اقتصاد

سد قیز قلعه‌سی به بهره‌برداری رسید

سد قیز قلعه‌سی به بهره‌برداری رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، صبح امروز یکشنبه (30 اردیبهشت ماه)، سد قیز قلعه سی به‌عنوان مهم‌ترین پروژه آبی و مرزی کشورمان  با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان به بهره‌برداری رسید.

پروژه سد قیز قلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس احداث شده است و این طرح دارای ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و هیدرولیکی فراوانی برای کشورهای همجوار است.

مهم‌ترین پروژه آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان به بهره‌برداری رسید

با افتتاح این پروژه ۲۰ساله که با توان و دانش مهندسان ایرانی طراحی و احداث شده است، هر دو کشور ایران و آذربایجان از دستاوردهای اجرای این طرح مهم منتفع می‌شوند؛ از جمله مشخصات سد قیز قلعه‌سی، می‌توان به ۵۰۰ هزار مترمکعب حجم بتن‌ریزی، ۴۲ کیلومتر طول حفاری و تزریق و امکان تولید ۸۰ مگاوات برق اشاره کرد.

با بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی؛ حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد مترمکعب در سال تزریق خواهد شد و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم می‌شود.

مهم‌ترین پروژه آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان به بهره‌برداری رسید

این سد ویژگی‌های منحصر بفردی دارد که از جمله آن می‌توان به مواردی چون بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه مرزی شمال غرب کشور، تأمین آب بزرگ‌ترین شبکه آبیاری زهکشی شمال غرب کشور، پیاده‌سازی دیپلماسی آب و حسن همجواری، افزایش تعاملات میان ایران و جمهوری آذربایجان، تنظیم دو میلیارد مترمکعب آب در سال با تشکیل لکه آبی، توسعه و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه و اشتغال‌زائی بالغ بر ۴۰ هزار نفر و توسعه فرهنگی بین دو کشور همسایه با حفاظت از پل‌های تاریخی ۱۱ و ۱۵ دهنه خداآفرین اشاره کرد.

مهم‌ترین پروژه آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان به بهره‌برداری رسید

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا