اصرار اسرائیل بر ادامه اشغالگری در غزه مانع توافق آتش‌بس می‌شود

اصرار اسرائیل بر ادامه اشغالگری در غزه مانع توافق آتش‌بس می‌شود

۲۰:۳۲ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳

رویترز به نقل از ۱۰ منبع آگاه به مذاکرات آتش‌بس غزه می‌گوید اختلافات بر سر حضور نظامی صهیونیست‌ها در نوار غزه و تعداد اسرای فلسطینی که قرار است آزاد شوند محل بحث و اختلاف بوده است.

دو مقام حماس و سه دیپلمات غربی به رویترز گفتند که این اختلافات ناشی از خواسته‌های جدیدی است که رژیم صهیونیستی پس از اعلام موافقت حماس با طرح سه مرحله‌ای بایدن مطرح کرد. همه منابع می‌گویند مسئله اصلی خواسته اسرائیل برای حفظ نیرو‌های اشغالگر خود در امتداد کریدور نتزاریم و کریدور فیلادلفی است.

کریدور نتزاریم یک نوار شرق به غرب است که مانع از حرکت آزادانه فلسطینیان بین شمال و جنوب غزه می‌شود و کریدور فیلادلفی نیز بین غزه و مصر واقع شده است. در حال حاضر نیروهای اشغالگر در هر دو کریدور مستقر هستند.

حماس در بیانیه مطبوعاتی روز یکشنبه خود اعلام کرد پیشنهادی که آمریکا در مذاکرات دوحه مطرح کرده و ادعا می‌کند شکاف‌ها را برطرف خواهد کرد، در واقع بسیار نزدیک به مواضع بنیامین نتانیاهو و شروط جدید او است. 

انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات آتش‌بس در روز‌های آینده و در قاهره انجام شود. گفته شده «بیل برنز» رئیس سیا، «دیوید بارنیا» رئیس موساد، «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر قطر و یک مذاکره کننده مصری در این نشست حضور خواهند داشت.

مترجم: زهرا نجفی

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل