اخبار روزاقتصاد

ETF های اتریوم: جریان های بالقوه و تحلیل تاثیر قیمت اتریوم

ETF های اتریوم: جریان های بالقوه و تحلیل تاثیر قیمت اتریوم

امروز، ETFهای اتریوم مورد انتظار خود را در بورس‌های بزرگ عرضه کردند. این مقاله جریان‌های ورودی پیش‌بینی‌شده برای ETF‌های اتریوم و نحوه تأثیرگذاری آن‌ها بر قیمت آتی اتریوم را تحلیل می‌کند. با مقایسه موفقیت اخیر ETF های بیت کوین، تاثیر بالقوه بر قیمت اتریوم در ماه های آینده را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

درک ورودی بیت کوین ETF و پیامدهای آن برای اتریوم

در حالی که ETF های بیت کوین شاهد جریان های قابل توجهی بوده اند، انتظارات برای ETF های اتریوم کمتر است. از زمان آغاز به کار، ETF های بیت کوین توجه سرمایه گذاران قابل توجهی را به خود جلب کرده اند. از 18 جولای، این ابزارهای مالی با جریان ورودی 16.67 میلیارد دلاری طی تقریباً شش ماه. با وجود اینکه اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ است، اغلب متفاوت از بیت کوین درک می شود. معمولاً به عنوان یک ذخیره ارزش یا “طلای دیجیتال” دیده نمی شود. این تمایز، همراه با موقعیت تثبیت‌شده‌تر بیت‌کوین در بازار، نشان می‌دهد که اتریوم ممکن است همان سطح ورودی ETF را به عنوان بیت‌کوین جذب نکند.


Ethereum ETFs: Potential inflows and Ethereum price impact analysis - 1
منبع: Farside Investors

اریک بالچوناس، تحلیلگر ارشد ETF در بلومبرگ، برآوردهای محافظه کارانه ای را برای جریان های ورودی ETF اتریوم ارائه کرده است و معتقد است که این وجوه تنها 10 تا 15 درصد از ورودی های مشاهده شده توسط ETF های بیت کوین را جذب خواهند کرد.

علاوه بر این، وقتی به بازار مشتقات نگاه می کنیم، علاقه باز برای معاملات آتی اتریوم و گزینه ها در CME تقریباً 1.67 میلیارد دلار است، در حالی که سود باز بیت کوین 12.56 میلیارد دلار است. CME که عمدتاً به سرمایه گذاران نهادی خدمات می دهد، نشان می دهد که سهم اتریوم حدود 13.3 درصد از بیت کوین است. در بازار گسترده تر مشتقات، کل بهره باز اتریوم 20.74 میلیارد دلار در مقایسه با 54.1 میلیارد دلار بیت کوین است که به نسبت 38.34 درصد ترجمه می شود. این ارقام پیش بینی های محافظه کارانه برای جریان ورودی ETF اتریوم در مقایسه با بیت کوین را تقویت می کند.


Ethereum ETFs: Potential inflows and Ethereum price impact analysis - 2
ETF های اتریوم: جریان های بالقوه و تحلیل تاثیر قیمت اتریوم 3

بینش علمی در مورد اثرات ETF بر قیمت های بازار

یک سوال اغلب مطرح می‌شود: چرا جریان‌های ETF بر قیمت دارایی اساسی مانند اتریوم تأثیر می‌گذارد؟ چندین مطالعه دانشگاهی تأثیر قابل توجه ETF ها را بر قیمت دارایی های اساسی تأیید کرده اند. تحقیق توسط بن دیوید و همکاران. (2018) نشان می‌دهد که ETFها می‌توانند منجر به افزایش نوسانات و انحراف قیمت از ارزش‌های اساسی در اوراق بهاداری که آنها را دنبال می‌کنند، شود. این مطالعه این اثرات را به استراتژی‌های متعادل‌سازی مجدد مکانیکی و معاملاتی به‌کار گرفته شده توسط ETFها نسبت می‌دهد، که می‌تواند حرکات قیمت را تقویت کند و شوک‌های غیربنیادی را وارد بازار کند.

شواهد پشتیبانی بیشتر از ادبیات لوکا جی. لیبی آمده است بررسی. این تحقیق نقش ETF ها را در بهبود نقدینگی بازار و کارایی قیمت در شرایط عادی برجسته می کند. شواهد تجربی نشان می‌دهد که ETFها، به‌ویژه آنهایی که دارای اهرم بالا هستند، می‌توانند تغییرات قیمتی در دارایی‌های اساسی را به دلیل فعالیت‌های متعادل‌سازی مجددشان بزرگ‌تر کنند. این مطالعات در مجموع نشان می‌دهد که جریان‌های ورودی ETF تمایل دارند قیمت دارایی‌هایی را که ردیابی می‌کنند بالا ببرند، و این فرضیه را که ETF‌های اتریوم می‌توانند به طور مشابه بر قیمت‌های ETH تأثیر بگذارند، اعتبار می‌بخشد.

سناریوهای احتمالی جریان ورودی برای ETF های اتریوم

بر اساس تجزیه و تحلیل بالا، چهار سناریو بالقوه برای جریان های ورودی ETF اتریوم ظاهر می شود:

درصد ورودی بیت کوین ETF ورودی های ETF اتریوم
10% 1.67 میلیارد دلار
15% 2.50 میلیارد دلار
20٪ 3.33 میلیارد دلار
25٪ 4.17 میلیارد دلار

این پیش‌بینی‌ها با استفاده از رقم 16.668 میلیارد دلاری بیت‌کوین به‌عنوان پایه، جریان‌های بالقوه ورودی ETF‌های اتریوم را تا پایان سال 2024 برآورد می‌کنند.

تجزیه و تحلیل تاثیر قیمت اتریوم

برای تخمین تأثیر قیمت این جریان‌های بالقوه، چهار ضریب در نظر گرفته می‌شود: 0.5x، 1x، 1.5x، و 2x. این ضرایب درجات مختلفی از حساسیت قیمت به جریان های ورودی ETF را منعکس می کنند.

10% 15% 20% 25%
0.5x 3570$ 3655$ 3740$ 3825$
1x 3740$ 3910$ 4080$ 4250$
1.5x 3910$ 4165$ 4420$ 4675$
2x 4080$ 4420$ 4760$ 5100$

با فرض قیمت فعلی اتریوم 3400 دلار، تأثیر تخمینی قیمت تا پایان سال 2024، صرفاً از جریان ورودی ETF، از 170 تا 1700 دلار متغیر است. با ضریب احتمالی بیشتر (1x تا 1.5x)، افزایش قیمت بین 340 تا 1275 دلار خواهد بود. این نشان‌دهنده محدوده قیمتی بالقوه اتریوم از ۳۷۴۰ تا ۴۶۷۵ دلار است.

افشا: این مقاله توصیه سرمایه گذاری را نشان نمی دهد. مطالب و مطالب ارائه شده در این صفحه فقط برای اهداف آموزشی است.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا