حاشیه

پل شریدر ریاست هیات داوران جشنواره سارایوو را برعهده گرفت

پل شریدر ریاست هیات داوران جشنواره سارایوو را برعهده گرفت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پل شریدر کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی رییس هیات داوران سی‌امین دوره جشنواره فیلم سارایوو شد که از ۱۶ تا ۲۳ آگوست (۲۶ مرداد تا ۲ شهریور) برگزار می‌شود.

مهر نوشت:نومی راپیس بازیگر و تهیه‌کننده سوئدی، یوهو کوسمانن کارگردان و نویسنده فنلاندی، اونا گونجاک کارگردان، نویسنده و تدوینگر متولد سارایوو و سباستین کاوازا بازیگر اسلوونیایی اعضای گروه داوران شریدر را تشکیل می‌دهند.

هیات داوران این جشنواره برندگان جوایز قلب سارایوو را ۲۳ آگوست (۲ شهریور) در روز پایانی جشنواره معرفی خواهند کرد.

شریدر نخستین‌بار با «راننده تاکسی» فیلم مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۷۶ به عنوان فیلمنامه‌نویس خود را نشان داد و با فیلم‌هایی مانند «گاو خشمگین» در سال ۱۹۸۰ به این همکاری ادامه داد. اولین کارگردانی وی با فیلم «یقه آبی» در سال ۱۹۷۸ رقم خورد و پس از آن فیلم‌های تحسین‌شده‌ای مانند «ژیگولوی آمریکایی» (۱۹۸۰) و «میشیما: زندگی در چهار فصل» (۱۹۸۵) را کارگردانی کرد. «اولین اصلاح شده» وی در سال ۲۰۱۷ نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اصلی را برای او به ارمغان آورد. «کارت شمار» در سال ۲۰۲۱، «استاد باغبان» در سال ۲۰۲۲ و «اوه کانادا» در سال ۲۰۲۴ فیلم‌های اخیر وی هستند.

نومی راپیس سال ۲۰۰۹ با بازی در نقش لیزبت سالاندر در فیلم «دختری با خالکوبی اژدها» در سطح جهانی شناخته شد و نامزدی بفتا و جایزه فیلم اروپا را به دست آورد. پس از آن وی به یکی از محبوب‌ترین بازیگران بین‌المللی بدل شد و نقش‌های مطرح هالیوود را در «شرلوک هلمز: بازی سایه‌ها» (۲۰۱۱) و «کودک ۴۴» (۲۰۱۵) در کنار تولیدات بین‌المللی مانند «بره» (۲۰۲۱) و «تو تنها نخواهی بود» (۲۰۲۲) برعهده گرفت.

کوسمانن اولین کارگردانی فیلم بلند خود را با «شادترین روز زندگی اولی ماکی» انجام داد که در جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۶ به نمایش درآمد و بهترین فیلم بخش نوعی نگاه شد. دومین فیلم بلند او با عنوان «کوپه شماره ۶» محصول ۲۰۲۱ نیز در جشنواره کن به نمایش درآمد و در بخش رقابتی اصلی جایزه بزرگ را به صورت مشترک با «یک قهرمان» اصغر فرهادی دریافت کرد. وی به تازگی ۳ قسمت از مجموعه تلویزیونی «آلیس و جک» را با بازی آندریا رایزبورو و دامنال گلیسون کارگردانی کرده است.

گونجاک در سال ۲۰۱۴ جایزه قلب سارایوو را برای فیلم کوتاه «مرغ» که اولین‌بار در هفته منتقدان کن به نمایش درآمده بود، دریافت کرد و برای همان فیلم جایزه فیلم اروپا را برای بهترین فیلم کوتاه برد. «گشت و گذار» اولین فیلم بلند گونجاک، در جشنواره فیلم لوکارنو در سال ۲۰۲۳ به نمایش درآمد و جایزه ویژه را برد و پس از آن با نمایش در بیش از ۵۰ جشنواره برنده جایزه بهترین فیلمنامه FAF بلگراد و بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم مراکش شد.

کاوازا بازیگر صرب هم بیش از ۸۰ اجرا روی صحنه داشته و بیش از ۸۰ نقش را در برابر دوربین اجرا کرده است که فیلم‌های شاخصی مانند «مردها گریه نمی‌کنند» (۲۰۱۷) و «ای.آی.خیزش» (۲۰۱۸) و سریال «بِسا» (۲۰۱۸) از جمله آنها هستند.

۲۲۰۵۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا