اقتصاد

بزرگ زاده: حقابه هیرمند حق ایران است

بزرگ زاده: حقابه هیرمند حق ایران است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های پهناور و با بارش کم است که متوسط بارش آن ۱۰۰ میلی‌متر است.

وی ادامه داد:  در این استان، از منابع آب سطحی و دریا برای تأمین آب استفاده می‌شود.

وی افزود: راهبرد وزارت نیرو برای تأمین آب منطقه سیستان و زاهدان، تخصیص منابع دریافتی از محل حقابه رودخانه هیرمند بود.

بزرگ زاده خاطر نشان ساخت: این اقدام به منظور تأمین آب شرب و بهداشت، آب صنعت و خدمات است.

 وی تأکید کرد: حقابه هیرمند حق ایران است و باید به منظور توسعه کشاورزی و زیست‌پذیر کردن منطقه، استفاده شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: با توجه به وقوع اخلال در حقابه هیرمند، وزارت نیرو تصمیم به تغییر راهبرد در تأمین آب برای پنج شهرستان استان سیستان و روستاهای آن و مردم زاهدان گرفت. 

سخنگوی صنعت آب با اشاره با افتتاح سد شهری کور تا پایان هفته جاری، گفت: ساخت این سد از سال ۹۱ شروع شده و حجم مخزن آن ۱۰۳ متر است و با هدف توسعه پایدار نواحی مرزی ایجاد شده است.

وی بیان داشت: ما برای تغییر راهبرد برنامه هایی را در دستور کار قرار دادیم که منجر به تعریف سلسله پروژه هایی شد، در لایه اول طرح های کوتاه و اضطراری تعریف شد که به نتیجه رسیده و عمدتا تمرکز آنها بر حفر چاه در دشتک، هامون، شیله، هرمک، هیرمند، زابل، زاهدان، زهک و بندان بوده است.

بزرگ زاده تصریح کرد: در گام بعدی طرح های میان مدت در دستور کار قرار گرفت، آبهای زیرزمینی و سطحی مناسبی داریم که باید مورد بهره برداری قرار می گرفتند، به جاز چاه های شیله که شوری بالا داشتند و ناچار بودیم که نمکزدایی هم شود، این کار نیز انجام شد.

وی اظهار داشت: در گام بعد اینکه اختلالی که در دریافت حقابه هیرمند رخ داد منجر به این شد که مدام مخازن در حال کاهش باشند و این بیم بحران باعث شد تغییر راهبرد دهیم و در نتیجه راهبرد جدید آسیب پذیری مردم را در تامین حقابه هیرمند کم کنیم.

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا