سلامت

استفاده از سیستم های منطقه ای مبتنی بر اکولوژی، نه مرزهای ژئوپلیتیکی، برای تعیین شیوع ویروس نیل غربی

استفاده از سیستم های منطقه ای مبتنی بر اکولوژی، نه مرزهای ژئوپلیتیکی، برای تعیین شیوع ویروس نیل غربی

Using regional systems based on ecology, not geopolitical boundaries, to determine the spread of West Nile
شیوع بیماری های منتقله از پشه اغلب توسط مناطق ژئوپلیتیکی تعریف شده مانند ایالت ها یا شهرستان ها تجزیه و تحلیل می شود. اما محققان می گویند ممکن است قدرت بیشتری در استفاده از مناطق زیست محیطی به جای آن وجود داشته باشد. اعتبار: جیمز گاتانی از طریق کتابخانه تصویر بهداشت عمومی CDC، دامنه عمومی

دانشمندان اغلب از مدل های پیش بینی برای پیش بینی شیوع بیماری های عفونی استفاده می کنند. داده‌هایی که به این مدل‌ها اطلاع می‌دهند معمولاً توسط مرزهای ژئوپلیتیکی مانند ایالت‌ها یا شهرستان‌ها تنظیم می‌شوند.

در مقاله جدید منتشر شده در GeoHealth، اس. کین موزر و همکاران استدلال می کنند که استفاده از چنین مرزهایی بر اساس فعالیت انسانی و جغرافیای فیزیکی—به جای آن نسبت به عوامل اقلیمی یا اکولوژیکی – ممکن است با پنهان کردن روابط بین بیماری و محیط، دقت پیش‌بینی‌ها را محدود کند.

برای مثال، پشه‌های حامل عوامل بیماری‌زا مانند ویروس نیل غربی، به مرزهای ژئوپلیتیکی که داده‌های بهداشتی در امتداد آن تقسیم می‌شوند توجهی ندارند.

پیش‌بینی‌های بیماری منطقه‌ای ایالات متحده اغلب از نه منطقه اقلیمی تعریف‌شده توسط NOAA استفاده می‌کنند. اگرچه این مناطق عوامل آب و هوایی را در نظر می گیرند، اما همچنان در امتداد خطوط ایالتی گروه بندی می شوند. در این مطالعه، محققان در عوض از 10 منطقه زیست محیطی سطح I – یا مناطقی با اکوسیستم های مشابه و منابع زیست محیطی مشابه – که توسط EPA تعریف شده اند، استفاده کردند.

محققان داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) را در نیل غربی از سال 2005 تا 2019 مورد بررسی قرار دادند تا همبستگی بین دما، بارش و موارد نیل غربی را در هر دو منطقه آب‌وهوایی NOAA و منطقه‌های بوم گردی EPA بررسی کنند.

در برخی از مناطق، همبستگی بین سطح آب و هوا و بروز ویروس بسته به این که از تجزیه‌های منطقه‌ای در تحلیل‌ها استفاده شده است، تغییر کرد. به‌عنوان مثال، منطقه زیست‌محیطی جنوب غربی ارتفاعات نیمه‌خشک EPA در اقلیم جنوب غربی NOAA منطقه، اما اولی همبستگی منفی بین دما و سطوح بروز ویروس نشان داد، در حالی که دومی همبستگی مثبتی را نشان داد.

همبستگی‌های یافت شده در EPA در مناطق زیست محیطی اغلب با دانش تثبیت شده در مورد چگونگی مطابقت دارد. پویایی محیطی و زیست شناسی پشه بر گسترش بیماری تأثیر می گذارد.

برای مثال، نرخ ویروس با دمای غیرعادی بالا افزایش می‌یابد، اما دمای بسیار بالا می‌تواند با مرگ پشه‌ها اثر معکوس داشته باشد. (از آنجا که مناطق تعریف شده توسط NOAA تمایل دارند بیش از یک نوع بوم شناسی را شامل شوند، روندهای محاسبه شده برای کل منطقه ممکن است برای مکان های خاص در آن منطقه دقت کمتری داشته باشند.)

نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که نتایج آنها نشان می‌دهد که استفاده از مناطق تقسیم‌بندی شده توسط اکولوژی (مانند مناطق بوم‌سازمانی EPA) به‌جای مناطق ژئوپلیتیکی می‌تواند پیش‌بینی بیماری‌های آینده را افزایش دهد.

اطلاعات بیشتر:
S. Kane Moser و همکاران، کاوش ارتباطات آب و هوایی-بیماری در مناطق ژئوپلیتیکی در مقابل اکولوژیکی: مورد ویروس نیل غربی در ایالات متحده، GeoHealth (2024). DOI: 10.1029/2024GH001024

تهیه شده توسط
اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا

<استفاده از href="https://medx.b-cdn.net/tmpl/v6/img/svg/sprite.svg#icon_open" x="0" y="0"/>

این داستان توسط Eos توسط اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا بازنشر شده است. داستان اصلی را اینجا بخوانید.

نقل:
استفاده از سیستم های منطقه ای مبتنی بر بوم شناسی، نه مرزهای ژئوپلیتیک، برای تعیین شیوع ویروس نیل غربی (2024، 11 ژوئیه)
بازیابی شده در 12 ژوئیه 2024
از https://medicalxpress.com/news/2024-07-regional-based-ecology-geopolitical-boundaries.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. جدا از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، خیر
بخش بدون اجازه کتبی قابل تکثیر است. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا