رژیم های گیاهی می توانند خلق و خو، ورزش و رابطه جنسی را تقویت کنند

رژیم های گیاهی می توانند خلق و خو، ورزش و رابطه جنسی را تقویت کنند

رژیم غذایی شما می تواند بیش از کلسترول، قند خون و وزن بدن تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است بر خلق و خو، عملکرد ورزشی و زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد.

متخصص تغذیه ثبت شده در بیمارستان های دانشگاهی الیزابت تراکسلر، ام اس، RDN، LD می گوید

رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه به طور خاص این مناطق را بهبود می بخشد. او موارد بیشتری را در زیر به اشتراک می گذارد.

رژیم‌های گیاهی چگونه بر خلق و خو، ورزش و عملکرد جنسی تأثیر می‌گذارند؟

از آنجایی که رژیم‌های گیاهی با بهبود سلامت متابولیک مرتبط هستند، مانند کاهش چربی بدن، کاهش کلسترول یا مدیریت خون سطح قند، آنها همچنین می توانند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهند که ممکن است در ایجاد اختلال عملکرد فیزیکی یا جنسی نقش داشته باشد.

در مقایسه با رژیم غذایی غربی (که به عنوان مصرف زیاد غذاهای از پیش بسته بندی شده، غلات تصفیه شده و چربی های اشباع شده تعریف می شود)، رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه ممکن است با کاهش خطر ابتلا به اختلال نعوظ، افزایش باروری در مردان و کاهش علائم پس از یائسگی در زنان.

عملکرد ورزش ممکن است به دلیل مواد مغذی از رژیم غذایی گیاهی بهبود یابد. مصرف بیشتر کربوهیدرات ها و آنتی اکسیدان ها و مصرف کمتر چربی اشباع شده می تواند استقامت و عملکرد قلبی عروقی را در طول ورزش بهبود بخشد.

برخی از رژیم‌های گیاهی ممکن است خلق و خوی را بهبود بخشد، به دلیل غذاهای ضدالتهابی، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد. با این حال، همه رژیم های غذایی گیاهی نتایج یکسانی در بهبود خلق و خو نشان نمی دهند. اگر مصرف غذاهای فرآوری شده بیشتر از غذاهای گیاهی کامل و فرآوری نشده باشد، برخی از رژیم‌های گیاه‌خواری با نرخ بالاتر افسردگی مرتبط هستند.

آیا غذاهای خاصی وجود دارد که این نواحی را تقویت می کند؟

غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه ها و روغن زیتون حاوی پلی فنول هستند. این ترکیبات استرس اکسیداتیو را که در سراسر بدن ناشی از التهاب ایجاد می شود، کاهش می دهند. استرس اکسیداتیو با بسیاری از بیماری ها مرتبط است. این غذاها همچنین حاوی چربی تک غیراشباع هستند که به عملکرد مغز کمک می کند و ممکن است خلق و خو را بهبود بخشد.

پلی فنول ها ترکیباتی هستند که در بسیاری از غذاهای گیاهی یافت می شوند. به عنوان مثال، ویتامین C در مرکبات یافت می شود. فلفل دلمه ای برای کاهش استرس اکسیداتیو از تولید حمایت می کند. چربی های غیراشباع مانند گردو و دانه کدو تنبل اجزای مهمی را برای غشای اسپرم فراهم می کنند.

برای خانم‌ها، غذاهای سویا ممکن است به کاهش علائم یائسگی< کمک کند. /a> مانند گرگرفتگی به دلیل تبدیل پلی فنل ایزوفلاون از سویا به مولکول‌هایی که مانند استروژن در بدن عمل می‌کنند.

عملکرد ورزشی ممکن است با مصرف بیشتر کربوهیدرات‌هایی مانند غلات کامل، جو، برنج قهوه‌ای، کینوا، میوه‌ها، سیب‌زمینی شیرین یا لوبیا افزایش یابد. این غذاها انرژی لازم را برای حفظ استقامت در طول فعالیت فراهم می کنند. مزایای اضافی قلبی عروقی از آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است که استرس اکسیداتیو را کاهش داده و جریان خون را افزایش می دهد.

آیا مصرف زیاد گوشت یا گوشت های فرآوری شده می تواند اثر مضری داشته باشد؟

گوشت‌ها معمولاً کلسترول و چربی‌های اشباع‌شده بیشتری دارند، که ممکن است با افزایش استرس اکسیداتیو که تولید اسپرم و تستوسترون را کاهش می‌دهد، بر باروری مردان تأثیر بگذارد. در زنان، رژیم های غذایی سرشار از گوشت قرمز فرآوری شده با خطر بالاتر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف گوشت با افزایش خطر اختلال نعوظ مرتبط است. ممکن است در رژیم های غذایی گیاهی به دلیل افزایش جریان ضربه و تجمع کمتر پلاک از کلسترول در شریان ها، کمتر اتفاق بیفتد. یک رژیم غذایی گیاهی همچنین ممکن است چربی بدن را کاهش دهد، که می تواند باروری کلی را افزایش دهد.

افکار اضافی؟

راههای زیادی برای استفاده از رژیم غذایی گیاهی وجود دارد. اکثر تحقیقات نشان می دهد که مزایای بسیاری برای اکثر انواع رژیم های غذایی گیاهی وجود دارد. با این حال، ممکن است همه رویکردها برای ایجاد این مزایا کافی نباشند. توصیه می‌شود با یک متخصص تغذیه ملاقات کنید تا درباره رژیم غذایی خود صحبت کنید و توصیه‌های شخصی در مورد نحوه دستیابی به این نتایج را دریافت کنید.

پیوندهای مرتبط

University Hospitals دارای تیمی از تغذیه‌شناسان بالینی با تخصص برای ارائه مشاوره و برنامه‌های غذایی شخصی‌سازی شده برای هر کسی است که به دنبال ارتقای سلامتی خود است. هدف گذاری کنید یا به طور ایمن و موثر وزن کم کنید.

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

خروج از نسخه موبایل