حاشیه

فیلم و سریال های ماه محرم که هرگز تکراری نمی شوند+عکس

فیلم و سریال های ماه محرم که هرگز تکراری نمی شوند+عکس

فیلم و سریال های ماه محرم: موقعیت خاص و ماندگار محرم در سال 61 هجری قمری، هنرمندان بسیاری را در جامعه امروزی بر آن داشته است تا نمایش نامه ها، فیلم ها و سریال های بسیاری را با مضمون حوادث عاشورا و زندگی امام حسین(ع) مکتوب و تولید کنند. در این مطلب به معرفی فیلم و سریال های ماه محرم خواهیم پرداخت.

فیلم و سریال های ماه محرم

در میان تمام آثار تولید شده درباره واقعه کربلا، برخی از آثار انگشت شمار تاثیر بسیاری در ذهن مخاطبان داشته و با گذشت سالها، به نمونه های درخشان و ماندگار تبدیل شده اند. در این بخش فرهنگ و هنر در مجموعه فیلم و سریال مجله خبری چشمک مروری بر آثار دراماتیکِ سینما، تلویزیون و تئاتر ایران با فیلم و سریال های ماه محرم در موضوع محرم و عاشورا خواهیم داشت.

فیلم روز واقعه

روز واقعه داستان جوانی مسیحی با بازی علیرضا شجاع نوری را روایت می کرد که به عشق دختری به نام راحله به اسلام گرویده بود. عبدالله در جریان عروسی خود ندایی می شنود که او را به یاری فرا می خواند به همین دلیل به بیابان رفته و راهی کوفه می شود اما عصر عاشورا به محل جنگ می رسد در حالیکه حقیقت را بر سر نیزه ها می بیند.

روز واقعه فیلمی ایرانی در ژانر تاریخی و با موضوع اسلام به کارگردانی شهرام اسدی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته است که در سال ۱۳۷۳ از روی فیلمنامه روز واقعه بهرام بیضایی ساخته شده‌است. این فیلم توانست در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کند. بیضایی فیلمنامهٔ روز واقعه را سال ۱۳۶۱ نوشت و در سال ۱۳۶۳ در انتشارات ابتکار چاپ کرد. این کتاب بعداً در انتشارات روشنگران چاپ شد.

روز واقعه

سریال شب دهم

شب دهم مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی به کارگردانی حسن فتحی است که در سال ۱۳۸۰ ساخته و به مناسبت ماه محرم در نوروز سال ۱۳۸۱ از شبکهٔ یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. موسیقی این مجموعه ساخته فردین خلعتبری و خواننده تیتراژ آن علیرضا قربانی است. حسین یاری، کتایون ریاحی، رؤیا تیموریان و ثریا قاسمی از بازیگران آن هستند. این مجموعه بارها از شبکه‌های مختلف سیما باز پخش شده‌است.

داستان در اواخر حکومت رضاشاه در تهران رخ می‌دهد. فردی به نام حیدر خوش‌مرام که از لات‌های تهران قدیم است، خواهان ازدواج با دختری از تبار قاجار می‌شود و آن دختر شرط ازدواج با حیدر را اجرای تعزیه در ده شب ماه محرم قید می‌کند، اتفاق‌هایی که در جریان تعزیه برای حیدر رخ می‌دهد شخصیت او را دگرگون می‌کند و انسانی پاک و با ایمان می‌شود.

فیلم و سریال های ماه محرم

ون در زمان حکومت رضا شاه تعزیه قدغن بوده حیدر مجبور به اجرای تعزیه دور از چشم آژان‌ها می‌شود در این بین دوست حیدر به نام یاور به کمک او می‌آید و با کمک هم موفق به اجرای تعزیه در نه شب اول می‌شوند؛ از طرفی عمه شاهزاده قجری در پرونده‌ای جنایی دخیل می‌شود و در نتیجه پای یک سرگرد سنگدل تأمینات (اداره آگاهی قدیم) به ماجرا باز می‌شود. او قصد دارد حیدر را به‌قتل رسانده و به مراد دلش که ازدواج با آن شاهزاده قجری است برسد.

او برای این کار حاضر است هر مانعی را از سر راه خود بردارد او یاور را تهدید می‌کند که اگر به همکاری با حیدر ادامه دهی به زندان می‌روی و باید ازدواج با دختر مورد علاقه‌ات را فراموش کنی اما اگر در حین اجرای تعزیه حیدر را طوری به قتل برسانی کاری می‌کنم تا تو به زندان نروی و او را وادار به کشتن حیدر می‌کند یاور در این امر دو دل است و سرانجام شب دهم فرا می‌رسد و سرگرد که در میان تماشاچی‌های تعزیه است وقتی می‌بیند یاور تمایلی به کشتن حیدر ندارد به طرف او شلیک کرده و او را به قتل می‌رساند.

در همین حین مأموران نظمیه که از موضوع اطلاع پیدا کرده‌اند به محل تعزیه هجوم آورده و با مردم عزادار درگیر می‌شوند سرگرد برای این که کارش را تمام کند با حیدر درگیر شده و قصد شلیک به او را دارد که حیدر با شمشیر ضربه مهلکی به او وارد کرده و او را از پا درمی‌آورد اما در همین حین یکی از مأمورین نظمیه به طرف حیدر شلیک می‌کند او که در حال مرگ است برای آخرین بار شاهزاده قجر را می‌بیند و با او وداع می‌کند و حرف‌هایی می‌زند که از آن حیدر لات بعید است و فقط از دهان مؤمنی تمام عیار بیرون می‌آید و این گونه می‌شود که عاشق به معشوقش نمی‌رسد. در پایان حیدر دست در دست رفیقش یاور، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

سریال مختارنامه

یکی از مشهورترین آثار تلویزیونی با موضوع امام حسین(ع)، سریال مختارنامه به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری در سال 1388 است. این سریال داستان مختار ثقفی را روایت می کرد که به خونخواهی جان باختگان  حادثه عاشورا قیام کرد.

بهترین فیلم و سریال ماه محرم، این سریال برای اولین بار در سال 1389 به روی آنتن شبکه یک رفت و بعد از آن بارها از شبکه های مختلف تلویزیون بازپخش شد.

داستان این مجموعهٔ تلویزیونی از زخمی‌شدن حسن بن علی و رفتن وی به مدائن که حاکم آن سعد بن مسعود ثقفی، عموی مختار است شروع می‌شود. مختار از طرف عمویش فرا خوانده می‌شود تا از حسن بن علی محافظت کند. بعد از مسموم و کشته شدن حسن مجتبی توسط همسرش جعده در ادامه، داستان به وقایع سال ۶۰ هجری و مرگ معاویه و حکومت یزید و جریان بیعت‌گرفتن از حسین بن علی رفته و در نهایت پنج سال بعد از حادثهٔ عاشورا، مختار به عنوان رهبر سومین قیام پس از عاشورا با متحدکردن شیعیان با شعار «یا لثارات الحسین» به خون‌خواهی حسین بن علی و کشته‌شدگان کربلا قیام می‌کند.

مختار نامه

فریبرز عرب نیا در نقش مختار ثقفی ، امین زندگانی در نقش مسلم‏بن عقیل ، رضا رویگری در نقش کیان ایرانی ، الهام حمیدی در نقش زن کیان ایرانی ، عنایت شفیعی در نقش ابن‎کامل ، ژاله علو در نقش مادر مختار، فریبا کوثری در نقش عمره همسر مختار ، نسرین مقانلو در نقش همسر دیگر مختار ، محمد فیلی در نقش شمر، رضا کیانیان در نقش حاکم مکه ، محمدرضا شریفی نیا در نقش محمدبن حنفیه ، حسن پورشیرازی در نقش بهرام رنگرز، ویشکا آسایش در نقش جعده ، داوود رشیدی در نقش حاکم کوفه ، کریم اکبری مبارکه در نقش احمربن شمیط، فرهاد اصلانی در نقش عبیدالله‏بن زیاد ، انوشیروان ارجمند در نقش رفاعةبن شداد ، جعفر دهقان در نقش مصعب‎بن زبیر، بهرام شاه محمدلو و محمد صادقی در نقش حاکمان کوفه، پرویز پورحسینی در نقش میثم تمار و بازیگرانی دیگری که در این سریال ایفای نقش کردند.

سریال سفر سبز

سفر سبز سریالی به کارگردانی محمدحسین لطیفی بود که محرم سال 81 روی آنتن شبکه سه سیما رفت و با به تصویر کشیدن داستانی بکر به یکی از ماندگارترین سریال های محرمی تبدیل شد.

سفر سبز داستانی از زندگی دنیل با بازی پارسا پیروزفر است که در ایران متولد شد اما بعد از فرزندخوانده شدن توسط یک خانواده به آلمان برده میشود و در پی دیدن یک خواب برای پیدا کردن خانواده اش راهی ایران میشود و داستان این سریال با این قصه رقم میخورد.

بهترین فیلم و سریال ماه محرم، پارسا پیروزفر، امین تارخ، گوهر خیراندیش، آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، حسن پورشیرازی ، سارا خوئینی ها، لادن مستوفی ، هایده هائری و … در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

فیلم و سریال های ماه محرم

برخی از اپیزودهای این سریال در کشور آلمان فیلمبرداری شده‌است. بر اساس آنچه در بعضی از نشریات الکترونیکی آمده، بازیگری که در ابتدا برای نقش «دنیل وِسْتبِرگ» انتخاب شده سیاوش حکمت شعار بوده‌است. اما به دلیل دشواری‌هایی در خصوص گرفتن ویزا، سرانجام این بازیگر از همراهی گروه و سفر به آلمان باز می‌ماند. بنا بر این اتفاق، پارسا پیروزفر برای نقش «دنیل وِسْتبِرگ» انتخاب می‌شود.

سریال معصومیت از دست رفته

بهترین فیلم و سریال ماه محرم، معصومیت از دست رفته یکی دیگر از سریال های محرمی است که به کارگردانی داوود میرباقری سال 82 روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

معصومیت از دست رفته، جنایت و مکافات دینداران آن زمان در مواجهه با حادثه کربلا را به تصویر می کشد و لغزش شخصیت اصلی داستان( یعنی شوذب که از یاران حضرت علی (ع) است اما در آستانه قیام عاشورا، خزانه دار کوفه میشود) در واقعه کربلا و سکوت وی در برابر امویان را روایت میکند که با عاقبت تلخ کشته شدن پسرش، دیوانه شدن خودش و کشتن دخترش نمایان میشود.

امین تارخ شخصیت اصلی داستان معصومیت از دست رفته یعنی شوذب را جلوی دوربین میبرد و فریبا کوثری و سارا خوئینی ها دو بازیگر دیگر این سریال در نقش همسر شوذب هشتند. امین زندگانی ، حدیث فولادوند ، انوشیروان ارجمند ، مرضیه برومند، داریوش فرهنگ و … در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

فیلم و سریال های ماه محرم

داستان این سریال، به سده نخست هجری برمی‌گردد و با محوریت شخصیتی به نام شوذب شکل می‌گیرد.

شوذب از یاران علی است، منتهی اکنون خزانه‌دار کوفه و امویان شده‌است. میرباقری شوذب را در میانه عشق بین دو زن ترسیم می‌کند. اولین زن ماریا است که زمانی مسیحی بوده‌است و خاطرات شیرینی از دوران خلافت علی دارد که به منزل آنها سر می‌زده‌است و دستگیر فقر و تنگدستی‌شان بوده‌است. دیدن شوذب، ماریا را به یاد علی می‌اندازد و همین بتدریج علاقه او را به شوذب شکل می‌دهد. ماریا که پس از مرگ مادر به دیر سپرده شده و به قالب راهبه مسیحی درآمده است، همچنان دل در گرو عشق شوذب دارد و برایش پیام‌هایی عاطفی می‌فرستد و در مواجهه بین این دو، شوذب نیز گرفتار عشق ماریا می‌شود.

اما زن دوم یک یهودی است به نام حمیرا که با شمایل کولی‌وار خویش، دل شوذب را می‌فریبد و او را بتدریج با وسوسه به راهیابی بیشتر به دستگاه خلافت امویان، از ایمان دور می‌سازد.

به این ترتیب سریال میرباقری در یک عرصه دوسویه شکل می‌گیرد: سویه‌ای که نهایتش به سعادت ختم می‌شود و سویه‌ای که فرجامش جز شقاوت نیست و اکنون شوذب باید بین این تنگنا راهی را برگزیند. شوذب نهایتاً با ماریا ازدواج می‌کند اما به دلیل رفت‌وآمدهای مکرر حمیرا نسبت به او بی محبت شده و ماریا او را ترک می‌کند. ماریا در هنگام زاییدن پسرش از دنیا می‌رود و شوذب نیز با حمیرا ازدواج می‌کند. اما چند سال بعد پسر شوذب، زید، اتفاقی عاشق ربابه دختر حمیرا می‌شود و در این راه کشته می‌شود. شوذب هم دیوانه شده و ربابه را در مجلس عروسیش می‌کشد. اما نهایتاً به وسیله سواری از زندان نجات می‌یابد.

سریال پریدخت

بهترین فیلم و سریال ماه محرم، یکی دیگر از سریال های ماندگار ماه محرم سریال پریدخت به کارگردانی سامان مقدم بود که محرم سال 86 روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

فیلم و سریال های ماه محرم

پریدخت داستانی عاشقانه را در تاریخ معاصر و همزمان با ماه محرم به تصویر کشید و توانست نظر بسیاری از مخاطبان تلویزیون را جلب کند و در لیست ماندگارترین سریال های محرمی قرار بگیرد. پریدخت داستان زندگی دختری (لیلا حاتمی) به همین نام است، که دختر یکی از تاجران سرشناس شهر است و دو خواستگار دارد، نادر (علی مصفا) پسر خان شهر که پس از مرگ پدر قدرت را به دست می‌گیرد، و نصرت (کامبیز دیرباز). داستان سریال از سال ۱۳۱۴ و در جریان واقعه‌ مسجد گوهرشاد شروع می‌شود، در مقطعی از سال ۱۳۲۰ جریان پیدا می‌کند و در سال ۱۳۳۴ ادامه می‌یابد.

لیلا حاتمی، علی مصفا، داریوش ارجمند، کامبیز دیرباز ،شاهرخ استخری، عباس امیری، مهرداد ضیایی و … در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

توجه این مطلب از سایت چشمک برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این متن ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا