بیماری لایم: چرا درمان اولیه اهمیت دارد؟

بیماری لایم: چرا درمان اولیه اهمیت دارد؟

موارد گزارش شده از بیماری لایم در حال افزایش است. عفونت منتقل شده توسط کنه آهو را می توان به راحتی با آنتی بیوتیک ها در صورت تشخیص زودهنگام درمان کرد، اما در صورت تاخیر در درمان، خطر عوارض طولانی مدت افزایش می یابد.

به همین دلیل مهم است که علائم بیماری لایم را بشناسید و در صورت تجربه کنه‌گزیدگی به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. .

بیماری لایم چیست؟

بیماری لایم توسط باکتری Borrelia ایجاد می‌شود که توسط برخی (اما نه همه) کنه‌های آهو که به آن کنه‌های پا سیاه نیز می‌گویند منتقل می‌شود. از طریق نیش کنه آهو به انسان و سایر حیوانات سرایت می کند.

علائم بیماری لایم شامل تب، سردرد، خستگی و بثورات مدور در حال گسترش است. دکتر مک نیلی می گوید که معمولاً یک کنه باید حداقل 24 ساعت به شما بچسبد تا بیماری لایم منتقل شود، بنابراین برداشتن سریع کنه ممکن است از عفونت جلوگیری کند.

در صورت مشکوک بودن به بیماری لایم، معمولاً یک آزمایش آزمایشگاهی می تواند عفونت را تأیید کند. با این حال، از آنجایی که نتایج آزمایشگاهی ممکن است هفته‌ها طول بکشد، اکثر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی هر بیماری را که گزش کنه تایید شده داشته باشد و علائم بیماری لایم را تجربه کند، درمان می‌کنند.

عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک هایی مانند داکسی سایکلین درمان می شود. آنتی بیوتیک معمولاً برای حدود 10 تا 14 روز مصرف می شود، اما برخی موارد ممکن است به 30 روز درمان یا بیشتر نیاز داشته باشند. دکتر مک‌نیلی می‌گوید که اکثریت قریب به اتفاق موارد بیماری لایم با آنتی‌بیوتیک‌ها برطرف می‌شود و بیمار هیچ گونه عوارض طولانی‌مدتی نخواهد داشت.

تشخیص را به تاخیر نیندازید

دکتر مک‌نیلی می‌گوید اگر بیماری لایم به‌موقع تشخیص داده و درمان نشود، اوضاع پیچیده‌تر می‌شود. اگر بیمار متوجه نشود که کنه گزیده شده است، این اتفاق می افتد – برای مثال، اگر کنه زیر موهای سر یا در ناحیه دیگری از بدن که به سختی قابل مشاهده است بچسبد. و از آنجایی که علائم اغلب شبیه به سایر عفونت‌ها است، برخی افراد ممکن است فکر کنند که فقط سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند.

موارد مداوم بیماری لایم اغلب در بیمارانی رخ می دهد که تا چند روز یا چند هفته پس از گزش کنه تشخیص داده نمی شود. دکتر مک‌نیلی می‌گوید در این مرحله آنتی‌بیوتیک‌ها کمتر مؤثر هستند و حدود 5 درصد از افراد ممکن است عوارضی را تجربه کنند که پس از عفونت اولیه به خوبی خود را نشان می‌دهند. این عوارض می‌توانند بر چندین سیستم بدن تأثیر بگذارند و شامل علائمی مانند:

باشند

  • بدن درد
  • مه مغزی و سایر علائم عصبی
  • خستگی
  • علائم مرتبط با قلب مانند کاردیت (التهاب قلب)
  • مشکلات استخوان و مفاصل مانند آرتریت

زندگی با استرس ناشی از این علائم مزمن نیز می تواند بر سلامت روان و رفاه فرد تأثیر بگذارد.

دکتر مک‌نیلی می‌گوید مشخص نیست که چرا برخی از افراد به بیماری لایم مداوم یا مزمن – که به عنوان سندرم بیماری لایم پس از درمان نیز شناخته می‌شود – مبتلا می‌شوند و برخی دیگر دچار این بیماری نمی‌شوند. و کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد این عوارض مزمن در وهله اول می شود.

بیمارانی که علائم مزمن دارند معمولاً در طول زمان بهبود می یابند، اما ممکن است چندین ماه یا حتی سال ها طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. مک نیلی نکاتی را برای بهبودی مانند استراحت زیاد، رژیم غذایی سالم، ورزش مناسب و کاهش استرس توصیه می کند. او همچنین بر اهمیت ارتباط با خانواده و دوستان و اطمینان از رفع نیازهای سلامت روان شما تاکید می کند.

دکتر مک‌نیلی خاطرنشان می‌کند که گاهی اوقات علائمی که به بیماری لایم دائمی نسبت داده می‌شوند ممکن است در واقع ناشی از چیزی نامرتبط باشند، بنابراین مهم است که با ارائه‌دهنده خود برای مدیریت صحیح سلامت خود کار کنید.

پیشگیری کلیدی است

جلوگیری از گزش کنه در وهله اول بهترین راه برای جلوگیری از بیماری لایم و عوارض احتمالی آن است. اگر زمانی را در جنگل می گذرانید، دکتر مک نیلی پیشنهاد می کند که شلوار و آستین بلند بپوشید و شلوار خود را در جوراب خود فرو کنید، بدن خود را از نظر کنه در هنگام بازگشت به خانه بررسی کنید و فوراً آنها را بردارید. مطمئن شوید که به دقت و به طور کامل بررسی کنید زیرا کنه ها ممکن است به خوبی پنهان شده باشند و می توانند به اندازه یک دانه خشخاش باشند.

دکتر مک‌نیلی می‌گوید، می‌توانید از موچین یا حتی لبه کارت اعتباری استفاده کنید تا کنه را به آرامی از بدن خود جدا کنید. و سعی کنید کنه را نگه دارید تا بتوان آن را در آزمایشگاه از نظر باکتری های عامل بیماری لایم آزمایش کرد. اگر گزیده شده اید، با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود یا در یک مرکز مراقبت فوری به دنبال مراقبت باشید تا در صورت لزوم بتوانید درمان فوری را شروع کنید.

دکتر مک‌نیلی می‌گوید در حالی که ترس زیادی در مورد بیماری لایم وجود دارد، توجه به این نکته مهم است که بیشتر موارد بیماری لایم به راحتی با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند – و تشخیص به معنای سال‌ها علائم ناتوان‌کننده نیست.

“من بیماران را تشویق می کنم که بیرون بروند و از فضای باز لذت ببرند. نحوه جلوگیری از گزش کنه را بدانید. بدانید که به دنبال چه علائمی باشید و چه زمانی به دنبال مراقبت باشید – اما در ترس زندگی نکنید.

پیوندهای مرتبط

در بیمارستان‌های دانشگاهی، ما مراقبت‌ها را در هر سطحی از مراقبت‌های درخواستی گرفته تا موارد اضطراری و هر چیزی در این بین ارائه می‌کنیم. گرفتن بهترین تصمیمات بهداشتی برای خانواده شما با دانستن به کجا بروید شروع می شود.

 

 

این مطلب به صورت اطلاع رسانی و مطلع کردن بیمار از بیماری خود است و نباید به جای دستورات پزشکی استفاده شود و رسانه در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد

خروج از نسخه موبایل