سلامت

مقابله با فرسودگی شغلی دیابت

مقابله با فرسودگی شغلی دیابت

چه بررسی سطح گلوکز خون، شمارش کربوهیدرات‌ها، مصرف داروها، ورزش منظم یا رفتن به قرار ملاقات‌های پزشکی – مدیریت دیابت می‌تواند کار سختی باشد. برای بسیاری از افراد، این می تواند کاملاً طاقت فرسا باشد.

جولیا بلانشت، دکترا، RN، BC-ADM، CDCES، یک پرستار دانشمند و متخصص مراقبت و آموزش دیابت در بیمارستان های دانشگاهی مرکز پزشکی کلیولند و استادیار پزشکی در دانشگاه کیس وسترن رزرو. «افرادی که دچار فرسودگی شغلی دیابت می‌شوند اغلب احساس می‌کنند تسلیم می‌شوند. در نتیجه، ممکن است از وظایف خود مدیریت دیابت اجتناب کنند.»

چگونه بفهمیم در فرسودگی شغلی هستید

هر چه زودتر تشخیص دهید که دچار فرسودگی دیابت هستید، زودتر می توانید خود را از آن خارج کنید. برخی از نشانه های رایج که نشان می دهد شما غرق شده اید ممکن است عبارتند از:

  • میزان قند خون خود را مرتباً به اندازه کافی چک نمی کنید یا حتی اصلاً بررسی نمی کنید
  • داروهای خود را از دست داده یا حذف کرده اید
  • نپوشیدن یا استفاده نکردن از فناوری دیابت
  • عادات غذایی ناسالم یا عدم شمارش کربوهیدرات
  • ورزش نادر یا بدون ورزش
  • جدایی از خانواده، حمایت اجتماعی و تیم مراقبت های بهداشتی

اگر دچار فرسودگی شغلی دیابت هستید، ممکن است این موارد را نیز تجربه کنید:

  • احساسات منفی شدید در مورد دیابت، مانند ناامیدی، عصبانیت و احساس غرق شدن
  • احساس دیابت بر شما کنترل دارد
  • احساس ناتوانی
  • احساس انزوا یا تنهایی با دیابت
  • نادیده گرفتن یا تلاش برای فراموش کردن بیماری

دکتر بلانشت می‌گوید: «اغلب، علائم رفتاری فرسودگی شغلی دیابت به علائم فیزیکی بیشتری تبدیل می‌شوند، مانند زمانی که فردی پس از اجتناب از نظارت و مصرف دارو، علائم فیزیکی هیپرگلیسمی (قند خون بالا) را تجربه می‌کند.

چه چیزی باعث فرسودگی شغلی دیابت می شود؟

بار روانی مدیریت یک بیماری مزمن سلامتی اغلب به اندازه کافی است که منجر به احساس فرسودگی شغلی شود. با این حال، عوامل زیادی می‌توانند در تجربه کردن این بیماری نقش داشته باشند، از جمله:

  • وضعیت اولیه سلامت روان فرد
  • عدم دسترسی به تیم مراقبت های بهداشتی حمایتی
  • سیستم‌های پشتیبانی ناکافی، از جمله حمایت اجتماعی و همتایان
  • اهداف درمان غیرواقع بینانه: به عنوان مثال، اگر A1C فردی بالاتر از محدوده هدف او باقی بماند، ممکن است احساس شکست یا عدم کفایت کنند.
  • موانع خود مدیریتی: بیماری‌های مرتبط با دیابت، عدم دسترسی کافی به نوع و مقدار مناسب دارو، مشکلات طرح بیمه، و تجربه هیپرگلیسمی و هیپوگلیسمی (قند خون پایین).

دکتر بلانشت می‌گوید: «بعضی از افراد پس از دوره‌ای که قند خونشان به اندازه‌ای پایین می‌آید که به کمک دیگران نیاز دارند، برای اولین بار دچار فرسودگی می‌شوند. “در این نوع موقعیت ها استرس عاطفی زیادی وجود دارد.”

همچنین، فرسودگی شغلی دیابت اغلب بر افرادی که در حال گذراندن مراحل اصلی زندگی هستند، تأثیر می‌گذارد. زندگی به تنهایی برای اولین بار، از دست دادن یکی از عزیزان، تجربه یک بیماری یا آسیب جدی—این نوع رویدادهای بزرگ زندگی همگی می توانند وضعیتی از بی ثباتی عاطفی ایجاد کنند که می تواند باعث فرسودگی دیابت در بسیاری شود.

پریشانی دیابت یا فرسودگی دیابت؟

یک مفهوم مرتبط با فرسودگی شغلی دیابت، پریشانی دیابت است که به نگرانی‌ها، نگرانی‌ها و ترس‌هایی اشاره دارد که افراد مبتلا به دیابت هنگام مدیریت شرایط خود در طول زمان تجربه می‌کنند.

«پریشانی دیابت می تواند به طور منظم یا پراکنده اتفاق بیفتد. دکتر بلانشت می‌گوید: وقتی پریشانی دیابت به حدی افزایش می‌یابد که فرد غرق می‌شود و می‌خواهد تسلیم شود، آنگاه پریشانی به فرسودگی شغلی تبدیل می‌شود.

غلبه بر فرسودگی شغلی

اگر مشکوک به فرسودگی شغلی دیابت هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با کسی صحبت کنید، خواه ارائه دهنده مراقبت اولیه شما، تیم مراقبت دیابت یا یک متخصص سلامت روان باشد. اطلاع دادن به مراقب در مورد احساس خود به او این امکان را می دهد که برنامه ریزی کند که چگونه از شما در معکوس کردن یا جلوگیری از فرسودگی شغلی حمایت کند.

دکتر بلانشت می‌گوید: «همچنین، برقراری ارتباط با همسالانی که مبتلا به دیابت هستند، می‌تواند هنگام کار بر فرسودگی شغلی دیابت بسیار مفید باشد. “این را می توان با برقراری ارتباط با سایر افراد مبتلا به دیابت در رسانه های اجتماعی، پیوستن به یک گروه پشتیبانی، یا ارتباط با سایر افراد مبتلا به دیابت از طریق سازمان های غیرانتفاعی انجام داد.”

وقتی در فرسودگی شغلی هستید، مهم است که برای خودتان وقت بگذارید: کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می‌برید، کارهایی که می‌توانند به شما در رفع فشار کمک کنند و در عین حال از فکر کردن به اینکه دیابت چقدر می‌تواند خسته‌کننده باشد، استراحت کنید.

دکتر بلانشت می‌گوید: «در حالی که مطمئناً می‌توانید بر فرسودگی دیابت غلبه کنید، برخی افراد تمایل دارند دوباره به آن دچار شوند. “این دلیل بیشتری برای اطمینان از داشتن یک تیم مراقبت بهداشتی خوب و سایر اشکال حمایتی است که اگر فرسودگی شغلی شما دوباره شروع شود.”

پیوندهای مرتبط

به رهبری تیمی مجرب از پزشکان و محققان، مرکز دیابت و چاقی بیمارستان‌های دانشگاه مراقبت، مدیریت مداوم را ارائه می‌کند. و آموزش برای دیابت، پیش دیابت، چاقی و شرایط مرتبط.

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا