اقتصاد

ثبت کمترین نرخ بیکاری پس از پیروزی انقلاب در دولت سیزدهم

ثبت کمترین نرخ بیکاری پس از پیروزی انقلاب در دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری برنا، محمود کریمی بیرانوند» در آیین بهره برداری از پروژه‌های این وزارتخانه و مجموعه‌های تابعه با حضور وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری سالانه ۸.۱ درصد سال ۱۴۰۲ و نرخ بیکاری۷.۷ درصد فصل بهار ۱۴۰۳ نشان دهنده کمترین نرخ بیکاری سالانه و فصلی پس از انقلاب اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه نرخ اشتغال ناقص نیز به کمترین حد خود رسید است، گفت: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیل که همواره به عنوان یک چالش بزرگ در بازار کار مطرح بوده است نیز به ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

کریمی بیرانوند ثبت این میزان نرخ بیکاری را نتیجه تلاش دولت سیزدهم و پیگیری مجدانه شهید جمهور دانست و تاکید کرد: در دولت سیزدهم ۸ جلسه شورای عالی کار با حضور رییس جمهور برگزار شد چرا که  در این حوزه اهتمام ویژه داشتند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش حدود ۴۰ درصدی نرخ حداقل دستمزد سالانه کارگران در دولت سیزدهم یادآور شد: اتفاقاتی که در این دولت در حوزه افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در کمتر از سه سال افتاد بی سابقه است.

وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم همواره در ابتدای سال برایجاد یک میلیون شغل تاکید، تقسیم کار دستگاهی و استانی و وضعیت اشتغال را با کد ملی دنبال کردیم. ما شاهد تحقق وعده رییس جمهور شهید در این دولت بودیم.  

تحول حوزه مشاغل خانگی در دولت سیزدهم

کریمی بیرانوند در این آیین با بیان اینکه حوزه مشاغل خانگی در دولت سیزدهم متحول شده است اظهارکرد:  ۸۰ درصد مخاطبان در حوزه مشاغل خانگی بانوان هستند.

وی افزود: رشد ۴۴۰ درصدی صدور مجوز‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ و رشد ۱۳۵۰ درصدی صدور مجوز‌ها نسبت به سال ۱۳۹۹، افزایش ۱۵۰ درصدی تسهیلات نسبت به ۱۴۰۰ و افزایش ۲۵ برابری تسهیلات نسبت به سال ۱۳۹۹ نشان از این تحول دارد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در اشتغال ایجادی حوزه مشاغل خانگی نیز ۱۵۳ درصد رشد داشتیم که بسیار قابل توجه است.

کریمی بیرانوند با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۲ میلیون نفر به تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی اضافه شد توضیح داد: حدود ۴۰ درصد از این افراد کشفی سازمان تامین اجتماعی هستند؛ یعنی خود سازمان در حال تبدیل نظام غیر رسمی بازار کار به نظام رسمی است.  

پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کار (LMIS) از خدمات مهم دولت شهید جمهور

وی ازپایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کاربه عنوان یکی از دستورات زمین مانده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال ۱۳۹۰ و زمان ابلاغ سیاست‌های کلی اشتغال مقام معظم رهبری یاد کرد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این پایگاه برای شناسایی شاغلین، بیکاران، جمعیت غیر فعال، کارفرمایان رسمی و غیر رسمی راه اندازی شده است.

وی شناخت وضعیت بازار کار و دستیابی به تصویر جامعه از پویایی‌های بازار کار، پیش بینی تغییرات بازار کار، طراحی سیاست‌ها و مداخلات حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی مبتنی بر اطلاعات سامانه، ساماندهی اطلاعات شغلی نیروی کار، پیش بینی مهارت‌های مورد نیاز بازار کار در سطوح ملی منطقه‌ای و بخشی و افزایش کارایی و کاهش زمان جستجوی فرصت‌های شغل را از اهداف مهم پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کار برشمرد.

کریمی بیرانوند افزود: پایگاه اطلاعات مشاغل، پایگاه اطلاعات جمعیت و نیروی کار، پایگاه اطلاعات کسب و کار‌ها زیر سامانه آمار و اطلاعات بازار کار و زیر سامانه جستجوی شغل پنج پایگاه اصلی LMIS هستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امکان استعلام شغلی شاغلین کشور، امکان استعلام بیکاران کشور، امکان شناسایی فارغ التحصیلان بیکار به تفکیک سطوح مختلف دانشگاهی، امکان احصاء نرخ بیکاری دانشگاه‌های کشور را از از قابلیت‌های فعلی پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کارعنوان کرد

وی گفت: امکان استعلام نرخ بیکاری مخاطبان خاص دستگاه‌های تخصصی، امکان استعلام شاغلین غیر رسمی کشور و امکان رصد مهارت‌های اخذ شده توسط ایرانیان، از دیگر قابلیت‌های فعلی LMIS است.

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا