سرگذشت قلعه امیرساسان از زمان تاسیس تا امروز

سرگذشت قلعه امیرساسان از زمان تاسیس تا امروز

ایران به عنوان یک کشور غنی تاریخی و فرهنگی در جهان شناخته می شود‌. همچنین بسیاری از بناهای تاریخی به دلیل عدم مرمت تا حدودی تخریب شده اند. یکی از بناهای تاریخی مشهور در استان گیلان قلعه امیرساسان می باشد.

سرگذشت قلعه امیرساسان: از زمان تاسیس تا امروز به راحتی قابل دسترسی می باشد. این قلعه در برهه های تاریخی مختلف مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت به دلیل تمهیدات نادرست با تخریب گسترده ای مواجه شد. این قلعه به دلیل عدم مرمت و بازسازی شکل و ظاهر اولیه خود را از دست داده است.

نویسنده پویا ریاحی : متاسفانه این قلعه به حالت نیمه مخروبه تبدیل شده و بنا زیبایی ظاهری خود را از دست داده است.

این بنای باشکوه در صورت مرمت و بازسازی می توانست بیش از چندین دهه دیگر نیز  پا برجا باقی بماند. برخی از تصمیمات غیر اصولی و عدم رسیدگی به این بنا موجب ایجاد این وضعیت نابسامان در سازه شده است. قلعه امیرساسان در دوره های تاریخی مختلف به عنوان یک بنای تاریخی ارزشمند شناخته می شد. در دوران پهلوی بارها این بنا به دلیل وضعیت نابسامان کشوری مورد تهاجم قرار گرفت. در نهایت این قلعه تا حدودی تخریب و در نهایت جلوه زیبای خود را از دست داد.

سرگذشت قلعه امیرساسان از زمان تاسیس تا امروز

قلعه امیرساسان کجاست؟

یکی از دغدغه های اصلی افرادی که قصد بازدید از قلعه امیرساسان را دارند؛ آشنایی بیشتر با موقعیت مکانی دقیق این سازه می باشد.

قلعه امیرساسان در یکی از روستاهای محبوب استان گیلان قرار دارد. این روستا فاصله بسیار زیادی با استان گیلان ندارد و به راحتی قابل دسترسی می باشد. بعد از چند دقیقه پیاده روی در داخل روستای ارده این بنای باشکوه را می توان مشاهده کرد. موقعیت مکانی دقیق قلعه امیرساسان ضلع جنوبی روستای ارده در استان گیلان می باشد.

بنا به گفته مردم محلی بنا در اواخر دوران قاجار تا پهلوی به یک سازه نیمه مخروبه تبدیل شده است. همچنین در اطراف قلعه درخت های بلند قامتی وجود دارند، که سرتاسر منطقه را به طور کامل پوشش داده اند. برای بازدید از این بنای تاریخی بهترین زمان فصول گرم سال می باشد. در فصل های پاییز و زمستان به دلیل بارش برف و باران عبور از مسیر قلعه امیرساسان سخت و دشوار می باشد.

این قلعه به لحاظ معماری شباهت بسیار زیادی به سازه های تاریخی در کشورهای همجوار دارد. برخی از مردم محلی معتقد هستند که این بنا توسط یک معمار روسی طراحی و ساخته شده است. قلعه امیرساسان شاید گذشته ای مملوء از رنج و سختی را پشت سر گذاشته باشد؛ اما هم اکنون نیز زیبا و پابرجا می باشد.

بررسی سرگذشت قلعه امیرساسان

قلعه امیرساسان به عنوان یک بنای تاریخی یکپارچه در استان گیلان شناخته می شود.

این سند تاریخی در سایه تمهیدات نادرست تخریب شده است. هم اکنون این بنا یک سازه نیمه مخروبه می باشد، که قسمت های اصلی آن به طور کامل نابود شده است. بر اساس جدیدترین بررسی های صورت گرفته؛ امکان مرمت و بازسازی این بنا غیر ممکن می باشد. بسیاری از ستون ها و پایه های اصلی سازه به صورت کامل سست و نابود شده اند. به همین دلیل امکان مرمت چنین سازه ای وجود ندارد.

در سال ۱۴۰۳ طی تصمیمی که سازمان میراث فرهنگی اتخاذ کرده است، بخش های اصلی این قلعه مرمت و بازسازی خواهند شد.

قلعه امیرساسان در یکی از روستاهای استان گیلان قرار دارد. هیچ گونه اطلاعات دقیق و سند تاریخی مشهودی وجود ندارد، که علت تخریب این سازه را بیان کند. قلعه امیرساسان در یک منطقه ییلاقی قرار دارد و در گذشته محل ییلاق خانواده سلطنتی بوده است.

با وجود تخریب های گسترده در سازه سال ۱۳۸۲، اینا به ثبت ملی رسید. هم اکنون این بنای تاریخی به عنوان یکی از اسناد تاریخی مهم کشور شناخته می شود. قلعه امیرساسان به عنوان یک منطقه ییلاقی در دوران سلجوقی و همچنین ساسانیان از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار بوده است.

سرگذشت قلعه امیرساسان امروز

از گذشته تا به امروز این بنا بارها مورد تهاجم قرار گرفته است.

مجله تالاب: همچنین قلعه امیرساسان در سال ۱۳۸۹ تبدیل به یک مخروبه شد. این بنای تاریخی دارای چندین بخش مجزا می باشد، که هر یک به عنوان یک اقامتگاه مجزا بوده اند‌. این منطقه ییلاقی در فصل تابستان آب و هوای بسیار خوبی دارد. دربار سلطنتی در زمان وقت برای گذراندن اوقات فراغت این منطقه را انتخاب می کردند.

همچنین این محدوده بسیار مورد توجه ساکنین روستا نیز قرار گرفته است. در حاشیه قلعه امیرساسان بیش از ده ها خانه ییلاقی قدیمی شخصی نیز وجود دارد.

در سایه تصمیمات نادرست این قلعه کاربری خود را از دست داد. در حال حاضر قلعه امیرساسان مخروبه ای بیش نیست. این بنای تخریب شده ظاهر زیبای خود را به طور کامل از دست داده است. تا حدودی قسمت های اصلی سازه به طور کامل حفظ شده اند که برای مرمت و بازسازی کامل کافی نیست.

این قلعه در دوره پهلوی مورد تهاجم دشمنان قرار گرفت. همچنین در دوران قاجار به عنوان یک پایگاه مهم نظامی در دل جنگل از جایگاه بسیار ویژه و ارزنده ای برخوردار بود. این قلعه یک سند تاریخی واقعی است، که مزین به هنر ایرانی می باشد.

تاریخچه قلعه امیرساسان

قلعه امیرساسان در محدوده روستا ارده در استان گیلان قرار داد.

در دوره های تاریخی مختلف این روستا به دلیل آب و هوای مطلوب و معتدل در روزهای گرم سال مورد توجه قرار گرفته است. این قلعه به دستور یکی از حاکمان تالش دولاب طراحی و ساخته شده و در زمان وقت جزء بناهای بدون نقص بوده است. همچنین این بنا پس از تاسیس به یکی از حاکمان زمان وقت اهدا شده است.

قلعه امیرساسان معماری بسیار متفاوت و منحصر به فردی دارد. به طوری که نمونه مشابه این بنا را در هیچ جای دیگری نمی توان مشاهده کرد. این بنا مزین به هنرهای اسلیمی می باشد و همچنین در قسمت خارجی بنا از رنگ های طبیعی به عنوان زینت استفاده شده است. قلعه امیرساسان یک بنای یکپارچه با تعدادی اتاق می باشد، که در زمان وقت اقامتگاه باشکوهی بوده است. این منطقه در زمان درگیری بین ایران و روسیه بارها مورد تجاوز قرار گرفت. در نهایت بنا بعد از تخریب به شکل کنونی تبدیل شد.

همچنین قلعه امیرساسان در بهترین موقعیت مکانی در روستا ارده واقع شده است. در فراز بام این بنا می توان به صورت کاملا مناطق اطراف را به خوبی مشاهده کرد. این بنا در دوره قاجار به عنوان یک پایگاه سیاسی و نظامی ارزشمند شناخته می شد. بر اساس اسناد تاریخی یک جنگ داخلی نیز در این منطقه رخ داده است. همچنین در اطراف اینا بنا بیش از ده ها کتیبه خطی وجود دارد، که اصالت تاریخی مکان را ثابت می کنند. قلعه امیرساسان به عنوان معجزه تاریخ در دل فرهنگ شناخته می شود.

سبک معماری قلعه امیرساسان

یکی از دلایل اصلی محبوبیت قلعه امیرساسان سبک معماری متفاوت آن می باشد.

به نوعی طراحی و اجرای این بنا از سبک تلفیق استفاده شده است. بر اساس داده های جدید هیچ گونه اطلاعات معتبری از سازنده و معمار این بنا در دسترس نیست. همچنین بنا پس از ساخت مدت زمان طولانی کاربری خاصی نداشته است. حاکم وقت این بنا را به یکی از نوادگان سلطنتی خود هدیه داده و این قلعه به یک گنجینه ارزشمند تاریخی تبدیل شده است.

متاسفانه قسمت های اصلی و داخلی بنا به طور کامل از بین رفته اند.

همچنین قلعه امیرساسان معجزه از زیبایی در دل تاریخ شناخته می شود. قسمت های داخلی بنا مزین به هنر اصیل اسلیمی هستند. همچنین بنا در عین سادگی از زیبایی و جذابیت فوق العاده خاصی برخوردار می باشد. در حال حاضر حتی به وجود نیمه مخروبه بودن بسیاری از گردشگران از این قلعه بازدید می کنند. اطراف این قلعه برای عکاسی و همچنین طبیعت گردی بهترین گزینه به شمار می آیند.

قلعه امیرساسان تا چندین دهه به عنوان یک اقامتگاه سلطنتی ییلاقی کاربری داشته است. در نهایت به دلیل تغییر وضعیت سیاسی در جامعه بنا تخریب شده است. قلعه امیرساسان جزء بناهای تاریخی ارزشمند در استان گیلان می باشد. متاسفانه بنا از شرایط مطلوب جهت بازسازی و مرمت برخوردار نیست.

بازید از قلعه امیرساسان

بازدید از قلعه امیرساسان برای افرادی که علاقه مند به تاریخ و فرهنگ ایرانی هستند خالی از لطف نخواهد بود. محدوده اطراف قلعه به عنوان پرطرفدارترین منطقه ییلاقی در گیلان شناخته می شود. همچنین این محدوده به عنوان خوش آب و هواترین منطقه ییلاقی در گیلان معرفی شده است. قلعه امیرساسان بر اساس اسناد تاریخی تا اواخر دوره قاجار به صورت کامل پا برجا بوده است.

قلعه امیرساسان به عنوان میراث فرهنگی تاریخی

متاسفانه در اواخر دوره حکومت ناصرالدین شاه بنا به دلایل نامعلوم بنا دچار تخریب می شود.

در بسیاری از اسناد تاریخی اصلی عکس های اصلی بنا قبل از تخریب وجود دارد. هم اکنون این بنای تاریخی ارزشمند مخروبه ای بیش نیست‌. همچنین قسمت های مختلف سازه به طور کامل تخریب شده اند. بارها سازمان میراث فرهنگی اقدام به مرمت و بازسازی این مکان کرده است. متاسفانه شرایط موجود به گونه ای می باشد که مرمت به صورت کامل غیر ممکن می باشد.

بر اساس تمهیدات جدید سازمان میراث فرهنگی سازه باید در شرایط موجود حفظ شود. همچنین بازدید از این قلعه برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایرانی رایگان می باشد. این بنای تاریخی پس از بارها تخریب در بخش های مختلف شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است. همچنین برای علاقه مندان به هنر و معماری ایرانی بازدید از قلعه امیرساسان به شدت توصیه می شود. این قلعه پس از بارها تخریب اصالت و زیبایی خود را حفظ کرده است.

سخن آخر

قلعه امیرساسان یک سند تاریخی ارزشمند در استان گیلان و حاشیه روستای ارده می باشد‌.

این قلعه در دوره های تاریخی مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هم اکنون این بنا به حالت نیمه مخروبه تبدیل شده و کاربری خاصی ندارد. بازدید از این قلعه برای عموم مردم رایگان می باشد. همچنین اطراف این منطقه ییلاقی برای کمپینگ و طبیعت گردی بهترین گزینه است.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل