اقتصاد

جذب ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال 1402 دو برابر بیش از سرمایه‌گذاری خارجی در برجام

جذب ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال 1402 دو برابر بیش از سرمایه‌گذاری خارجی در برجام

جذب ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال 1402 دو برابر بیش از سرمایه‌گذاری خارجی در برجام

یک کارشناس انرژی گفت: در سال ۱۴۰۲ معادل ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده که دو برابر بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی سالیانه در زمان برجام بوده است؛ این میزان نشان از اثربخشی رویکرد دولت در خنثی سازی تحریم‌ها و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌‍گذاران خارجی است.

نوید نبوی‌زاده کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره رویکرد دولت سیزدهم در جذب سرمایه گذاری خارجی و دستیابی به رشد اقتصادی بالا به ویژه در صنعت نفت و گاز بعد از یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر و کاهش شدید ارزش پول ملی گفت: اقتصاد ایران در دهه نود با وجود رفتن به سمت مذاکره برای رفع تحریم‌ها، اما نه تنها مذاکرات نتیجه خاصی برای اقتصاد ایران به جز برهه‌ای فروش نفت خام بالا نداشت بلکه در دهه اخیر اقتصاد ایران، کشور رشد اقتصادی نزدیک به صفر و کاهش شدید ارزش پول ملی را تجربه کرد. با این حال، کشور در دولت سیزدهم تحت ریاست جمهوری شهید رئیسی، گام‌های مهمی در جذب سرمایه گذاری خارجی و دستیابی به رشد اقتصادی بالا به ویژه در صنعت نفت و گاز برداشته است.

جذب ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال 1402 دو برابر بیشتر از سرمایه‌گذاری خارجی در برجام

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ معادل ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده است که عمده آن در با پتانسیل‌ترین بخش اقتصاد کشور یعنی صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری گشته است. از همه مهم‌تر میزان جذب ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دو برابر بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی سالیانه در زمان برجام بوده است که نشان از اثربخشی رویکرد دولت در خنثی سازی تحریم‌ها و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌‍گذاران خارجی دارد. بدین ترتیب صنعت نفت و گاز محرک اصلی رشد اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم بوده است. همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه تمام صنعت نفت و گاز نقش راهبردی در توسعه اقتصادی صنعت نفت و گاز داشته است. در دولت سیزدهم رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت نفت و گاز و توسعه بدون اتکا به بودجه و اعتبارات دولتی اتفاق افتاده و در نتیجه ۱۳۲ پروژه نیمه تمام به اتمام رسیده است و این امر باعث جذب ۲۸.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش شده است که دستاورد قابل توجهی است.

این کارشناس انرژی با اشاره به محقق شدن رشد اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز کشور بدون مذاکره برای رفع تحریم‌ها اظهار کرد: صنعت نفت و گاز در دو سال گذشته رتبه اول جذب سرمایه گذار خارجی را به خود اختصاص داده است که یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم است. این رویکرد در زمان تشدید تحریم‌ها و نتیجه‌بخش بودن دیپلماسی فعال انرژی و تعامل با همه دنیا و نه فقط با بخش خاصی از کشور‌های غربی، نشان از تلاش‌های دولت در ایجاد فضای کسب و کار مطلوب و ترویج سرمایه گذاری در این بخش است. موفقیت صنعت نفت و گاز در جذب سرمایه گذاری خارجی و دستیابی به رشد اقتصادی، نشانه روشنی است که رشد اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز کشور بدون مذاکره برای رفع تحریم‌ها محقق شده است و مسیر رشد و توسعه فقط از مسیر مذاکره نیست.

جذب ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال 1402 دو برابر بیشتر از سرمایه‌گذاری خارجی در برجام

وی در پایان گفت: رشد اقتصادی بالای ۴ درصد و رکوردشکنی سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم، نشانه‌های بارز اثربخشی رویکرد دولت در خنثی سازی تحریم‌ها و ایجاد فضای مطلوب کسب و کار است. صنعت نفت و گاز نقش بسزایی در این دستاورد داشته است و تلاش‌های دولت برای ارتقای سرمایه گذاری در سایر بخش‌ها نیز به ثمر می‌رسد. موفقیت دولت سیزدهم در جذب سرمایه گذاری خارجی و دستیابی به رشد اقتصادی نشان از ظرفیت‌های کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و تعهد دولت برای ایجاد فضای کسب و کار مطلوب برای سرمایه گذاران خارجی است.

انتهای پیام/ 

حتما بخوانید : بورس قرمز پوش شد

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا