اینتل در یک مشکل بزرگ، دعوای کلاسی برای مشکلات بی ثباتی CPU نسل چهاردهم و سیزدهم آغاز شد

اینتل در یک مشکل بزرگ، دعوای کلاسی برای مشکلات بی ثباتی CPU نسل چهاردهم و سیزدهم آغاز شد

این غول تراشه در شرف رسیدگی به شکایت دسته جمعی برای ایجاد مشکلات بی ثباتی ناشی از معیوب بودن CPUهای نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل است.

یک شرکت حقوقی بررسی بی‌ثباتی و مشکل خرابی ناشی از پردازنده‌های نسل چهاردهم و سیزدهم اینتل را آغاز کرده است، که ممکن است با شکایت دسته جمعی مواجه شود

به نظر می‌رسد اینتل برای رهایی از چنین مشکل جدی در پردازنده‌های معیوب خود که منجر به خشم شدید مشتریانش شده است، کار سختی خواهد داشت. افزایش مشکلات ناپایداری ناشی از CPUهای نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل به حدی افزایش یافته است که اکنون توسط شرکت حقوقی Abington Cole + Ellery که متخصص در دعاوی گروهی و مالکیت معنوی است. این پست به طور خلاصه این موضوع را توضیح می دهد و همچنین آخرین پیشرفت در داستان را که حول پردازنده های 65 واتی می چرخد، تأیید می کند.

اگر شکایت علیه اینتل مطرح شود، ممکن است شرکت به مشتریان آسیب دیده غرامت بپردازد. یک وکیل همچنین در Reddit پستی ارسال کرد و بیان کرد که اینتل به همه مشتریان RMA اعطا نمی کند. برخی از کاربران اعلام کرده‌اند که اینتل اکنون پردازش RMA را آغاز کرده است و تنها چیزی که نیاز دارد ارسال یک عکس از CPU آسیب‌دیده برای دریافت یک نسخه جدید به عنوان جایگزین است. اگر اینتل طبق تعهد خود عمل کند، می تواند به معنای یک فرآیند RMA طولانی و سنگین باشد که صدها هزار، بلکه میلیون ها تراشه از این قبیل را تحت تأثیر قرار می دهد.

abingtonlaw

مشکل به دلیل سهل انگاری شرکت حتی با وجود اینکه مشکل بیش از یک سال است که ادامه دارد تا این حد افزایش یافته است. پردازنده‌های آسیب‌دیده منجر به خرابی و توقف بازی‌ها و برنامه‌ها شده‌اند و حتی توسعه‌دهندگان بازی را مجبور کرده‌اند تا سیستم‌های مبتنی بر AMD را در نظر بگیرند. هفته گذشته شاهد اجرای Alderon Games در -پنجره هشدار بازی تا کاربران را در مورد علت خرابی ها مطلع کند.

مواردی از میزان شکست 100 درصدی با تراشه‌های Raptor Lake اینتل و تراشه‌های Refresh آن وجود داشته است که باعث شده است بسیاری از کاربران به پلتفرم‌های AMD روی بیاورند، به خصوص زمانی که اینتل RMA را برای همه کاربران آسیب‌دیده پردازش نکرده است، اما اخیراً متعهد به انجام این کار شده است. ما قبلاً یک خط زمانی کاملی که تمام پیشرفت‌ها در داستان را از اولین باری که موضوع ظاهر شد فهرست می‌کند و به نظر می‌رسد که دادخواست جدید ممکن است تأثیر قابل‌توجهی بر آن داشته باشد.

  • [دسامبر ۲۰۲۲] نخستین موارد مشکلات «خارج از حافظه ویدیو» در پردازنده‌های نسل سیزدهم Core i9 در سال ۲۰۲۲ گزارش شد. (منبع: Reddit). این چند ماه پس از عرضه پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی RTX 40 نسل سیزدهم اینتل است.
  • [در طول سال 2023] چندین کاربر شروع به گزارش خرابی‌ها و مشکلات بازی در عناوین برجسته AAA کرده‌اند، مانند پروتکل Callisto و میراث هاگوارتز (در میان بسیاری دیگر). هر دو کاشی مبتنی بر Unreal Engine (منتشر شده در سال 2023) هستند و در ابتدا دارای فرآیند کامپایل شیدر هستند. در حال حاضر هزاران مورد از این قبیل در انجمن Steam و Reddit گزارش شده است.
  • [فوریه 2024] پستی از سباستین کاستلانوس< /a> موضوع را در کانون توجه قرار می‌دهد و «روند نگران‌کننده» مشکلات پایداری را که بر پردازنده‌های نسل چهاردهم و سیزدهم تأثیر می‌گذارد، برجسته می‌کند.
  • [فوریه 2024] ویرایشگر ما به همراه موارد دیگر رسانه‌های فناوری شروع به گزارش این مشکل می‌کنند و موضوع را به رسانه‌های اصلی منتقل می‌کنند. به سرعت به این نکته اشاره می شود که آندرکلاک و کم ولتاژ تراشه ها می تواند به پایداری بهتر منجر شود.
  • [آوریل 2024] NVIDIA بیانیه رسمی صادر کرد  مبنی بر اینکه مشکلات پایداری مربوط به پردازنده‌های گرافیکی آن نیست، بلکه به پردازنده‌های اینتل مربوط می‌شود.
  • [آوریل 2024] اینتل اعلام می‌کند درباره گزارش‌های مربوط به مشکلات بی‌ثباتی که بر پردازنده‌های مرکزی سیزدهم و چهاردهم تأثیر می‌گذارد، تحقیق می‌کند.
  • [آوریل 2024] سازندگان مادربرد به سرعت عرضه می‌کنند نمایه‌های قدرت «Baseline» در BIOS جدید، که محدودیت‌های قدرت را در پردازنده‌های رده بالای نسل چهاردهم و سیزدهم و همچنین منجر به کاهش قابل توجه عملکرد شود.
  • [مه 2024] اینتل بیانیه‌ای منتشر می‌کند و به سازندگان مادربرد توصیه می‌کند “تنظیمات پیش‌فرض اینتل” را به‌جای تنظیمات سفارشی‌شده به‌طور پیش‌فرض در BIOS ارسال کنند.
  • [ژوئن ۲۰۲۴] اینتل در حین بررسی علت اصلی، یک اشکال را در میکروکد eTVB خود کشف می کند از مسائل بی ثباتی ژنرال 14 و 13. این مشکلات بی ثباتی را برطرف نمی کند. سازندگان برد به سرعت بایوس را با اصلاح میکروکد جدید عرضه می کنند.
  • [ژوئیه ۲۰۲۴] اینتل RMA را برای HardwareTimes ویرایشگر که قبلاً حداقل دو CPU را RMA کرده است که مشکلات ناپایداری ایجاد می‌کنند.
  • [ژوئیه 2024] وندل از Level1Techs و استیو برک از GamersNexus  هستند اولین رسانه های فناوری بزرگ در YouTube برای برجسته کردن بیشتر مسائل بی ثباتی، فرو رفتن در جزئیات بیشتر مانند ناامیدی OEM از این موضوع و فراخوان احتمالی.
  • [ژوئیه 2024] GamersNexus یک پتانسیل را برجسته می کند نقص “اکسیداسیون” یک مشکل در دسته خاصی از CPUهای نسل 14 و 13 اینتل است که ممکن است منجر به مشکلات ناپایداری شود.
  • [ژوئیه ۲۰۲۴] اینتل می‌گوید CPUهای نسل چهاردهم و سیزدهم تلفن همراه تحت تأثیر همان مشکلات ناپایداری پردازنده‌های دسکتاپ قرار نمی‌گیرند.
  • [ژوئیه 2024] اینتل بیانیه‌ای صادر می‌کند که تأیید می‌کند علت اصلی مشکلات بی‌ثباتی را که اتفاقاً ولتاژهای عملیاتی بالاست پیدا کرده است و تا اواسط یک اصلاح میکروکد جدید برای شرکای خود صادر خواهد کرد. مرداد
  • [ژوئیه 2024] اینتل تأیید کرد که مشکلات اکسیداسیون در دسته قبلی وجود داشته است و هیچ راه حلی برای CPUهایی که قبلاً تخریب شده اند وجود ندارد.
  • [آگوست 2024] شرکت حقوقی یک شکایت دسته جمعی احتمالی را علیه پردازنده‌های اینتل که با مشکلات بی‌ثباتی مواجه هستند آغاز می‌کند.
  • ادامه دارد…

اینتل قول داده است که وصله میکروکد را در اواسط آگوست برای رفع مشکل ولتاژ بالا ارائه کند، اما تضمینی برای رفع علت اصلی ندارد. با این حال، این شرکت باید تلاش کند تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، مشکل را برطرف کند زیرا ممکن است بر فروش پردازنده‌های دسکتاپ نسل بعدی Arrow Lake تأثیر زیادی بگذارد.

منبع خبر: abingtonlaw

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

خروج از نسخه موبایل