روانشناسی

چگونه به شهود خود گوش دهید و احساس درونی خود را توسعه دهید (راهنمای کامل)

چگونه به شهود خود گوش دهید و احساس درونی خود را توسعه دهید (راهنمای کامل)

شهود شما می تواند ابزار موثری برای کمک به تصمیم گیری و راهنمایی شما در زندگی باشد.

اما برای استفاده حداکثری از این خرد درونی، باید بدانید که چگونه و چه زمانی به سیگنال‌های آن اعتماد کنید.

خوشبختانه، شما می توانید شهود خود را بیدار کرده و توسعه دهید و یاد بگیرید که چگونه نه تنها به آن گوش دهید، بلکه به درستی آن را نیز تفسیر کنید.

وقتی این کار را انجام دادید، می‌توانید با اطمینان و مصمم بر اساس آنچه شهودتان به شما می‌گوید عمل کنید.

در این نگاه جامع به موضوع شهود، معنای آن، نشانه‌هایی که ممکن است مشاهده کنید، روش‌هایی برای تقویت احساس، و موانعی که ممکن است مانع استفاده شما از آن شوند را بررسی می‌کنیم.

بیایید از ابتدا شروع کنیم…

شهود چیست؟

شهود پاسخی تقریباً فوری به شرایط و محرک‌های خارجی است که در سطح ناخودآگاه رخ می‌دهد و از منطق علت و معلولی پیروی نمی‌کند.

به زبان ساده، شهود حس یا احساسی است که به شما امکان می‌دهد بدون دانستن دلایل دقیقی که چرا آن اقدام صحیح است، انتخاب کنید که چگونه در یک موقعیت خاص عمل کنید. از تفکر سیستماتیک که معمولاً با تصمیم‌گیری مرتبط است کنار می‌رود.

شهود یک فرآیند شناختی پیچیده است که می تواند به شما کمک کند چیزهایی را که ممکن است فوراً آشکار نباشند درک کنید. گاهی اوقات از شهود به عنوان حس ششم شما یاد می شود.

چیزی که شهود نیست.

شهود آینده‌نگری یا پیش‌بینی در مورد آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتد نیست، بلکه به معنای دانستن این است که بهترین گام بعدی در لحظه حال

چیست.

شهود یک فکر نیست بلکه یک احساس است. شما نمی توانید به راه شهود فکر کنید. درعوض، از درون سرچشمه می‌گیرد—گاهی به صورت نامحسوس، گاهی آشکارا.

شهود و غریزه شما یکی نیستند. غریزه به گونه ای طراحی شده است که شما را در هر زمان معین ایمن و زنده نگه دارد – تهدیدها را شناسایی می کند و به شما کمک می کند از پیامدهای منفی اجتناب کنید یا آن را به حداقل برسانید. در مقابل، شهود می‌تواند برای تصمیم‌گیری به نفع بلندمدت، که ممکن است شامل مواجهه با ترس‌ها یا ریسک‌کردن باشد، استفاده شود.

در حالی که اغلب گفته می شود که زنان بیشتر از مردان با شهود خود در ارتباط هستند – از این رو اصطلاحات “شهود مادر” و “شهود زن” – هر کسی می تواند به شهود خود دسترسی داشته باشد و با رویکرد درست آن را تقویت کند.

گوش دادن به شهود خود چه حسی دارد؟

چگونه می توانید مطمئن باشید که شهود خود را می شنوید و بر اساس آن عمل می کنید، نه احساس دیگری؟

اولاً، شهود معمولاً یک احساس خنثی یا مثبت است – آرام است. مانند اضطراب یا ترس بر شما سنگینی نمی کند.

افراد اغلب آن را به عنوان “دانستن” درست یا غلط بودن چیزی توصیف می کنند. شما تمایل به انجام یک کار خاص را دارید، اگرچه این بدان معنا نیست که باید تکانشی باشید و فوراً اقدام کنید. می توانید مدتی با این احساس بنشینید تا با آنچه که به شما می گوید هماهنگ شوید.

می توان احساسات دیگر را برای شهود اشتباه تفسیر کرد، به همین دلیل است که تمرین توجه به سیگنال هایی که ضمیر ناخودآگاه برای شما ارسال می کند بسیار مهم است تا بتوانید احساس خود را بهتر تشخیص دهید و به خودتان اعتماد کنید که عاقلانه عمل کنید.

نشانه هایی که شهود شما در تلاش است چیزی به شما بگوید

از آنجایی که شهود شما به جای استدلال یا شناخت مبتنی بر فکر، یک احساس درونی است، بسیار مهم است که علائمی را که ممکن است برای شما ارسال کند، درک کنید. این علائم عبارتند از:

وضوح ناگهانی یک تصمیم.

چه برای یک دقیقه، یک روز، یک هفته یا یک سال در مورد یک تصمیم فکر کرده باشید، ممکن است ناگهان برای شما روشن شود که آن تصمیم باید چه باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که اطلاعات زیادی وجود داشته باشد – یا اطلاعات پیچیده – که نگه داشتن آنها در سطح سطح تفکر شما دشوار است.

به‌طور غیرمعمول، ممکن است آگاهی آرام و عمیقی در مورد نحوه عمل کردن داشته باشید – تصوری که ممکن است توضیح یا بیان آن دشوار باشد.

پاسخ‌ها و راه‌حل‌ها زمانی می‌آیند که به آنها فکر نمی‌کنید.

وضوح ذکر شده در بالا احتمالاً زمانی به دست می آید که انتظارش را ندارید. اغلب، شهود شما به عنوان یک “آها!” نشان داده می شود. لحظه ای که ذهن شما ساکت است یا درگیر فعالیت های نامربوط است.

این به این دلیل است که ضمیر ناخودآگاه شما داده‌ها را در پس‌زمینه پردازش می‌کند و پس از پایان محاسبات، پاسخ را به شما می‌دهد.

احساس فوریت ناگهانی.

گاهی اوقات، اگر از آن استفاده نشود، فرصت عمل از بین می رود. بنابراین، اگر یک هوس ناگهانی برای انجام (یا انجام ندادن) کاری پیدا کردید، این حس شماست که به شما می گوید که باید از این فرصت محدود استفاده کنید.

این با یک تکانه متفاوت است. یک تکانه احساسی است که شما برای کنترل آن تلاش می کنید – احساسی مبتنی بر نیازها و خواسته های اولیه. شهود تعیین نمی کند که چه کاری باید انجام دهید، بلکه اطلاعاتی را که برای گرفتن یک تصمیم خوب نیاز دارید به شما می دهد، اما این تصمیم را به شما واگذار می کند.

با این وجود، اگر زمان بسیار مهم است، می‌دانید که به سرعت آن تصمیم را بگیرید.

در مورد تصمیمی که گرفته اید احساس مثبتی دارید.

به زودی پس از انجام اقدام، ممکن است این احساس را داشته باشید که انجام آن اقدام درستی بوده است. احساس می کنید وزنه ای برداشته شده است و عاقلانه انتخاب کرده اید.

این احساس قبل از مشاهده عواقب کامل آن عمل رخ می‌دهد، به این معنی که نمی‌تواند یک سوگیری آینده‌نگر باشد – تمایل به نگاه کردن به یک رویداد غیرقابل پیش‌بینی و باور اینکه ما آن را پیش‌بینی کرده‌ایم.

در مورد تصمیمی که گرفته اید احساس ناراحتی می کنید.

ذهن شهودی شما همچنین زمانی را برجسته می‌کند که اقدامی برای انجام آن خوب نبوده است. اگر احساس ترس یا پشیمانی دارید، یا از نظر جسمی احساس ناراحتی می‌کنید، ممکن است این روش بدن و ذهن شما برای فریاد زدن باشد که باید به عقب برگردید یا اقدامات اصلاحی انجام دهید.

حواس شما زیاده روی می کند.

اگر ناگهان متوجه شدید که چیزها را با وضوح بسیار زیاد حس می‌کنید، ممکن است شهود شما چیزی را در اطرافتان تشخیص داده باشد و سعی دارد شما را از آن آگاه کند.

این ممکن است به این دلیل باشد که شنوایی شما شفاف شده است زیرا ناخودآگاه شما مکالمه ای را شنیده است که ممکن است بر نحوه واکنش شما به افرادی که آن را دارند تأثیر بگذارد.

همچنین ممکن است حرکت یک جمعیت، یا زبان بدن افراد حاضر در آن، به شما بگوید که چیزی بد در شرف از بین رفتن است.

اگر حواس شما تقویت می شود، از خود بپرسید که چه اطلاعاتی را می خواهند به شما منتقل کنند.

یک صدای درونی با اطمینان کامل بله یا خیر می گوید.

اگرچه شهود یک احساس است و نه یک فکر، هنوز ممکن است این حس را داشته باشید که صدایی در جایی از درون شما با شما صحبت می کند. اسمش را بگذارید شهود، اسمش را حکمت بگذارید، مهم نیست – تقریباً می توانید بشنوید که کسی به انتخابی که ممکن است انجام دهید بله یا نه می گوید.

و صدایی است که احساس می‌کنید باید به آن گوش دهید و به آن اعتماد کنید زیرا با قدرت صحبت می‌کند.

افکار تکرار شونده دارید.

هنگام تصمیم گیری، اگر متوجه شدید که ذهنتان به همان افکار بازگشته است، به این معنی است که باید به موضوع آن افکار توجه بیشتری داشته باشید.

اگر افکار تکرار شونده در مورد جنبه خاصی از تصمیم هستند، شهود شما سعی می کند آن را به دلیلی برجسته کند. شاید چیز مهمی وجود داشته باشد که شما به درستی در نظر نگرفته اید.

الگوهایی برای رویاهای شما وجود دارد.

رویاها دریچه هایی به ضمیر ناخودآگاه شما هستند و باید به عنوان پیام رسان ارزشمند در نظر گرفته شوند. شهود شما.

احساسات و خواسته های واقعی ما اغلب تأثیر زیادی بر موضوع و شدت افکار شبانه ما می گذارند، و اگر رویاهای شما بارها و بارها به موضوعات مشابه باز می گردند، نشانه آن است که چیزی به توجه شما نیاز دارد.

خوشبختی و تصادف اتفاقاتی عادی هستند.

بخت و اقبال و تصادف توسط یک نیروی عرفانی هدایت نمی شوند – آنها به این دلیل رخ می دهند که شما چیزی را به روشی خاص درک می کنید. اگر طرز فکر دیگری داشته باشید، همین چیز به عنوان شانس یا تصادف در نظر گرفته نمی شود.

بنابراین، وقتی متوجه چیزی می‌شوید، برای استخراج معنای واقعی باید به دقت در نظر گرفته شود. اگر متوجه تصادفی شدید، ممکن است آن را به عنوان ضمیر ناخودآگاه خود بخوانید که یک رویداد تصادفی خاص را به دلیل اهمیت آن برای تصمیمی که می گیرید یا به زودی می گیرید برجسته می کند.

راههایی برای گوش دادن به شهود خود

برای دریافت نظر شهود خود در مورد انتخاب خاصی که باید انجام دهید، می‌توانید تمرین‌های زیر را امتحان کنید. به یاد داشته باشید، شهود یک احساس است، و این تمرین‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به جای اینکه به شما کمک کنند به چیزی منطقی یا منطقی فکر کنید، از آن احساس استفاده کنید.

یک سکه را برگردانید.

اگر انتخاب شما باینری است، یک گزینه را به heads و دیگری را به tails اختصاص دهید. سپس سکه را برگردانید و ببینید که چگونه فرود می آید.

اگر بلافاصله پس از مشاهده نتیجه، احساس خوشحالی یا آسودگی کردید، به این معنی است که این تصمیمی است که شهود شما می‌خواسته است.

اگر احساس ناراحتی می‌کنید، به این معنی است که در عمق وجودتان، می‌دانید که می‌خواهید به جای آن گزینه دیگری را دنبال کنید.

از یکی از دوستان بپرسید که چه کاری انجام خواهند داد.

این کار کمی بیشتر از پرتاب سکه است زیرا می‌توانید دلایلی را بشنوید که چرا آن شخص انتخاب خاصی را انجام می‌دهد. شما باید مراقب باشید که تحت تأثیر استدلال های آنها قرار نگیرید – حتی ممکن است بخواهید آنها را مجبور کنید که بدون هیچ جزئیاتی تصمیم خود را اعلام کنند.

باید خود را موافق یا مخالف با دوست خود بیابید که این امر نشان می‌دهد که قلب شما چه کاری به شما می‌گوید.

خود را در نتایج مختلف تجسم کنید.

اگر بین نتایج نسبتاً مطمئنی انتخاب می‌کنید، می‌توانید سعی کنید در چشم ذهن خود به زمان آینده نگاه کنید و خود را در هر یک از این نتایج تصور کنید.

از آنجایی که شهود شما پس از انجام یک انتخاب احساس مثبت یا منفی در شما ایجاد می‌کند، اگر بتوانید خود را در سناریوهای مختلف تجسم کنید، می‌توانید از آن احساسات جلوگیری کنید و از آن برای آگاه کردن شما از نتیجه‌ای که ترجیح می‌دهید استفاده کنید.

نوشتن بدون شکست.

تایمر را برای 2 دقیقه تنظیم کنید. با استفاده از قلم و کاغذ، شروع به نوشتن افکار خود در مورد تصمیمی کنید که باید بگیرید. در حالی که مجبور نیستید سریع بنویسید، باید در هر نقطه از مکث خودداری کنید. فقط اجازه دهید کلمات بدون در نظر گرفتن املا، دستور زبان یا حتی وضوح جریان داشته باشند.

ذهن شهودی شما به‌طور خودکار اطلاعاتی را که مهم‌تر از همه می‌داند اولویت‌بندی می‌کند، به این معنی که در پایان 2 دقیقه باید بیشتر آنچه را که نیاز دارید روی کاغذ خود داشته باشید.

هم عمل نوشتن و هم تجزیه و تحلیل آنچه نوشته اید باید به شما کمک کند تا ایده خوبی از احساسات واقعی خود در مورد چیزی پیدا کنید.

حواس خود را پرت کنید.

اگر دائماً در مورد تصمیم خود فکر کنید، شهود شما با مشکل مواجه خواهد شد. زمانی که ذهن شما به موضوع مورد نظر فکر نمی‌کند، احتمال وقوع قیامت بسیار بیشتر است.

بنابراین کاری انجام دهید که ذهنتان را از تصمیم یا چیزی دور کند—چیزی که تمرکز شما را به خود مشغول می‌کند و اجازه نمی‌دهد از بین برود. ممکن است همیشه کارساز نباشد، اما گاهی اوقات در غیرمنتظره‌ترین زمان پاسخی را که به دنبال آن هستید می‌گیرید.

خلق و خوی خود را بهبود بخشید.

طبق یک مطالعه، خلق مثبت می تواند شهود شما را تقویت کند، در حالی که خلق و خوی منفی می تواند آن را کسل کند بنابراین، سعی کنید قبل از اینکه بخواهید به حرف های خود گوش دهید، کاری انجام دهید که باعث شود احساس خوشحالی بیشتری داشته باشید – یا حداقل منفی کمتری داشته باشید.

چگونه شهود خود را توسعه دهید

حقیقت این است که شهود شما در حال حاضر قوی است، اما آگاهی شما از آن و توانایی درک آن ممکن است ضعیف باشد. کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید که به مرور زمان به شما امکان می دهد آنچه را که شهودتان می خواهد به شما بگوید هماهنگ کنید. این موارد عبارتند از:

ژورنال نویسی.

ژورنال یک ابزار خودآگاهی است که می تواند شهود شما را به خوبی تنظیم کند. این به شما کمک می کند تا زندگی، افکار و احساسات خود را تجزیه و تحلیل کنید. در حالی که نمی توانید راه خود را به سوی بینش شهودی بیاندیشید، می توانید ذهن خود را برای دیدن پیوندهای بین چیزها و الگوهای موجود در چیزها آموزش دهید.

ژورنال روشی عالی برای اسکن این پیوندها و الگوها با نگاه کردن به ورودی های مجله خود برای یافتن مضامین و زمینه ای است که آن موضوعات در آن ذکر شده است.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بدانید در مورد یک دوست چه باید کرد، می‌توانید به دنبال اشاره‌هایی به آن‌ها بگردید و سپس مشخص کنید که آیا آن اشاره‌ها به طور کلی مثبت یا منفی هستند یا احساس کلی چیست. ممکن است متوجه شوید که دیگر نمی خواهید با این شخص دوست باشید.

در درازمدت، متوجه می‌شوید که آیا و زمانی که اتفاقات مشابهی با افراد مختلف رخ می‌دهد، و اطمینان دارید که از قبل می‌دانید این رابطه برای رابطه مداوم شما با آن شخص چه معنایی دارد.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که هر نمونه‌ای را که از آنچه فکر می‌کنید شهود شماست دنبال می‌کنید، ثبت کنید. بنویسید که چه احساسی داشتید، این احساس در کجای بدنتان بود، چگونه به آن احساس واکنش نشان دادید و وضعیت چگونه بود. این به شما کمک می کند تا بدانید شهود چه احساسی دارد و برجسته ترین راه هایی که در شما ظاهر می شود (زیرا برای همه متفاوت خواهد بود). همچنین به شما کمک می کند تعیین کنید چه چیزی شهود نیست.

برای حداکثر سود، هر روز در مجله خود بنویسید.

اشتباهات خود را تجزیه و تحلیل کنید.

برای اینکه شهود شما فرآیند تصمیم گیری شما را هدایت کند، باید از نحوه تصمیم گیری و نتایج آن تصمیمات کاملا آگاه باشید. از نگاه کردن به اشتباهات خود و جدا کردن نحوه تصمیم گیری شما بیشترین چیزها را خواهید آموخت.

با تجزیه و تحلیل اشتباهات خود، تجربه آموخته شده خود را افزایش می دهید. این تجربه آموخته شده منبع حیاتی اطلاعاتی است که شهود شما از طریق آن شما را در موقعیت‌های آینده راهنمایی می‌کند—هر دو ماهیت مشابه و غیرمرتبط.

شما ممکن است تجربه آموخته شده را خرد و شهود را صدای خرد خود بدانید.

از تلاش برای کنترل همه چیز خودداری کنید.

شهود در زمان واقعی به چیزها پاسخ می‌دهد، اما اگر ایده‌ای سفت و سخت از چگونگی رخ دادن رویدادها دارید، وقتی سعی می‌کند به شما توصیه کند به آن شهود توجه نخواهید کرد.

ذهن باز و تفکر انعطاف پذیر راه های خوبی برای باز کردن شهود شما هستند. این به این معنی است که کنترل خود را بر موقعیت‌ها شل کنید، سعی کنید هیچ انتظاری در مورد چگونگی تکامل آنها نداشته باشید، و از خواسته‌های خود جدا شوید.

این به هیچ وجه سؤال کوچکی نیست و از محدوده این مقاله فراتر می رود، اما بدانید که اگر بتوانید تلاش برای کنترل همه چیز را متوقف کنید، به شهود خود فرصتی برای شنیده شدن می دهید.

مشاهده بدون قضاوت را تمرین کنید.

شهود شما در کسری از ثانیه کار می کند و تا حدی بر اساس آن چیزی است که حواس شما در آن زمان ثبت می کنند. بنابراین، با بهبود قدرت مشاهده خود، شانس شهود خود را افزایش می دهید که انتخاب بهینه را برای شما فراهم کند.

زندگی آگاهانه یکی از راه‌های بهتر مشاهده محیط اطرافتان است. وقتی ذهن شما درگیر تفکر بیش از حد است، نمی توانید اطلاعات زیادی را جذب کنید. با هوشیاری بیشتر، به خود این فرصت را می‌دهید که بیشتر احساسات اطرافتان را درک کرده و پردازش کنید.

بینایی و شنوایی دو حواس مهم هستند که در بیشتر شرایط مناسب ترین اطلاعات را ارائه می دهند. یادگیری نگاه کردن و گوش دادن با جزئیات بیشتر و عمیق تر – بدون قضاوت در مورد آنچه می بینید یا می شنوید – به شهود شما اطلاعات بیشتری می دهد تا از آن کار کند.

مدیتیشن ذهن آگاهی.

مدیتیشن تمرین مشاهده افکار شماست در حالی که آنها را قضاوت نمی کنید، به آنها نمی چسبیدید یا به آنها معنی نمی دهید. شما اجازه می دهید افکار اتفاق بیفتند، آنها را تشخیص می دهید، اما اجازه می دهید از ذهن شما خارج شوند.

در حالی که هر مراقبه موقتی است، یک تمرین مدیتیشن منظم به آرام کردن افکار مسابقه ای شما کمک می کند. ذهن ساکت‌تر «فضای» بیشتری برای کار شهود دارد.

مدیتیشن همچنین به القای خلق و خوی مثبت کمک می کند، و نشان داده شده است که خلق مثبت، قضاوت های شهودی را بهبود می بخشد. به عبارت دیگر، احساس خوب به شما کمک می کند تا به شهود خود گوش دهید.

کنجکاو بمانید.

هنگامی که کنجکاو هستید، مشاهده‌گر، هیجان‌زده، و نسبت به احتمالات بی‌نهایت ذهنی باز دارید. اینها همه ویژگی های بسیار شهودی هستند.

کنجکاوی قضاوت نمی کند – به دنبال دانش، حکمت و حقیقت است. همچنین به شما کمک می کند تا نقاط بین محیط خارجی و دنیای درونی خود را بپیوندید، که برای درک آنچه که روده شما سعی دارد در مورد یک موقعیت به شما بگوید ضروری است.

خلاق باشید.

خلاقیت – چه از طریق هنر و چه از طریق حل مشکلات – همراه مشترک شهود است. با درگیر شدن منظم در کارهای خلاقانه، پتانسیل کامل شهود خود را بیدار می کنید.

خلاقیت شکاف بین احساسی و منطقی را می شکند. این شامل احساسات و افکار با تأکید بر تفسیر احساس شما و عملی کردن آن است. این بسیار شبیه فرآیندهایی است که هنگام تفسیر شهود خود و انتخاب بر اساس آن استفاده می کنید.

خود را به خاطر تصمیمات شهودی که طبق برنامه پیش نمی روند ببخشید.

شهود مستلزم اعتماد به خود برای دانستن اینکه به کدام سمت باید بروید، اما هیچ چیز نمی تواند به طور کامل برای همیشه برنامه ریزی کند.

اگر می خواهید یاد بگیرید که به شهود خود اعتماد کنید، نباید خودتان را سرزنش کنید وقتی همه چیز اشتباه می شود. انتقاد از یک تصمیم فقط اعتماد را از بین می برد، بنابراین به جای اینکه به چیزی به عنوان یک فاجعه نگاه کنید، به آن به عنوان یک تجربه یادگیری نگاه کنید.

خودتان را ببخشید و به یاد داشته باشید که هیچ دریایی کاملاً هموار نیست و هیچ سفری در آن بدون فراز و نشیب نخواهد بود.

موانع اعتماد به شهود شما

اگر اعتماد به شهودتان آسان بود، این مقاله را نمی‌خوانید. در حقیقت، چندین چیز می تواند مانع از شنیدن آنچه شهودتان برای گفتن است و انجام اقدامات مناسب بر اساس آن باشد.

اینها عبارتند از:

مشکلات و آسیب های روانی.

اضطراب، افسردگی و عزت نفس پایین تنها چند نمونه از مسائل مربوط به سلامت روان هستند که می توانند در روند شهودی اختلال ایجاد کنند. اضطراب منجر به تفکر بیش از حد می شود، افسردگی اغلب به این معنی است که شما اهمیتی نمی دهید، و عزت نفس پایین به این معنی است که شما آنقدر خودتان را دوست ندارید که به حرف های دلتان اعتماد کنید.

آسیب ناشی از گذشته شما ممکن است شما را با مسائل رها کردن، مسائل اعتماد، یا چالش‌های دیگری که مانع از روند معمول و مفید شهود می‌شود، به همراه داشته باشد.

این مسائل می‌توانند مانع از پیروی شهود شخصی در زمانی شوند که واقعاً بهتر می‌داند. به عنوان مثال، اگر افسرده یا مضطرب اجتماعی هستید، ممکن است روده شما به شما بگوید که از دیدن افراد اجتناب کنید، اما این دقیقاً همان چیزی است که برای شما خوب است.

ترس.

بیشتر انواع ترس می تواند مانع از اعتماد شخص به شهود خود شود. برای مثال، اگر فردی از شکست بترسد، ممکن است به حرف دل خود گوش ندهد و ریسک کند، زیرا نگران است که این کار تا چه حد ممکن است اشتباه باشد. عدم اطمینان باعث می‌شود که آنها سکوت کنند یا احساسات خود را نادیده بگیرند و هیچ کاری انجام ندهند.

ترس از طرد شدن، ترس از موفقیت، ترس از ناشناخته – این‌ها تنها چند نمونه دیگر از ترس‌هایی هستند که بر تمایل فرد برای توسعه شهود تأثیر می‌گذارند.

احساسات قوی.

شنیدن اینکه شهود شما چه می گوید، زمانی که در حالت هیجانات شدید قرار دارید، دشوار است. خواه خشم، غم، ترس یا چیز دیگری باشد، در حالی که ذهن شما درگیر آن است، صدای کوچک درون غرق خواهد شد.

عدم اعتماد به نفس.

اعتماد به شهود خود مستلزم سطح معینی از اعتماد به توانایی‌ها، دانش و انعطاف‌پذیری شماست. اگر اعتماد به نفس ندارید، احتمالاً به خودتان شک خواهید کرد و شهود و تصمیماتی که به شما توصیه می کند را حدس بزنید.

تفکر بیش از حد منطقی و غیر قابل انعطاف.

شما نمی توانید به یک طرز فکر شهودی فکر کنید. شهود گاهی از منطق سرپیچی می کند. به همین دلیل است که اگر تمایل دارید به روشی بسیار منطقی فکر کنید، برای گوش دادن به شهود خود دچار مشکل خواهید شد. و حتی اگر آنچه را که شهود خود می گوید بشنوید، اگر آن را تا درجه n تجزیه و تحلیل کنید، ممکن است پیام اصلی را از دست بدهید.

هنجارهای اجتماعی.

هیچ تصمیم واحدی برای همه مناسب نیست. اما اکثر افراد در یک جامعه به بسیاری از قراردادها پایبند هستند که درست تلقی می شوند، حتی اگر همیشه اینطور نباشند.

اگر به تناسب اندام و انجام دادن مانند دیگران اهمیت زیادی بدهید، وقتی به شما می‌گوید روند را کاهش دهید و بر خلاف اصل حرکت کنید، اعتماد کردن به احساس درونی خود برایتان دشوار خواهد بود. /p>

مزایای گوش دادن به شهود شما

اگر در مورد دلایل اصلاح شهود خود شک دارید، در اینجا لیست مختصری از مزایای انجام این کار وجود دارد.

تصمیم گیری بهتر.

چه صرفاً بر اساس شهود خود تصمیم بگیرید یا ترکیبی از آن و تفکر منطقی، باید دریابید که این تصمیم‌ها بیشتر به نفع شما عمل می‌کنند تا اینکه تنها به فکر کردن تکیه کنید.

روابط بهبود یافته.

یک مزیت نادیده گرفته شده تقویت شهود، توانایی ایجاد ارتباطات بهتر با دیگران است. شهود با هوش هیجانی و همدلی مرتبط است و بنابراین می تواند بینش هایی را در مورد اینکه شخص دیگری چه احساسی دارد یا به چه چیزی فکر می کند ارائه دهد. این اطلاعات بینش می‌تواند به شما امکان دهد پاسخ‌های خود را طوری تطبیق دهید که فرد مقابل در کجا قرار دارد.

واقعی تر زندگی کنید.

شهود شما با باورها، ارزش ها و اصول واقعی شما در ارتباط است. با گوش دادن به آن، می توانید نسخه معتبرتری از خود باشید و به گونه ای رفتار کنید که به آن باورها احترام بگذارد. شهود شما می تواند شما را به سمت آنچه واقعاً برای شما مهم است راهنمایی کند که باعث می شود احساس هدف و تحقق بیشتری در شما ایجاد کند.

بهزیستی ذهنی بهبود یافته است.

وقتی احساس درونی خود را در مورد چیزی دنبال می کنید، احتمالاً استرس و اضطراب کمتری را در مورد آن تصمیم تجربه خواهید کرد. در عوض، احساس قدرت و اعتماد به نفس بیشتری می کنید. زمانی که به شهود خود اجازه دهید شما را در طول زندگی راهنمایی کند، سلامت روان کلی شما باید بهبود یابد.

جریان با زندگی.

از آنجایی که شهود شما احساسات واقعی شما را در مورد چیزی می‌داند، وقتی از آنچه می‌گوید پیروی می‌کنید، احساس می‌کنید که با خود اصلی خود هماهنگ عمل می‌کنید. شما زمان کمتری را صرف مشورت در مورد تصمیمات خواهید کرد و زندگی روان تر خواهد شد.

خلاقیت افزایش یافته.

شهود شما می تواند اطلاعات پیچیده را به گونه ای پردازش کند که ذهن خودآگاه شما قادر به پردازش آن نیست، به این معنی که می تواند ایده ها و راه حل های نوآورانه ای ارائه دهد. شما می توانید از دیدگاه های مختلف ببینید و احتمالات جدیدی را تصور کنید که در غیر این صورت از شما پنهان می ماند.

پشیمانی کمتر.

حتی زمانی که به شهود خود گوش دهید، همه چیز اشتباه خواهد شد – این اجتناب ناپذیر است. اما زمانی که تصمیمات خود به جای تفکر گام به گام و منطقی، توسط روح شما هدایت شوند، کمتر پشیمان خواهید شد. اگر چیزی در آن زمان درست بود، می‌پذیرید که احتمالاً بهترین تصمیمی بود که می‌توانستید بگیرید، علی‌رغم اینکه نتیجه نمی‌گرفت.

انعطاف پذیری بیشتر.

وقتی روزهای سختی برای شما پیش می‌آید، شهود شما می‌تواند به شما کمک کند تا به عقب برگردید. به لطف نقشی که در حل مسئله دارد، یک شهود قوی می تواند شما را مدبر، انعطاف پذیر و سازگار کند. الهامات و ایده هایی برای عبور از آن سوی هر مشکلی که با آن روبرو هستید پیدا خواهید کرد.

چگونه شهود را با تفکر منطقی ترکیب کنیم

آیا همیشه باید به شهود خود اعتماد کنید؟ نه، گاهی اوقات ممکن است اشتباه باشد، به خصوص زمانی که در مورد چیزی که با آن سر و کار دارید، تجربه و تخصص ندارید.

شهود شامل پیش‌بینی عاطفی است – فرآیند پیش‌بینی احساس شما در مورد یک رویداد آینده بر اساس تجربیات گذشته. اما این پیش‌بینی می‌تواند بر تعمیم‌هایی تکیه کند که ممکن است به وضعیت فعلی مرتبط نباشد.

مثلاً، ممکن است دلتان به شما بگوید که با دوستانتان به تعطیلات دسته جمعی نروید، زیرا در جوانی این کار را انجام داده اید و از آن لذت نمی برید. اما این تعطیلات ممکن است بسیار متفاوت از تعطیلات گذشته باشد و شما ممکن است در حال حاضر فرد دیگری باشید. این ممکن است یک تعطیلات ساحلی آرامش بخش باشد، در حالی که تجربه قبلی شما یک تعطیلات شهری پر سر و صدا بود. و ممکن است اعتماد به نفس خود را افزایش داده باشید و در پوست خود احساس راحتی بیشتری نسبت به آن زمان داشته باشید.

شهود همچنین شامل اکتشافی – میانبرهای ذهنی – است که به فرد اجازه می دهد به جای توقف و فکر کردن در مورد هر اقدامی که انجام می دهد، تصمیمات سریع بگیرد. برخی از اکتشافی های رایج عبارتند از:

  • در دسترس بودن: هر چه راحت‌تر به ذهن چیزی بیاورید، احتمال بیشتری وجود دارد که هنگام تصمیم‌گیری از آن اطلاعات استفاده کنید.
  • آشنایی: تمایل دارید نظرات مطلوب تری در مورد چیزها، مکان ها و افرادی که تجربه دست اول با آنها دارید، داشته باشید، حتی اگر جایگزینی مزایای بیشتری داشته باشد.
  • لنگر انداختن: شما بیشتر تحت تأثیر اولین اطلاعاتی که در مورد چیزی می‌آموزید تا حقایق بعدی، تحت تأثیر قرار می‌گیرید، حتی اگر مورد دوم مرتبط‌تر باشد.

ابتکار می‌تواند منجر به سوگیری‌های شناختی شود—الگوهایی از افکار که منجر به نتایج غیرمنطقی و غیربهینه می‌شوند.

به عنوان مثال، لنگر انداختن می تواند هم یک اکتشافی و هم یک سوگیری باشد. اگر اولین اطلاعاتی که به دست می آورید بسیار مرتبط باشد، میانبری برای تصمیم گیری فراهم می کند. و اگر این تصمیم اهمیت زیادی نداشته باشد، اکتشافی لنگرگاه باعث صرفه جویی در زمان و انرژی گرانبها می شود.

اما اولین اطلاعاتی که می شنوید می تواند دید شما را نیز تیره کند و شما را به سمت انتخاب های نادرست سوق دهد، اگر مرتبط نباشد، فقط یک تکه از اره منبت کاری اره مویی باشد، یا دور از ذهن باشد.

به عنوان مثال، اگر خودرویی را برای فروش با قیمت خاصی مشاهده کردید، ممکن است باور کنید که این قیمت بازار چنین خودرویی است. اگر در مورد سایر خودروهای مشابه تحقیق کنید، ممکن است خودروهای ارزان‌تر را مشکلی در نظر بگیرید و خودروهای گران‌تر را گران‌تر بدانید. مقایسه مزایا و معایب نسبی خودروهای مختلف برای شما دشوار خواهد بود و بنابراین ممکن است خودرویی را بخرید که گران‌تر از توانایی شما باشد یا تمام ویژگی‌های مورد نظر شما را نداشته باشد.

برخی نمونه های دیگر از سوگیری های شناختی عبارتند از:

  • اثر اجماع کاذب: تمایل به بیش از حد برآورد کردن میزان توافق دیگران با عقاید، رفتارها، نگرش‌ها و ارزش‌های شما.
  • سوگیری تایید: تمایل به طرفداری از اطلاعاتی که آنچه را قبلاً فکر می‌کنید یا به آن اعتقاد دارید، تقویت می‌کند.
  • سوگیری در خدمت به خود: تمایل به اعتبار دادن به خود برای موفقیت‌هایتان، اما مقصر دانستن شکست‌های خود به دلایل بیرونی.

از آنجایی که شهود با اکتشافات مرتبط است و اکتشافات می تواند منجر به سوگیری های شناختی شود، مهم است که هنگام تصمیم گیری که می تواند پیامدهای پایدار داشته باشد یا کل زندگی شما را شکل دهد، تنها به شهود تکیه نکنید.

در چنین مواردی، شهود باید پایه‌ای برای تفکر منطقی، تحقیق و استنتاج گسترده‌تر باشد. می‌توانید احساسات شهودی خود را در مورد چیزی در نظر بگیرید و سپس به جزئیات بیشتر نگاه کنید، رویکردها یا دیدگاه‌های جایگزین را در نظر بگیرید و همه چیزهایی را که در زمینه آن احساس شهودی اولیه کشف می‌کنید، بسنجید.

مهم است که تشخیص دهید چه زمانی ممکن است از سوگیری های شناختی رنج ببرید زیرا اگر در این زمینه خودآگاهی نداشته باشید، می توانید بدون توجه به احتمال اشتباه بودن، به دنبال راه هایی برای حمایت از شهود خود باشید.

هنگام انتخاب های جزئی، شهود شما راهنمای ارزشمندی است. اما هنگام برخورد با دوشاخه های اصلی در جاده، باید تفکر شهودی و تحلیلی را ترکیب کنید تا تصمیم خود را شکل دهید. در روانشناسی، این نظریه به عنوان نظریه فرآیند دوگانه شناخته می شود.

هرچه تخصص بیشتری در رابطه با موضوعی که در نظر دارید داشته باشید، ممکن است بخواهید بیشتر به شهود خود تکیه کنید. برعکس، اگر تجربه یا دانشی نداشته باشید، شهود شما راهنمای خوبی نخواهد بود و تفکر منطقی مزایای بیشتری ارائه می‌کند.

یک کلمه نهایی در مورد شهود

شهود یک احساس قدرتمند است که می تواند نقش مهمی در کمک به شما در زندگی به گونه ای ایفا کند که احساس راحتی می کنید. این کامل نیست، اما مزایای زیادی فراتر از آنهایی که تفکر تحلیلی می تواند ارائه دهد، ارائه می دهد.

هرچه بیشتر با استفاده از شهود خود تمرین کنید، بیشتر متوجه خواهید شد که چه زمانی شما را به خوبی راهنمایی می کند و چه زمانی کمی فکر بیشتری لازم است. یک رویکرد خوب این است که بدترین سناریو را برای تصمیمی که می‌گیرید در نظر بگیرید، و اگر این چیزی نیست که به شما یا زندگی‌تان آسیب بزرگی وارد کند، باید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و به شهود خود اعتماد کنید.

هرچه بیشتر آنچه را که احساس درونی به شما می‌گوید دنبال کنید، بیشتر با سیگنال‌ها و پیام‌های آن هماهنگ می‌شوید.

این نوشته به صورت خودکار نوشته شده اگر مشکلی در کلمه اعم از همه چیز باشد ما را حتما از طریق نظرات باخبر کنید تا رسانه بتواند بهترین اطلاعات عمومی را بدهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا