سبک زندگی

20 رفتاری که فریاد می زند “من به خود احترام نمی گذارم”

20 رفتاری که فریاد می زند “من به خود احترام نمی گذارم”

“من هیچ احترامی به خود ندارم”

آیا تا به حال به رفتار کسی نگاه کرده اید و فکر کرده اید که احترام به خود کجا رفته است؟

چه اعمال شخص دیگری باشد و چه شما که مورد بررسی قرار گرفته اید، در اینجا 20 رفتاری وجود دارد که تأیید می کند احترام به خود از ساختمان خارج شده است.

1. مسئولیت چیزهایی را بپذیرید که تقصیر شما نیست.

وقتی اوضاع بد پیش می‌رود، ممکن است مسئولیت آن‌ها را بپذیرید حتی اگر اصلاً مقصر نباشید. ممکن است به خاطر مواردی مانند ترافیک که باعث تاخیر شما در محل کار شده است، یا اینکه زمانی که آن روز برای خرید خواربارفروشی رفتید، فروشگاه نوع مناسبی از آب میوه در انبار نداشت، عذرخواهی کنید.

2. تحمل رفتار بی احترامی.

اگر کسی با دوست صمیمی شما یا فرزندتان رفتاری توهین آمیز داشته باشد، شما برای دفاع و محافظت از آنها اقدام می کنید، درست است؟ پس چرا وقتی بی احترامی به سمت شما باشد، تحمل می کنید؟ حفظ آرامش و سر و صدا نکردن هزینه دارد و این احترام به خود شماست.

3. دائماً به دنبال تأیید اعتبار خارجی است.

کسی که به شدت فاقد عزت نفس و عزت نفس است، دائماً به دنبال تأیید اعتبار دیگران است. به جای اینکه بتوانند ارزش و ارزش خود را ببینند، سعی می‌کنند از دیگران تمجید کنند و اگر تلاش‌ها یا ظاهرشان به اندازه کافی تشخیص داده نشود و نظر مثبتی درباره آنها داده نشود، مضطرب می‌شوند.

4. درگیر شدن در روابط سمی.

بسیاری از افرادی که فاقد احترام به خود هستند در نهایت به روابطی می رسند که برای آنها بد است زیرا آنها شریکی را انتخاب می کنند که باعث تحسین یا حسادت دیگران می شود نه کسانی که واقعاً برای آنها خوب است. به این ترتیب، آنها رفتار سمی یا توهین آمیز را به خاطر منافع اجتماعی یا شخصی درک شده تحمل می کنند.

5. فدا کردن نیازهای خود برای راضی نگه داشتن دیگران.

افرادی که به خود اهمیت می‌دهند و به خود احترام می‌گذارند، می‌دانند که باید قبل از کمک به دیگران در مورد ماسک‌های اکسیژن، ماسک‌های اکسیژن خود را بگذارند. اگر خودتان را به جای دیگران شهید کنید و به اندازه کافی برای رفع نیازهای خود احترام قائل نباشید، چگونه کسی می تواند به شما احترام بگذارد؟

6. ماندن در موقعیت هایی که شما را ناراضی می کند.

هر چیزی را که تغییر نمی دهید، انتخاب می کنید. در نتیجه، اگر تصمیم می گیرید در موقعیتی بمانید که شما را به طرز وحشتناکی ناراضی می کند، و به جای اینکه اقدامی برای بهبود اوضاع انجام دهید، از آن شکایت دارید، این به دنیا می گوید که شما به اندازه کافی برای خود احترام قائل نیستید. خود را در اولویت قرار دهید.

7. اجازه دادن به دیگران برای تصمیم گیری برای شما.

اخیراً داستانی در مورد زنی منتشر شد که قرار ملاقاتش حتی بدون مشورت با او، سفارش سیب زمینی سرخ کرده را لغو کرد. فردی که احترامی برای خود قائل نیست، به سادگی این تصمیم را بدون شکایت می پذیرد، زیرا اولویت بیشتری بر اجتناب از رویارویی یا “ایجاد یک صحنه” نسبت به او دارد تا با رعایت ادب اولیه.

8. عدم تعیین (یا اجرای) مرزها.

افرادی که احترام زیادی برای خود قائل نیستند از ایجاد یا اعمال مرزهای شخصی خودداری می کنند. عموماً آن‌قدر از طرد شدن یا رها شدن می‌ترسند که می‌خواهند به دیگران اجازه دهند با آنها بدرفتاری کنند، فقط تا زمانی که آنها را ترک نکنند. برای آنها حفظ یک رابطه مهمتر از رفاه خودشان است.

9. موافقت با کارهایی که نمی‌خواهید انجام دهید.

اگر عزت نفس کم شما باعث می‌شود که از دست دادن افراد با سرکشی نکردن به خواسته‌های آنها بترسید، ممکن است فقط برای حفظ وضعیت موجود، با چیزهایی موافقت کنید که باعث ناراحتی شما می‌شوند. از طرف دیگر، ممکن است آنقدر تحت فشار باشید که سعی کنید به هر وسیله ای که لازم است آرامش خود را حفظ کنید.

10. نادیده گرفتن خود.

سهل‌انگاری در مورد بهداشت شخصی نشانه‌ای است که نشان می‌دهد هم احترام به خود و هم سطح عزت‌نفس شما به هم ریخته است. اگر دوش نگرفته‌اید، لباس‌هایتان را عوض نکرده‌اید، از دندان‌هایتان مراقبت نکرده‌اید یا حتی درست غذا نخورده‌اید، اساساً نشان می‌دهید که خود را شایسته مراقبت از خود نمی‌دانید.

11. درگیر شدن در فعالیت های خود ویرانگر.

برخی از افراد با احترام پایین در رفتارهای خود ویرانگر به عنوان ابزاری برای تنبیه خود به خاطر اعمال نادرست خود شرکت می کنند. برخی دیگر از این فعالیت ها به عنوان مکانیسم های مقابله با آسیب های گذشته و التیام نیافته استفاده می کنند. اگر عمداً به خود آسیب رسانده اید، به این معنی است که به اندازه کافی برای خود احترام قائل نیستید که شفقت و همدلی با خود نشان دهید.

12. خود خرابکاری و موفقیت خود را تضعیف می کند.

اگر در سطحی اساسی معتقدید که لایق موفقیت نیستید، ممکن است برای ایجاد یک پیشگویی خودشکوفایی درباره شکست اجتناب ناپذیر خود خرابکاری کنید. از طرف دیگر، اگر احساس می‌کنید که موفقیت ممکن است شما را در موقعیت آسیب‌پذیری قرار دهد، ممکن است تلاش‌های خود را خراب کنید تا در منطقه راحتی خود باقی بمانید.

13. به کمتر از ارزش خود رضایت دهید.

افراد با عزت نفس پایین خود را دارای ارزش زیادی نمی دانند. به این ترتیب، آنها به روابط ناموفق، مشاغل کم درآمد و چیزهایی که ارزش فردی آنها را منعکس نمی کند، رضایت می دهند. حتی بدتر از آن، آنها احساس خوش شانسی می کنند که آن تکه ها را داشته باشند، زیرا واقعاً معتقدند که لیاقت بهتری از آن را ندارند.

14. در صورت نیاز برای خود ایستادگی نکنید.

اگر مدتی است که از عزت نفس پایین رنج می برید، ممکن است اجازه دهید دیگران بدون دفاع از خود شما را تحقیر کنند. علیرغم این واقعیت که ظلم آنها بی اساس است، ممکن است باور داشته باشید که در برخی سطوح مستحق بدرفتاری هستید – به خصوص اگر نسبت به تخلفات قبلی احساس نفرت داشته باشید.

15. همیشه خود را بد با دیگران مقایسه کنید.

کسی که به خود اهمیت می‌دهد و به خود احترام می‌گذارد، تصدیق می‌کند که افراد منحصربه‌فردی هستند که چیزهای زیادی برای ارائه به جهان دارند. در مقابل، کسی که به خود احترام نمی گذارد، دائماً سعی می کند خود را با افراد دیگر بسنجد و بسنجید و دائماً خود را در مقایسه با افراد ضعیف می بیند.

16. گفتن “بله” زمانی که می خواهید “نه” بگویید.

اگر نمی‌خواهید کاری را انجام دهید زیرا باعث ناراحتی شما می‌شود، اما موافقت می‌کنید که آن را برای خوشحال کردن دیگری انجام دهید، این نشانه محکمی از احترام پایین به خود است. شخصی که برای خود و سلامتی خود احترام زیادی قائل است، با کاری که نمی‌خواهد انجام دهد موافقت نمی‌کند.

17. مرتباً خودتان را حدس بزنید.

شاید شما در زمینه کاری خود متخصص باشید، اما احترام کم باعث می‌شود هر کاری را که انجام می‌دهید، حدس بزنید. حتی اگر مطمئن هستید که می‌دانید چه کار می‌کنید، خودتان را زیر سوال می‌برید و مطمئن می‌شوید که به هم ریخته‌اید. سپس، وقتی معلوم شد که حق با شماست، حتی بیشتر احساس نفرت از خود خواهید کرد.

18. اجازه دهید دیگران احساسات و تجربیات شما را باطل کنند.

کسی که برای خود احترام قائل نیست اغلب به دیگران اجازه می‌دهد تا تشخیص دهند که آیا افکار و احساسات آنها معتبر هستند یا خیر. به این ترتیب، اگر دیگران به شما بگویند که در مورد چیزی احمق هستید یا بیش از حد واکنش نشان می دهید، به جای اینکه در حقیقت تجربه خود ثابت قدم باشید، آنها را باور خواهید کرد.

19. از خودتان دفاع نمی کنید.

احترام کم شما ممکن است مانع از آن شود که در صورت لزوم از خودتان دفاع کنید. به عنوان مثال، ممکن است در نهایت توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی یا افرادی در محل کار مورد آزار و اذیت قرار بگیرید و دانش و تجربه شما تضعیف شود زیرا دیگران احساس می کنند نسبت به شما برتری دارند. از آنجایی که در مورد خود بسیار ضعیف فکر می کنید، موافقت خواهید کرد.

20. رفتار کودکانه یا نوجوانانه.

مگر اینکه یک کودک واقعی یا یک نوجوان باشید، مانند آن رفتار کردن نشانه بزرگی است که شما به خود احترام نمی گذارید. این شامل استفاده از «حرف‌های کودک» هنگام صحبت کردن، پوشیدن لباس‌های نامناسب با سن، و رفتار غیرمسئولانه یا ستیزه‌جویانه در محیط‌های حرفه‌ای مانند محل کار، پس از دبیرستان، مراحل قانونی، و غیره است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا