سلامت

Doomscrolling: شکستن عادت

Doomscrolling: شکستن عادت

A person scrolling on a cell phone in the dark

آیا تا به حال خود را پیدا کرده‌اید که بی‌وقفه در اخبار و پست‌های رسانه‌های اجتماعی پیمایش می‌کنید و قادر به توقف آن نیستید؟ به آن “Doomscrolling” می گویند و بسیار رایج است.

هرکسی که تلفن همراه یا رایانه داشته باشد، می‌تواند به عادت رستاخیز سقوط کند. کورتنی بات، دکتر، متخصص پزشکی نوجوانان در بیمارستان های دانشگاهی Rainbow Babies & Children، می گوید که بزرگسالان جوان تر و افرادی که از نزدیک سیاست را دنبال می کنند، بیشتر درگیر این عادت ناسالم هستند.

چرا Doomscrolling ناسالم است؟

مسائل سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب در دو دهه گذشته افزایش یافته است، تا حدی به دلیل گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌هایی که دسترسی تقریباً دائمی به رسانه‌های اجتماعی و به‌روزرسانی‌های اخبار را فراهم می‌کنند.

اثرات قیامت بر سلامت روان عبارتند از:

  • بدتر شدن افسردگی و اضطراب: افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب (چه به طور رسمی تشخیص داده شده باشند یا نه) ممکن است متوجه شوند که قیامت باعث ایجاد یک قسمت می شود یا علائم را بدتر می کند. Doomscrolling همچنین می‌تواند باعث حملات پانیک شود.
  • تقویت افکار و احساسات منفی: هنگامی که برخی از افراد احساس اضطراب یا افسردگی می کنند، ممکن است اخبار و اطلاعاتی را بخوانند که احساسات منفی آنها را تایید می کند و یک چرخه معیوب ایجاد می کند.
  • مشکلات خواب: بسیاری از مردم درست قبل از خواب به تلفن خود نگاه می کنند. هر نوع پیمایش رسانه‌ای در اواخر شب یا پخش ویدیو – نه فقط پیمایش – می‌تواند مغز را بیش از حد تحریک کند تا از خواب با کیفیت جلوگیری کند.
  • افزایش سطح هورمون استرس: زمان زیادی که صرف گشت و گذار در قیامت می شود می تواند سطح هورمون های استرس کورتیزول و آدرنالین را افزایش دهد که منجر به افزایش استرس و خستگی ذهنی و جسمی می شود.

وقتی پیمایش به یک عادت اعتیاد آور تبدیل می شود

بخصوص جوانان و نوجوانان مسن تر تمایل دارند زمان بیشتری را در رسانه های اجتماعی و سایر اشکال فناوری دیجیتال بگذرانند. از آنجایی که مغز نوجوانان و بزرگسالان جوان هنوز در حال رشد است، این گروه سنی ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به قیامت و اثرات مضر آن باشد.

دکتر بات می‌گوید: «همانند بسیاری از رفتارهای اعتیادآور دیگر، چرخش قیامت آزادسازی دوپامین را در مغز فعال می‌کند. بنابراین اگرچه اغلب منجر به احساسات منفی مانند افسردگی و اضطراب می شود، پیمایش بی پایان نیز احساسات مثبت مرتبط با دوپامین را ارائه می دهد. هرچه بیشتر پیمایش کنید، دوپامین بیشتری برای تقویت و پاداش دادن به رفتار آزاد می‌شود.”

نحوه پیمایش مسئولانه

در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما کمک کند در دنیای همیشه آنلاین سالم بمانید:

  • تنظیم محدودیت‌های زمانی: هنگام پیمایش در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری، به راحتی می‌توان زمان را از دست داد. یک تایمر روی تلفن خود تنظیم کنید یا زمان‌های خاصی را برای پیمایش آنلاین برنامه‌ریزی کنید. همچنین تنظیمات تلفن و برنامه‌هایی برای محدود کردن دسترسی شما به رسانه‌های اجتماعی و حساب‌های خبری طراحی شده‌اند. هر از چند گاهی یک استراحت طولانی در رسانه های اجتماعی داشته باشید.
  • کنترل آنچه را که می بینید به دست بگیرید: همه اخبار بد نیستند. اگر برخی از عناوین منفی در فید خود را با داستان های مثبت جایگزین کنید، احتمالاً استرس کمتری خواهید داشت. شما می توانید تجربه آنلاین خود را شکل دهید. برای متعادل کردن محتوای منفی، حساب‌هایی را دنبال کنید که محتوای آموزشی، نشاط‌بخش یا علاقه‌مند به انسان ارائه می‌دهند.
  • پیمایش ذهن‌آگاه: ذهن‌آگاهی اغلب برای مدیتیشن به کار می‌رود، به تمرکز بر لحظه حال به جای نگرانی در مورد گذشته یا آینده اشاره دارد. اگر متوجه شدید که در حال چرخش قیامت هستید، مکث کنید و ببینید که چه احساسی از نظر ذهنی و جسمی دارید. با بلند شدن و پایین گذاشتن گوشی خود برای مدتی خلسه را بشکنید.
  • فعالیت‌های سالم‌تر را در اولویت قرار دهید: به جای پیمایش، پیاده‌روی کنید، کتاب بخوانید، میان‌وعده درست کنید یا به سرگرمی‌ای بپردازید که از آن لذت می‌برید. تغییرات کوچکی ایجاد کنید تا زمان کمتری را در تلفن خود صرف کنید.

پیوندهای مرتبط

University Hospitals دارای شبکه گسترده ای از پزشکان مراقبت های اولیه و متخصصین سلامت رفتار کسانی که می توانند همه انواع افسردگی، اضطراب و اختلالات سلامت روان را تشخیص داده و درمان کنند.

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا