوابی و کابوس های شبانه شوند. همچنین اگر فرد اقدامات لازم جهت درمان را اجرا نکند؛ درگیر مشکلات جدی روحی خواهد شد. در برخی از موارد خاص روانشناس به بیمار توصیه می کند، که به روانپزشک مراجعه کند. روانپزشک با تجویز برخی از داروهای آرامبخش به درمان هرچه سریع تر این عارضه کمک خواهد کرد.

دارو درمانی

از رایج ترین شیوه های درمان بی خوابی می توان به دارو درمانی اشاره کرد. در این شیوه پزشک با تجویز برخی از داروهای خاص چرخه خواب فرد را تنظیم می کند. در واقع این داروها باعث کاهش سطح هوشیاری مغز می شوند. همچنین بهترین زمان برای مصرف این داروها نیم ساعت الی یک ساعت قبل از خواب می باشد. این هورمون ها باعث ترشح اندروفین و دوپامین در مغز می شوند.

این دو هورمون میزان استرس و اضطراب فرد را کاهش خواهند داد. به نوعی فرد در سایه دارو درمانی دوباره می تواند خوابی آرام و سرشار از آرامش را تجربه کند. همچنین در دارو درمانی باید به توصیه های پزشک متخصص توجه کرد. قبل از تجویز هر دارویی پزشک آزمایشات مختلفی را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

نکته

مصرف خودسرانه داروهای مختلف می تواند خطرات جدی برای سلامتی بیمار داشته باشد. در همین راستا باید دارو درمانی تحت نظر پزشک ادامه پیدا کند. در غیر این صورت فرد درگیر عارضه های جسمی مختلفی خواهد شد. همچنین پس از درمان بی خوابی پزشک به صورت تدریجی مصرف داروها را قطع خواهد کرد.

روغن اسطوخودوس

بهترین راهکار خانگی برای درمان بی خوابی روغن اسطوخودوس می باشد. در سایه این روغن ارگانیک و به شیوه های مختلف می توان بی خوابی را درمان کرد. برای درمان این عارضه به کمک روغن اسطوخودوس باید  قسمت پشت گردن و نواحی بین دو انگشت را به خوبی ماساژ داد.

هدف از ماساژ با روغن اسطوخودوس افزایش میزان گردش خون در نواحی مختلف بدن می باشد. روغن اسطوخودوس باعث کاهش سطح استرس و اضطراب فرد خواهد شد. به طوری که فرد پس از ماساژ به واسطه این روغن با معضلی تحت عنوان بی خوابی دست و پنجه نرم نخواهد کرد.

در مرحله آخر باید روغن اسطوخودوس را بو کرد. رایجه اسطوخودوس خواب آور است و به تدریج باعث تنظیم ساعات خواب فرد خواهد شد. باید روغن اسطوخودوس ارگانیک و اصلی را جهت خرید انتخاب کرد. همچنین از این تکنیک می توان برای درمان بی خوابی در نوجوانان و کودکان استفاده کرد. این روش هیچ گونه عارضه ای برای فرد نخواهد داشت. در صورتی که سایر روش های درمان بی خوابی تا حدودی فرد را با عارضه های مختلف جسمی درگیر خواهند کرد.

سنبل الطیب

از دیگر روش های درمان بی خوابی به صورت سریع و فوری می توان به سنبل الطیب اشاره کرد. این گیاه دارویی تاثیر فوق العاده ی در درمان بی خوابی دارد. به طوری که میزان اثربخشی آن در درمان بی خوابی ثابت شده می باشد. برای درمان این عارضه باید دمنوش سنبل الطیب را قبل از خواب میل کرد. این دمنوش باعث ایجاد جو پایداری از آرامش در فرد خواهد شد.

همچنین سنبل الطیب به شکل کپسول و قرص نیز در داروخانه های مجاز و معتبر به فروش می رسد. هر فرد بالای ۱۸ سال روزانه مجاز به مصرف یک عدد از این قرص می باشد. تحقیقات جدید ثابت کرده است، که این قرص می تواند چرخه خواب را به راحتی تنظیم کند. به طوری که پس از یک دوره مصرف ۱ ماهه عارضه بی خوابی برای همیشه درمان خواهد شد.

پس از درمان باید یک دوره دیگر مصرف دمنوش و یا کپسول را ا ادامه داد‌. تحت چنین شرایطی فرد می تواند در مسیر درمان تکمیلی بی خوابی قرار بگیرد. همچنین استفاده از دمنوش و قرص سنبل الطیب در دوران بارداری ممنوع است.

دمنوش بابونه

برای درمان تکمیلی بی خوابی می توان از دمنوش بابونه کمک گرفت. این دمنوش بلافاصله پس از مصرف باعث درمان بی خوابی خواهد شد. همچنین برای درمان بی خوابی باید یک لیوان از دمنوش بابونه را میل کرد. مصرف بی رویه این دمنوش می تواند عملکرد سیستم گوارشی را دچار اختلال کند. همچنین دمنوش بابونه عطر و طعم بسیار خوبی دارد.

گروهی از محققان ایرانی به صورت دقیق خواص بابونه را بررسی کرده اند. یکی از فواید اصلی دمنوش بابونه درمان بی خوابی می باشد. بعد از درمان بی خوابی باید مصرف این دمنوش را ادامه داد. عدم مصرف این دمنوش در طول درمان می تواند مانع دریافت نتایج مثبت شود. مصرف دمنوش بابونه برای درمان بی خوابی در مادران شیرده و باردار ممنوع است.

این گیاه دارویی می تواند خطرات جدی را برای جنین به ارمغان بیاورد. در برخی از موارد خاص برای درمان بی خوابی ناشی از یائسگی نیز از دمنوش بابونه استفاده می شود. تحت چنین شرایطی می توان عوارض ناشی از یائسگی را کنترل کرد.

گل ساعتی

برای درمان خانگی بی خوابی می توان از گل ساعتی کمک گرفت. بر اساس جدیدترین اطلاعات به دست آمده از مقالات پزشکی، گل ساعتی به درمان بی خوابی ناشی از افزایش سن کمک می کند. با افزایش سن برخی از سلول های مربوط به خواب دیگر در مغز تولید نمی شوند. همچنین روند تولید هورمون اندورفین در مغز کندتر می شود. تحت چنین شرایطی فرد با معضل بی خوابی مواجه می شود.

در دوران قاعدگی نیز فرد بی خوابی را تجربه خواهد کرد. برای درمان این نوع از بی خوابی ها می توان از دمنوش گل ساعتی کمک گرفت. این دمنوش باعث بهبود بی خوابی خواهد شد و علائم مربوط به آن را کنترل می کند. این گل در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت های آلرژیک می شود. افرادی که از بیماری های گوارشی رنج می برند؛ باید از گل ساعتی جهت درمان بی خوابی استفاده نکنند. همچنین این گل کیفیت و کمیت خواب را به راحتی می تواند بهبود ببخشد. افرادی که درگیر کابوس های شبانه هستند؛ باید استفاده از دمنوش گل ساعتی را در اولویت نخست قرار داد.

آشواگاندا

برای درمان بی خوابی به صورت تکمیلی می توان از آشواگاندا کمک گرفت. این گیاه حاوی عصاره تری اتیلن گلیکول می باشد. این عصاره به راحتی می تواند بی خوابی را درمان کند. همچنین برای تهیه دمنوش باید برگ های این گیاه را به خوبی کوبید. در مرحله بعدی باید دمنوش را با آب ولرم و یک قاشق عسل مخلوط کرد. برای دریافت بهترین نتایج ممکن باید چند ساعت قبل از خواب این دمنوش میل شود. در غیر این صورت نمی توان عارضه بی خوابی را درمان نمود.

کلام آخر

روش های مختلف و متعددی برای درمان معضل بی خوابی وجود دارند. هر فردی بر اساس شرایط سنی و جسمی خود باید بهترین روش را جهت درمان انتخاب کند. تحت چنین شرایطی فرد از شر این مشکل رهایی پیدا خواهد کرد. در مراحل اولیه باید نسبت به درمان بی خوابی اقدام نمود. در غیر این صورت درمان معضل بی خوابی سخت و حتی دشوارتر خواهد بود.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل