یادآوری کامل: چرا جامعه ارزهای دیجیتال هنوز در مورد سقوط کوه Gox نگران است

یادآوری کامل: چرا جامعه ارزهای دیجیتال هنوز در مورد سقوط کوه Gox نگران است

ده سال پس از فروپاشی، صرافی رمزارز Mt. Gox سرانجام پرداخت طلبکاران را آغاز کرد. دلیل این روند که یک دهه به طول انجامیده چیست؟ 

بیایید عمیقاً در گاه‌شماری رویدادهای مرتبط با سقوط یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزنگاری که زمانی بزرگ‌ترین صرافی‌ها بود، غوطه‌ور شویم.

فهرست محتوا

ظهور کوه گوکس

تاریخچه Mt. Gox به روزهای اولیه صنعت کریپتو باز می گردد. همه چیز در سال 2010 زمانی آغاز شد که توسعه دهنده جد مک کالب پلتفرم Mt. Gox را برای بازی Magic: The Gathering تأسیس کرد، اما سپس آن را به بیت کوین. 

یک سال بعد، او پلتفرم را به توسعه دهنده مارک کارپلز فروخت. پس از تغییر مدیریت، Mt. Gox به سرعت به یکی از محبوب ترین پلتفرم های BTC تبدیل شد. 

در نتیجه، اولین حمله هکری بزرگ در ژوئن 2011 رخ داد. هکرها حداقل 25000 بیت کوین یا حدود 400000 دلار را در زمان حمله سرقت کردند. سپس، قیمت بیت کوین در کوه Gox از 17 دلار به تقریبا صفر سقوط کرد.

قیمت تاریخی بیت کوین در طول هک کوه Gox در سال 2014. منبع: ResearchGate

پس از حمله، Mt. Gox به توسعه خود ادامه داد و در سال 2013، 70٪ از کل تراکنش های بیت کوین را در سراسر جهان پردازش کرد. با این حال، صرافی با مشکلات فنی مواجه شد که منجر به افزایش قابل توجه زمان پردازش تراکنش شد.

مشکلات داخلی و هک کوه Gox 

با وجود موفقیت خارجی، صرافی با مشکلات داخلی بزرگی روبرو شد. به ویژه، Mt. Gox هیچ کنترلی بر کیفیت و امنیت کد نداشت. علاوه بر این، پروژه فاقد سیستم حسابداری مالی و کنترل موجودی و ذخایر بود. به زبان ساده، هیچ کس جریان پول و ارز دیجیتال را زیر نظر نداشت.

در فوریه 2014، کوه Gox به طور ناگهانی برداشت بیت کوین را متوقف کرد. تیم پلتفرم گزارش داد که یک اشکال در کد بیت کوین امکان دو برابر کردن سکه ها را فراهم می کند که مهاجمان از آن در مورد آدرس بلاک چین صرافی استفاده می کردند. پس از آن، پلتفرم در نهایت تمام برداشت ها را متوقف کرد.

منبع: تحلیل زنجیره ای

در پایان ماه، قیمت بیت کوین در کوه Gox تنها 20 درصد از میانگین قیمت بازار بود، که نشانه روشنی از اطمینان سرمایه گذاران بود که این پروژه قادر به حل مشکلات موجود نیست. بوجود آمد. در 24 فوریه 2014، تمام عملیات تجاری بر روی پلتفرم به حالت تعلیق درآمد و چند ساعت بعد، وب سایت آن از کار افتاد.

بعداً، تیم صرافی سرقت تقریباً 750000 بیت کوین از کاربران را کشف کرد که برای چندین سال مورد توجه قرار نگرفت. در نتیجه، Mt. Gox ورشکسته شد – در 28 فوریه 2014 اعلام ورشکستگی و تعطیلی کرد.

میزان هک و رمز و راز بیت کوین های از دست رفته

هکرها به کوه Gox حمله کردند و 744,408 بیت کوین متعلق به مشتریان و 100,000 بیت کوین متعلق به شرکت را سرقت کردند. این فاجعه مالی منجر به ورشکستگی صرافی شد. منابع بعدی نشان دادند که کوه Gox قبل از خرید Karpeles در سال 2011، حدود 80000 بیت کوین به بیرون درز کرده بود.

تئوری های زیادی در مورد هک شکل گرفته است. یکی از نظریه‌های رایج نشان می‌دهد که کوه Gox در واقع هرگز آنقدر سکه که ادعا می‌کرد داشته است نداشته است و ممکن است کارپلز داده‌ها را برای ایجاد توهم بیت‌کوین‌های بیشتر از آنچه که داشته دستکاری کرده باشد.

در مورد اینکه چگونه هکرها توانستند دسترسی پیدا کنند، برخی گمان می‌کنند که یکی از کارکنان داخلی می‌توانست دسترسی داشته باشد. در مقابل، برخی دیگر پیشنهاد می‌کنند که بیت کوین از سردخانه به تدریج به سیستم Mt. Gox منتقل می‌شود، زیرا کیف پول داغ تخلیه می‌شود. فقدان کنترل‌های مناسب به هکرها اجازه می‌دهد تا دارایی‌های شناسایی نشده را از بین ببرند.

دعوای حقوقی طولانی مدت

از سال 2014 تا 2020، دعاوی حقوقی و توانبخشی مدنی برگزار شد. این فرآیند بازسازی مدنی معمولاً سه تا پنج سال طول می‌کشد، اما راه‌حل عادلانه‌تر و کارآمدتری برای بازگرداندن دارایی‌ها به طلبکاران متاثر ارائه می‌دهد.

در همان زمان، تبادل رمزنگاری Kraken تکمیل نشد روند جمع آوری و تجزیه و تحلیل مطالبات بستانکار تا ماه مه 2016. 24750 کاربر ادعای پرداخت را ارسال کردند.

در نتیجه، دادگاه طرح جبران خسارت را تنها در اوایل سال 2021 تصویب کرد. سپس، متولیان صرافی بارها پرداخت غرامت به طلبکاران را به تعویق انداختند، گاهی اوقات توسط یک سال. آنها به تأخیرهای فنی و اداری، از جمله یافتن بیت کوین گمشده و سازماندهی فرآیند ارزیابی و برآوردن مطالبات طلبکاران اشاره کردند.

غرامت ها و تاثیر فروپاشی کوه Gox

فروپاشی کوه Gox یکی از مهم‌ترین حملات در صنعت کریپتو بود. این رویداد اهمیت حفاظت از پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال را نشان داد و به نقطه شروعی برای شکل‌گیری هنجارهای قانونی برای کل صنعت تبدیل شد.

در 5 جولای، متولیان صرافی رسما تأیید کرد که شروع به پرداخت غرامت به بیت کوین و Bitcoin Cash، مجموعاً حدود 9 میلیارد دلار. 

غرامت بیت کوین از طریق Kraken توزیع می شود ، Bitstamp صرافی های BitGo و Bitbank ژاپنی. طبق شرایط توافق آنها، آنها به طور متوسط ​​چندین هفته فرصت خواهند داشت تا وجوه خود را به مشتریان منتقل کنند. با این حال، زمانی که اولین دسته از سکه ها به بیت بانک منتقل شد، مشتریان آن شروع به گزارش کردند که وجوه را در همان روز دریافت کرده اند.

شرکت‌کنندگان بازار کریپتو نگران اندازه کل غرامت و فشار فروش احتمالی بر قیمت بیت‌کوین هستند. فرض بر این است که مشتریان ممکن است بخش قابل توجهی از سکه ها را پس از جبران خسارت در بازار آزاد بفروشند.

در پس زمینه اخبار، نرخ بیت کوین در اوایل جولای به زیر 54000 دلار رسید که پایین ترین نرخ از فوریه 2024 بود. با این حال، تا زمان نگارش این مقاله، BTC موقعیت خود را بازیافته بود و در 65000 دلار تثبیت شده بود.

آیا داستان کوه گوکس می تواند تکرار شود؟

صنعت کریپتو نیاز به توسعه راه حل های جدیدی دارد که امنیت فناوری های غیرمتمرکز را با کارایی و راحتی پلتفرم های متمرکز ترکیب می کند. با این حال، حماسه کوه Gox را نمی توان تضمین کرد که خود را تکرار کند.

از یک طرف، صرافی‌های اصلی ارزهای دیجیتال نسبتاً شفاف هستند، سپرده‌های بیمه‌شده را ارائه می‌کنند و توسط سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر با نفوذ حمایت می‌شوند. با این حال، بسیاری از صرافی های کوچکتر و کمتر شناخته شده با شفافیت کمی کار می کنند.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

خروج از نسخه موبایل