اقتصاد

مرادی: دولت چهاردهم از کارنامه موفق دولت سیزدهم در پالایشگا‌ه‌های فراسرزمینی استفاده کند

مرادی: دولت چهاردهم از کارنامه موفق دولت سیزدهم در پالایشگا‌ه‌های فراسرزمینی استفاده کند

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی یکی از سیاست هایی است که مورد توجه کشور‌های دارنده منابع نفت و گاز قرار دارد. به طور مثال، دولت عربستان در این زمینه با جدیت ورود کرده است و منافع سرشاری کسب می کند. در دولت سیزدهم سیاست گذاری های جدی در زمینه همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی صورت گرفت.

سیاست اتکا به توان دانش بنیانی کشور بستر صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور‌های دیگر را برایمان فراهم کرد. در ادامه به تجهیز و نوسازی پالایشگاه های نیمه کاره و از کار افتاده کشور‌های هدف مانند ونزوئلا اقدام کردیم. به این ترتیب، در ازای ارائه خدمات فنی و مهندسی و صادرات نفت، با پالایشگاه های کشور‌های هدف به همکاری پرداختیم. 

مرادی: دولت چهاردهم از کارنامه موفق دولت سیزدهم در زمینه سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی استفاده کند

بسیاری بر این عقیده اند که دولت سیزدهم کارنامه موفقی در زمینه سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی از خودش به یادگار گذاشت. به زعم آنان، دولت چهاردهم می تواند از این تجربه موفق برای همکاری در پالایشگاه های کشور‌های همسایه بهره بگیرد.

انرژی حوزه ای است که کشور ما در آن دارای مزیت رقابتی است. با توجه به اینکه بیش از یک قرن در صنایع نفت و گاز سابقه داریم، تجربیات بالایی کسب کرده ایم که می توانیم آن ها را در اختیار دیگران قرار دهیم و از مزیت هایش بهره مند شویم.

مرادی: دولت چهاردهم از کارنامه موفق دولت سیزدهم در زمینه سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی استفاده کند

حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا با اشاره به این موضوع که سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی یکی از سیاست های صحیح دولت سیزدهم در حوزه انرژی به شمار می رود، اظهار داشت: پیگیری این سیاست در کشور‌هایی که با آن ها روابط مناسب تجاری و سیاسی داریم، امری پسندیده و قابل تقدیر بود که در دولت شهید رئیسی در دستور کار قرار گرفت. تصمیم گرفتیم به همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی در کشور‌های دوست همچون ونزوئلا و سوریه بپردازیم که نتایج خوبی برایمان داشت. 

وی ادامه داد: یکی از مزیت های سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی که در دولت سیزدهم بالاخره اجرایی شد؛ این است که کشور هدف برای همیشه به گرید فرآورده یا تجهیزات مناسب برای پالایش نفت خام ما وابسته می شود. به همین دلیل، تأمین نفت از منابع دیگر معمولاً برای آن ها غیرممکن می شود. بنابراین، از طریق سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی به نحوی بازارسازی تضمینی برای نفت کشور انجام دادیم و تحریم‌ها را نیز خنثی خواهیم کرد.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی به این ترتیب است که ما نفت موردنیاز پالایشگاه هدف را تأمین می کنیم و در آنجا تبدیل به فرآورده می شود. حتی امکان مشارکت ما در سود فرآورده وجود دارد. 

مرادی: دولت چهاردهم از کارنامه موفق دولت سیزدهم در زمینه سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی استفاده کند

مرادی گفت: سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی در دولت سیزدهم، در ادامه سیاست استفاده از توان دانش بنیانی کشور میسر شد. بر اثر دستاورد‌های دانش بنیانی توانستیم به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها بپردازیم و بازسازی و تجهیز پالایشگاه های فراسرزمینی را در کشور‌های هدف در دستور کار قرار دهیم. به این ترتیب، از یک طرف به کمک کشور‌های دوست رفتیم و از طرف دیگر منافع خودمان را در راستای فروش نفت در شرایط تحریم پیش بردیم. 

وی ادامه داد: تحریم ها نمی توانند در سیاست هایی همچون صادرات خدمات فنی و مهندسی و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی اثرگذاری داشته باشند. از همین الگو می توانیم برای کشور‌های همسایه بهره ببریم و منافع کشور را بیش از پیش تأمین کنیم. سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت، چشم انداز ارزشمندی را پیش روی کشور ایجاد کرد. 

مرادی گفت: در زمینه سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی در دولت سیزدهم تجربه خوبی به دست آوردیم. دولت چهاردهم باید به آسیب شناسی روند‌های موجود در این زمینه بپردازد و این مسیر را ادامه دهد. 

مرادی: دولت چهاردهم از کارنامه موفق دولت سیزدهم در زمینه سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی استفاده کند

وی ادامه داد: کار‌هایی که در دولت سیزدهم در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی انجام دادیم، می تواند به عنوان یک کارنامه موفق برای جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی مطرح باشد و به ارائه خدمات در دیگر کشور‌ها مبادرت کنیم. 

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بهره برداری از خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی با ظرفیت انتقال ۶۶۵ هزار بشکه در روز در دولت سیزدهم نیز از دیگر اقدامات خوب این دولت حوزه انرژی محسوب می شود. این اقدام کاهش هزینه ها را در زمینه انتقال فرآورده های نفتی برایمان به ارمغان آورد که اهمیت قابل توجهی دارد. 

مرادی: دولت چهاردهم از کارنامه موفق دولت سیزدهم در زمینه سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی استفاده کند

مرادی گفت: بهره برداری از خطوط انتقال فرآورده های نفتی به کاهش حمل و نقل جاده ای که مشکلات زیادی به دنبال دارد، منجر می شود. آمار‌ها نشان می دهد که بهره برداری از خطوط لوله می تواند چند هزار کامیون را از جاده ها مرخص کند. از آنجائیکه کامیون های حمل مواد سوختی نو نیستند و مصرف گازوئیل بالایی دارند، استفاده از خطوط انتقال فرآورده ها مزیت های زیادی برایمان دارد. 

وی تأکید کرد: عدم استفاده از کامیون ها برای انتقال مواد سوختی و استفاده از خطوط لوله به لحاظ کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جاده ها نیز برایمان اهمیت دارد.

انتهای پیام/ 

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا