تکواندو کام ورزش ایران را شیرین کرد/طلایی که بعد از ۱۶ سال کسب شد

تکواندو کام ورزش ایران را شیرین کرد/طلایی که بعد از ۱۶ سال کسب شد

به گزارش خبرنگار مهر از پاریس، پانزدهمین روز از المپیک سی و سوم امروز شنبه با رقابت ورزشکاران ایران در سه رشته پیگیری شد که در یکی از دو فینالی که پیش روی ورزش ایران بود، آرین سلیمی در رقابت های تکواندو مقابل حریف بریتانیایی خود به پیروزی رسید و بعد از ۱۶ سال مدال طلا را برای تکواندو ایران به ارمغان آورد. 

این در حالی بود که امیرحسین زارع ملی پوش سنگین وزن ایران که امید زیادی به کسب مدال طلای او در کشتی آزاد می رفت، در دیدار فینال برابر کشتی گیر گرجستانی تن به شکست داد و به مدال نقره رسید تا کشتی آزاد همچنان در حسرت رسیدن به مدال طلا باشد و امیدش به آخرین کشتی گیر یعنی رحمان عموزاد باشد که روز یکشنبه در فینال مبارزه خواهد کرد. 

مدال آوران ایران در سی و سومین دوره بازی های المپیک در فاصله یک روز تا پایان این بازی ها:

مدال طلا:
محمدهادی ساروی – کشتی فرنگی
سعید اسماعیلی کشتی فرنگی
آرین سلیمی – تکواندو 

مدال نقره:
ناهید کیانی – تکواندو
مهران برخورداری – تکواندو
حسن یزدانی – کشتی آزاد
علیرضا مهمدی – کشتی فرنگی

مدال برنز:
مبینا نعمت زاده – تکواندو
امین میرزازاده – کشتی فرنگی

ورزش ایران در روز پانزدهم شاهد اتفاقات تلخ و شیرینی بود؛

شکست تلخ امیرحسین زارع در فینال و کسب مدال نقره

مبارزه فینال وزن وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد سی و سومین دوره بازی های المپیک شامگاه امروز شنبه بین امیرحسین زارع از ایران و گنو پتریاشویلی از گرجستان برگزار شد که در پایان حریف گرجستانی به پیروزی ۱۰ بر ۹ رسید.

این مبارزه دیدنی که در وقت اول با برتری کامل حریف گرجستانی دنبال شد، در وقت دوم با نمایش تماشایی امیرحسین زارع همراه بود اما او برای رسیدن به مدال طلا چند ثانیه کم آورد و با اختلاف یک امتیاز طلا را از دست داد.

زارع در دور نخست با نتیجه ۵ بر صفر مقابل آیال لازاریف از قرقیزستان به برتری دست یافت. وی در دور بعد هم با نتیجه ۱۰ بر صفر دسی از کانادا را شکست داد.  امیرحسین زارع در مرحله نیمه نهایی به مصاف طاها آکگول قهرمان جهان و المپیک از ترکیه رفت و با نتیجه ۲ بر یک پیروز میدان شد.

سلیمی طلسم ۱۶ ساله را شکست و طلا گرفت

آرین سلیمی آخرین عضو تیم ملی تکواندو کشورمان که با سه پیروزی به دیدار پایانی راه یافته بود، شامگاه شنبه در مبارزه پایانی به مصاف «کیدن کانینگهام» تکواندوکار ۲۱ ساله انگلیسی با رنکینگ چهارم المپیکی قهرمان سال ۲۰۲۴ اروپا و یک طلا، دو نقره و یک برنز گرندپری ها رفت.

این مبارزه در راند نخست با شکست ٦ به ٣ آرین سلیمی همراه بود. او در راند دوم به برتری ٩ بر یک دست یافت و بدین ترتیب کار یه راند سوم کشیده شد. در این راند سلیمی صاحب برتری ٦ بر ٣ شد و در مجموع با برتری ٢ بر یک پیروز شد و به عنوان قهرمانی دست یافت.

تیم ملی تکواندو ایران با چهار تکواندوکار در این بازی‌ها حضور داشت که مهران برخورداری و ناهید کیانی دو مدال نقره و مبینا نعمت زاده یک مدال برنز کسب کردند. 

مسابقات تکواندو در این دوره از بازی‌ها با حضور ۱۳۴ تکواندوکار از ۶۰ کشور روز چهارشنبه (۱۷ مرداد) در کاخ «گرندپله» شهر پاریس آغاز شد و شامگاه شنبه به پایان می‌رسد.

رحمان عموزاد مقتدرانه پیش رفت

در وزن ۶۵ کیلوگرم رحمان عموزاد در دور نخست با نتیجه ۸ بر صفر از سد «زاین رترفورد»، دارنده مدال نقره جهان از آمریکا گذشت. عموزاد در مرحله یک چهارم نهایی با «اسلام دودایف» قهرمان روسی الاصل اروپا از آلبانی دیدار کرد که این مسابقه با نتیجه ۱۱ بر صفر پیروز میدان شد و به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کرد و حریف «اسماعیل موسکائف» شد.

«اسماعیل موسکائف» قهرمان سال ۲۰۲۳ جهان از مجارستان در دور نخست برابر حریف قرقیزستانی با نتیجه ۱۱ بر صفر به برتری رسید اما در نیمه نهایی در سد رحمان عموزاد گیر افتاد و با شکست ۱۰ بر صفر ناکامی بزرگ را برای خودش رقم زد. عموزاد با اقتدار توانست به فینال راه پیدا کند.

سال گذشته در جریان مسابقات قهرمانی جهان، رحمان عموزاد در حالی که سه ثانیه به پایان مسابقه بود و ۵ بر ۴ از حریف مجاری خود اسماعیل موسکائف پیش بود در ثانیه های آخر توسط حریف خاک شد و شکست خورد.

عموزاد در مرحله نیمه نهایی تلاش می‌کند تا شکست قبلی خود را مقابل این حریف قدرتمند جبران کند.

آذرپیرا به شانس مجدد راه یافت

در وزن ۹۷ کیلوگرم امیرعلی آذرپیرا در دور نخست به مصاف احمد تاج‌الدینوف، قهرمان جهان و بخت نخست قهرمانی المپیک از بحرین رفت که با وجود نمایش درخشانی که داشت در نهایت با نتیجه ۴ بر ۳ شکست خورد و از حضور در مرحله بعد بازماند، اما باتوجه به حضور حریفش در فینال به شانس مجدد رفت. تاج‌الدینوف در نیمه نهایی از سد کایل اسنایدر، قهرمان جهان و المپیک از آمریکا گذشت.

ملی پوش ایران فردا کارش را برای کسب مدال برنز در گروه بازنده‌ها ادامه می‌دهد و باید به مصاف علیشیر یرگالی، دارنده ۴ مدال نقره و برنز جهان از قزاقستان برود که صورت پیروزی در این مسابقه در دیدار رده‌بندی برای کسب مدال برنز به مصاف اسنایدر خواهد رفت.

پایان کار وزنه برداری با عنوان چهارمی داودی 

روز پایانی رقابت‌های وزنه‌برداری آقایان سی و دومین دوره المپیک، شنبه شب با برگزاری رقابت دسته ۱۰۲+ کیلوگرم برگزار شد و علی داوودی دومین و آخرین نماینده وزنه‌برداری کشورمان در رقابت با ۱۱ وزنه‌بردار به روی تخت رفت  و در پایان پس از سه حریف سرشناس و قدرتمند خود در جایگاه چهارم قرار گرفت. 

داودی در نخستین حرکت یک ضرب وزنه موفق به مهار وزنه ۲۰۰ کیلوگرم نشد، اما در حرکت دوم وزنه ۲۰۱ کیلوگرم را بالای سر برد. نماینده کشورمان در سومین حرکت وزنه ۲۰۵ کیلوگرم را انتخاب کرد و موفق به مهار این وزنه شد تا با ۲۰۵ کیلوگرم به کار خود در حرکت یک ضرب پایان دهد. 

در حرکت دوم علی داودی ابتدا وزنه ۲۴۲ کیلوگرم را بالای سر برد و در ادامه برای حرکت دوم وزنه ۲۵۷ کیلوگرم را انتخاب کرد که در مهار این وزنه ناموفق بود. داوودی برای کسب نشان برنز نیاز به بلند کردن وزنه ۲۵۷ کیلوگرم داشت و در حرکت سوم نیز در مهار این وزنه ناموفق بود تا در مجموع در جایگاه چهارم قرار گیرد.  

در پایان این دسته لاشا تالاخادزه با ۲۱۵ کیلوگرم در یک ضرب و ۲۶۰ کیلوگرم در دو ضرب و با مجموع ۴۷۵ کیلوگرم به سومین مدال طلای المپیک خود دست یافت. وارازدات لالایان با ۲۱۵ کیلوگرم در یک ضرب و مهار ۲۵۲ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۴۶۷ کیلوگرم به مدال نقره رسید و گور میناسیان با ۲۱۶ کیلوگرم در یک ضرب و ۲۴۵ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۴۶۱ کیلوگرم مدال برنز را کسب کرد.

منبع:مهر

خروج از نسخه موبایل