حالت لیمپ چیست؟ علائم، علل و نحوه رفع آن

حالت لیمپ چیست؟ علائم، علل و نحوه رفع آن

اگر با کاهش قدرت مواجه شدید و برخی چراغ های هشدار را روی داشبورد خود مشاهده کردید. ، در این صورت ممکن است ماشین شما در حالت لنگی باشد.

به این دلیل نامیده می‌شود که خودرو قدرت را محدود می‌کند تا از آسیب احتمالی محافظت کند، در حالی که همچنان به آن اجازه می‌دهد تا گاراژ یا مقصد شما حرکت کند.

چندین دلیل وجود دارد که یک خودرو ممکن است به حالت لنگی برود، و در این راهنما به علائم، علل و درمان‌های بالقوه می‌پردازیم. همچنین نحوه دور زدن حالت لیمپ را توضیح خواهیم داد و اینکه آیا این همیشه ایده خوبی است یا خیر.

حالت لنگی چیست؟

حالت لنگی را به عنوان روشی که خودروی شما برای محافظت از خود دارد، در نظر بگیرید. اگر ایرادی داشته باشد (معمولاً در موتور یا گیربکس)، ممکن است ماشین دور و قدرت را محدود کند. ایده این است که ماشین هنوز قابل رانندگی است، اما فقط به آرامی برای جلوگیری از آسیب جدی نقص.

به غیر از قطع ناگهانی برق و چراغ های هشدار، هنگام رفتن به حالت لنگی ممکن است اتومبیل شما چند علامت دیگر نیز نشان دهد:

  • عملکردهای کمکی ممکن است از کار بیفتند، مانند گرمایش و تهویه مطبوع
  • حداکثر دورها به 2000 تا 3000 دور در دقیقه محدود خواهد شد
  • در یک اتوماتیک ممکن است در یک دنده پایین قفل شده باشید
  • حداکثر سرعت به 30-50 مایل در ساعت محدود خواهد شد
چراغ مدیریت موتور (EML) ممکن است هنگامی که خودرو به حالت لنگی می رود روشن شود

حالت ضعیف باعث می شود

حالت Limp زمانی فعال می‌شود که ECU (واحد کنترل الکترونیکی) متوجه می‌شود که چیزی در پارامترهای از پیش تعریف‌شده کار نمی‌کند، این می‌تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، مانند:

  • سطح روغن یا مایع خنک کننده بسیار پایین
  • خطاهای انتقال – مانند زمانی که گیربکس نمی تواند دنده را به درستی تعویض کند
  • عیب‌های ترمز – ترمزهای مسدود شده یا نشت هیدرولیک در سیستم
  • مشکلات سیم کشی – مشکل در دستگاه بافندگی سیم کشی ممکن است باعث رفتار نامنظم شود
  • مشکلات موتور – مشکلاتی مانند خطا یا مشکلات توربو

چگونه ماشین خود را از حالت لنگی خارج کنیم

دلایل ورود خودروی شما به حالت لنگی متفاوت است، اما می‌تواند جدی باشد، بنابراین بهتر است در اسرع وقت توسط مکانیک بررسی شود. مکانیک وقتی عیب را برطرف می کند، می تواند ماشین را از حالت شل و ول خارج کند.

هرگز نباید علائم هشدار دهنده را نادیده بگیرید، اما اینکه چقدر زود می توانید به این مشکل رسیدگی کنید بستگی به فاصله شما از یک نقطه ایست ایمن و نحوه رانندگی ماشین دارد.

در صورت امکان، سطح روغن و مایع خنک‌کننده و همچنین هرگونه نشانه آشکار آسیب سیم‌کشی یا نشت مایعات زیر خودرو را بررسی کنید.

ممکن است بتوانید خودرو را با خاموش و روشن کردن مجدد پس از حدود 30 ثانیه تنظیم مجدد کنید. اگر چراغ های اخطار ناپدید شوند و خودرو به طور عادی رفتار کند، ممکن است فقط یک نقص موقتی بوده باشد. در بررسی‌های پیش‌سیستم ممکن است به محض اینکه خودرو دوباره روشن شود، حالت لنگی فعال می‌شود، یا ممکن است پس از مدتی رانندگی، مشکل دوباره ظاهر شود.

اگر مستقیماً به حالت لنگی برمی‌گردد، بهتر است ماشین را برای بررسی کامل توسط یک متخصص رزرو کنید. اگر مشکل جدی نیست، می‌توانید آن را به گاراژ خود برانید یا ماشین را نجات دهید. هزینه تعمیر خطا از هزینه کار ساده برای تنظیم مجدد ECU تا هزاران پوند در صورتی که مشکل جدی باشد و مربوط به موتور یا گیربکس باشد متفاوت است.

نحوه دور زدن حالت لیمپ

می‌توانید با راه‌اندازی مجدد خودرو پس از مدت کوتاهی، از حالت لنگی عبور کنید. همچنین، می‌توانید یکی از پایانه‌های باتری را برای بازنشانی سیستم‌های الکترونیکی بردارید.

همچنین می‌توانید سطح مایعات را بررسی کنید تا ببینید آیا این دلیل مشکل است یا اینکه خطا را به صورت الکترونیکی بازنشانی کنید تا ببینید که آیا مشکل موقتی بوده است یا خیر.

فقط به یاد داشته باشید، نادیده گرفتن هر مشکلی که باعث شده خودرو وارد حالت لنگی شود، ایده خوبی نیست. اگر راه‌اندازی مجدد خودرو، راه‌اندازی مجدد برق، یا پر کردن مایعات مشکل را برطرف نکرد، خودرو باید توسط مکانیک بررسی شود.

ماشین شما همچنان باید در حالت لنگی حرکت کند، اما ممکن است بخواهید بدون توجه به این

بازیابی شود

سؤالات متداول حالت لیمپ

آیا می توانم ماشینم را در حالت لنگی برانم؟

نکته اصلی حالت لنگی این است که ماشین قابل رانندگی است، البته با عملکرد کمتر. اگر مشکلی جدی وجود دارد یا احساس می‌کنید مشکلی جدی وجود دارد، بهتر است آن را به مکانیک بازیابی کنید.

رانندگی در حالت لنگی برای مدت طولانی می‌تواند هر چیزی را که ممکن است برای خودرو مشکل دارد بدتر کند. همچنین شایان ذکر است که اگر مقصد شما تا حدودی دور است یا نیاز به پیوستن به جاده‌های سریع دارد (که با کاهش عملکرد می‌تواند خطرناک باشد)، ممکن است بخواهید آن را نجات دهید.

با چه سرعتی می توانم در حالت لیمپ رانندگی کنم؟

این بستگی به پارامترهایی دارد که سازنده تعیین کرده است، در بیشتر موارد شما به حداکثر سرعت 30 تا 50 مایل در ساعت محدود نمی شوید و نمی توانید اتومبیل را بیش از 3000 دور در دقیقه بچرخانید یا در صورت خودکار بودن دنده های بالاتر را تغییر دهید.

کدام حسگرها می‌توانند باعث ایجاد حالت لنگی شوند؟

حالت لنگی می‌تواند ناشی از حسگرهای سیستم روغن و خنک‌کننده، سنسورهای گیربکس یا موتور، مشکلات سیم‌کشی باشد، یا اگر حسگرها مشکلی در ترمز یا هیدرولیک پیدا کنند.

چگونه می توانم حالت لیمپ را برای همیشه غیرفعال کنم؟

حتی اگر بتوانید راهی برای غیرفعال کردن دائمی حالت لنگی پیدا کنید، ایده خوبی نیست. حالت لنگی برای جلوگیری از بدتر شدن یک عیب وجود دارد که به طور بالقوه باعث صدمه به هزاران پوند می شود. اگر حالت لنگی از خرابی فاجعه بار در سرعت جلوگیری کند، حتی می تواند از یک برخورد جدی جلوگیری کند.

بهترین راه برای خارج کردن خودرو از حالت لنگی، رفع عیب اساسی است.

ماشین بعدی خود را بخرید (و قدیمی خود را بفروشید) با carwow

بعد از یک مجموعه جدید از چرخ ها؟ سپس به آخرین پیشنهادات ما نگاهی بیندازید، که همه توسط فروشندگان مورد اعتماد ما ارائه شده است.

اگر به فروش ماشین قدیمی خود فکر می کنید، می توانید این کار را از طریق carwow نیز انجام دهید. باز هم، نمایندگی‌های معتمد ما برای وسیله نقلیه شما پیشنهاد می‌دهند و شما را به انتخاب بهترین قیمت می‌سپارند، در حالی که همان روزی که ماشین قدیمی‌تان جمع‌آوری می‌شود، مبلغ را دریافت خواهید کرد.

خروج از نسخه موبایل