اخبار روز

شناسایی مواردی از بیماری تب دانگ در لارستان

شناسایی مواردی از بیماری تب دانگ در لارستان

حسن فزونی معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان از شناسایی مواردی از بیماری تب دانگ در مجموعه تحت پوشش این دانشکده خبر داد و اظهار کرد: تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط عامل انتقال پشه آئدس مهاجم (اجیپتی و آلبوپیکتوس) به انسان منتقل می‌شود.

او با اشاره به اینکه موارد متعددی از وجود این پشه در شهرستان‌های همجوار استان هرمزگان شناسایی شده است، گفت: از سال ۹۵ تا پایان سال قبل، تنها حدود ۷۵ مورد از این بیماری در کشور شناسایی شده، اما تنها در چند روز اخیر، ۸ مورد در منطقه ما ثبت شده که قطعاً آمار بالایی است.

فزونی اضافه کرد: در حال حاضر اوضاع تحت کنترل است و موارد شناسایی شده نیز تحت مراقبت هستند، اما لازم است همه مسافران کشور‌های حوزه خلیج فارس اقدامات بهداشتی لازم را آموزش ببینند.

او تاکید کرد: بستر رودخانه‌ها و محل تجمع فاضلاب، بستر مناسبی برای زندگی این نوع پشه است به همین جهت شهروندان، بخصوص کسانی که محل سکونت شان در حاشیه رودخانه هاست مراقبت‌های لازم را در این خصوص انجام داده و از ریختن فاضلاب و پسماند آبی منازل خود به درون رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

فزونی بیان کرد: نکته امیدوار کننده اینجاست که موارد شناسایی شده همگی مسافران کشور امارات هستند و این مهم نشان دهنده انتقال نیافتن محلی این بیماری در منطقه تا کنون است، به همین جهت لازم است مسافران کشور امارات در صورت داشتن علائم مشکوک حتما به واحد واگیر مستقر در محل سکونت خود مراجعه کرده و علائم را نادیده نگیرند.  

او با تاکید بر این نکته که با بروز علائم اولیه بیماری، شخص باید سریعا به پزشک مراجعه کند،  گفت: علائم معمولا ۴ تا ۶ روز پس از عفونت شروع می‌شود و تا ۱۰ روز ادامه دارد.

 معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: از جمله علائم خفیف این بیماری می‌توان به تب ناگهانی و شدید، سردرد‌های شدید، درد پشت چشم، درد شدید مفصل و عضله، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، بثورات پوستی (دو تا پنج روز پس از شروع تب ظاهر می‌شود)، خونریزی خفیف (خونریزی بینی، خونریزی یا کبودی در لثه) اشاره کرد.  

او ادامه داد: گاهی علائم شدید شده و هشداردهنده هستند. این علائم می‌تواند شامل خونریزی از دهان، لثه یا بینی، آسیب به سیستم لنفاوی و رگ‌های خونی و خونریزی داخلی، که حتی می‌تواند منجر به استفراغ و سیاه شدن مدفوع شود؛ کاهش پلاکت خون، لکه‌های خونی کوچک در زیر پوست، نبض ضعیف و افت فشارخون باشد.

لارستان در جنوب فارس و در فاصله ۳۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا