اقتصاد

افزایش ۱۵ درصدی خرید گندم و صادرات ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در دولت سیزدهم

افزایش ۱۵ درصدی خرید گندم و صادرات ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی به تشریح پنج راهبرد اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه بخش کشاورزی کشور پرداخت.

وی ابتدا به حداکثرسازی تولید با تمرکز بر حفاظت از منابع پایه مانند آب و محیط زیست اشاره کرد و افزود: هدف ما افزایش تولید محصولات کشاورزی به‌طور مؤثر و پایدار است، در حالی که حفظ منابع طبیعی را به‌عنوان یک اولویت اساسی در نظر داریم.

وی ادامه داد: راهبرد دوم، کاهش نوسانات تولید است که ما به دنبال یکنواختی در تولید محصولات کشاورزی هستیم تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کمتر متضرر شوند.

وی همچنین از توازن بخشی در تولید سخن گفت و اظهار کرد: تولید باید متناسب با ظرفیت‌ها و منابع هر محصول تنظیم شود تا بهره‌وری بهینه‌ای داشته باشیم.

نیکبخت راهبرد چهارم، را تولید صادرات‌محور معرفی کرد و تأکید کرد: تمرکز ما بر روی تولید محصولاتی است که بتوانند ارزآوری کنند و به توسعه اقتصادی کشور کمک نمایند.

وی به کشاورزی دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: افزایش همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسات علمی در بخش کشاورزی یکی از اولویت‌های ماست. در حال حاضر، بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه به‌طور مشترک در حال انجام پروژه‌های علمی و تولیدی هستند، این پنج راهبرد، تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقای بهره‌وری و پایداری در بخش کشاورزی کشور را منعکس می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی به ۶ اولویت در بخش کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: از این میان، 2 اولویت مربوط به زیرساخت‌ها است: اولویت اول در زیرساخت‌ها، آبخیزداری، آبخوانداری و کارهای کوچک تأمین آب است و اولویت دوم طرح‌ها و پروژه‌های آب و خاک به عنوان زیرساخت‌های مهم در حوزه‌های مختلف کشاورزی نیز در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: همچنین چهار اولویت نیز در سرمایه‌گذاری تعریف کردیم که شیلات، شامل سیر و سیاحی و آبزی‌پروری بیوده و اولویت اول است، صنایع تبدیلی، تکمیلی و صنایع غذایی در اولویت دوم، توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی اولویت سوم و دامپروری نیز اولویت چهارم است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت: در سال ۱۴۰۲، بیش از یک میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشتیم که با توجه به راهبرد چهارم، نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشت.

وی ادامه داد: تراز تجاری بخش کشاورزی نیز بیش از ۲ میلیارد دلار بهبود پیدا کرد. نرخ رشد ارزش افزوده در کشاورزی از منفی ۴.۶ درصد در بهار ۱۴۰۲ به مثبت ۶.۱ درصد در زمستان ۱۴۰۲ رسید. امیدواریم که در سال ۱۴۰۳ از رکود خارج شویم و شرایط بهتری برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی فراهم شود. همچنین، تولید محصولات کشاورزی از ۱۱۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۱ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد.

افزایش ۱۵ درصدی خرید گندم نسبت به سال قبل

عضو کابینه دولت سیزدهم درباره وضعیت گندم در کشور خاطرنشان ساخت: در سال ۱۴۰۰، ۴ میلیون تن گندم خریداری شد و حدود ۷ میلیون تن گندم وارد کردیم. در سال ۱۴۰۲، ۱۰ میلیون و سیصد هزار تن گندم از محل تولید داخل خریداری کردیم و یک میلیون و هشتصد هزار تن گندم نیز واردات داشتیم. در حال حاضر، خرید گندم از مرز ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن عبور کرده است که نشان‌دهنده افزایش تقریباً ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ می‌باشد.

نیکبخت افزود: با روند فعلی، خرید گندم امسال قطعاً از ۱۱.۵ میلیون تن عبور خواهد کرد، که نشان‌دهنده صرف ارزی قابل توجهی در کشور خواهد بود.

ممنوعیت واردات مرغ و صرفه‌جویی ارزی بی‌سابقه

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: صنعت طیور که در گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو بود، اکنون به مراحل پایانی بازسازی خود رسیده است. در حال حاضر، تولید محصولات طیور به حدی رسیده که نه تنها بازار داخلی به خوبی تأمین می‌شود، بلکه ذخایر کشور نیز از محل تولید داخلی تأمین می‌گردد. به همین دلیل، واردات مرغ به کشور ممنوع شده و این اقدام برای نخستین بار صورت گرفته است، که منجر به صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین به مرحله صادرات نیز رسیده‌ایم، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ صادر کردیم. از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون، نزدیک به ۵۰ هزار تن تخم‌مرغ و ۸ هزار تن مرغ صادر کرده‌ایم. واحدهای دامداری نیز طبق برنامه‌های تعیین‌شده در حال بازسازی هستند و روند بازسازی آن‌ها مشابه صنعت طیور در حال پیشرفت است.

تأمین نهاده‌ها برای ۴ تا ۵ ماه آینده تضمین شده است

نیکبخت افزود: در بخش دام سنگین، پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم و می‌توان گفت که ۸۰ تا ۸۵ درصد کار بازسازی به پایان رسیده است. در تولید شیر، لبنیات و گوشت، شرایط به طور قابل توجهی بهبود یافته است. در مورد دام سبک، بازسازی کمی زمان‌برتر است، اما این موضوع نیز در دستور کار ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه در تأمین نهاده‌ها، در هیچ دوره‌ای وضعیت به این اندازه مطلوب نبوده است گفت: امروز نیز اگر واردات انجام نشود، تأمین نهاده‌ها برای ۴ تا ۵ ماه آینده در محصولات مختلف در کشور تضمین شده است که فرصت بسیار خوبی محسوب می‌شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم در پایان گفت: در دولت سیزدهم، گام‌های مثبتی در استفاده از ظرفیت‌های صنایع، کارآفرینان و بازرگانان فعال در بخش کشاورزی برداشته شده است. به عنوان مثال، امسال برای نخستین بار، خودمان به خرید دانه‌های روغنی نپرداختیم، اقدامی که می‌توانست به ضرر دولت و تأمین منابع آن آسیب برساند. ما واردکنندگان روغن خام و دانه‌های روغنی را ملزم کردیم که محصولات داخلی را خریداری کنند. در نتیجه، تا کنون نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان برای خرید دانه‌های روغنی پرداخت شده است.

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا