تضاد واقع بینانه بین مقررات جدید پولشویی دارایی مجازی دیوان عالی و اجرای قانون منفعت طلب

تضاد واقع بینانه بین مقررات جدید پولشویی دارایی مجازی دیوان عالی و اجرای قانون منفعت طلب

Bijie.com گزارش داد:

نویسنده: Aiying Ai Ying

اخیراً، گروه‌های اصلی در دایره ارز منفجر شده‌اند و بحث‌ها یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتد. آنچه پس از صرف شام بیشتر در مورد آن صحبت شد، در مورد مقررات جدیدی بود که در 20 آگوست 2024 اجرا می شود – “تفسیر چند موضوع در مورد اعمال قوانین در رسیدگی به پرونده های کیفری پولشویی”. تقریباً همه به این سؤال توجه دارند که این تفسیر قضایی به چه معناست؟ آیا بر تراکنش های ما تأثیر می گذارد؟ مخصوصا دوستانی که اغلب از OTC (معاملات خارج از بورس) استفاده می کنند زیاد صحبت می کنند. از این گذشته، روش‌های تراکنش در دایره ارز پیچیده و متنوع هستند، به‌ویژه معاملات فرابورس – همه عادت دارند از این روش برای دور زدن کانال‌های مالی سنتی، خرید و فروش ارزهای مجازی و حتی انتقال وجه به آن سوی مرزها استفاده کنند. با این حال، انتشار مقررات جدید این بار باعث شده است که مردم نسبت به روش های عملیاتی آشنا به طور بی سابقه ای هوشیار باشند.

در گروه‌های وی چت و گروه‌های تلگرام، بسیاری از بازیکنان قدیمی شروع به ارسال تفاسیر مختلف کردند و حتی برخی از افراد هشدار دادند: “در فروش U مراقب باشید، پول درآوردن آسان نیست، خود را درگیر چنین نظراتی نکنید!” نگران کننده است: در گذشته، دوران تجارت آزاد که به میل خود وارد دایره ارز می شدیم و از آن خارج می شدیم، آیا با این تفسیر قضایی این تغییر خواهد کرد؟ آیا این خطرات قانونی بیشتری به همراه خواهد داشت؟ به خصوص کسانی که به تازگی وارد این صنعت شده اند، از ارتباط بین این مقررات حقوقی دست و پا گیر و رفتارهای پیچیده معاملاتی حتی بیشتر سردرگم و ناآرام هستند.

این تفسیر قضایی چقدر تاثیر دارد؟ آیا نگهداری و داد و ستد ارزهای مجازی ریسک بیشتری پیدا کرده است؟ تیم Aiying همچنین با شرکت های حقوقی بزرگ ارتباط برقرار کرده است و بسیاری مشتاقند که پاسخ را بدانند. من محتوای مشخصی از لایحه را منتشر نمی کنم، یک لینک در پایین مقاله برای شما قرار می دهم تا آن را خلاصه کنید. همچنین ممکن است با چند موضوع کلیدی که همه بیشتر نگران آن هستند شروع کنیم:

1 مرزهای بین تجارت دارایی مجازی و پولشویی

تمرکز این مقررات جدید. شما می توانید آن را به عنوان قانونی در نظر بگیرید که برای ما “خط قرمز” می کشد. قاعدتا ما خارج از این خط قرمز تراکنش های ارز مجازی خودمان را انجام می دهیم و اصلا مشکلی وجود ندارد. مشکل اینجاست که وقتی از این خط قرمز عبور کردید و از ارز مجازی برای مخفی کردن منبع درآمدهای غیرقانونی مانند پول ناشی از کلاهبرداری و خرید و فروش مواد مخدر استفاده کردید، آنگاه پا به خط نهایی قانون گذاشته اید.

به بیان ساده، دارایی‌های مجازی مانند یک چاقو هستند – استفاده از آن برای بریدن سبزیجات برای شما قانونی است، اما اگر از آن برای ارتکاب جرم استفاده کنید، چاقو به ابزاری غیرقانونی تبدیل می‌شود. همین امر در مورد ارز مجازی نیز صدق می کند: معاملات عادی غیرقانونی نیست، اما اگر از آن برای پوشش دادن و انتقال پول های “سایه” استفاده کنید، مشکلاتی به وجود می آید.

کلید مقررات جدید اینجاست: این مقررات فی نفسه تراکنش‌های ارز مجازی را سرکوب نمی‌کند، بلکه کسانی را که از دارایی‌های مجازی برای پولشویی و پنهان کردن عواید ناشی از جرم استفاده می‌کنند، سرکوب می‌کند. پس تا زمانی که در حال انجام معاملات حقوقی هستید و منبع و هدف وجوه مشخص است، جای نگرانی نیست.

به بیان ساده، خط قرمز قانونی این است: تراکنش‌های دارایی مجازی می‌توانند ادامه پیدا کنند، اما مراقب باشید در جریان وجوه غیرقانونی دخالت نکنید. فقط به این خط قرمز پایبند باشید و خوب می شوید.

2 چگونه افراد و سازمان ها می توانند از “کشته شدن با چاقوی قرضی” جلوگیری کنند

کلید در منبع و استفاده از بودجه نهفته است. اگر بتوانید ثابت کنید که وجوه مشروع است و فرآیند تراکنش شفاف است، لازم نیست نگران اشتباه گرفتن پولشویی باشید. به عنوان مثال، OTC معمولی (تعداد خارج از بورس) غیرقانونی نیست، اما اگر در حین معامله منبع وجوه طرف مقابل را بررسی نکنید و وجوه حاصل از جرم را دریافت نکنید، ممکن است ناخواسته در معرض خطر پول قرار بگیرید. شستشو بنابراین هنگام معامله، چگونه اطمینان حاصل می کنید که روی خط قرمز قانون قدم نگذارید؟ اینها در واقع چندین احتیاط مهم هستند که Aiying اغلب در مقالات ضد پولشویی ذکر می کند و اساساً برای مقررات ضد پولشویی در کشورهای مختلف در سراسر جهان قابل اجرا هستند:

1. KYC را تقویت کنید (مشتری خود را بشناسید)

  • توصیه: حتماً قبل از هر تراکنش، بررسی دقیق KYC را انجام دهید. چه یک تراکنش بزرگ باشد یا یک تراکنش کوچک، باید بدانید طرف مقابل کیست، وجوه از کجا می آید و برای چه استفاده می شود. به خصوص در معاملات فرابورس از انجام معاملات بزرگ با افراد ناشناس خودداری کنید.
  • عملیات خاص: مطمئن شوید که طرف مقابل مدارک شناسایی مانند کارت شناسایی یا پاسپورت را ارائه کرده و اطلاعات واقعی را تأیید کنید. ضمناً اگر طرف مقابل مشتری شرکتی باشد، قانونی بودن و سوابق مالی شرکت نیز باید بررسی شود. ابزارهای تأیید هویت حرفه ای را می توان برای کمک به بررسی خودکار استفاده کرد.

2 سوابق کامل تراکنش را نگه دارید

  • توصیه: سوابق دقیقی از هر تراکنش، به ویژه آنهایی که شامل دارایی های مجازی هستند، نگه دارید. این شامل تمام رسیدهای الکترونیکی، کوپن های انتقال وجه، چت ها، قراردادها و غیره می شود. به این ترتیب، اگر تراکنش مشکوک به سود غیرقانونی باشد، می‌توانید شواهد روشنی ارائه دهید تا ثابت کنید که به طور قانونی فعالیت می‌کردید.
  • عملیات خاص: از ذخیره سازی ابری رمزگذاری شده یا سیستم های پشتیبان محلی برای ذخیره سوابق تراکنش ها و تهیه نسخه پشتیبان به طور منظم استفاده کنید. برای تراکنش های آنلاین، می توانید از اسکرین شات، ضبط صفحه و غیره برای ضبط لینک های کلیدی استفاده کنید و این فایل ها را بر اساس زمان بایگانی کنید.

3. معاملات بزرگ را با احتیاط انجام دهید

  • توصیه: در معاملات با ارزش بالا، به ویژه معاملات برون مرزی، بیشتر مراقب باشید. چرا که این گونه معاملات بیشتر مورد توجه نهادهای قانونی و نظارتی است.
  • عملیات خاص: قبل از انجام معاملات با مبالغ زیاد، مطمئن شوید که منبع وجوه طرف مقابل قانونی و مطابقت دارد. انتقال وجه می تواند از طریق کانال های رسمی مانند بانک ها و پلت فرم های پرداخت انجام شود تا از تراکنش های نقدی یا روش های پرداخت غیرمجاز جلوگیری شود. علاوه بر این، ایده خوبی است که تراکنش‌های خود را به دسته‌ای تقسیم کنید تا بتوان هر تراکنش را قبل از هر یک به دقت بررسی کرد.

4 از مشتریان پرخطر اجتناب کنید

  • توصیه: به راحتی با مشتریان پرخطر، به ویژه آنهایی که هویت مبهم و منابع وجوه نامشخص دارند، تراکنش انجام ندهید. چنین مشتریانی مستعد پولشویی یا سایر فعالیت های مجرمانه هستند که ممکن است برای شما مشکل قانونی ایجاد کند.
  • عملیات خاص: قبل از معامله با مشتریان جدید، به ویژه آنهایی که مرتباً حساب کاربری خود را تغییر می دهند و تمایلی به افشای اطلاعات بیشتر ندارند، بررسی های پیشینه انجام دهید. در صورت وجود هرگونه درخواست تراکنش غیرمنطقی، مانند انتقال وجه از حساب های مختلف در چندین کشور، فوراً تراکنش را خاتمه دهید و گزارش رفتار مشکوک را به مقامات مربوطه در نظر بگیرید.

5 قوانین و مقررات محلی را درک کرده و از آنها پیروی کنید

  • توصیه: با قوانین و مقررات کشور یا منطقه خود به ویژه قوانین مرتبط با دارایی های مجازی و مبارزه با پولشویی آشنا باشید. از آنجایی که قوانین در همه جا سخت تر می شوند، به ویژه مهم است که در مورد آخرین مقررات جاری باشید.
  • عملیات خاص: به طور مرتب به تغییرات خط مشی صادر شده توسط ادارات دولتی مربوطه، انجمن های صنعتی و پلت فرم های قانونی توجه کنید. آخرین الزامات قانونی

3 بر روی 3 کلمه کلیدی “توضیحات دادستانی عالی خلق در مورد برخی مسائل در پرونده” تمرکز کنید

شرایط جدی

بیایید در مورد “شرایط جدی” صحبت کنیم. این اصطلاح حقوقی ممکن است انتزاعی به نظر برسد، اما در واقع به این معنی است که اگر مقدار پولی که درگیر آن هستید بسیار زیاد باشد یا عواقب آن بسیار جدی باشد، قانون با شما شدیدتر رفتار خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر به دوستی کمک کنید که جابجا شود و او با اجناس دزدیده شده به ارزش 5 میلیون دلار تمام شود، ممکن است دچار مشکل بزرگی شوید. برای مثال دیگر، اگر پولی که شما کمک می‌کنید بازیابی پول دزدیده شده را برای دیگران غیرممکن کند، این پیامد «جدی» در نظر گرفته می‌شود.

2 “باید بدانید”

با نگاهی دوباره به “باید دانست” که اغلب در مقررات قانونی ذکر شده است، ممکن است این ماده برای بسیاری از افراد کمی گیج کننده باشد. ممکن است با خود فکر کنید: چگونه بفهمم که پول شخص دیگری پول دزدیده شده است؟ اما معیار حقوقی قضاوت مستلزم این نیست که شما واقعاً همه جزئیات را بدانید، بلکه به این نیاز دارد که آیا باید شک منطقی داشته باشید یا خیر. به عنوان مثال، اگر اغلب با مقادیر زیادی وجوه از منابع ناشناخته در تماس باشید و رفتار طرف مقابل مشکوک باشد، اما هرگز ابتکار عمل را برای تأیید یا پرسیدن سؤال به عهده نگیرید، قانون فکر می کند: باید می دانستید که این موارد صندوق ها سوال داشتند

قانون شما را تنها به این دلیل که چشمان خود را بسته اید، رها نمی کند. درست مانند رانندگی بدون نگاه کردن به علائم جاده، به این معنی نیست که برای سرعت غیرمجاز جریمه نمی شوید. در معاملات ارزی به خصوص معاملات فرابورس تنها کاری که باید انجام دهید این است که هوشیار باشید. اگر منبع سرمایه مشتری نامشخص است و شما بدون نگرانی به تجارت خود ادامه می دهید، قانون دلیلی دارد که باور کند شما عمداً خطرات را نادیده گرفته اید یا حتی در آنها مشارکت داشته اید.

3. “Escape but not arrive”

بیایید در مورد ماده ۷ «فرار و محاکمه نشدن» صحبت کنیم. آنچه این بند می گوید این است که حتی اگر شخصی بدون دستگیری فرار کند، تا زمانی که شواهد کافی وجود داشته باشد که نشان دهد او در جنایت مشارکت داشته است، قانون همچنان او را بازخواست می کند. به عنوان مثال، فرض کنید شخصی از دارایی های مجازی برای پولشویی استفاده می کند و بعداً به خارج از کشور می رود، اما شواهد رفتار او همچنان وجود دارد و قانون همچنان او را مجرم می داند. برای شاغلین در دایره ارز، این بدان معناست که حتی اگر طرف مقابل دیگر در کشور نباشد، مسئولیت قانونی معامله مربوطه همچنان تا انتها پیگیری خواهد شد.

بنابراین هر زمان که تراکنش‌ها و وجوه شما شامل مقادیر زیادی، مشکوک یا عواقب جدی باشد، باید بیشتر مراقب باشید. قانون بی احتیاطی را معاف نمی کند—شما باید در جایی که باید هوشیار باشید هوشیار باشید و جایی که نیاز به تأیید دارید باید بررسی کنید. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که رفتار معاملاتی شما اصول قانون را نقض نمی کند.

4 نکات بحث برانگیز “توضیحات دادستانی عالی خلق در مورد برخی موارد در پرونده”

1 رابطه بین “دارایی های مجازی” و “ارز مجازی” باید روشن شود

.

تفسیر قضایی قبلی از جمع‌آوری غیرقانونی سرمایه از اصطلاح “ارز مجازی” استفاده می‌کرد، اما این تفسیر قضایی جدید از پولشویی از “دارایی‌های مجازی” استفاده می‌کند و علامت‌های نقل قول مضاعف اضافه می‌کند. رابطه این دو به وضوح در توضیح بیان نشده است. آیا دارایی های مجازی به غیر از ارزهای مجازی، انواع دیگری از دارایی ها را نیز پوشش می دهند (مانند NFT، آیتم های مجازی درون بازی و غیره)؟ Aiying معتقد است که اگر فقط به ارز مجازی اشاره دارد، چرا از عبارت اصلی استفاده نمی شود؟

این سوال فقط منتظر تفسیر قضایی یا توضیح بیشتر در مورد “دارایی های مجازی” است. این برای متخصصان صنعت بسیار مهم است زیرا انواع مختلف دارایی ممکن است خطرات قانونی متفاوتی را در بر داشته باشد.

2 “سایر الزامات” به اندازه کافی واضح نیست

بندهای پایان باز گاهی به سازمان های مجری قانون اختیار بیشتری می دهند، اما ممکن است تمرین کنندگان را در مورد اینکه چه رفتاری به طور خاص غیرقانونی است، نامشخص می گذارد. این ابهام خطرات قانونی را برای شاغلان افزایش می‌دهد، زیرا عبارت «سایر روش‌ها» برای پنهان کردن یا پنهان کردن عواید مجرمانه بسیار گسترده است که منجر به عدم اطمینان می‌شود. این نیاز به تفسیر یا سابقه قضایی بیشتری دارد تا مشخص شود کدام رفتارهای خاص در “سایر مقررات” گنجانده می شود تا از سوء تفاهم یا سوء استفاده جلوگیری شود.

5 در یک محیط اجرای قانون منفعت‌محور، تفسیر قضایی دیوان عالی چگونه است؟

ده جرم پیرامون دایره ارز: 1. جرم عملیات تجاری غیرقانونی، 2. جرم کلاهبرداری با جمع آوری وجوه، 3. جرم جذب غیرقانونی سپرده های مردمی، 4. جرم شرکت های هرمی، 5. جرم کلاهبرداری، 6. جرم پولشویی، 7. کمک به جرم فعالیت مجرمانه شبکه اطلاعاتی (جرم معاونت و امانت)، 8. جرم کتمان و اختفاء عواید مجرمانه، جرم عواید مجرمانه (جرم اختفاء)، 9. جرم گشایش یک. کازینو، 10. جرم فرار از ارز

این بار معرفی یک تفسیر قضایی جدید از “جرم پولشویی” است. با این حال، “قوانین برای منافع عمومی وضع می شوند، اما اغلب توسط برخی افراد به عنوان ابزاری برای منافع شخصی استفاده می شود، در برخی مکان ها، پدیده اجرای قانون منفعت گرا هنوز وجود دارد، که ما را مجبور می کند تامل کنیم: در چنین مواردی.” یک محیط، این تفاسیر قضایی چقدر می تواند تأثیر عملی داشته باشد؟

اجرای قانون منفعت‌محور به سازمان‌های قضایی در برخی مکان‌ها اجازه می‌دهد تا به پرونده‌ها رسیدگی کنند، نه صرفاً برای اجرای عدالت، بلکه برای کسب منافع اقتصادی از رسیدگی به پرونده‌ها. ما می دانیم که “دو نوع قدرت وجود دارد: یکی مبتنی بر ترس، و دیگری مبتنی بر عدالت. تنها قدرت مبتنی بر عدالت می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد.” قدرت اجرایی به ابزاری برای سودجویی. Aiying می‌داند که این پدیده به‌ویژه در پرونده‌های مربوط به مقادیر زیادی وجوه، به‌ویژه پرونده‌های دایره ارزی مشهود است، به‌دلیل مقدار زیادی که درگیر است، جلب توجه پلیس محلی آسان است و باعث می‌شود تمرکز پرونده از «تغییر شود. مبارزه جنایی” به “منفعت اقتصادی” تبدیل شد.

به عنوان مثال، در یک پرونده واقعی، یک پروژه بلاک چین که به خوبی کار می کرد به دلیل “استفاده غیرقانونی از شبکه اطلاعاتی” تشکیل شد، زیرا بعداً یک پلیس محلی گزارشی دریافت کرد، این پرونده به “طرح هرمی” ارتقا یافت حساب شرکت و مسئول مربوطه دستگیر شدند. اگرچه مدل کسب‌وکار داخلی شرکت پس از بحث‌های فراوان جرم محسوب نمی‌شد، اما سازمان‌های مجری قانون محلی همچنان این پرونده را پیش بردند زیرا مبلغ پرونده به صدها میلیون رسید که در نهایت منجر به شکسته شدن زنجیره سرمایه شرکت و فلج شدن عملیات آن شد. ارسطو زمانی گفته است: «بالاترین بیان عدالت، انصاف است، اما در این مورد، انصاف آشکارا فراموش شده است و انگیزه دستگاه های مجری قانون دیگر حفظ عدالت نیست، بلکه کسب منافع اقتصادی از پرونده است».

این پدیده ما را به این پرسش وا می دارد که در محیط اجرای قانون سود محور، تفسیر قضایی چقدر مؤثر است؟ جمله ای در کتاب مقدس به اصل مشکل می پردازد: “شما نمی توانید به طور همزمان به خدا و پول خدمت کنید، اگر هدف سازمان های مجری قانون، ایجاد درآمد از طریق پرونده ها باشد نه رسیدگی به مسائل مربوط به منصفانه و عادلانه.” پس هر چقدر هم که مقررات قانونی سختگیرانه باشد، نمی‌تواند به رسالت عدالت خود عمل کند. اجرای قانون سود محور در واقع اعتبار قانون را تضعیف می کند و شرکت ها و افرادی را که در اصل به قانون پایبند هستند با مشکلات قانونی غیرضروری مواجه می کند.

برای حل این مشکل، باید اطمینان حاصل کنیم که اعمال قدرت قضایی به مسیر خود بازمی گردد. قانون باید برای آزادی انسان وجود داشته باشد، نه برای برده داری، آنچه جامعه در حال حاضر به آن نیاز دارد این است که دولت نظارت خود را بر ارگان های قضایی محلی تقویت کند تا اطمینان حاصل کند که تفسیرهای قضایی به ابزاری برای برخی افراد برای کسب منافع شخصی تبدیل نخواهد شد. در عین حال، اصطلاحات مبهم در تفاسیر قضایی باید بیشتر روشن شود و سیستم های اجتماعی باید تضمین کنند که همه از حقوق و فرصت های یکسان برخوردار هستند تا از خودسری در اجرای قانون کاسته شود.

علاوه بر این، برای جلوگیری از انحراف دستگاه‌های قضایی محلی از حاکمیت قانون به دلیل فشار مالی، ضمانت تأمین مالی دستگاه‌های قضایی نباید متکی بر درآمدهای ناشی از جریمه و ضبط باشد. ما نمی توانیم اجازه دهیم قانون به ابزاری برای آسیب رساندن به مشاغل و افراد تبدیل شود، اما باید آن را به یک چتر حمایتی واقعی تبدیل کنیم. با تقویت اصلاح مقررات قانونی و نظارت دقیق بر اقدامات اجرای قانون، می‌توانیم فضای قضایی عادلانه‌تر و شفاف‌تری ایجاد کنیم و اطمینان حاصل کنیم که دیگر حقوق و منافع بنگاه‌ها توسط مجریان قانون منفعت‌خواه نقض نمی‌شود.

در نهایت، هسته اصلی قانون، حفظ انصاف و عدالت است، نه تبدیل شدن به ابزاری برای سودجویی برای سازمان های مجری قانون محلی. همانطور که سیسرو گفت: “قانون مادر عدالت است، ما باید به این نیت اصلی بازگردیم و اطمینان حاصل کنیم که در عین مبارزه با جرم و جنایت، قانون می تواند از مشاغل و افراد قانونی نیز حمایت کند تا عدالت به تنها معیار عدالت تبدیل شود.”

“Two Highs” مشترکاً “تفسیر چند موضوع در مورد اعمال قوانین در رسیدگی به پرونده های کیفری پولشویی” را صادر کردند: https://mp.weixin.qq.com/s/lN-caQCInPqlpJrENwJyUg

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

خروج از نسخه موبایل