اخبار روز

طالبان خواستار همکاری بیشتر کشورهای منطقه شد

طالبان خواستار همکاری بیشتر کشورهای منطقه شد

۱۲:۳۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

معین وزارت اقتصاد طالبان تأکید کرد گفت وگوی کشورهای منطقه و شناسایی منافع و تهدیدهای مشترک، امنیت و ثبات را به همراه خواهد آورد.

عبداللطیف نظری معین وزارت اقتصاد طالبان با اشاره به نشست اخیر در کشور قزاقستان برای ایجاد کریدور حمل و نقل شمال-جنوب که بلاروس-روسیه-قزاقستان ترکمنستان-افغانستان را به هم متصل می کند، گفت وگوی کشورهای منطقه درباره توسعه تجارت و ترانزیت را در شکوفایی منطقه و حفظ امنیت و ثبات سیاسی دارای نقشی مهم ارزیابی کرد.

نظری تصریح کرد: برای گسترش همکاری های منطقه ای نیاز است که کشورهای منطقه با هم گفت وگو کنند و فصل مشترک و تهدیدهای مشترک را مورد شناسایی قرار دهند و در این صورت است که می توان امنیت پایدار را به وجود آورد.

معین وزارت اقتصاد طالبان درباره توافق با آستانه درباره ترانزیت کالاهای افغانستان با۵۰ درصد تخفیف از طریق خط آهن قزاقستان و صادرات کالاها و غله ارزان از قزاقستان به افغانستان گفت: این امر تأثیر مثبتی بر وضعیت افغانستان خواهد داشت و می تواند در ایجاد اشتغال و رشد اقتصاد افغانستان مفید باشد.

معین وزارت اقتصاد طالبان تأکید کرد روابط افغانستان و قزاقستان در حال گسترش است و چنین توافقاتی می تواند موجب توسعه بیشتر روابط شود.

گفتنی است در نشست اخیر در کشور قزاقستان برای ایجاد کریدور حمل و نقل شمال-جنوب که بلاروس-روسیه-قزاقستان ترکمنستان-افغانستان را به هم متصل می کند، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان حضور داشت.

در حاشیه این نشست، دو طرف درخصوص واردات گندم ارزان از قزاقستان و ترانزیت کالاهای افغانستان با ۵۰ درصد تخفیف از طریق خط آهن قزاقستان به توافق رسیدند.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا