اقتصاد

اشتهای پایان ناپذیر مدیران خودرو و بهمن موتور برای ارز دولتی

اشتهای پایان ناپذیر مدیران خودرو و بهمن موتور برای ارز دولتی

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، گمرک ایران لیست کالاهای دپو شده در انبارهای محتلف این سازمان را اعلام کرد.

از 120 شرکت که بیشترین کالا را در انبارها دارند خودروسازهای مونتاژ کار در صدر قرار دارند و منطقه ویژه بم با 2 درصد وزنی و 10 درصد ارزشی کالاهای در جریان تشریفات (عموما قطعات CKD و SKD خودروسازی) بیشترین سهم را دارد.

اشتهای پایان ناپذیر مدیران خودرو و بهمن موتور برای ارز دولتی

این در حالیست که شرکت مدیران خودرو در صدر این جدول است. این شرکت مونتاژ کار خودرو با دپو کالا با ارزش 100 میلیون دلار بیشترین بدهی دارد.

عدم ترخیص 100 میلیون دلار قطعه توسط مدیران خودرو و درخواست دوباره ارز

پس از مدیران خودرو، گروه بهمن و کرمان موتور قرار دارند تا از لیست 120 شرکت اعلام شده از سوی گمرک خودروسازهای مونتاژ کار بیشترین سهم را در کالاهای مانده در گمرک را داشته باشند.

از سوی دیگر در هفته پایانی اردیبهشت ماه گمرک لیست 100 شرکتی که بیشترین میزان ارزبری را داشتند منتشر کرد و در حالیکه 4 شرکت دولتی و نیمه دولتی که واردکننده نهادهای دامی و کالاهای اساسی بودند در صدر لیست بود در جایگاه پنجم شرکت مدیران خودرو قرار داشت.

اشتهای پایان ناپذیر مدیران خودرو و بهمن موتور برای ارز دولتی

مطابق این لیست مدیران در سال گذشته بیش از 1 میلیارد دلار واردات داشته و در سال 1401 نیز با هم در جایگاه پنجم با 530 میلیون دلار بوده است. اینکه بر چه اساس در یکسال میزان ارز دولتی تخصیص یافته به این خودروساز مونتاژِی دو برابر شده جای سوال است.

خودرو ساز بعدی در جدول کرمان موتور است اما با تجه به اینکه چند زیر مجموعه گروه بهمن اعم از کروز و دیزل هم در این جایگاه قرار دارند پس به طورکلی در جدول ارزبری سال گذشته پس از مدیران بهمن خودرو با رقمی نزدیک به 1 میلیارد دلار قرار دارد.

عدم ترخیص 100 میلیون دلار قطعه توسط مدیران خودرو و درخواست دوباره ارز

نکته جالب اینجاست که این دو شرکت که بیشترین ارز بری و بیشترین کالای مانده در گمرک را دارند بیشترین میزان نارضایتی را در بین مصرف کنندگان خودرو دارند مدیران خودرو با شکستن و معیوب بودن اکسل ایکس 55 و بهمن موتور با تاخیر 6 ماهه تحویل خودرو در صدر جدول میزان نارضایتی قرار دارند.

اگر سازمان حمایت و سازمان استاندارد به عنوان حامی و مدافع حقوق و سلامتی مردم و مصرف کنندگان به وظیفه خود عمل می کردند امروز این دو خودرو ساز به رویه غلط خود ادامه نمی دادند مخصوصا حالا که مشخص شده بیشترین منتفع از سوبسید و ارز دولتی این دو خودرو ساز هستند که اتفاقا از مخالفان جدی واردات خودرو هستند.

فارغ از تمام این ابهام ها نکته حائز اهمیت این است که با وجود تعلل این شرکت ها در ترخیص محموله های خود بر چه اساس دوباره این شرکت ها در صف تخصیص ارز هستند به طوریکه در لیست ثبت سفارش ها بهمن خودور و مدیران خودرو بیشتر درخواست تخصیص را دارند.

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا