حاشیه

بیوگرافی علی حاتمی کارگردان و همسرش + فرزندان

بیوگرافی علی حاتمی کارگردان و همسرش + فرزندان

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه با بیوگرافی کامل علی حاتمی کارگردان سینما ، تئاتر و تلویزیون به همراه عکس های خانوادگی و شخصی علی حاتمی و بیوگرافی علی حاتمی و همسرش و علی حاتمی علت مرگ و عکس علی حاتمی و همسرش و بهترین فیلمهای علی حاتمی و ادرس خانه علی حاتمی و عکس علی حاتمی و آثار علی حاتمی و عکس پیری علی حاتمی با شما در نم نمک خواهیم بود.

زندگینامه علی حاتمی و همسرش(Ali Hatami)

  • نام اصلی : عباسعلی حاتمی
  • متولد : 24 مرداد 1323 تهران
  • درگذشت : 14 آذر 1375(52 سال)
  • علت مرگ : سرطان پانکراس
  • زمینه فعالیت : سینما ، تئاتر و تلویزیون
  • پیشه : کارگردان ، فیلم نامه نویس و تهیه کننده
  • مدرک تحصیلی :
  • سالهای فعالیت : 1344-1375
  • قد علی حاتمی : لیسانس رشته ادبیات نمایشی
  • همسر : زری خوشکام(فوت شده)
  • فرزندان : لیلا حاتمی

بیوگرافی کامل علی حاتمی

علی حاتمی متولد 24 مرداد 1323 در تهران کارگردان ، فیلم نامه نویس و تهیه کننده ایرانی بود.بیوگرافی علی حاتمی کارگردان و همسرش + فرزندان

بیوگرافی علی حاتمی کارگردان و همسرش + فرزندان

علی حاتمی - Ali Hatami

علی حاتمی – Ali Hatami

حاتمی دانش آموخته لیسانس رشته ادبیات نمایشی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر بود و حداقل 14 فیلم بلند سینمایی و مجموعه تلویزیونی ساخته است. او از فیلم سازان پیشروی نسلی به شمار می رود که پیشگامان فصل جدید سینمای ایران از اواخر دهه 1340 به بعد از میانش برخاسته ، از جمله ناصر تقوایی ، بهرام بیضایی ، مسعود کیمیایی ، فریدون گله و داریوش مهرجویی.

خانواده و اصالت

علی حاتمی با نام کاملِ عباسعلی حاتمی(با اصالت تفرشی) در خیابان شاهپور تهران به دنیا آمد. مادرش خانه دار بود و پدرش سمت صفحه آرا در یک چاپخانه را داشت. او دومین فرزند خانواده بود. او برای آموختن اصول اولیه نمایشنامه نویسی به هنرستان تهران رفت و پس از آن به هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک رفت.

علی حاتمی

وضعیت ازدواج و همسر علی حاتمی

علی حاتمی در آبان ماه 1350 با زری خوشکام بازیگر برجسته ایرانی ازدواج کرد.

حاصل این ازدواج یک دختر به نام لیلا متولد 9 مهر ماه 1351 است که او نیز بازیگر سینما و تلویزیون است.

زری خوشکام در اردیبهشت 1403 درگذشت.

علی حاتمی و همسرش زری خوشکام و دخترش لیلا حاتمی

علی حاتمی و همسرش زری خوشکام و دخترش لیلا حاتمی

شروع فعالیت

او فعالیت خود را در سال 1344 با نوشتن نمایش نامه دیب آغاز کرد و سپس کارگردانی را با ساخت فیلم حسن کچل (1348) تجربه کرد. از اقدامات او برای سینمای ایران ساخت شهرک سینمایی غزالی بود.

زری خوشکام همسر علی حاتمی و دخترش لیلا

زری خوشکام همسر علی حاتمی و دخترش لیلا

اولین فیلم

اولین تجربه سینمایی حاتمی ، فیلم حسن کچل در سال 1348 بود. حاتمی این فیلم را در پی موفقیت نمایش نامه حسن کچل و استقبال بسیار خوب مردم از آن ، ساخت. در واقع این موفقیت موجب شد که چند تن از دست اندرکاران سینما او را ترغیب کنند که این نمایش نامه را به فیلم بدل کند و شانس خود در عرصه سینما را نیز ، بیازماید. علی عباسی ، تهیه کننده سینما ، که نمایش حسن کچل را دیده بود ، برای ساخت فیلم آن ، اعلام آمادگی کرد ، اما به دلیل بی تجربگی حاتمی در عرصه سینما ، می خواست کارگردانی فیلم را به شخص دیگری بسپرد ، ولی حاتمی مخالفت کرد و سرانجام هم عباسی را متقاعد کرد که خود از پس ساخت آن بر می آید. حسن کچل نخستین فیلم ریتمیک و موزیکال ایرانی و برگرفته از داستان های کهن ایرانی بود. این فیلم با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران رو به رو شد و زمینه ورود وی به سینمای ایران را فراهم کرد.

علی حاتمی

فیلم طوقی

پس از موفقیت حسن کچل ، حاتمی از تئاتر فاصله گرفت و توانایی های خود را معطوف به سینما کرد. او بلافاصله بعد از حسن کچل فیلم طوقی (1349) را ساخت. طوقی نوعی کبوتر است که کبوتربازها علاقه زیادی به آن دارند. حاتمی در فیلم طوقی به یکی از ویژگی ها و سرگرمی های برخی از مردان آن زمان که گاه از یک سرگرمی فراتر می رفت و به نوعی علاقه افراطی بدل می شد ، می پردازد. در این فیلم نیز علاقه به یک طوقی و تلاش برای به دست آوردن آن ، سرانجام به یک فاجعه بدل می شود.

علی حاتمی

از باباشمل تا تلویزیون

فیلم بعدی حاتمی با نام بابا شمل (1350) ، بازگشتی بود به سینمای ریتمیک و موزیکال مورد علاقه حاتمی و درباره لوطی و لوطی گری. حاتمی در سال 1351 فیلم ساز پرکاری بود و سه فیلم در کارنامه خود ثبت کرد ، فیلم های قلندر ، ستارخان و خواستگار. این سه فیلم نیز همچنان برخوردار از ویژگی های سایر آثار حاتمی هستند. در این میان فیلم ستارخان ، رویکردی تازه به یک حادثه تاریخی بود و ماجرای مشروطیت و قیام ستارخان و باقرخان را از زاویه ای دیگر بیان می کرد. منتقدان این فیلم را تحریفی از ماجرای اصلی دانستند. حاتمی سپس به تلویزیون رفت و دو سریال داستان های مولوی (1352) و سلطان صاحبقران (1354) را ساخت.

علی حاتمی

فیلم سوته دلان

در سال 1356 با پنج سال فاصله ، حاتمی فیلم سوته دلان را ساخت. بسیاری از منتقدان سوته دلان را مهم ترین و کامل ترین فیلم حاتمی در قبل از انقلاب می دانند. در این فیلم هماهنگی کاملی بین فرم و محتوا وجود دارد. حاتمی ، قصه عشق یک عقب مانده را با زبان تصویری تازه ای به فیلم بدل کرد.

سریال هزاردستان

پس از اتمام سوته دلان حاتمی مشغول نوشتن فیلم نامه سریال هزاردستان شد که ابتدا «جاده ابریشم» نام داشت. حاتمی برای نوشتن متن این سریال عازم فرانسه شد و موهای خود را از ته تراشید تا رویش نشود به خیابان برود و فقط مشغول نوشتن فیلم نامه باشد. وی بارها این متن را بازنویسی کرد و حتی گفته می شود تعداد بازنویسی های این متن به بیش از 10 بار رسیده است. ساخت این سریال در سال 1358 کلید خورد و هشت سال طول کشید تا سرانجام «هزاردستان» به آنتن تلویزیون برسد. علی حاتمی برای تولید این سریال دست به ساخت تهران قدیم زد و حاصل کار او با نام شهرک سینمایی غزالی برای تلویزیون و سینمای ایران باقی ماند. این سریال روایت گر زندگی رضا تفنگچی بود که در اواخر دوره احمدشاه قاجار دست به اسلحه می برد و یک سلسله ترور را آغاز می کند ، او در سال های پایانی عمر کار خوشنویسی را پی می گیرد و از رضا تفنگچی به رضا خوشنویس تبدیل می شود.

علی حاتمی

پس از انقلاب

حاجی واشینگتن (1361) ، نخستین فیلم حاتمی بعد از انقلاب اسلامی بود. حاجی واشینگتن ، ماجرای اولین سفیر ایران در آمریکا را روایت می کند. در سال 1306 هجری قمری ، حاج حسین قلی خان نوری از سوی ناصرالدین شاه به عنوان سفیر ایران به آمریکا اعزام می شود. سفیر ایران در آمریکا هیچ مراجعه کننده ای ندارد ، از طرفی بودجه سفارت ایران در آمریکا به شدت کاهش می یابد و سفیر مجبور می شود خدمه را نیز مرخص کند و موقعیت کمیک او در ابتدای فیلم با گذشت زمان به تراژدی تبدیل می شود. فیلم در سال 1361 فقط اجازه نمایش در جشنواره فجر را پیدا کرد و بعد از آن توقیف بود و در زمان حیات علی حاتمی اجازه نمایش پیدا نکرد. سرانجام در 20 خرداد 1377 به نمایش عمومی درآمد و چندین بار از تلویزیون پخش شد.

علی حاتمی

فیلم کمال الملک

در سال 1362 حاتمی ، کمال الملک ، فیلمی بر مبنای زندگی نقاش بزرگ ایرانی و رابطه اش با شاه و دربار قاجار ، را ساخت. حاتمی سعی کرد در این فیلم ، هم بعد تاریخی و هم بعد بیوگرافی فیلم را حفظ کند و با تکیه بر رابطه حکومت با یک هنرمند به ضعف ها و چالش های فرهنگی و هنری در آن زمان بپردازد. این فیلم بهره مند از بازی خوب بازیگرانش است که هر یک بازی های خوب و ماندگاری از خود به جای گذاشته اند.

عکس پیری علی حاتمی

از فیلم مادر تا دلشدگان

حاتمی در سال 1368 فیلم مادر را ساخت که ماجرای روزهای پایانی مادری پیر است که در خانه سالمندان به سر می برد. او که بعد از سال ها تلاش و تحمل مشکلات بسیار و بزرگ کردن فرزندانش اکنون در آستانه مرگ قرار گرفته است ، از فرزندانش می خواهد که او را به خانه قدیمیشان ببرند و خود نیز در این روزهای پایانی در آنجا جمع شوند.

فیلم بعدی حاتمی دلشدگان بود که در سال 1370 ساخت. در این فیلم که ماجرایش در زمان سلطنت احمدشاه قاجار می گذرد ، تاجری فرنگی به بهانه رونق فرهنگ و هنر ، قصد دارد با پرکردن چند صفحه از چند موسیقی دان ایرانی ، ردیف های اصیل موسیقی ایرانی را که در حال فراموشی است ، از گزند گذر زمان محفوظ نگه دارد. به همین منظور جمعی از بهترین نوازندگان را برمی گزیند.

علی حاتمی و اکبر عبدی در فیلم مادر

علی حاتمی و اکبر عبدی در فیلم مادر

فیلم جهان پهلوان تختی

حاتمی که از سال های اولیه دهه 1370، مطالعه و تحقیق درباره زندگی جهان پهلوان تختی را آغاز کرده بود ، بعد از پشت سر گذاشتن دشواری هایی سرانجام در سال 1375، ساخت فیلم جهان پهلوان تختی را آغاز کرد. متأسفانه پس از آنکه تنها بخش هایی از فیلم را فیلم برداری کرده بود بیماری سرطان به سراغش آمد و در بیمارستان بستری شد و مجبور شد پروژه اش را نیمه کاره رها کند. بهروز افخمی پس از درگذشت علی حاتمی ادامه پروژه را به عهده گرفت. و کار نیمه تمام او را به پایان رسانید.

علی حاتمی

سبک فیلمسازی

درون مایه تمامی آثار حاتمی بر اساس ویژگی های قومی و انسان های رشدیافته در این باورها و اعتقادات ، شکل گرفته است. شخصیت آثار او اغلب شبیه ترین افراد به خصلت و باورهای قومیت های ایرانی هستند. حاتمی که تقریباً تمامی آثارش را بر اساس فیلم نامه هایی از خودش ساخته است در انتقال فضا ، زمان و شرایط اجتماعی دوره تاریخی که در فیلمش به تصویر کشیده ، بسیار موفق بوده است. دیالوگ های فیلم های او بسیار درخشان و قابل توجه هستند و در سینمای ایران اگر بی نظیر نباشند ، حتماً کم نظیر هستند. مجموعه های تلویزیونی علی حاتمی سلطان صاحبقران و هزاردستان نیز به اندازه آثار سینمایی اش مورد توجه بسیار قرار گرفتند.

عکس عروسی علی حاتمی و همسرش زری خوشکام

عکس عروسی علی حاتمی و همسرش زری خوشکام

دیالوگ های ماندگار

علی حاتمی به عنوان کارگردانی صاحب سبک و مولف ، سعی کرد با استفاده از قصه ها ، مثل ها ، فولکلورها یا باورهای عامیانه ایرانی ، فرهنگ کهن کوچه و بازار و معماری دیرپای ایرانی اسلامی طرحی نو در سینمای ایران دراندازد. وی به حق توانست فرهنگ ، آداب و ارزش های فکری و عملی مردم این سرزمین را بر پرده خیال نقاشی کند از این رو وی را به علت بهره بردن از زبان تصویر و خلق شخصیت های شاعرانه ، سعدی سینمای ایران می دانند.

حاتمی همواره در آثار سینمایی خود پیوندی ناگسستنی با اصطلاحات و گویش های کوچه بازار داشت ، به طوری که کاربرد این دیالوگ ها به عنوان امضای وی در تقریباً تمامی آثار سینمایی اش حضور داشته و سینمای حاتمی را یک سینمای منحصر به فرد ساخته است. برخی از این دیالوگ های ماندگار عبارتند از :

  • فیلم مادر : «تلخی با قند شیرین نمیشه ، شب رو باید بی چراغ روشن کرد»
  • فیلم مادر : «مادر مرد ، از بس که جان ندارد»
  • فیلم حاجی واشینگتن : «آیین چراغ ، خاموشی نیست»
  • فیلم کمال الملک : «کباب بدون سیخ مزه کباب نداره هیچ کبابی هم کباب بازار نمیشه حتی کباب دربار. کبابو باهاس داغ داغ با سیخ به نیش کشید .»
  • فیلم کمال الملک : «باب دندون شاه گربه های قاجاریه. پهلوی با دندون ببر کباب میخوره .»

علی حاتمی و همسرش زری خوشکام و دخترش لیلا حاتمی

علی حاتمی و همسرش زری خوشکام و دخترش لیلا حاتمی

درگذشت

علی حاتمی در روز پنجشنبه 14 آذرماه 1375 بر اثر سرطان پانکراس در سن 52 سالگی درگذشت. پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. بر روی سنگ قبر وی که در طرفینش رقیه چهره آزاد (ملقب به مادر سینمای ایران و ایفاگر نقش مادر در فیلم “مادر”) و رسام عرب زاده (طراح ممتاز فرش های ایرانی) دفن شده اند یکی از ماندگارترین دیالوگ های فیلم “حاجی واشینگتن” نقش بسته : “آیین چراغ خاموشی نیست”.

علی حاتمی

آخرین اثر

آخرین فیلم نیمه تمامش با نام جهان پهلوان تختی که یکی از بزرگ ترین پروژه های سینمایی او بعد از مجموعه هزاردستان بود ، به علت مرگ ناشی از بیماری سرطان نافرجام ماند. پس از مرگش نیز دو فیلم مبتنی بر هزاردستان با تدوین واروژ کریم مسیحی (به نام های کمیته مجازات و تهران روزگار نو) ساخته شد.

عکس پیری علی حاتمی

عکس پیری علی حاتمی


آثار

سینمایی
نام فیلم سال نویسنده کارگردان
حسن کچل 1348 آری آری
طوقی 1349 آری آری
باباشمل 1350 آری آری
قلندر 1351 آری آری
خواستگار 1351 آری آری
ستارخان 1351 آری آری
سوته دلان 1356 آری آری
حاجی واشینگتن 1361 آری آری
کمال الملک 1362 آری آری
جعفرخان از فرنگ برگشته 1366 آری آری
مادر 1368 آری آری
دلشدگان 1370 آری آری
جهان پهلوان تختی 1373 آری آری
کمیته مجازات 1377 آری آری
تهران روزگار نو 1378 آری آری

علی حاتمی

تلویزیونی
نام فیلم سال نویسنده کارگردان
جنگل و آشپزی 1346 آری آری
داستان های مولوی 1352 آری آری
سلطان صاحبقران 1354 آری آری
هزاردستان 1358-1366 آری آری

علی حاتمی


منابع : نم نمک | علی حاتمی اینستاگرام/ علی حاتمی فیسبوک/ ugd phjld/صفحه شخصی علی حاتمی/علی حاتمی ویکی پدیا/ علی حاتمی تلگرام

منبع : نم نمک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا