چطوری میشه

کارخانه تولید پارچه

تولید الیاف، اولین گام تولید پارچه

تولید الیاف سنگ بنای فرآیند تولید پارچه است و به طرق مختلفی تولید یا فرآوری می‌شود. الیاف مصنوعی (بشرساخته) و الیاف طبیعی همه به دنبال یکسری از اقدامات از جمله پرورش ابریشم، پرورش دام برای پشم، فرآیندهای شیمیایی مختلف و… ساخته می‌شوند.

  • الیاف گیاهی مانند پنبه و کتان در مزارع کشت می‌شوند.
  • الیاف مصنوعی مانند پلی استر و نایلون با ریختن محلول پلیمر مذاب ساخته شده توسط فرآیندهای شیمیایی خاص، از سوراخ‌های یک دستگاه نخ‌ریسی تولید می‌شوند و رشته حاصل از آن پیچیده و این الیاف را تشکیل دهد.
  • الیافی مانند ویسکوز، نایلون و… الیاف ساخته شده توسط بشر هستند که به دنبال مجموعه‌ای از فرآیندهای خاص، که در مطلب شناخت الیاف و ویژگی‌های آن‌ها به جزئیات پرداخته‌ایم، تولید می‌شوند.

در مورد پنبه، ابتدا بذرهای پنبه را از غلاف‌ها خارج و الیاف از غوزه‌های پنبه استخراج می‌شود. در رابطه با الیاف مصنوعی نیز، رشته‌های نخ از دستگاه‌های مخصوص عبور داده می‌شود و این رشته الیاف به هم تابیده می‌شوند و رشته‌های ضخیم مناسب برای بافت آماده می‌شود.

تمیز کردن

در این مرحله الیاف از آلودگی‌ها پاک می‌شوند. مرحله تمیز کردن در رابطه با الیاف طبیعی چون پشم اهمیت خود را نشان می‌دهد. الیاف خام پشم در ابتدا شسته، خشک و مخلوط می‌شود.

تمیزکردن الیاف در پشم یک فرایند اجباری است که لزوماً در ابتدای کار انجام می‌شود. در مورد الیاف دیگر، پس از بافت پارچه نیز ممکن است تمیزکردن انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا